Bild
Nästa artikel

Test: Toyota C-HR, Mazda CX-3, Mini Countryman (2017)

Nybilstest

Det blir allt bättre tider för den bilköpare som letar efter något som sticker ut från den grå massan. Nu senast har Toyota med nya C-HR skruvat till formgivningen något alldeles extra. Hur står sig den mot nya Mini Countryman och ViB:s klassfavorit Mazda CX-3?

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Påståendet att utseende inte spelar någon roll är både efterhängset och falskt, särskilt när det gäller bilar. Varför skulle annars tusentals formgivare i studior jorden runt tillbringa sina yrkesliv med att försöka åstadkomma karosslinjer som lockar köparna till bilhallarna? Och vilket ämne diskuteras på bilfora internet runt när en ny modell visats? Utseendet.
 
Testtrion denna gång har former som riktigt ber om debatt, särskilt Toyota C-HR. Bokstäverna står för Coupé High Rider och betraktaren ska enligt Toyota associera till en coupéöverdel som monterats på en crossoverunderdel, för att uttrycka saken (ähum) tydligt. Bilen liknar ingenting annat och väcker uppseende, många tycks också gilla vad de ser sedan den första chocken lagt sig. Testbilen har, liksom cirka 80 procent av den förväntade svenska försäljningen, hybridteknik med kombinationen bensinmotor och två elmotorer av samma konfiguration som i Toyota Prius. Den sammantagna effekten är 122 hk. Hybridversionen finns bara med framhjulsdrift och steglös automatlåda, grundpriset är 269 000 kronor.

Mini Countryman är också en tydlig karaktär. Den nya, andra generationen är 20 cm längre än den förra, den är högre och bredare och har sju centimeter större axelavstånd för mer utrymme i baksätet. Bagageutrymmet har på kuppen vuxit med hela 100 dm3. Testbilen har trecylindrig bensinmotor på 136 hk, manuell växellåda och fyrhjulsdrift. Grundpris 268 900 kronor.
 
Mazda CX-3
är inte lika radikal att se men har en snitsig framtoning som snabbt visar sig stämma väl överens med körintrycken. Vi testade bilen vid debuten för två år sedan och utnämnde den då till favorit i gruppen kompakta crossovermodeller. Testbilen denna gång har samma specifikation med 150-hästars bensinfyra, fyrhjulsdrift och sexväxlad automatlåda, men till 2017 års modell har exempelvis autobroms upp till 80 km/tim (med fotgängarvarning), vindrutevisning i färg, autobroms vid backning och kurvstabiliseringsfunktionen ”g-vectoring control” tillkommit. Grundpris 249 800 kronor.

I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann. Köp och ladda ner testet här!

Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?

Kommentarer

#1
2017-05-31 12:53

Toyota för utseendet, men tyvärr förstör den abnorma skärmen på instrumentpanelen alltsammans, försöker tydligen imitera Mount Everest.

#2
2017-05-31 12:59

Ja buller brukar ju fälla bilar i tester när VW är med. I detta test bullrar dock Minin klart mest (så illa att testlaget knappt orkade med det i högre farter) men vinner ändå. Halvljuset är helkasst men bilen vinner ändå. Att läsa testet hjälper inte, man begriper som vanligt ingenting hur Vi bilägare betygsätter. Och C-HR kom sist i testet. Att C-HR var klart snålast var inte heller nån merit tydligen då den ju "ska vara det" med tanke på att det är hybrid. Jösses säger jag bara.

#3
2017-05-31 13:36

Varför blir man så otroligt besviken när man konsekvent satsar på en halt häst Vidstige?
Byt häst karl!
Mini är en väldigt lyckad bil, inte minst med tanke på sitt retroarv.

#4
2017-05-31 13:45

C-HR är fulast i år. Den är inte ens praktiskt!

#5
2017-05-31 14:04

Jag undrar när Toyotas designstudio ska sluta ta LSD.
...
Heja Mazda! Snyggast utan konkurrens i Japan.

