Bild
Nästa artikel

Test: Opel Insignia, Ford Mondeo, Skoda Superb (2017)

Nybilstest

Karossen är smäckert elegant, köregenskaperna på topp och prislappen human. Det finns mycket som talar för nya Opel Insignia. Men hur står den sig mot sina värsta konkurrenter? Kan den matcha Skoda Superb och Ford Mondeo? Vårt test ger besked!

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

En succé, säger Opel om första generationens Insignia. Men det är, snällt uttryckt, en lätt överdrift. Modellen såldes i totalt drygt 900.000 exemplar under de nio år den var i produktion och för en masstillverkare av Opels kaliber är det ingen imponerande siffra.
 
Inte heller i Sverige har Insignia på något sätt rosat marknaden. På senare tid har försäljningen inte ens nått 1 000 bilar per år och det räcker till en placering kring 100 på topplistan. Succé? Nej, knappast. Snarare tvärt om...
 
När Opel nu laddar om med en ny upplaga av sin stora mellanklassmodell har man satsat på fem kärnvärden för att vända trenden. De är: design, utrymmen, kör-/åkkomfort, säkerhet och – sist men inte minst – värde för pengarna. När det gäller formgivningen räcker det med ett snabbt ögonkast för att se att något radikalt hänt med Opels nya flaggskepp. Trots att bilen vuxit på alla ledder, utom på höjden, ger den ett både nätt, exklusivt och elegant intryck.
 
Halvkombin, som vi testat, har döpts till Grand Sport och det är faktiskt en ganska träffande beteckning med tanke på de snitsigt coupé-inspirerade karosslinjerna. Kanske är det till och med läge för tillverkaren att återigen plocka fram den gamla reklamklyschan från tidigt 90-tal: ”Look at Opel now!”?
 

Men Opel har förstås inte bara ägnat sig åt att vässa den nya bilens utseende och framtoning. Minst lika viktigt har varit att bygga den smartare än föregångaren. Inte minst när det handlar om utrymmen, eller rättare sagt utrymmesutnyttjande. På den punkten var den tidigare modellen ganska bedrövlig. Lite som en omvänd damsko; stor utanpå, men överraskande trång inuti.
 
Nya Insignia
är den sista helt GM-utvecklade stora Opel-modellen. Den anrika tyska tillverkaren (första bilen byggdes redan år 1899) ägs numera av PSA-gruppen (Peugeot/Citroën). Så tredje generationens Insignia, om den nu kommer att heta så, lär få en hel del franska gener och delar med all sanno-likhet teknisk plattform med framtida efterföljare till Peugeot 508 och Citroën C5. Dagens modell bygger dock på GM-DNA och frågan är hur den står sig mot konkurrenterna i stora mellanklassen. Den kanske mest naturliga motståndaren är VW Passat, men den finns inte som halvkombi så den fick väljas bort.
 
På startlinjen hamnade istället Skoda Superb och Ford Mondeo. Tyvärr med lite annorlunda specifikationer än Opeln, som var manuell växlad och i hyfsat välutrustat Business-utförande. Både Skoda och Ford hade automatlådor. Superb var dessutom fyrhjulsdriven och hade högsta utrustningsnivån Laurin & Klement (förkortat L&K), där många lyxdetaljer ingår i priset, Mondeon var en Titanium, men med vassaste dieseln på 210 hk. Givetvis hade vi velat ha Opeln med den nya åttastegade automatlådan, men någon sådan fanns inte att uppbringa när testet gjordes. Därför fick vi nöja oss med den något udda kombinationen 2-litersdiesel och manuell växellåda; en drivlina som sannolikt inte kommer att locka särskilt många Insignia-köpare i skarpt läge.
 
Tyvärr får man inte alltid som man vill men karosstyperna är i alla fall desamma, så på den punkten är testbilarna fullt jämförbara. 
 

I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann. Köp och ladda ner testet här.
 
Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?
 

