Bild
Nästa artikel

Test: Opel Karl, Smart Forfour, Toyota Aygo (2016)

Nybilstest

Smart Forfour, Opel Karl och Toyota Aygo är gjorda för trånga gator och tät trafik. Visst, de klarar lite längre åkturer också, men då kan komforten man är van vid saknas. Farthållare, justerbar ratt och en bekväm förarstol är minimikrav!

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 11 sidor.
Samtidigt som de flesta nya bilar ständigt blir några centimeter längre, har det vuxit fram en liten men stabil marknad för de allra minsta bilarna.

Vi har jämfört Smart Forfour med Toyota Aygo och nya Opel Karl. Alla tre är klassade som minibilar och håller sig omkring 3,5 meter. Opel Karl är några decimeter längre men det ger inte så tydligt avtryck i större utrymmen som man kanske kunnat vänta.

Ju kortare det är mellan fram- och bakaxel, desto viktigare men svårare blir det att ta vara på utrymmet för att skapa en någorlunda bra komfort. Tidigare har småbilar lite vanvördigt betraktats som ”tjejbilar”. Det är inget annat än gamla mossiga fördomar. Det har visat sig att minst lika många kvinnor som män gillar komfortabla bilar med bra motorstyrka för ”säkra omkörningar”.

För den som mest kryssar omkring i städer och förorter kan en liten bil vara roligare och mer behändig att hantera. Det är lättare att hitta en p-plats och bränsleförbrukningen är lägre. Man kan i sammanhanget undra över våra miljödefinitioner. Dessa tre släpper ut betydligt mindre föroreningar i luften än de flesta familjebilar – CO2-utsläppen ligger exempelvis omkring 100 g/km. Ändå kvalar ingen av dem in som miljöbil.

Men lägre kostnader lär det bli, och alternativet kan vara att ha en minibil eller ingen alls. Då är valet busenkelt. Frågan är vilken av dessa tre man ska välja.

I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann testet. Köp och ladda ner testet här!

Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?

Kommentarer

#1
2016-04-06 19:34

Tjejbilar! (inlägget anmält men ser ingen anledning till att man inte skall få tycka att detta tjejbilar så jag raderar inte..)
Man får lov att ha åsikter om bilar.

#2
2016-04-06 22:24

Min fru äger en ny fullutrustad Aygo. Roligaste bil jag kört i urban trafik. Den där lilla trepipen har ett ljud som bara är helt underbart. Man blir frånkörd av gamla Rut i sin Volvo 740 på motorvägen. Men vad gör det, i stan har man hur roligt som helst med knappa halvlitern per mil å ljudet som från en äldre luftkyld Porsche.

#3
2016-04-07 07:14

Gjorde en snabb sökning. Opel Karl 104g CO2/km, Toyota aygo 88 g CO2/km (bra!), Smart forfour 97 g CO2/km vs. VW golf 87 eller Volvo V40 89 resp V60 101 g CO2/km. Så där dog myten totalt att små bilar = snåla bilar. Men små bilar tar mindre plats på parkeringen, har kortare krockzoner, gör att man kan behöva låna/ha större bil (bra för BNP) osv. Det jag vill visa är att det finns säkert massa anledningar till att man vill ha en liten bil. Men miljö och säkerhet är inte en av dem.

#4
2016-04-07 08:51

Dessa vore idealet för el-bilar. Körs enbart i stadsmiljö. Visst skulle dom bli lite dyrare, men för bättre miljö får man väl offra sig lite. Om några år får kanske enbart supermiljöbilar köra i större städer.

#5
2016-04-07 09:31

Tjejbil ? Tja - eller för män som är trygga i sin mansroll.
Har inget emot denna typ av bil och håller med LennartJ om att dom med eldrift skulle vara idealiska som stadsbilar - till "rätt" pris. Finns ju redan i form av eUp men tyvärr lite väl dyr.

#6
2016-04-07 11:58

Karl finns som gasdriven.

#7
2016-04-08 14:13

Riktiga körmaskiner om man inte kräver superkomfort. Att pila runt med en så´n här är s..itkul både i stan och småvägar på landet. Men inge kul på motorvägen.

#8
2016-04-08 15:11

Otroligt! Mitt inlägg om att detta är tjejbilar är kvar. Och en sympatisk kommentar är tillagd från någon. Fria åsikter tillåts alltså fortfarande - vi har lite kvar till Nordkorea alltså. Tack!

Men jag skall vara storsint och lägga till att jag egentligen kanske inte tycker att en man inte kan få köra dem. Fast då skall det vara så lite elektroniskt bling-bling som möjligt, förstås Och det här med comfort och folks behov av det tycker jag dessutom är överdrivet. Ja, om man inte kör 60 mil om dagen eller så =)

.

.

#9
2016-04-08 22:32

Intressant och roligt att ViB äntligen gör ett test med "småbilar". Storleksmässigt skulle många hushåll med 1-2 personer klara sig långt med dessa "småbilar", och denna storlek på bil är klart underskattad i Sverige.

Skulle gärna provköra alla tre, men föredrar att de har dieselmotor och automat. Opel Karl finns på Opels tyska hemsida, som LPG-driven (alltså gasol som kan bestå av propan och butan). LPG-tankstationer finns det nästa inga i Sverige, så den modellen lär aldrig tas in här. Varför den inte finns med CNG-motor, driven av natur- och biogas, är märkligt och lite synd för den skulle intresserat mig mest. Den skulle antagligen också kunnat räknas som miljöbil med dagens regler.

#10
2016-04-09 18:59

Antifeministen, jag får väl anta att du försöker vara provocerande i ett försök att tillfredsställa det du har istället för humor. För du kan ju rimligen inte vara så stockkonservativ att du lever kvar i en uppfattning som aldrig stämt - att kvinnor skulle föredra trånga bilar. Det har gjorts flera undersökningar kring detta.
Däremot har många män, med tilltvingat kommando i familjen, ansett att andrabilen ska vara något litet som "duger" åt frun att skjutsa runt ungar och åka och storhandla i medan han själv sitter ensam i stora bilen till och från jobbet.

#11
2016-04-09 19:31

Tjejbilar eller inte, men varför ska tjejer behöva stå ut med dessa bilar vars bullernivå är högre än lite större bilar :)

#12
2016-04-13 13:27

Tjejbil, varför skulle man förolämpa tjejerna med att ge dom nå´t sånt här? I alla fall inte om man tycker om det täckta könet (märklig beteckning eller hur.) För dom minnesgoda kan påpekas Om den ultimata småbilen med komfort av guds nåde nämligen Fiat 127. Där saknades inget för att göra långfärden behaglig, eller att "pila" runt i stan. Annars borde väl de här småttingarna gör sig bäst med en el.motor med 10 mils räckvidd.

#13
2016-04-13 13:56

Fiat 128 var betydligt bättre.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.