Bild
Nästa artikel

Test: Opel Astra Sports Tourer, Renault Mégane Sports Tourer, Volkswagen Golf SportsCombi (2016)

Nybilstest

Två nykomlingar på kombimarknaden vill göra livet surt för storsäljaren Volkswagen Golf. Opel Astra och Renault Mégane är laddade med utrymmen, komfort och finesser – räcker det för att ta sig förbi favoriten?

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 11 sidor.

Hittills har senaste generationens Volkswagen Golf kombi – SportsCombi kallad – nedlagt fyra tuffa motståndare i Vi Bilägares tester: Kia Cee’d, Peugeot 308, Skoda Octavia och Toyota Auris.

Knappt har bilen satt sig att pusta ut i målfållan förrän ytterligare två starka konkurrenter dyker upp vid startlinjen och vill utmana i alla de delmoment som sammantagna kan kora en klassmästare. Det är nya Opel Astra Sports Tourer och likaledes nya Renault Mégane Sports Tourer – kära barn med ett gemensamt efternamn…

Nykomlingarna är förstås stöpta i ungefär samma form som alla de andra bilarna i den här klassen, med tvärställda motorer, halvstela bakvagnsupphängningar och en mängd motor- och utrustningsalternativ. Prislapparna kan också variera högst väsentligt beroende på motor- och utrustningsnivå.

Vi valde bensinmotorer denna gång. Marknaden skiftar ju ständigt i drivmedelsfrågan, just nu tycks det finnas ett påtagligt sug efter kompakta, fyrcylindriga turbomotorer i klassen. För VW:s del blev det en 1,2-liters fyra med 110 hk, för Opels del den bekanta 1,4-turbon med 125 hk och för Renault 130-hästarsmaskinen på 1,2 liter. Det är onekligen mycket kraft ur liten cylindervolym i alla tre.

I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann testet. Köp och ladda ner testet här!

Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?

Läs mer om: Opel Astra, Renault Megane, Volkswagen Golf

Kommentarer

#1
2016-12-13 09:07

Jag gillar Renaults nya design, både Megane och Talisman är riktigt snygga! Sedan om den klarar att hålla skönheten vid liv under en längre tid vet jag inte, det får tiden utvisa.

#2
2016-12-13 09:39

Renault är min favorit men vi bilägares test vinner vw golf. Volvo eller Volkswagen vinner alltid

#3
2016-12-13 09:43

Golfen är helt klart favoriten.

#4
2016-12-13 10:34

Golfen är bäst no protest

#5
2016-12-13 12:27

Golfen vinner trots att Astra är överlägsen genom hela testet, det bror på att vi bilägare gör en subjektiv värdering av vad som är viktigt och inte en bedömning baserad på enbart objektiva fakta.
På samma sätt ligger en subjektiv värdering, prioritering och bedömning bakom alla andra uppfattningar om att Golf är bäst.

#6
2016-12-13 12:34

Varför är Opeln bäst? Motivera gärna... så vi andra också blir "upplysta".

#7
2016-12-13 12:44

Läst testet - inte så svårt...

#8
2016-12-13 14:10

Astra och nya Megane ser tilltalande ut.

#9
2016-12-13 14:12

Håller med dig där Shogun; Golfen framstår som trist och förutsägbar i sammanhanget( om än säkert en bra bil)

MVH AL

#11
2016-12-14 12:04

Man kan alltså läsa testet själv och tycka som man vill av det.

Men om man vill veta hur jag motiverar påståendet att Astra är bäst - TROTS...
Att det inte är frågan om någon absolut fullkomlighet i minsta detalj som en och annan kräver att varje Opel ska erbjuda om den alls ska kunna övervägas.
Samtidigt som alla andra inte alls behöver vara lika perfekta.

Så.

"Opels motor ger det klart trevligaste helhetsintrycket.
Det är en redan i grunden alert konstruktion som tack vare en sportknapp på instrumentpanelen kan få nästan sportbilsartad reaktionskaraktär vid gaspådrag.
Framför allt i omkörningsregistren har Astra ett klart försteg, man kommer snabbt förbi utan att behöva växla ned, också med last i bagageutrymme och baksäte.
Det bidrar till god långfärdskomfort och en känsla av att köra en bil ur en större klass."

"Renault och VW blir efter på motorsidan."
"Renault kan också "mappas om" med hjälp av knapptryck men karaktärsskillnaden blir inte lika stor som i Opel."