Kommentarer

#1
2017-09-18 11:52

Opel är ju förstås överlägsen, var ju det med den förra modellen redan.

#2
2017-09-18 12:43

1 Ford Mondeo
2 Opel Insignia
3 Skoda Superb
I den ordningen kommer dessa bilar i mitt tycke och smak..

#3
2017-09-18 13:06

Min ranking: Insignia etta, sen jämnt skägg mellan Mondeo och Superb.

Men eftersom ViB sen en lång tid tillbaka slutat att ens försöka vara objektiva i sina bedömningar, (en gång i tiden var dom faktiskt det), så vinner naturligtvis Skoda igen. Som dom nio ggr av tio numera ALLTID gör.... Kanske dags att förnya redaktionen med någon som har ett annat perspektiv? Men jag bryr mig iofs inte, jag har gett upp hoppet om denna publikation sen länge.

#4
2017-09-18 15:14

Köp testet så slipper ni spekulera!

#5
2017-09-18 15:21

Insignia, Mondeo Superb i den ordningen möjligen Superb före Mondeo. Gillar Insignia, och vettigt pris också.

#6
2017-09-18 15:24

Rålle G, nu låter du nästan som jag! :)

saabnisse, var väl ingen spekulation, i VIBs test så vinner Superb.

#7
2017-09-18 15:40

Jag har bara kört Superben vilket var trevligt. Men jag hade nog haft svårt att välja dem emellan. Både Mondeon (i rätt utförande) och Insignian är snyggare. Kanske Insignian ändå? Samtliga bilar är dock för stora för mina behov.

#8
2017-09-18 17:49

saabnisse, fel! Kör bilarna så slipper ni spekulera över hur *ni* skulle tycka och tänka! Tester utförda av motorjournalister brukar inte berätta något åt mej (varför gillar dom attans hårda chassin för att köras på normala vägar!?!?), kanske cm och hästkrafter men inte vilken bil som känns bäst och skulle vara bäst för just mej.

#9
2017-09-18 19:17

Resultatet lär bli
1. Skoda (komplett bil utan svagheter)
2. Opel (billig i inköp)
3. Ford (gammal, hög milkostnad)

#11
2017-09-18 19:47

Mitt gissning om kanske vinner är...
1. Opel Insignia
2. Skoda Superb
3. Ford Mondeo

#12
2017-09-18 20:31

"Skoda (komplett bil utan svagheter)"
HA ha, jovisst är man lättlurad kan man ju tro det.
Det värsta är dåliga bromsar.

#13
2017-09-18 20:40

Är de testade bilarna i alla fall jämförbara prismässigt? För annars är det givetvis lätt att bli hänförd av Skodan om den har den lyxigaste utrustningen.

#14
2017-09-18 20:52

Priset var på testexemplaren 370 000 Skoda
368 000 Mondeo
Och 337 000 Insignia.

Men Skoda är fyrhjulsdriven i denna version, trots det förlorar den ronden vägegenskaper mot framhjulsdrivna Insignia.

#16
2017-09-18 21:41

Christoffer, knappast! ViB jämför ofta äpplen och päron.
Man får ta den bil i det utförandet leverantören bestämmer!

#17
2017-09-18 21:44

O_o, för "ungefär" samma pengar får du en klent utrustad 1 klasse, knappast samma kundgrupp va? De här tre känns väldigt likvärdiga på i princip alla punkter - ska bli kul att testa Opeln vid tillfälle.

#18
2017-09-19 06:48

Kan man förvänta sig högre Opelkvalitet framöver när fransoserna får bestämma?

