Bild
Nästa artikel

Test: Skoda Karoq, Nissan Qashqai, Opel Grandland X (2018)

Nybilstest

Storsäljande Nissan Qashqai har fått en uppdatering. Räcker det för att stå emot konkurrensen från nya Skoda Karoq och Opel Grandland X? Vi testar tre bensindrivna entrébiljetter till suv-världen.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Läs hela testet gratis (endast för prenumeranter)

Svenska folket köper högbenta bilar som aldrig förr. Kompaktsuven Nissan Qashqai huserar högt upp i försäljningslistan och dess succé drar till sig avundsjuka blickar från konkurrenterna.

Med nya Grandland X vill Opel knycka en bit av kakan. Samtidigt ersätter Skoda lilla Yeti med en större suv-modell kallad Karoq. Samtliga är omkring 4,4 meter långa och lockar kunder från både Golfsegmentet och mellanklassen.

Billigast att köpa är Qashqai. Med fyrcylindrig 1,2-liters turbobensinare på 115 hästar är grundpriset 193 900 kr. Testbilen är topputrustade Tekna från 237.900 kr. Inför 2018 har modellen uppdaterats där ansiktslyftningen utmärker sig med en kraftigare V-form på grillen. Under skalet har säkerhetssystemen fått högre kompetens. Nissan hävdar också att bullernivån sänkts och att körupplevelsen förbättrats.

 

Skoda Karoq är alltså ersättare till Yeti. Med modellbytet lämnar Skoda småsuv-segmentet och Karoq titulerar sig kompaktsuv. Priserna börjar på 215.600 kr med trecylindrig bensinmotor på 115 hk. I det testade Style-utförandet är grundpriset 232.600 kronor. Karoq baseras på VW-koncernens så kallade MQB A1-arkitektur för kompaktbilar. Medan VW Tiguan bygger på den mer påkostade A2-versionen av MQB-plattan är Karoq närmast besläktad med Seat Ateca. De delar både yttermått och axelavstånd samt byggs i samma fabrik i tjeckiska Kvasiny.

Opel Grandland X är ett resultat av Opels samarbete med Peugeotkoncernen (PSA). I höstas fördjupades samarbetet då PSA helt sonika köpte ut Opel från GM. Det gör modellen extra intressant då den ger en fingervisning om vad vi kan vänta oss av framtida Opel-produkter.Grandland X är DNA-tvilling med Peugeot 3008. Fransmännen står för plattform (EMP2), motorer samt tillverkning i franska Sochaux. Med sina 4,48 är Opels kompaktsuv en decimeter längre än Qashqai och Karoq, ett förhållande som avspeglar sig på prislappen. Till motsvarande kostnad (239.900 kr) som testmotståndarnas högsta utrustningspaket kommer Grandland X med mellannivån Enjoy. Som kompensation ger 1,2-litersmotorn hela 130 hästar från tre cylindrar.

I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann. Köp och ladda ner testet här.

Det här testet publicerades ursprungligen i Vi Bilägare 02/2018Läs om hur du aktiverar din digitala läsning!

Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?

Kommentarer

#1
2018-02-27 12:22

Ingen. Och ingen av dessa verkar dra under 0,8 liter/mil (bensin) vid blandad körning. Dags att förbjuda tillverka SUV? Vi har inte råd med dessa löjliga utsvävningar med SUV kaross om vi drastiskt skall minska utsläppen. Det är dags att acceptera att man får köpa vanliga modeller, sitta lite lägre (vilket är relativt). Har alla samma typ av bil och sitter lika högt är det inget problem.

#2
2018-02-27 17:28

Skoda Karoq!!

#3
2018-02-27 17:34

Så "spanska" Seat Ateca är också en tjeckisk bil - det hade jag inte snappat upp tidigare. Är Seat Arona byggd i Spanien eller är det också en "tjeck" bil ?

#4
2018-02-27 18:59

Vi har en Qashqai, modellen innan uppdateringen och jag tycker den är trevlig. Visst, det finns några saker jag hakar upp mig på.
Jag har inte provkört Karoq men gissar att jag skulle gilla den bättre.

#5
2018-02-27 20:47

Suv och bensindrift - är det ett bra sätt att minska bränsleförbrukning och utsläpp?

#6
2018-02-27 21:13

Fina bilar men jag gissar att minsta motorerna är i svagaste laget. 150hk behöver man nog för att inte motorn ska bli ansträngd på motorvägens uppförsbackar eller orka med en omkörning. 4wd som grädde på moset och bilen är komplett!