#6
2017-05-31 14:10

Eftersom jag provade c-HR i vintras så kändes den väldigt opraktisk och över designad och så ful att den nästan blir frän.. .Men dörrhandtag bak i överkant dörr så att barnen inte når upp. .säger ju allt i ingenjörs konstens vansinnigheter likadant som 0 bakåt sikt....Sedan när man är van farthållare från andra bilar och använder den i denna bil och petar upp från tex 70-90 då romar eller varvar motorn upp i fem sekunder och över röstar stereon i bilen för att sedan gå ner i varv, käns som den gamla dafen på nåt vis... Inget för en som har motor öra utan en andra bil kanske för läkare eller andra akademiker som inte vet hur en bil skall låta.. . Vet inte ens om den går billigt men kanske under idealiska förhållanden i stan kanske men det märktes inte på f-datorn.

#7
2017-05-31 14:56

mso1000, C-HR var klart snålast i testet och i stadskörning ännu mer så.
Om du tycker C-HR är trång så är väl inte Mini nåt enormt lyft heller, så även där blir det obegripligt.
C-HR är i alla fall golfklass i storlek.
Och det finns en 1,2 liters turbomotor till C-HR, om man nu inte tycker hybridtekniken passar ens behov.

#8
2017-05-31 15:21

Det finns faktiskt andra fabrikat om Toyota inte passar Vidstige.
Får man vara näsvis och fråga om Vidstige är Toyotahandlare?

#9
2017-05-31 15:22

Skulle välja C-HR i valet mellan dessa, och då har jag haft en CX-3 150hk awd aut Optimum. Hybriden är ju kanon! Att visa inte kan med och förstår sig på hybrid teknik är en annan sak........

#10
2017-05-31 15:26

Måste säga att CH-Rs design livar upp, kanske inte så praktiskt alla gånger men skoj att se på.

Kul att Toyota vågar ändra formspråk så pass radikalt på sina nya modeller.

#11
2017-05-31 15:49

Nog som Prestigelös skriver.
Men jag minns inget tillnärmelsevis bestående formspråk hos Toyota.
Jag har inte läst testet men Mini är en ögonsten, som jag dock knappast skulle köpa ändå. Ingen av de andra heller.

#12
2017-05-31 16:01

Jag skulle ta Mazdan om den varit 10 cm bredare och inte väsnades så förfärligt .

#13
2017-05-31 16:11

Själv sneglar jag på Minis senaste, laddhybrid. Den vore mumma om den kom med i ett test snart. Hoppas bara den inte har samma sjuka som motsvarande BMW xe modell(tung, trött och seg). Om inte så är den klart intressant.

#14
2017-05-31 16:14

Formfloppar snarare än formtoppar säger jag. Opraktisk design på Toyotan, och allmänt anskrämlig. Har faktiskt sett en i verkligheten. Såg sämre ut än på bild, bara det är en bedrift i sig (brukar ju annars vara tvärtom). Mazdan är för trång. Mini Countryman är ja, jag begriper mig inte på den. Märklig design som inte håller ihop. Finns andra alternativ....

#15
2017-05-31 17:32

Raphael.

Ett alternativ är att sätta ett franskt märke på C-HR och vips så har du en snygg bil med design som sticker ut och med kvalitet och hög teknisk nivå.....

#16
2017-05-31 17:47

En Golf framstår som ett bättre alternativ än dessa, antagligen billigare också och bättre komfort.

#17
2017-05-31 18:05

Japp, av de tre faller samtliga bort i alla avseende mot en Golf. Där håller jag med Styggavargen till 100%.

#18
2017-05-31 20:31

Här tar Mazda hem spelet.

#19
2017-05-31 21:51

Tvärnit.

Är inte helt övertygad om det......

#20
2017-05-31 22:01

Kanske kan vara värt att nämna att C-HR säljer bäst av dom tre testade modellerna. Köparna tycker alltså annorlunda än VIB.

#21
2017-05-31 22:05

Vidstige.

Ja, vad vet motorjournalister? De vet inte ens hur en hybrid ska köras........det tog några år för dom att inse hur. Se artikeln om Kia Niro. Prius har funnits i 20år...........sent ska syndarna vakna.