#19
2017-09-19 07:01

Superben väljer jag,precis som ViB.
Mondeon som andraval.
http://www.telegraph.co.uk/cars/skoda/skoda-superb-review/

#20
2017-09-19 09:20

Hadde en ny superb 190 tdi med adaptivt chassi som lånebil i 150 motorvägs mil och 15 mil i Stockholm.
Underbar bil helt enkelt som flöt fram i160 om man ville
Kört forden och opeln några mil runt stan och forden känns inte rätt eller gammal och knapp hysteri på nåt sett.
Opeln riktigt trevlig och prisvärd kanske.
Ganska likvärdiga är dom nog och alla måste testas innan köp.
Och undrar om de.t är så stora pris skillnader när all utrustning lagts till och det är prutat och klart med 5-10%.

#21
2017-09-19 10:31

"Reinhard 2017-09-19 06:48
Kan man förvänta sig högre Opelkvalitet framöver när fransoserna får bestämma?"

Man kan nog förvänta sig att några med snedvriden verklighetsuppfattning skulle kunna fundera på det.
Eftersom deras tanke är att allt som inte är Opel är jättebra.
Inklusive en hög avföring.

#22
2017-09-19 12:58

#12: Glöm inte det dåliga helljuset på Superb:en. Ingen höjdare nu när vi går mot mörkare tider.

#23
2017-09-19 13:02

159 meter långt 8 meter brett är trafikfarligt dåligt helljus, där ser man inga djur vid sidan av vägen, lyktspolning botar nog inte det problemet.

Blir att köra sakta och det stämmer bra med bromsarna som inte heller är avsedda för högre farter.

#24
2017-09-19 16:18

N-iklas,denna Insignia är sist med "äkta gm/opel"platta,kommer nästkommande oplar vara sämre när det blir franskt,eller?

#25
2017-09-19 17:07

Det finns inget som tyder på att bilarna INTE skulle bli sämre eftersom PSA så länge man kan minnas presterat dåligt i alla kvalitetsundersökningar och PSA helt saknar visioner och mål för hög kvalitet, ordet kvalitet har väl aldrig en enda gång tagits i PSAs.s mun.

Och det man inte bryr sig om blir det självklart ingen högre klass på.

Däremot är man extrem hagalna över att spara pengar som en skotsk girigbuk och sparar man pengar går det alltid ut över nivån på produkten - man får vad man betalar för och PSA bilar är billiga att tillverka av en orsak...
Köpa billigt och sälja dyrt, så går det till...

Och dessutom är planen för Opel att man ska öka vinsten oerhört utan att sälja fler bilar, ja det finns ju bara ett... sätt att klara av det på...

Lätt att se för alla är hur billiga instrumenten är i dessa två Crossland och Grandland, de kostar en bråkdel så mycket som Opels motsvarande.

#26
2017-09-20 14:37

Jag har lite funderingar kring detta att PSA tar över Opel, samt att man väljear drivlinor från PSA i kommande modeller. Det är ju faktiskt så att Opel haft överlägset problemfria manuella lådor. Bensinturbomotorerna är ju utvecklade av Opel saab där tekniker från Saab fortfarande verkar. Bensinmotorer och de manuella lådorna är kanske de mest problemfria som finns på marknaden. På dieselsidan är det lite annorlunda. Där har PSA kommit längre. Automatlådorna är ett lite okänt kapitel, men jag tror nog att aisin lådorna är bättre än de franska.
Jag ifrågasätter PSA konceptet i kommande modeller

#27
2017-09-20 14:50

Man väljer ju inte PSA teknik för att den skulle vara bättre utan för att PSA inte vill lägga pengar på att låta Opel ha egen teknik.

Uteslutande en fråga om att spara pengar, vilket är den enda prioriteringen för det nya företaget - man går ju så långt att man säger att ökad försäljning inte heller är något mål.

Så vad är det egentligen man håller på med?
Är det ett finansbolag som händelsevis råkar stampa ut lite plåtlådor vid sidan av?

#28
2017-09-25 17:44

Ja det tycks tyvärr vara så att billigt går före kvalitet när det gäller kommande bilmodeller från Opel. Man får hoppas att Insignian, Astran och Corsan slipper denna inblandning. För om detta sker har Opel missat sin själ och märket kommer att tappa kunder i hela Europa.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.