Bild
Nästa artikel

Test: Volvo V90 Cross Country, Mercedes E-klass All-Terrain, Audi A6 Allroad (2017)

Nybilstest

Volvo V90 Cross Country möter nya Mercedes All-Terrain och Audi A6 Allroad. En prestigematch för Volvo som med lanseringen av V70 XC skapade en helt ny trend. Svaret på vilken som är bäst letar vi efter i ett snöigt Värmland.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Att stå i valet och kvalet mellan Audi A6 Allroad, Mercedes E-klass All-Terrain och Volvo V90 Cross Country är få förunnat. Här handlar det knappast om en kundgrupp som behöver vända på slantarna. Vi behöver inte sitta länge bakom ratten för att inse att det är tre premiumbilar på högsta nivå som slåss om kundernas gunst. Med V90 CC står Volvo med ena foten i finrummet. XC70, föregångaren till V90 CC och biltypens urfader, var inte riktigt där och kändes betydligt äldre än främsta konkurrenten Audi Allroad. Nu kliver Mercedes in i matchen med E-Klass All-Terrain. Återstår att se om också BMW följer efter.

Gissningsvis har andra prisvärda alternativ blivit lite av ett gissel för premiumklassen, VW Passat Alltrack, Subaru och Skoda Scout. I toppskiktet är det dock än så länge tämligen få som konkurrerar om kunderna.

Prisbilden är märklig. Det finns listpriser och så finns det särskilda erbjudanden. Listpriset på Mercedes E 220 d All-Terrrain med nioväxlad automatlåda börjar på 497.900 kronor, före något som helst tillval. Men går man in och leter efter SE Edition så får man samma bil med SE-paket, som innehåller utrustning för 15 900, för totalt 469.900.
Audi säljer A6 Allroad i en särskild Sports Edition Plus-version för 491.700 – istället för prislistans 541.700 kronor. Instegspris för Volvo V90 CC, med D4, AWD och manuell växellåda är dock lägst på ”måttliga” 378.000 kr.

För att nå en jämförbar utrustning med de andra testbilarna, har vi i de ekonomiska kalkylerna valt att jämföra med V90 CC Business Advanced som endast finns för Cross Country Plus. Priset för Volvon blir då 457.900 kr. Att V90 Cross Country går att få till ett betydligt lägre startpris än Audi och Mercedes, faktiskt till mer än 100.000 kronor lägre pris bör dock nämnas. Vår testbil från Volvo hade däremot maxad utrustning och landade på högsta priset.

I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann. Köp och ladda ner testet här!

Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?

Läs mer om: Volvo V90, Mercedes E-klass, Audi A6

Kommentarer

#1
2017-05-12 16:48

Jag kör A6 Allroad, men jag skulle nog kraftigt överväga V90XC om jag skulle byta idag. Tycker den är riktigt lyckad på de flesta plan.

#2
2017-05-12 17:41

Tycker inte den här typen av bilar tillför så mycket jämfört med standardmodellerna... Plast och någon ynka centimeter i högre markfrigång?

#3
2017-05-12 18:50

Swemba; den är bra på mycket men om du är van vid torsen-quattro riskerar du att bli besviken på kördynamiken (tror jag). Framförallt märker man det uppe i lite högre hastigheter(+65 km/h) då man får vänta på bakhjulens ingrepp.

Men både komfort, säkerhet och övrig kördynamik håller toppklass i Volvo. (Som jag ser det)

MVH AL

#4
2017-05-12 20:14

När det kommer till den stora pengen. Mercedes.

#5
2017-05-12 21:11

Mercedes!

#6
2017-05-13 06:57

Axa: Ja. Mercedesen är bara 15mm högre utan 19-tumshjul än vanliga E-klassen. Totalt 155mm med 19-tumshjul, men bara i upp till 35km/h. Sen tvångssänks bilen av automatiken ner till 135mm. Totalt bortkastat.
Audin tror jag är max 185mm. Normalt 175mm. Vet inte hur automatiken funkar på den.
Volvon tror jag är 210mm utan några större däck.

#7
2017-05-13 07:19

Volvo vann

#8
2017-05-13 09:53

Volvo har alltid vunnit vi bilägares tester och kommer att vinna alla framtida tester av olika slag..

#9
2017-05-13 12:08

I Aftonbladets bilaga BIL har de samma bilar på test, plus Passat Alltrack och Subaru Outback. Vinnare i den testen blev Passat Alltrack. Den vann framförallt på det lägre priset men också att "det är en bil man snabbt tar till sig, börjar gilla och vill-ha-känsla".
Skiljer trots allt nästa 60000pix mellan Passat och Volvon.

#10
2017-05-13 12:19

Stora frågetecknet rör passaten angående driftsäkerheten.
Sen matchar den inte på långa vägar de andra i komfort och säkerhet.

#11
2017-05-13 21:29

Hade också velat ha en Volvo, om de bara lyckats med att bygga en förnuftigt bil. Äldre Volvo's tilltalade mig mer än de nya.Av dessa tre bilar hade jag valt Mercedes...

#12
2017-05-14 20:00

Köpte en V90 CC efter att ha haft några XC70 som jag var otroligt nöjd med. Volvo har valt att gå bort ifrån bilvärldens bästa stolar till att i V90 ha stenhård stolar med väldigt bakåtlutad och djup sittvinkel - lik Audi, varför? Undermålig på flera sätt och det passar inte biltypen. En förhöjd kombi har man för att det skall vara bekvämt att gå i och ur, så är det inte längre.
Titta på förarna i S/V90 - bara huvet sticker upp vid dörrkanten - ser ut som att alla som kör Volvo är dvärgar..
Vidare har Volvo valt att gå från en rak baklucka till bilvärldens näst mest lutande. Vill man packa annat än mjuka väskor får man köpa ett släp.
Sämsta köpet jag gjort på länge och jag förstår inte hysterin i att köpa dessa bilar. Spara pengarna och köp något annat som man sitter bättre i och som man defacto kan använda. Känner du dig endå sugen på en Volvo S/V90 - spara pengarna och köp en S90 och en släpkärra - den kommer du endå att behöva..
Allt övrigt stök med elektronik låter jag bli att kommentera, eftersom man får leva med det när det är så mycket elektronik..

#13
2017-05-14 21:15

Mötte en XC70 och tänkte på denna artikel. Modellen gör skäl för namnet crosscountry. Subaru Outback likaså. Det finns säkert någon mer som är mer "på riktigt".
Ingen av dessa i artikeln är värda attributen.

#14
2017-05-15 16:46

Volvon ser ut som en stor fet pråm

#15
2017-05-15 17:22

Äntligen en Volvo som utstrålar pondus