Bild
Nästa artikel

Test: Opel Crossland X, Renault Captur, SsangYong Tivoli (2017)

Nybilstest

Crossland X, Tivoli och Captur. Lustiga namn på praktiska bilar i det tidsenliga crossover-formatet. Frågan är vilken av dem som ger mest för pengarna. Är det Opel, uppstickaren SsangYong eller Renault? Läs vårt test så får du svar!

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Är man bil och döpt till Tivoli får man nog lov att finna sig att utsättas för ett och annat skämt. I alla fall när lustigkurrarna i Vi Bilägares testlag kommer i gång. ”Det här blir nog rena berg-och-dal-banan”. ”Ska vi spela på chokladhjulet om vem som vinner?” ”Undrar om motorn är len som sockervadd?”  
Det var bara några av replikerna som for genom luften när sydkoreanska SsangYong Tivoli ställdes på startlinjen för att möta nya Opel Crossland X och veteranen Renault Captur i en match om vilken av dem som ger mest valuta för pengarna.

Vi tvingas konstatera att de tre bilarnas  specifikationer tyvärr spretar lite mer än vi hade önskat. Vår målsättning var självklart att alla skulle ha likvärdiga drivlinor – framhjulsdrift, bensinmotor och automatlåda – som är en ideal kombination för biltypen. Nu blev det inte riktigt på det viset av den enkla anledningen att det inte fanns tre sådana bilar att uppbringa vid testtillfället. Istället fick vi nöja oss med en blandning av fyr- och framhjulsdrivning samt automat- och manuella växellådor. Inte helt optimalt, men ibland tvingas man även som biltestare göra som Kajsa Warg; taga vad man haver.

Av testbilarna var det bara Opel Crossland X som hade ”rätt” drivlina. Detta i form av en sexstegad automatlåda i kombination med en 1,2-liters 3-cylindrig bensinturbo på 110 hk. Den är hämtad direkt från PSA (Peugeot/Citroën) och används redan i flera av den franska koncernens bilar. SsangYong Tivoli kombinerar en 1,6-liters sugmotor på 128 hk och – skulle det visa sig – darrigt vridmoment på 160 Nm med fyrhjulsdrivning och sexstegad automatlåda. Renault Captur ställer upp med en framhjulsdriven, fyrcylindrig bensinturbo på 120 hästar, kopplad till en sexväxlad manuell låda.

Både Crossland X och Captur  är försedda med ”hasplåtar” av plast fram och bak och betecknas av sina tillverkare som crossover-modeller, helt i tidens anda. Men den enda av de tre som har klara suv-drag – och dessutom finns med fyrhjulsdrivning – är SsangYong Tivoli.

I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann. Köp och ladda ner testet här.

Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?

Kommentarer

#1
2017-11-03 10:34

Svar på trådens fråga är enkelt - Ingen ! Dert finns så många (nåja, nån i alla fall) som bättre uppfyller mina personliga krav än dessa 3.

#2
2017-11-03 10:46

Tvärsöverbilar är inte bra på något som Pi säger.

#3
2017-11-03 11:05

De sex senaste bilarna i min ägo har varit MPV eller SUV, nu när familjen består av mig och min fru(resten har flyttat ut) så behöver vi inte så stora bilar. Kör nu en Astra, men jag kan absolut tänka mig en rätt motorutrustad Crossland X. Med deras ergonomiska framstolar tror jag de andra två utmanarna har svårt at komma på första plats, i alla fall hos mig.

#4
2017-11-03 11:17

Har kikat på Captur när den kom och provkört, har kikat på Crossland utan att provköra. Crossland känns överlägsen, men är ju också en modernare konstruktion så det ska den vara. En Crossland med 130 hk motor och automat skulle kunna funka, även om jag tycker att bagaget är i minsta laget när man har hund. Alltså, den kombon går inte att få, automat till 130 hk motorn... Bara för att vara tydlig.

#5
2017-11-03 11:16

Nya SsangYong ser ganska slätstruken ut. Det är ett stort steg framåt för tillverkaren för de gamla SsangYong var kriminellt fula.

#6
2017-11-03 11:18

Vet inte om jag skulle våga mig på en Ssang Yong, udda märke och antagligen svårt med delar om något havererar och man inte bor granne med märkesverkstaden.