#22
2017-05-31 23:07

Nya Toyotan C-HR är definitivt den mest lyckade bilen som Toyota gjort, någonsin!!!! Bra ++++++

#23
2017-06-01 08:01

I Japan verkar C-HR gått hem när den blivit bästsäljare 2017.
https://m.carlist.my/news/2017-toyota-c-hr-now-japans-best-selling-car-c...

#24
2017-06-01 08:34

Kan det vara stadsfjärden i Nyköping som syns i bakgrunden på första bilden?

#25
2017-06-01 08:50

Shogun, jo jag har faktiskt pratat med VIB om det där, hur en hybrid ska köras men också hur en CVT ska köras. Lite tröttsamt att läsa ständiga test av biljournalister i allmänhet när dom testar CVT och klagar på att dom "brummar". Vet inte var intelligensnivån är på biljournalister eller verklig kunskap om bilteknik men är lite konstigt när man kritiserar en växellåda för att den fungerar som det är tänkt och önskar att den ska fungera som den inte är tänkt. Handlar om gasteknik alltså.

#26
2017-06-01 09:19

Hahaha... nu är det okej att vara en död fisk när C-HR säljer mest av de tre testade... ni är för sköna gubbar!

#27
2017-06-01 09:36

Vidstige:
Att Toyota säljer bättre än Mazda i Sverige KAN bero på att Toyota har ett väl etablerat återförsäljarnät som är rikstäckande. Mazda har vad jag förstår inte ens hälften av detta. Då hjälper det inte att man har en bättre bil.

#28
2017-06-01 09:40

Att en växellåda är feltänkt för hur folk vill använda sina bilar gör inte saken bättre. Att jämföra en modern produkt som Kia Niro med Toyotas ålderdomliga är inte relevant.

För egen del hade jag valt MINI av dessa. Jag gillar körkänslan i dem och den behöver man inte ha skygglappar för att komma i närheten av.

#29
2017-06-01 11:49

Vidstige.

Helt korrekt vad gäller motorjournalister inte bara VIB. Men VIBs Tommy Wahlström har ju nu kommit på att han gjort fel under alla år. Får se hur länge det tar för Teknikensvärld att erkänna samma sak när man fått så höga förbrukningssiffror för hybrider under alla år i tester, för att man använt sig fel körteknik. Kommer de aldrig att erkänna.......men vad gör det när jag själv vet hur jag ska köra för att få så låg förbrukning som möjligt. Tänk själv! Och följ inte strömmen........;o)

#30
2017-06-01 11:51

Axelman 2017-06-01 09:36
Vidstige:
Att Toyota säljer bättre än Mazda i Sverige KAN bero på att Toyota har ett väl etablerat återförsäljarnät som är rikstäckande. Mazda har vad jag förstår inte ens hälften av detta. Då hjälper det inte att man har en bättre bil.

Vad är då bättre på Mazdan? Jag har ägt CX-3 och skulle välja C-HR om jag skulle välja nu.

#31
2017-06-01 11:53

L. Mäkinen 2017-06-01 09:40
Att en växellåda är feltänkt för hur folk vill använda sina bilar gör inte saken bättre. Att jämföra en modern produkt som Kia Niro med Toyotas ålderdomliga är inte relevant.

Ändå går Toyotas ålderdomliga konstruktion snålare.........

#32
2017-06-01 13:08

Jag förstår att det går snålt när förarna gör allt de kan för att inte råka röra gaspedalen.

#33
2017-06-01 15:02

Ja, det var ju ett bra motargument, stolpskott på den!

#34
2017-06-01 20:01

Såg C-HR i verkligheten och tyckte det var ganska sjysst design utvändigt. Ändrade mig när jag åkte i baksätet. I princip en sibirisk fängelsehåla. Att sätta sina barn bak i en C-HR är ta mig fan lika med orosnmälan till socialtjänsten.

De andra har jag ingen erfarenhet av själv. En familjemedlem har en Mini Countryman och småbarn och har varit väldigt nöjd förutom att den kanske bullrar lite väl mycket på motorväg.

