Bild
Nästa artikel

Test: Volvo XC40, Volkswagen Tiguan, Jeep Compass (2018)

Nybilstest

Volvo XC40 kan om något år vara Sveriges mest sålda bil. Men hur bra är den? Vi har låtit den nya Volvon gå en match mot tidigare testvinnaren VW Tiguan och nya Jeep Compass. Må bästa kompakt-suv vinna!

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Läs testet gratis (endast för prenumeranter)

Volvo gör ingen större hemlighet om vad siktet är inställt på med nya kompakt-suven XC40. Det är yngre, välbeställda och stilmedvetna stadsbor som är de viktigaste måltavlorna. Något som tydligt framgår när man bläddrar i den eleganta och påkostade lanseringsbroschyren. Där finns inte ett enda foto på den nya Volvon utanför stadsmurarna, trots att det handlar om en fyrhjulsdriven suv med över 20 centimeters markfrigång.

Men alla andra då? De som bor utanför tullarna och i första hand är ute efter en vettig vardagsbil. Vad har den nya Volvon att erbjuda dem?
Kort sagt: hur är nya XC40 att köra, åka i, äga och leva med? Det är frågor som det här testet ska försöka ge svar på.

Volvon har beteckningen D4 AWD och det innebär att den har en 2-liters fyrcylindrig turbodiesel på 190 hk, fyrhjulsdrivning och åttastegad automatlåda. Utrustningsnivån heter Momentum Intro Edition och är lite extra påkostad.

Grundpriset för Volvon ligger på knappt 400.000 kronor och för ungefär samma peng får man en VW Tiguan GTS med en 2-litersdiesel på hela 240 hk, 50 hk fler än i Volvon. Växellådan är en sjustegad dubbelkopplingslåda och fyrhjulsdrivning är standard. Jeep Compass är testets billigaste, eller kanske man ska säga minst dyra, bil och går på knappt 330.000 kronor. Utrustningsnivån heter Limited, dieseln är på 170 hk och växellådan  niostegad. Fyrhjulsdrivning är en självklarhet, det har alla Jeepar.

I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann. Köp och ladda ner testet här.

Det här testet publicerades ursprungligen i Vi Bilägare 03/2018Läs om hur du aktiverar din digitala läsning!

Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?

Kommentarer

#1
2018-03-13 10:17

Behöver man en fyrhjulsdriven småbil för att frakta en eller två rumpor i stadstrafik som dessutom väger över 1800 kg

#2
2018-03-13 10:20

Status Hans, status

#3
2018-03-13 10:38

Det är med SUVar som med alla trender, plötsligt skall alla ha det, bra eller dåligt. Enligt denna artikel i DN ökade utsläppen av koldioxid förra året efter att ha minskat under flera år, och att det beror på att allt fler väljer SUV. Volvo tillhör f.ö. de som hamnar längre ner på utsläppslistan där Toyota är bäst.

#4
2018-03-13 10:53

Koldioxidutsläppen ökar för att dieselandelen minskar (vilket iofs leder till att andra utsläpp minskar). Så ur koldioxidperspektiv bör dessa snarare vara utmärkta val eftersom alla tre är dieseldrivna. Stora, törstiga suvar utgör en rätt obetydlig del av bilparken - och en viss del av bilparken har alltid varit rejält mycket törstigare än snittet, sedan om de för tillfället råkar kallas SUV eller något annat är väl mindre intressant kanske. Men det är få som protesterar mot att folk drar runt i en Mustang eller RS6...

#5
2018-03-13 11:02

Medelvikt på bilar har rasat iväg, och nu uppe på mer än 1600 kg. Mycket illa, eftersom många av dessa bilar är relativt små. XC serien, ingen väger under 1700 kg. Mellan SUV väger oftast runt 1500-1600 kg och då är bilen lastmässigt i klass med en vanlig Golf. Är inte försvarbart med SUV, borde förbjudas då folk inte kan hålla sig och tvunget måste ha en. En mycket dålig trend i tider då vi som mest behöver minska utsläppen.

#6
2018-03-13 11:04

Status? Dumstrut tycker jag om folk som inte inser att de ökar sina utsläpp med den nya SUV de köpte.

#7
2018-03-13 11:08

Stygga
SUV ger inte per automatik status...

#8
2018-03-13 11:20

Ja du vargen, det blir mycket att förbjuda... finns ingen legaldefinition av SUV, och det du egentligen är ute efter är väl ändå utsläppen som sådana? För inte blir väl utsläppen mindre förkastliga för att de kommer från en sportbil? Och de facto släpper ju en buss ut mer än en SUV så det kanske inte ens går att förbjuda fordon med utsläpp över en viss gräns, utan man blir nog tvungen att komplicera beräkningen en aning med att föra in transportnytta som variabel? Gör man det kan man göra det hela mycket enklare - förbjud ensamåkning, oansett fordon. Då kan man råda bot på många problem, men åstadkommer givetvis en hel del andra kopplade till frihet, självbestämmande och bekvämlighet - men det ligger lite i förbudens natur.

#9
2018-03-13 11:23

Vargen, jag vill också återigen glädja dig med att SUV'en jag nu kör omkring i inte drar mer än Superben jag hade innan och inte heller mer än Corollakombin jag hade innan dess - teknikutvecklingen har lett till att förbrukningen med i huvudsakligen samma körmönster är oförändrad. Trots att jag transporterar mer last och regelmässigt även fler personer. Så transportnyttan har alltså ökat, jag transporterar mer trots oförändrade utsläpp - det ska väl snarare firas.