#7
2017-11-03 11:38

@BBT6: Jag reparerade en gammal ful SsangYong åt en bekant nyligen. Det var inga problem att hitta reservdelar.

#8
2017-11-03 12:47

Jag hade en SsangYong som lånebil en gång. Tror det var en XLV. Varje gång man startade biljävlen var man tvungen att trycka OK två gånger på skärmen för att komma förbi GPS-varningen etc. Varningar har alla bilar - men de försvinner av sig själva. Det här idiotsystemet stannade där. Sen kunde jag inte riktigt lista ut hur man fick fram en klocka i instrumentklustret. Sett det på bilder nu men alla normala bilar med skärm i mitten har en klocka längst upp på skärmen. Enda klockan jag fick fram var inne i radio-delen av MMI't.

#9
2017-11-03 12:55

Crossland har ett bagageutrymme på 410-520l med uppfällda säten. Jag har hund och 380-500l uppfällt i min C3 Picasso och det fungerar bra. Jag har baksätet framskjutet bara lite grann. Mellanstor hundbur går in utan problem och idag åkte jag och bytte däck och hade däcken på rad i bak med ryggstöd uppfällt och fortf gott om plats i baksätet. Men skulle välja C3 Aircross istället för Crossland för mjukare fjädring och stolar, ställbar ratt även i längsled, Grip Control och diesel plus en roligare design. :)

#10
2017-11-03 16:18

Raphael, C 3 aircross måste vara bästa bilen som finns. Jag tror du är kär :-)

#11
1
2017-11-03 17:15

Vad är det som avses när dessa kallas praktiska?

#12
2017-11-03 18:11

Fast SUV-bilar och hundar är inte speciellt kompatibla enligt min kompis som är i hund-branschen. Dom är helt enkelt för höga (i många fall) för att fungera bra med hund i bagaget.

#13
2017-11-03 19:04

Små SUV:ar är inte så dumma. Lätta att kliva in och ur, men är inte onödigt stora eller tunga. Därmed inte heller "klunsiga" att köra, eller dyra i drift som de stora SUV:arna.
Jag hade en Captur som hyrbil under en vecka förra året, och trivdes bra med modellen. Att den sen hade vissa irriterande detaljer är förstås minus (det har väl alla bilar iofs), men formatet var bra.
Fast för hundar är ju höga bilar inte bra, det är sant.

#14
2017-11-03 22:01

För hundar måste det väl ändå vara en Hundkoja som gäller.

#15
2017-11-04 13:49

Markfrigången på Crossland är ju inte högre än en vanlig bil, 5 cm lägre än C3 Aircross, (om uppgiften i fråga är riktig?)
Vilket ger en viss skillnad på mer än ett sätt får man förmoda, inte bara när det gäller hundar.
C3 Aircross har för övrigt fått en Opeldetalj, hatthyllan som kan föras ner och förvaras bakom ryggstöden, en detalj från Corsa 2006.

#16
2017-11-03 23:03

Provade crossland med automaten för ett par månader sedan.
Från den bil jag klev över ifrån så var det som en slö traktor med seg automat.
Kände prisis inget bra med bilen än en liten bullerburk.

#17
2017-11-03 23:25

Crosslandens prestanda kändes som en Felicia,inte lika illa som en traktor tyckte jag.
Säkert 0-100 på 13 sekunder,drygt.

#18
2017-11-04 00:56

När jag ser dessa bilar, tänker jag bara "jösses" vilket skämt. Som någon sade, vart i ligger praktiska med dem? En massa plast och bling-bling, och några centimeter högre. Har själv åkt captur, och inte tycker jag att överblick i trafiken blir bättre, insteget eller faktiskt ingenting blir till det bättre. Senare tvärtom..

#19
2017-11-04 01:37

Ja, Vargen, men de är trendiga. Att de har fel design för att spara på bränsledropparna gör heller inte saken bättre, men som sagt är det bilar som detta, många bilköpare vill ha. Dock inte jag själv.