Jag hade valt Qashqai eller egentligen Ateca som åtminstone har motor som är rolig.

#35
2017-06-01 20:15

"L. Mäkinen
Jag förstår att det går snålt när förarna gör allt de kan för att inte råka röra gaspedalen."

En replik som visar på att man inte alls förstår hybrider. Grejen är att dom är riktigt snåla även om man kör hyggligt normalt, t.ex. följer rytmen i stadstrafik. Detta tack vare hybridtekniken där en elmotor skjuter på med full effekt direkt från stillastående. Vill man dock bli ännu snålare så finns möjligheter med en bra körteknik där man dra nytta av hybridtekniken fullt ut.

#36
2017-06-01 20:19

Rör man gaspedalen så är det man upplever i stort sett bara oljud. Jag tror att det är anledningen till att Toyota trots blygsam försäljning här lyckas vara först i flertalet bilköer.

#37
2017-06-01 21:17

Tror det är en elbilsförare med räckviddsångest som är först och letar efter laddstolpskott......

#38
2017-06-01 21:35

Det är ju Toyota själva som talat om att tanken är att vara ivägen. The car in front is a Toyota

#39
2017-06-01 22:17

Mäkinen
Haha, så sant. Ja, jag vet inte hur många gånger man klöst sönder instrumentbrädan när man legat bakom en Prius.... ;-)
Det mindre roliga är när man ligger bakom dylik bil vid påfart till motorväg. Rena rama trafikfaran när övrig trafik ligger rätt i 110 och en hybridare ska försöka "glida" ut i 80....

#40
2017-06-01 23:09

L.Mäkinen
"Rör man gaspedalen så är det man upplever i stort sett bara oljud."
Ja det är en fossil motor som brummar när den går igång. Tydligen brummar den annorlunda enl vissa bara för att det är en CVT. Men du är inte särskilt seriös nu alls, tramsar bara. Som jag skrev, C-HR säljer bäst i denna trio, dom som ÄGER och kör HSD ofta är nöjda, dom som testar tillfälligt är inte nöjda. Det beror på okunskap.

#41
2017-06-01 23:10

Axa, vad som kommer vara trafikfara är alla elbilar som ska spara sina batterier och fisköra. För Prius är det noll och intet problem att köra i motorvägsfart och högre. C-HR klarar motorvägen bra också även om den förstås blir törstigare då än om man kör långsammare. Sen är största styrkan med hybridtekniken stadskörning, många start och stopp. Ska det vara så svårt att fatta?

#42
2017-06-01 23:33

Vidstige
Men då kanske du fattar varför skiten säljer dåligt? Alla bor ju inte i en storstad utan pendlar dagligen vilken innebär att man bör ha en någorlunda pigg bil om man ska hänga med i trafikrytmen. Toyotan gör 0-100 på 11 sek. Det duger inte när man ska på en motorväg i rusningstrafik.

#43
2017-06-01 23:53

Axa.
Det var nog bland det dummaste jag hört att inte bilen räcker till när man ska ut på en motorväg. Okunskap. Lexus CT räcker gott och väl till har inga problem att hänga med i trafikrytmen oavsett var. Har man nytta av 0-100 när man accelererar på en påfart till motorväg? Stannar du och börjar på ettan på en påfart förstår jag att du har problem.....

#44
2017-06-02 01:35

Shogun
Det verkar vara problem på andra håll.
Många påfarter är korta och det är alltför ofta man hamnar bakom en Toyota eller dylik hybrid som är rena rama trafikfaran då det saknas kraft att gasa upp på ett vettigt sätt. Men åk du i tron om att det funkar för dig. Problemet är att alla andra måste avvvärka trafikolyckor pga sådana som dig...

#45
2017-06-02 07:08

Fast här måste jag nog hålla med om att en accelerationstid på 11 s till 100 km/t absolut räcker för att på ett säkert sätt ta sig ut på en motorväg. Sen finns det andra egenskaper jag inte uppskattar hos de Toyotor jag provkört under senare år men det är en annan sak.

