Bild
Nästa artikel

Test: Opel Astra, Volkswagen Golf, Ford Focus

Nybilstest

Opel Astra lyser klarare än på länge. Men har den nya modellen vad som krävs för att rå på ärkerivalerna VW Golf och Ford Focus? Vi har kollat!

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 11 sidor.
Om det enbart hängt på de smarta och sensationellt effektiva IntelliLux-strålkastarna skulle det inte vara något snack om saken.

Då hade nya Opel Astra utan minsta tvekan kunnat utses till Golfklassens nya ljus.  

Men bara ett par strålkastare räcker – hur bra de än är – givetvis inte för att vara med och slåss i toppen av Europas mest konkurrensutsatta storleksklass. Då måste man övertyga på betydligt fler punkter.

Och det gör Astra, inte minst genom att vara ovanligt smart disponerad. Resultatet är att den nya modellen erbjuder klart bättre kupéutrymmen än sin föregångare, trots att yttermåtten krympts på alla ledder. Längden har kapats med 5 cm, höjden med 2,5 cm och axelavståndet med 2 cm.  

Bilen, som baseras på en helt igenom ny teknisk plattform, har även genomgått en rejäl bantningskur och är enligt Opel mellan 120 och 200 kilo lättare än den tidigare modellen, beroende på modellversion och utrustningsnivå. Det är en åtgärd som, åtminstone i teorin, borde vara gynnsam för såväl köregenskaper som förbrukning.

Men stämmer det med verkligheten? Och är nya Astra som helhet är av rätta virket? Det är frågor som bäst besvaras genom att i ett seriöst test ställa Opeln mot sina värsta konkurrenter; VW Golf och Ford Focus.  

Precis så har vi gjort. Vi lyckades dessutom nosa upp tre bilar med snarlika drivlinor, turbomatade bensinmotorer på 125 hk i kombination med sexväxlade manuella lådor. 


Bensindrift känns också helt rätt, av den enkla anledningen att det är ett klart mer ekonomiskt alternativ än diesel när det gäller bilar i den här klassen. Åtminstone för köpare med normala körsträckor som betalar ur egen plånbok.    

I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann testet.

Prenumerera på Vi Bilägare och få senaste biltesterna och mycket mer rakt ned i brevlådan. Prenumeranter får även tidningen en vecka tidigare och dessutom till lägst pris. Klicka här för att läsa mer om prenumeration.

Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?

Kommentarer

#2
2016-01-19 16:25

Opeln ser ju fräckare ut än vanligt, jag tycker lite Italiensinspirerad akter. Verkar dock inte vara något trevligt baksäte att sitta i för kortväxta, dörrsidan är nästan uppdragen till nackstöden. Vinnare? Det ska mycket till för det. Vill till att den har sjuhelsikes bra egenskaper i så fall i detta getingbo. Jag tror fortfarande att Golfens mer konventionella utseende tilltalar många även om den inte är så särskilt spännande.

#3
2016-01-19 16:35

Helt klart ett stort lyft jmf med föregångaren,för Opeln och en bättre prisbild än VW, så VW får
bekänna färg.

#4
2016-01-19 17:21

Hej ck. Det är klart att det ska vara dieselmotorer om man gillar högre motorljud med knackande motorkaraktär, dyrare inköpspris, samt inte vill ha värme in i cupen. Och har man tur så går motor upp i rätt temp när det är svinkallt ute. Vidare så får man ju massage automatiskt när bilen står på tomgång :)

#7
2016-01-19 17:40

Vilken dieselbil har VWPolo sådana erfarenheter ifrån, om man får fråga?? Att den är lite dyrare stämmer väl och talar man motorljud så föredrar man väl en skönsjungande gammal Bmw-sexa men det andra?

#8
2016-01-19 18:13

Sur bensinare ? Knappast vad man kan kalla dagens moderna bensinmotorer och nåt bekymmer att komma igång har jag inte märkt. Men jag har ju förstås inget begränsat automatkörkort...:) Och motorn varken känns eller hörs vid tomgång. Och uppnår normal arbetstemperatur mycket snabbare.

