Bild
Nästa artikel

Test: Volvo V60, Audi A4 Avant, Volkswagen Passat Sportscombi (2018)

Nybilstest

Nya V60 ansluter till den design och teknik som debuterade med Volvo XC90 och har bättre utrymmen än den gamla. Räcker det för att leva upp till förhandstipsen om att bli Sveriges mest sålda bil? Premiärmatchen går mot Audi A4 Avant och VW Passat Sportscombi.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis på vibilagare.se/fri. Du behöver prenumerationsnummer och postnummer.

Det här blir en hård match, inte bara i testronderna utan också i slaget om marknadsandelarna. Av de tio populäraste personbilarna i Sverige perioden januari-juli 2018 kom inte mindre än fyra från Volvo och tre från Volkswagen. Volvo tog plats ett och två med V90 i topp följd av S/V60. VW Golf var trea, Volvo XC60 fyra, skuggad av VW Passat på plats fem. Audi var inte lika mycket med där uppe men den utgående A6 gjorde fint ifrån sig, plats 19, och Audi A4 fanns på plats 26.

Nya V60 må vid en snabb blick vara väldigt lik V90, men det mindre formatet och det mer upprätta bakpartiet karvar ut en egen, ganska sportig profil i den kvintett Volvomodeller som nu använder den så kallade SPA-plattformen. Som ersättare till gamla, kompakta V60 är kombiversionerna av BMW 3-serie, Mercedes C-klass och Audi A4 givna konkurrenter till den nya, men tillväxten i utrymmen gör att en säljfavorit som den klart större VW Passat Sportscombi också finns i skottlinjen. Mer än någon annan Volvo slåss därför nya V60 på två flanker.

Testbilen är en D4 med 190 hk, framhjulsdrift och åttaväxlad automat, helt bekanta grejer ur bygglådan från andra Volvomodeller. Grundpriset (för den manuella versionen) är attraktivt, 337 000 kronor, och säkerhetsutrustningen är komplett i alla utföranden, utan att man behöver göra några tillval. Övriga sådana finns förstås i riklig mängd, i form av olika paket och som enskilda önskemål. På testbilens prislapp står 455 200 kronor, sedan bland mycket annat panoramatak och automatlådan tillkommit.

Testets Audi A4 Avant 2,0 TDI har också 190 hk, är fyrhjulsdriven och i utförandet Sport quattro Proline edition. Priset är en smula snårigt att ange, bilen erbjuds till kampanjpriset 374 200 kronor men det egentliga grundpriset (på vilket vi för rättvisans skull bygger våra ekonomikalkyler) är 429 300 kronor. Riklig extrautrustning (bland annat paketen ”Evolution” för navigation och olika körassistans och ”S line Selection” för exempelvis sportchassi) trissar upp testexemplarets pris till hela 571 100 kronor.

Passat 2,0 TDI/190 4Motion har i sin tur ett grundpris på 341 000 kronor och i det måttligt ”lastade” testutförandet kostar bilen knappt 390 000 kronor.

I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann. Köp och ladda ner testet här.

Det här testet publicerades ursprungligen i Vi Bilägare 11/2018Läs om hur du aktiverar din digitala läsning!

Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?

Kommentarer

#1
2018-09-07 07:30

V60
Audi A4
VW Paasat

#2
2018-09-07 10:13

Jag är mycket nöjd med min Peugeot 308 kombi. Det är den bekvämaste bil jag har haft. Har hört rykten att det kommer en ny V50. Någon som vet om det är sant? Det vore en bil för mig.

#3
2018-09-07 11:04

Peter: Ryktet är väl att nya V40 kommer vara en riktig liten kombi, inte en "halvkombi" som den nyvarande. Sen vart den ligger i storlek kan nog bli runt gamla V50 då nya V60 växte som den gjorde.
Sen att du anser 308 SW vara det bekvämaste du haft säger nog mer om dina tidigare bilar än hur bra 308:an är.....den testades när det byttes andrabil och nej tack, bekvämt var det inte enligt mig.

#4
2018-09-13 18:11

Fattar inte att moderna bilar måste vara så vansinnigt låga och hopplösa att ta sig in i. Ser i testet att för V60 jämfört med utgångna V70 så är baksätets sitshöjd över mark 11 cm lägre och framsätets sitshöjd 7 cm lägre. Fullständig idioti. Att tyska s.k. premiumbilar ligger på samma nivå eller aningen högre gör inte saken bättre.
OK, jag behöver inte köpa någon av dessa bilar men som flitig taxiåkare får man spader om det dyker upp t ex en V90 eller en BMW 5-serie. Och nu är risken stor att man framöver även kommer att se V60 som taxi.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.