"I momentet lastning av läskbackar blir skillnaderna uppenbara, Opel är klart rymligast."
"Det är bara Skoda Octavia som klarar mer i denna klass."

"Att Astra ändå är testets rymligaste är obestridligt, synd bara att Opel inte kostat på utförandet lite mer.
Det finns inga extra förvaringsfack i sidorna, klädseln känns ganska billig och under golvet lyser stuvningsfack etc. med sin frånvaro."

Det tolkar jag som att det inte finns något fack under golvet, för förvaring av lastrumsskydd, det är ju det som det står, men det är inte sant för det gör det och det finns plats för småsaker i små fack runt i det utrymmet, dessutom kan man som tillval få ett riktigt reservdäck, vilket man i varje fall på grundmodellen av Golf konstigt nog inte kan få som tillval, inte ens ett nödreserv utan enbart punkteringsspray.
I Skoda är det möjligt att få ett reservhjul.
Dessutom är Astra ensam om tredelat ryggstöd.
”Delningen av bakre ryggstödet i proportionerna 40/20/40 är i varje fall riktigt bra.”

”Allra bäst går dock Opel.
Den kränger inte lika mycket som de båda andra och klarar hela 80 km/tim utan någon som helst sladd.
Det är sportbilsnivå.
ESP-systemet arbetar mjukare än i än i de båda andra men minst lika effektivt.
Styrningen är exakt och reaktionssnabb – högsta betyg!”

”Golf som är kortast och har minst axelavstånd har mycket väl utnyttjade mått.
Den raka linjeföringen och de ljusa inredningsfärgerna gör att kupen känns luftig.
Fönsterlinjen i bakdörrarna är vänlig mot barn och de åkande sitter ganska upprätt i bilen” (självklart annars får man inte plats om ryggstöden lutar för mycket) ”med gott om plats för knän och fötter."

- Inte riktigt, främre hjulhusen inkräktar betydligt i fotutrymmet på Golf och kardantunneln i baksätet är oerhört stor och hög, i baksätet sitter man som med benen nedstuckna i vad som mest liknar ”lådor” mellan tröskeln och kardantunneln och är framstolarna i bakre läge är benutrymmet väldigt tveksamt, en instängd känsla är klart närvarande.

”gott om plats för knän och fötter” är helt enkelt inte sant.

”Långbenta gillar dock inte den breda mittkonsolen fram och om standardstolarna fälldes inte många lovord.
De har tunna ryggstöd och tröttar snart på långtur.”

”Opel erbjuder bästa förarkulturen.
Bilen är vilsam men verkligen inte sömnig att hantera.
Fjädringen är hårdast i testet men samtidigt förvånande följsam.
Dynamic utförandet innebär extra påkostade stolar fram som ger suveränt stöd så länge man inte är allt för bred om ändan.
Baksätet är också väl utformat men utrymmet för knäna är inte riktigt lika stort som i Golf.”

Ja är det sämre än i Golf så måtte det i sanning vara en katastrof, fast du slipper sitta med fötterna i två ”lådor” och klämmas mot en mastodontisk kardantunnel och ryggstödet är bekvämare vinklat så här kanske ”en luftig känsla” kan infinna sig.

Dessutom talar man tyst om att Astra har 3 cm längre respektive 1 cm längre benutrymme i framsätet.

De som åker fram är tydligen inte så viktiga enligt vi bilägare.

Om Golf skriver man ”lika munter som en regnig busshållplats i en Hamburgförort om natten.”

Om Golf säger man ”Instruktionsboken behövs knappast”
Och tur är ju det för den är liksom Skodas inte användarvänlig, tydligt avsedd att studeras som nattlektyr under många långa nätter med sömnproblem och ingen snabbhjälp om man vill veta något kvickt och fort ute på vägen.

Astra har OnStar funktionen, finns inget motsvarande i Golf.

Golf är 4300 kr dyrare i service up till 6000 mil.

Astra har 5 cm bättre takhöjd fram.
3 cm bättre takhöjd bak.
3-4 cm högre sittposition i framsätet.
(jag får alltid pumpa up Golfstolen i maxhöjd för att sitta bra men då blir takhöjden mindre generös.)
3 cm bättre sitthöjd i baksätet.
Med sportsolen 4 cm bättre längd på sittdynan i framsätet - Golf 1 cm mer längd på dynan i baksätet.