#46
2017-06-02 07:25

Vi ska väl hjälpas åt i trafiken även om man ibland får släppa på gasen några sekunder för att någon som inte kommit upp i 110 vid en påfart ska komma in, många kommer ju i 140 och fortare på motortrafikleder och motorvägar, det är ju inte heller ok

#47
2017-06-02 08:12

Det finns resurser i Prius/Auris osv för att komma upp i fart, men något gör att de som kör bilarna inte accelererar lika snabbt som andra bilister.

När det gäller elbilar så är det mer effektivt att accelerera raskt och "segla" än att sega upp i fart.

#48
2017-06-02 09:42

Bråka på mig istället när jag kämpar med att komma upp i fart när jag skall ut på en motorväg med husbilen... Kan inte se att det är bilen som är problemet på någon personbil som inte lyckas komma upp i fart vid en påfart, utan det är "error 50" det handlar om.

#49
2017-06-02 09:57

När jag blir diktator ska jag förbjuda alla fordon med mindre än 100hk/ton eller 200Nm/ton. Den tanken kom till mig längs Höga Kusten...

#50
2017-06-02 10:27

Hmmm, 420 hästar och 840nm i husbilen, då snackar vi ;-)

#51
2017-06-02 10:59

Axa.

Ditt inlägg är ff korkat och överdrivet. Väldigt korkat! Tror det är du som inte kan köra. Om du har problem med hybrid på en påfart till motorväg. Och om någon annan hindrar dig så beror det på föraren och inte bilen.....

#52
2017-06-02 12:11

Shogun
Jag tror snarast Toyotastallet glömt ta in hästarna...
Då får du förklara varför alla kassa förare väljer Toyota, eller dylika skithybrider från Asien? Om det nu är fel på förarna? För det är väl det du menar?

#53
2017-06-02 12:41

Axa, att inte lyckas få upp farten vid påfarter och liknande är i 99% av fallen "error 50" och det är bara att se sig om, det är väldigt varierade märken, nytt, gammalt, vasst, slött så att påstår att detta skulle vara ett Toyota-problem är bara tramsigt!
Att Toyota och Skoda är starka märken bland många äldre är väl inget nytt.

#55
2017-06-02 16:51

Polisen upplever åtminstone något annat om Toyotas hybrider som är överrepresenterade i fortkörning:
http://teknikensvarld.se/toyota-prius-fartdararnas-favorit-overrepresent...

#56
2017-06-02 17:17

Minns när Automotorsport lika oförstående om hybridteknikens fördelar skulle testa att en snåldiesel som Volvos V50 drive 109hk med manuell låda som gick att köra nästan lika snålt som Prius bensin med aut 136hk (utom i stan såklart).
De som kan fakta från verkligheten nu när bilarna körts några år vet hur mycket dyrare en V50 är i totalkostnader i verkligheten över tid jämfört med Prius förutom dieseln utsläpp.
Det syns också på andrahandsvärdet om man jämför en Prius-10 på säg 10 000mil jämfört med en V50-10 på 10 000mil.

#57
2017-06-02 18:12

Robban
Så kan det vara. Men likväl så överskattar förare äv motorsvagare bilar dess accelerations- eller omkörningsförmåga. Och när kraften väl behövs vid tex omkörning så ylar motorn utan att det går undan och skapar risker för andra trafikanter.
Men tydligen är det bara jag som uppmärksammat detta problem...

#58
2017-06-02 23:32

Axa, jag upplever detta alla dagar i veckan, alltså att folk kommer ut på motorvägen i typ 80, men att Toyota HSD skulle vara överrepresenterade är inte min upplevelse.

#59
2017-06-04 10:48

Snarare har andra bilar svårt att komma ikapp Prius på våra motorvägar läser man här.
http://teknikensvarld.se/toyota-prius-fartdararnas-favorit-overrepresent...
Att sedan Prius körs i laglig hastighet genom samhällen är väl bara bra för det är väl inte där man bör visa bilens fartresurser som vissa bilförare gör.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!