#20
2017-11-04 06:31

Vi är supernöjda med vår Renault Captur. Man får inte glömma att det rör sig om en småbil med ett mycket begränsat bagageutrymme. Vi hyrde en Captur med 1,5 liters diesel och manuell låda i Danmark och körde den ca. 200 mil genom europa och Sverige. Hustrun bestämde sig efter 5 minuter att hon ville ha en. Så när kom hem till Sydney köpte vi en Captur med 1,2 liters bensinturbo och automatlåda. 120 hk motorn räcker väl till för den lilla bilen. 0-100 på 10 sek. är tillräckligt snabbt för oss. Det är en perfekt bil för oss som är äldre. Mycket tyst och bekväm och lätt att ta sig in och ut ur. Speciellt om man som hustrun har ett krånglande vänsterben. Jag kan verkligen rekommendera Captur om man inte behöver en familjebil med större utrymmen.

#21
2017-11-04 17:57

Stor SUV är att föredra alla dagar i veckan styggavarg. Ta nu mitt exempel; Jag har en Q7 med V6tdi och vattenpumpen började läcka .. vilken jag enkelt kunde byta utanför bildelsaffären .. hade det varit en sur Oktavia, eller ens en A4 hade jag behövt lämna den till VAG. Varit utan bil ett par dagar och samtidigt behövt sälja ett par barn eller i varje fall huset för att lösa ut den igen.

#22
2017-11-04 18:03

3D. Vilken liknelse på Q7.
Man måste småle.

#23
2017-11-04 22:43

vari är skillnaden på vattenpumpsbytandet på en Q7 eller A4 med samma motor? Verktygslådan ryms väl även i A4:an. Hade så klart varit svårare att finna en Skoda med samma motor. Men jag skulle nog ha väntat med att byta pumpen tills jag kom hem, lite mindre förnedrande än att stå ute på en obskyr parkering och med öppen motorhuv stå och skruva på en sådan prestigevagn som en Q7:a.

#24
2017-11-05 01:23

Jag vet att byta termostat och vatten pump på gamla A6 fick man nästan lyfta ut motorn för placeringen var otroligt dålig. Men din vattenpump kanske sitter på topplocket i din Q7:a, bara att gratulera. Skicka gärna en bild när du mekar med din Q7:a, tyvärr har jag inga mekarbilder på min Octavia efter 7500 mil.. har inte bytt torkarblad ännu och totala kostnaden för service så här långt har varit under 8000 kr. En krona per mil tycker jag är helt okej faktiskt.

#25
2017-11-05 14:03

Pi, bakluckan är skuren nedåt på både Crossland och C3 Aircross vilket ger låg lasthöjd - en tradition hos franska bilar. Min hund hoppar in i bilen inga problem. Om det skulle upplevas för högt får man väl lyfta in hunden. Jag förstår inte de som har en hund större än de orkar lyfta.

#26
2017-11-05 14:09

Captur, Crossland och Aircross har alla ett slkutbart baksäte och stora utrymmen i förhållande till sin storlek. Min förra bil var en Renault Mégane med lastutrymme på 500 liter. En Crossland/Aircross rymmer alltså 520 liter och samtidigt är klart kortare. Dessutom är de byggda på höjden så de rymmer mer i höjd. Det är väldigt praktiskt när man lastar kartonger. Crossland/Aircross har dessutom ett baksäte där de olika delarna kan justeras individuellt i låängd. Då kan du ha större venutrymme för en lång passagerare bak och samtidigt skjuta fram den andra delen för en kort passagerare och då får du ju mer bagageutrymme än plus optimering efter passagerarnas storlek. Maximal utrymmesoptimering! Dessutom är passagerarstolen nedfällbar så man kan frakta långa föremål genom hela kupén - som en surfbräda (menar inte en iPad nu), SUP board eller en målarstege t ex.

#27
2017-11-05 14:18

Apropå "slö automat" - det är en Aisin automat med momentomvandlare optimerad för låg förbrukning och komfort. Crossland saknar sportläget som andra modeller med Aisin automat har (t ex Peugeot 308 eller 3008). En dubbelkopplingsautomat är snabbare, men en dubbelkopplingslåda är egentligen en manuell låda med två automatkopplingar och automatiskt körprogram. En momentomvandlarautomat kopplar i regel mjukare. Bilen finns ju med 130 hk också för den som vill, men där med manuell låda. Med 130hk och automat skulle priset ligga väl nära den större Grandland.

#28
2017-11-05 20:46

Captur är utan tvekan trevligast, har kört alla. Men så praktisk som ViB påstår? Varför köpa en bil som är fulare, klumpigare, svajigare, törstigare, dyrare bil än en vanlig Clio?