Vi bilägare uppger att det inte finns vare sig bältessträckare eller begränsare i baksätet på Astra, det är fel för det gör det, se euroNCAP.

Astra 1 meter kortare bromssträcka.

Snabbast acceleration på alla växlar och i alla hastigheter.

Bäst strålkastare.

Astras skärm kan skötas med knapparna på ratten ser ut som den funktionen inte finns på Golf.

I Astra syns alla ändringar av värme ventilationssystemet genast på skärmen medan det endast finns på den automatiska klimatanläggningen i Golf och endast om man valt den funktionen i meny.

Golf vinner ljudnivå.
Detaljer i bagageutrymme.
Och kanske ekonomi huvudsakligen baserat på ett större sug efter modellen på begagnatmarknaden.

Men det är inte entydigt då extrautrustning till Golf som är nödvändigt för att modellerna skall bli jämförbara är dyr och Golf blir då dyrare i inköp och servicen är också dyr och en del som finns i Astra finns inte att få i Golf.
Exempelvis elektrisk bagagelucka med från förardörren justerbar öppningshöjd och ”fotöppning” (en lyxutrustning som man inte alls bryr sig om att väga in när man bedömer finesser och utförande av lastutrymmet och därtill hörande detaljer) och skyltavläsare.

Visserligen påstår man att Golf är bäst på ytterligare några små punkter, några cm knäutrymme baksätet osv. men då man har väldigt dålig grund för de flesta av dessa påståenden och bevisligen också påstår vad som är direkt felaktigt, samtidigt som man helt utelämnar att ta någon som helst hänsyn till att Astra är bättre än Golf på motsvarande många mindre punkter och även vinklar sitt sätt att värdera och uttrycka sig, ex. nämner man särskilt att Golfens insynsskydd är smidigt och enkelt att ta bort men nämner inte med ett ord att Astrans skydd är lika smidigt och enkelt att ta bort och att förvara i fack under golvet.

Detta gör att dessa mindre punkter där man säger att Golf är bättre måste underkännas som oseriösa (möjligen med undantag för knäutrymmet bak).

Så långt testet, sedan kan utöver det kompletteras med att Golfen har höjdjusterbar passagerarstol som standard och höjdjusterbara bälten fram, dock genom att Astra har bättre takhöjd och större höjdjustering på stolen har bältets justering mindre betydelse i Astra på förarsidan, på passagerarsidan gäller det under förutsättning att man väljer extrastolen.

Handtaget för längdjustering i Golf sitter inne under stolens framkant på ett svåråtkomligt ställe medan Astras handtag är större och sitter betydligt längre ut från stolen vilket ger en bekväm manövrering.

Golf har adaptiv farthållare och autobroms verksam i högre hastigheter, men ingen HUD varning i rutan.
Och kan inte levereras med vanlig automatlåda.
Och som nämnts ingen skyltläsare – i praktiken, då det kräver ett extremt dyrt tillvalspaket.

Astra har mängder med personliga inställningsmöjligheter i många funktioner som alla sedan lagras i nyckeln inklusive musik och media, bakljus som kan brinna med DRL och el-fönster hissarna kan manövreras med fjärrkontrollen.

Golf har mycket sämre takbelysning i både utförande och funktion, vilket inte så mycket kompenseras av att lyxmodeller har belyst fotutrymme.
Lamporna till sminkspeglarna sitter i taket i Golf vilket är en billig och ful lösning men medger att de kan användas också som läslampa, vilket är välbehövligt med tanke på takbelysningen…

Sedan finns det småsaker lite här och var, av någon märklig orsak sitter el-hissknappen i passagerardörrarna på Golf i tyget i armstödet och inte omgiven av en större plastpanel, vilket kommer att ge en flottig och smutsig klädsel där när bilen blir 10 år gammal, inte precis den ”omsorg om detaljer” som det alltid påstås.

Varningen för halka plingar vid 4 grader då det nästan aldrig är någon halka så efter ett tag så struntar man helt i funktionen som enbart irriterande.

Rutorna i bakdörrarna går inte att ta ner helt, ser lite simpelt ut.

Armstödet fram går att vinkla vilket inte går i Astra.

Det är inte alls självklart att Golf är bättre även om man kan tro det om man enbart räknar upp det som är dåligt på Astra och enbart det som är bra på Golf och väljer att glömma bort motsatserna.