#10
2018-03-13 12:15

Målgruppen, äldre, välbeställda, med god smak, miljömedvetna och inte bor i "fjollträsk". Vem är intresserade av oss som kunder?

#11
2018-03-13 12:20
#12
2018-03-13 13:02

Stygga V. Jag köper lite av dina provokationer. Hög vikt är ålderdomligt och visar på underutveckling av många nya bilar. Men SUV-ar och lite högre bilar behöver inte så mycket mer bränsle vid de lägre hastigheter som gäller runt tätorter, det är först vid 100 km/t och över som det börjar märkas mer. Höga bilar är och blir inga sportbilar kan man se när dessa testas i slalomtest. Högre bilar är dock bättre på att transportera mer per yta. Är man ute efter en funktionsbil så blir det en högre bil. Att det inte skrivs om de i många fall den allt högre vikten kan vi nog skylla på biljournalisterna. I många fall är det de högre säkerhetskraven som är orsaken men inte allt.

#13
2018-03-13 13:15

Det är inte provokation jag försöker förmedla, utan fakta. SUV väger oftast mer och har högre luftmotstånd vilket är väldigt två viktiga faktorer för hur mycket en bil släpper ut. Jag hade köpt läget med SUV om det vore något som överglänser en vanlig bil, visst de riktigt stora SUV (XC90 och uppåt) kan kanske fylla ett behov om man skall lasta otroligt mycket. Men bara släpa runt på flera hundra kilo extra är förkastligt. Hur många skulle få för sig att göra sin cykel några centimeter högre och 20-40% tyngre? Hela konceptet med SUV är ologiskt.

#14
2018-03-13 13:15

"Medelvikt på bilar har rasat iväg, och nu uppe på mer än 1600 kg. Mycket illa, eftersom många av dessa bilar är relativt små. XC serien, ingen väger under 1700 kg. Mellan SUV väger oftast runt 1500-1600 kg och då är bilen lastmässigt i klass med en vanlig Golf. Är inte försvarbart med SUV, borde förbjudas då folk inte kan hålla sig och tvunget måste ha en. En mycket dålig trend i tider då vi som mest behöver minska utsläppen."

Varför skriver du inte ett debattinlägg i en dagstidning istället för att upprepa samma sak om och om igen till förbannelse på denna sida. Folk kommer inte att sluta köpa SUV:ar för att någon på en bilsajt skriver att de borde förbjudas. Om du nu verkligen vill få till ett förbud så är detta helt fel ställe att skriva på.

#15
2018-03-13 13:24

Jantenivån här på ViB är extrem! Förbjuda biltyper? Själv kör jag Dacia men är glad att folk köper dyra bilar eftersom momsen är en viktig inkomstkälla för staten och jag vill inte betala den.

#16
2018-03-13 15:31

Det som är positivt med att blockera vargen och därmed slippa se alla hans inlägg om SUV i varenda tråd på forumet. Tyvärr så envisas många att citera det han skriver, så bara hälften av alla hans inlägg om SUV döljs.

Och Volvos "briljanta" idé med att lägga sig på en dyrare nivå än Audi, Mercedes och BMW, gör att det blir enkla segrar för Volvos egentliga konkurrenter, som exempelvis VW.

#18
2018-03-13 19:14

Detta test är ju helt galet när det gäller bilval....har kört både xc40 och Tiguan och VW känns minst en bilklass upp när det gäller allt... mest uppträdande på vägen men även utrymmen...

#19
2018-03-13 21:37

Volvo XC40 är mitt val då det är en Volvo och en förbaskat lyckad sådan enligt det test som jag har läst.
Vw Tiguan är bra men jag ger inte den pengen för en spartansk Vw där både interiör o exteriör går i moll.

#20
2018-03-13 22:09

Jag skulle välja Tiguan. Trivs bättre i VW än i Volvo vad gäller interiör, körställning, etc.
Utsidan vinner VW lätt tycker jag.
Utöver dessa två finns det andra intressanta i klassen.

#22
2018-03-13 23:53

Volvon är säkert bästa bilen men designen är inte alls lyckad och dessutom är den lite dyr. Tiguan är väl också vettig men känns lite för blek i de flesta avseenden för min smak. Återstår Jeepen som rent objektivt nog är sämre på det mesta förutom att den är den enda i sällskapet med dugliga terrängegenskaper. Dessutom en ovanlig modell och klart mest prisvärd. Mitt val.

#23
2018-03-14 11:44

Är inte Tiguan en storleksklass större än XC40? Samtidigt som XC40 är en premiumklass upp från Tiguan? Men om priset är detsamma är det kanske en vettig jämförelse ändå. Inte alla köper ju bil utifrån mest volym/krona.

#24
2018-03-15 17:06

Förstår mig inte riktigt på vad Vi Bilägare egentligen tycker om XC40. I denna test klagar man på att bilen är bullrig. I samma nummer finns en artikel om vintertest av långtidsstallet och i den artikeln får XC40 beröm för att vara tyst.
Vad gäller egentligen? Är XC40 tyst eller bullrig?

#25
2018-03-16 15:44

#Uffeeh tänk på vad du skriver om kinesiska bilar men mest Volvo på detta forum. Dom kunde lika bra döpa om sig till ViVolvoägare.

#26
2018-03-17 09:32

#Loke_1 Om du nu inte gillar Volvo, varför läser du då den här tidningen? Är det kanske bättre att läsa om Kinesiska/Abu Dabiska Mercedes?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.