#9
2016-01-19 19:04

Jag vill gärna ha småbilar utan anemiska små turbomotorer.
Bilen får gärna flytta på sig. En tvålitersturbo är helt okej. Men storleken 1.2l eller 1.0 liter trecylindrigt ger jag inte mycket för.

#11
2016-01-19 19:41

Vem har sagt sugbensinare C K - utom du ? Såvitt jag förstått så finns det mängder av bensinare med turbo som är mera kompetenta än vad man kanske kan tro om man inte testat ordentligt. Men skall man ha en GTI-prestanda så är det ju lite kraftigare maskiner som gäller.

#12
2016-01-19 20:15

Vi som ägt Opel, vet att det är en bil med hög kvalitét och har så varit en lång tid. Att det är bästa köpet här råder det inga tvivel om.

#13
2016-01-19 20:21

Forden känns gammal och tråkig, golfen känns vettig men kvalitetsryktet avskräcker faktiskt, och Opel riskerar ett kort bäst före datum, kanske skulle testet behövt en joker

#14
2016-01-19 20:25

Nu har ju ViB chansen att ersätta det eviga Vw-kramandet och skapa en ny bilklass: ASTRAKLASSEN.

#15
2016-01-19 20:34

Sett till valmöjligheter för konsument när det gäller motorer, och även då motorer med lite mer framtidstänk än Bensin och Diesel så är Golfen i topp följt av Focus och sen Astra.
Men tror inte dom tagit med just den parametern i detta test.

#16
2016-01-19 22:34

Inte för att jag vill vara olämpligt påflugen men lite märkligt är det ändå att ingen säger att det är Astra som vann det här testet, förefaller som om det inte är känt.

#17
2016-01-20 07:19

Har testat samtliga och Astran går som vinnare ur min testrunda också.! Otroligt kompetent bil.

#18
2016-01-20 07:25

Skulle välja Golfen då taket på den inte sluttar så mycket där bak och borde ge bättre takhöjd i baksätet och bättre lastutrymme. Bortser man från detta så är Astran intressant.

#20
2016-01-20 09:18

Går man på utseende så vinner Astran rätt stort även om de andra bilarna inte är direkt fula.
När Ford väl får till sin nya grill och har med designen direkt vid ritbordet istället för som här, vid en facelift, så kommer det nog se bättre ut.
Interiört och instrumentpanel tycker jag är rätt lika och beror mkt på vilken utrustning man valt.
Opels nya interiör ser betydligt mer avskalad ut än den förra och det är riktigt kul att se att dom släppt knapphysterin och låtit infoskärmen blivit en del av instrumentpanelen precis som på Golf.

#21
2016-01-20 11:03

VW Polo 2012, det är numera inte bara diesel bilar som har problem med värme snabbt i kupén. Min Skoda verkar ha en väldigt effektiv motor?, det är första bensindrivna bil jag haft på över 20 år som inte blir varm så fort.

Här är en intressant artikel om ämnet:
http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article18309685.ab

Jag har inte märkt någon nämnvärt högre förbrukning vintertid på min Skoda Octavia. Men bilen blir som sagt inte varm lika snabbt som bilar av äldre årsmodeller.

#22
2016-01-20 11:43

Hackenbush - Angående baksätet. Från testet:

"Den subjektiva upplevelsen är att Opel Astra erbjuder de mest generösa kupeutrymmena, speciellt i baksätet som är bäst i test".

#23
2016-01-20 16:38

Astra är 1 cm bredare än Golf.
3.3 cm högre
11.5 cm längre
2.5 cm större axelavstånd
Spårvidd fram – lika.
4.5 cm bredare spårvidd bak.