Och inte skulle den ha vunnit detta test eftersom de enda verkliga punkter den odiskutabelt vann var ljudnivå, och i – viss mån - finesser i bagaget, men ljudnivån kommer till priset av att den har innerskärmar av filt bak och även extra poröst isoleringsmaterial i A-stolparna som suger åt sig vatten.
Och eftersom den rullar på 195 däck mot Astras 225 så är det svårt att bedöma hur stor skillnad i ljudnivå det egentligen är.

Och sedan som ett P.S. en sak som man kan värdera hur man vill, att Astra har kedja till motorn och Golf rem och hur man än påstår om det så är åldringsprocessen för en rem något som endast framtiden kan besvara medan det är känt att Opel inte har några problem med sina motorers hållbarhet.

#12
2016-12-13 17:28

Och där kom rekordet i svårläst text, den som klarar att läsa igenom borde vinna ett pris.
Tur att man i varje fall slipper se alltsammans hela tiden.

#13
2016-12-13 17:36

Tänk att en *gammal* Golf fortfarande slår ut de nyaste konkurrenterna. :-)

Tur det inte var med en japansk bil som också åkte på pisk, för då hade vi hört klagosång från ett annat håll antagligen också. :-)

#14
2016-12-13 17:55

Det värsta med bilarna i testet är väl namnen...Sportscombi resp. Sports Tourer...... Så himla mycket Sport är det ju knappast.... ;-) Hade väl gått bra med Variant, Caravan och...ja vad nu Renaults modeller hette förr.

#15
2016-12-13 17:59

Bra sammanfattat N-iklas, men håller med, jättejobbigt att läsa! Dock kommer vi människor alltid att värdesätta olika saker, med eller utan dold agenda.

#16
2016-12-13 18:32

Man bör väl även nämna Golf Sportsvan för de som vill sitta lite högre med bibehållna utrymmen.

#17
2016-12-13 19:12

Just har jag ladda ned med PDF-fil här ViBilägare Test: Opel Astra Sports Tourer, Renault Mégane Sports Tourer, Volkswagen Golf SportsCombi (2016)
Applåder för Opel Astra är överlägsen bäst när det gäller körkänslan, rolig, rymlig och billig service. Nästa bilbyte med golfklassen kombi jag ska ha körkänslan, rolig och nöjd ägare med Autoindex är viktigt för mig. Ok för mig både Opel Astra eller Peugeot 308. Ingen för mig som Renault och VW.

#18
2016-12-13 19:29

Ska man vara lite elak så är väl Vi bilägares svåraste problem numera om man ska utnämna VW eller Skoda till segrare när dom finns i samma test. Här då Golf kontra Octavia. Har sagt det förut och säger det igen, Vi bilägare måste bli mycket tydligare i vad man exakt värderar för egenskaper när man sätter betyg. Att skriva nåt flum som summering om att "högst lägstanivå" eller "faller inte igenom på nån punkt" ger ingenting om inte läsaren kan se dom punkterna i detalj. Man måste då också få reda på hur varje egenskap viktas.

Håller också med Niklas om däckvalet och där har tyvärr igen Vi bilägare missförstått hur avgörande det i golfklassen med däckval vad gäller ljudkomfort. 17 tum är klart bullrigare än 16 tum, bara att inse.

#19
2016-12-13 19:41

Opel började med det där "Sport " på Insignia för att tala om att det var en "livsstilsbil" och inte var en praktisk kombibil, (fast det budskapet nåde inte ut så bra), sedan blev det plötsligt många med samma namn som var hur praktiska som helst och inte sportiga.

Opel har i dag officiellt presenterat den adaptiva farthållaren till Astra, den kommer som tillval på automatväxlade modeller med de tre topp motorerna på 150, 200 och 136 hk och fungerar från 30 till 180 km/t.
I Tyskland är priset 7500 och den använder kamera och radar i kombination.

I Sverige är det osäkert hur det blir eftersom det paket där den ingår redan är standard i Sverige men att höja grundpriset med 7500 är säkert inget alternativ.

Golf är fortfarande generösare eftersom det är standard, men visst är detta en förbättring för de som anser att det är en viktig utrustning.
Om det finns någon teknisk skillnad är för tidigt att säga.