#7
2018-02-27 22:32

Hej Axa Jag har provat båda bilarna. Jag tycker att Qashqai ser trevligast ut, medans Karoqen var mycket trevligare att köra i alla avseenden,och inte minst för att den gick så tyst. Något lite ljudligare och mindre är faktiskt nya VW T-roc som jag också provkört Och trots mindre utrymme och lite ljudligare så är den min favorit. Men hade jag haft behov av lite större utrymmen,så skulle jag välja Karoqen.

#8
2018-02-27 22:53

Polo
Ah, där ser man. Som sagt, i stort gillar jag Qashqai. Det jag inte gillar är gränssnitt och tex knapparna på ratten. Varför jag tror Karoq eller T-roc är i min smak är för att VAG-bilar generellt har mer känsla av direktstyrning och bättre vägkänsla.
Har du även testat Ateca? Och hur står den sig ljudmässigt mot Karoq?

#9
2018-02-28 09:16

Ni som kör Skoda/VW - hur står sig motorerna och framförallt växellådor nuförtiden? Har hört om stora bekymmer för några år sedan. Är detta åtgärdat eller förekommer fortfarande rasade lådor, slitna kopplingar och motorer som slukar olja? Hur är det med kamkedjor?

#10
2018-02-28 14:24

Det ska givetvis vara diesel i en sån här bil!

#11
2018-02-28 18:10

Olvi
Jag har kört min Seat i 4000 mil och allt funkar som det ska. Motorn är förvisso med kamrem numera och jag kör manuellt. Har inte varit problem med oljeförbrukningen.

Hade Passat tidigare med kamkedja, 1.8 TFSI. Körde 7000 mil upp till 14000 mil, inga problem.
Men jag kanske bara haft tur?

#12
2018-02-28 22:29

Grandland har PSAs PureTech 130 motor som är riktigt bra, den har dragkraft som en diesel och dessutom är bilen inte så tung. Motorn räcker till mer än man kan tro.

#13
2018-02-28 22:40

Raphael, du har rätt att bilen inte är jättetung (1500 kg/4,47 m). Men är rädd för att höjden gör att förbrukningen sticker iväg. Min Octavia väger 1400 kg, med 140 Hkr (bensin) och den drar ca 0,65 liter/mil (blandat). Kollar man in https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/35-Opel/1635-Grandland_X.html?... ser man att underlaget är klent, men förbrukningen verkar väldigt hög. Enligt NEDC skall den ligga på 0,51 liter/mil... tror att många blir besvikna när de köper denna bilen och upptäcker att den dricker rejält mycket mer än uppgiven deklarerad förbrukning. Vet inte vad jag skall säga, relativt liten bil som om man vore smart lika väl kunnat köpa en Golf och få ut mer av sitt bilägande och bättre för miljön.

#14
2018-03-01 09:06

Vargen, problemet med spritmonitor är att de inte jämför under samna förhållanden. Det enda som visas där, är att olika förare påverkar förbrukningen på olika sätt. Vi vet inget om körförhållanden, lastad/olastad osv.

Låt mig ge ett exempel: C3 Aircross Shine med 110 hk och EAT6 automat. Blandad körning 0,56 l/mil. Thomas på Autogefühl snittade på 0,55 l/mil, Vi Bilägare på 0,65 l/mil och polske Marek Drives på 0,75 l/mil. Samma version, samma drivlina, men helt olika resultat för förbrukningen, därför att det var helt olika förare.

Jag ser därför inte några siffror från Spritmonitor som argument.

#15
2018-03-14 16:49

Raphael, när spritmonitor.de får upp ett bredare underlag tror jag att medelvärdet hamnar runt 0,65 liter/mil. Visst kommer körstil, var man kör (väder och vind) samt hastighet avgöra en bils förbrukning. Det där med förare och att det skulle påverka så mycket köper jag inte. Två personer kör min Octavia, och det brukar inte skilja mer än 1-2% i förbrukning mellan dessa förare. Dock gäller påståendet kanske inte när det kommer till testförare för bil-tidningar, eftersom de antagligen vill testa lite mer aggressivt. Du kanske har varit och testat bilar hos bilfirmor, där snittförbrukningen brukar oftast vara över 1 liter/mil. Detta beror på att bilen startas kall (alla gånger), körs hårt av den som testar bilen och ofta i en stadsmiljö. Korta rundor som alla kunder kör gör att körmönster definitivt avviker ifrån vad bilen kommer att förbruka när den är köpt och står hemma hos ägaren som kör den normalt alla dagar i veckan efter det...

#16
2018-03-28 18:05

Jag körde karoqen med 1,0tsi trean på en sträcka av 4,2 mil.
Några kilometer ut ur stan och sedan 70-90 landsväg och sist 8km110 väg. Motorn helt okey upp till 110 iaf och drog 0,57 på datorn.
Hyfsat tyst för en suv.
Kan bli en bra bil med ladd hybrid system.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.