#29
2017-11-06 08:50

Captur är rymligare än en vanlig Clio, man sitter högre och har en luftigare interiör. Bagageutrymmet är också större och den högre formen gör även att man kan packa in mer på höjden. Baksätet är skjutbart så man kan ställa in efter maximalt bagageutrymme eller maximalt benutrymme och alla varianter däremellan. Captur är ju ersättaren till Modus. Jag har svårt att förstå de som menar att den mindre Clion skulle vara mer praktisk. Lilla Clio är en bil där man sitter ner i backen och kör med små rutor och en trång interiör, som andra småbilar. En bil att knöla sig in i.

#31
2017-11-08 07:25

3D, varför skulle man köpa en stor Q7 när man inte behöver en stor familjebil. Våra ungar är utflugna och baksätet ockuperas bara av vår lilla hund Scamper som inte behöver något benutrymme. För oss är Captur absolut perfekt.

#32
2017-11-09 10:59

Förstår inte heller varför man skulle köpa den största suv man kan hitta om barnen är utflugna och man behöver inte så mycket plats längre. Och det är inte alla som accepterar höga ägandekostnader bara för att visa grannen att man kan.
Jag föredrar låga ägandekostnader och lägger pengarna på hus, hem, resor och familj istället.

#33
2017-11-09 11:31

Hackenbush: exakt. Det är därför jag har en gammal bruksbil köpt kontant, och väldigt liten skuld kvar på huset. Kanske är det mer statusjakt i vissa områden, men hemmavid slipper vi det.
Skulle jag köpa en begagnad Dacia Sandero, så kommer jag inte bli utskrattad. (för det är väl just det som somliga är så orolig för..?)

#34
2017-11-09 11:38

hultarn Jag köpte min Rapid så gott som ny, den hade gått 300 demo-mil. Fullutrustad och med alla nybilsgarantier kvar.
Med inbyte gav jag 115.000:- för bilen vilket är en spottstyver. Bilen är miljöklassad så mycket billig att äga. Har inte heller mycket kvar på mina huslån utan det är bara småpengar.
Jag har inget behov av att låna ihop en halv mille till en ny suv eller lyxbil bara för att visa grannen.

#35
2017-11-09 13:14

Jag har ju iofs min hobbybil Jaguar, vilken folk tror är väldigt dyr. Men, jag gav bara £3500 för den, så värdet är inte så högt (och inte värdeminskningen heller..)

#36
2017-11-09 13:20

Jag har inget behov av en stor SUV, för mig räcker det med en rymlig och praktisk mindre bil med lite högre markfrigång. Mjuk fjädring, mjuka stolar, lätt styrning och effektiva motirer samt koppling till min iPhone. Och så gärna lite extra färg och roliga detaljer.

#37
2017-11-09 13:39

hultarn en hobbybil eller mc är en annan sak för många av dem är inte så dyra i inköp och sjunker inte i värde utan snarare ökar i värde. Det är roligare att lägga pengar på en hobbybil.
Min hobbybil jag hade för många år sedan var en Pontiac Firebird Formula 400 Cab. Köpte den för 25.000:- i slutet på 70-talet och hade jag haft den kvar nu hade jag fått ca 250.000-300.000:- för den.
Nu är mitt hobbyfordon en Harley Davidson Road King mc och den sjunker väldigt lite i värde.

#38
2017-11-16 22:26

Hur kan Vi Bilägare kringgå en så vanlig bil som Dacia Duster som säljs så mycket. Nu väntar Volvo handlarna på 2018 års modell och denna har även en ratt som går att justera i längd riktning som alla motorjournalister i Sverige anser som skäl att inte ta med i testerna. Du får en lättvikts Suv för halva priset ( 50 % ) av nästan alla motsvarande modeller och märken och även s.k. småbilar när det gäller priset i Kronor. Men det måste nästan betecknas som Rasistiskt att inte ta med ett Bilmärke som tillverkas i Rumänien men man tar alltid med märken från Kina, Korea och andra modeller som tillverkas på licens i Indien, Turkiet och Mexico m.m. Svar önskas om detta. En Mycket nöjd ägare och kan tala för många nöjda Dacia Duster ägare.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!