Detta möjliggör ett mer coupéliknande utseende utan att takhöjd eller sitthöjd är sämre.
Golf bagage är något större med fler finesser, men volymen beror delvis på avsaknaden av krockbalkar ovanför golvnivå vilket ger ökad bredd och volym bakom och ovanför hjulhusen där Astra har inklädda plana sidor med luckor som ger ett något mer sofistikerat utseende även om det minskar volym.
Med nödreserv (som borde vara standard eftersom golvet blir underligt utan extragolvet) erbjuder Astra i varje fall korrugerat golv vilket är praktiskt om man ska flytta tunga lådor eller hindra småsaker att glida omkring.

#24
2016-01-20 16:45

"infoskärmen blivit en del av instrumentpanelen"
Det införde Opel 1994 - som princip.

#25
2016-01-20 19:57

Sorry Styggavargen, källkritik som inte är källkritisk suger!
Robbans egna slutsatser om att alla dieselbilar har tillsatsvärmare är ren lögn! Gör om, gör rätt och han skämdes när jag rättade honom, men han gjorde inget åt artikeln...

#26
2016-01-20 23:08

ASTRA, naturligtvis! Den gillade vi både frugan och jag, men hon valde tillslut en Lexus CT. Fuskwagen ska man inte ha något att göra med av olika anledningar.....

#27
2016-01-21 18:46

Undrar om Corsas nya 1,0 liters turbomotor används till Astra? Förhoppningsvis inte! Se automotorsport angående partikelutsläpp vid vinterkörning. Den har 392 gånger högre värde än VW Passat TDI och 28 gånger högre värde än bästa bensinbil Skoda Fabia och högsta värdet sedan det började mätas 2011. En ny motor! Don´t shoot me! Citerar bara senaste numret av tidningen.

#28
.
2016-01-21 19:37

Golf är min personliga favorit. Det är en svårslagen klassiker som alltid tycks ligga steget, lite före och lite bättre.

#29
2016-01-21 21:20

Om Golf var 30 % bättre än den är skulle den vara bäst.
Synd att man inte satsat på hela bilen.
Jag skulle vilja ha ett alternativ till Opel eftersom saker och ting inte är som de varit, tyvärr har jag inte hittat någon.

#30
2016-01-22 17:17

Det är helt rättvist att Astra vann, även om Golf är bättre på en del praktiska detaljer. Focus går bort, och ändå är det en bra bil.
Astra kunde haft lite större instrumentklockor, men jag provar gärna det fantastiska (och dyra) lyset.

Bensin är nog rätt för de flesta i den här klassen. (Men jag gillar de flesta dieslar rent kör mässigt.)
Lägre inköpspris, lägre skatt, billigare service, trots allt lite tystare och betydligt lägre utsläpp av giftiga kväveoxider. Men lite törstigare och därmed lite högre utsläpp av inte giftiga men miljöpåverkande koldioxid.

#31
2016-03-07 19:25

Hej ck #10 Och jag som tror det är tvärtom nämligen att en bensinare är vridstarkare från start en än diesel under förutsättning att man jämför lika dana motorer ( turbo och lika dan cylindervolym) och nu snackar jag om startögonblicket runt 1200 varv, men sedan vid lite högre varv och uppåt har dieseln bättre vrid.

#32
2016-06-15 12:22

Astrans nyckel och tändningslås kändes så billigt. Lite som 80-tal.

#33
2016-06-17 15:42

Tror golfen skulle ha blivit mitt val, men då med automat och multilänkbakaxel och gärna med ställbara stötdämpare om detta skulle kunna ge ännu mjukare sättning

Opel verkar vara för hårt satt och med för dålig ljudisolering för att kunna vara ett alternativ.

Ford ser bara ful ut, kombin ser då bättre ut

#34
2016-06-18 12:22

Det är alldeles för många irriterande missar och småfel på Golf för att man ska kunna leva med det.
Typ dumma knappar till elhissarna så det gör ont i fingret när man drar i dem. (Förövrigt är de så smala att man knappt får grepp om dem heller.)
Vimlar av sådant smått dumt, vilket skapar en störande helhet av otrivsel.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.