Visst värdesätter man olika saker, det är orsaken till allt, men ibland undrar jag bara om alla verkligen vet allt de borde veta?
För om du inte vet hur kan du då vara säker på att du ändå inte skulle lägga någon vikt eller betydelse i det - som du nu inte vet?
Och även om, är det säkert att det gäller för alla?
Så det kan aldrig vara fel med information.

Golf Sportsvan köpte en släkting ny för ett år sedan, bra sitthöjd, betydligt snyggare inredning än vanliga Golf, inget direkt att klaga på men efter en timme började den kännas påtagligt tråkig.
Autobromsen utlöstes kort en gång vid ett trafikkaos men släppte direkt igen, jag skulle ha uppskattat en bättre varning än bara skärmen i instrumenten, det blir så överraskande, Opels HUD borde var bättre - för mig alltså, har man inget problem med att bli överraskad så.
Backsensorerna krånglade efter ett par veckor med en parkeringsskada som följd.

#20
2016-12-13 19:59

Opel har ju alltid hållit en högre kvalitet VW men kanske inte varit lika poppigt. Så här kan jag inte tänka mig annat än Astran är att föredra alla dar i veckan.

#21
2016-12-13 21:43

Väljer hellre Seat Leon.... :-)

#22
2016-12-13 21:52

Axa, VW Golf, Skoda Octavia och Seat Leon är samma bilar från samma tillverkare som symboliskt kostar några tusen kronor i mellan att köpa. Extra irriterande när alla tre vinner tester som det vore tre helt olika tillverkare. VW gruppen har lyckats ta badge engineering till absurdum, biltidningar borde inte falla för ett sånt simpelt trick.

#23
2016-12-13 22:24

Så nu ska det spela roll vad det är för märke som sitter på huven på bilen som testas? Ja, det är väl det Vidstige strävar efter hela tiden - bara Toyota vinner - och bara för att det är en Toyota. Bilarnas egenskaper skall sålunda underordnas märket. Det var ju bra att få det klarlagt och det var väl egentligen inget nytt........

Vi får väl hoppas att ViB och andra biltidningar inte är så rent galna att man anammar Vidstiges önskningar.

#24
2016-12-14 05:59

Tror knappast att testet förändrar någons uppfattning om vilken bil som är bäst. Personlig favorit innan testet är det samma som efter testet.

#25
2016-12-14 07:43

Kan undra varför Vidstige överhuvudtaget läser Vib:s tester om de är så uppgjorda på förhand och felaktigt utförda.
Finns det inget Toyota-forum där man har ett annat utfall på biltester?

#26
2016-12-14 07:59

När jag läser ett biltest så är det för att få vetskap om de där grejerna som jag själv eventuellt missat under ett par tester av de bilar som jag har på min lista. Jag kan tycka att det egentligen är larvigt att man utser en testvinnare, det viktiga är att man bedömer bilarna utifrån de olika "ronderna" och poängsätter de där, jag behöver inte veta att trots att X fick 43 älgar och Y fick 44 älgar så är det Y som jag skall köpa, det ger mig bara en vägledning att Y var jämnare i sina poäng, men sedan kanske X har mest poäng i de ronder som betyder mest för mig.
Samma sak med buller och belysning, saker som är svårare att mäta och testa själv, om X bullrar mindre än Y, både med mätaren och det som testarna upplever så vet jag om jag testar X och tycker att det är OK så är Y bullrigare.
Ta inte allt så bokstavligt, gör ett eget test istället för att förstå varför de kom fram till olika, eller gör som jag och mina vänner brukar göra, vi lånar varsin bil samma lördag och sedan testar vi tre, fyra bilar mot varandra under ett par timmar, då märker man vad som är vad och dessutom några andra att sedan diskutera detta med!

#27
2016-12-14 08:02

Hur många orkade läsa N-iklas #11, inte jag i alla fall ;)

#28
2016-12-14 08:11

En sådan kompakt textmassa blir omöjlig att läsa, man orkar inte.
Inte heller behöver N-iklas tala om för oss varför Opel bör vinna, man vet redan på förhand att han tycker att Opel är bäst.

#29
2016-12-14 11:43

Åja det är ju enkelt att "tycka" något men tyvärr är det betydligt magrare förekommande att kunna motivera detta på ett ingående sätt, så det är väl motiverat att göra det för att visa att det inte bara är ett löst tyckande utkastat lite på slentrian eller baserat på en eller två saker som man personligen råkar var "helsåld" på.
Och om biltidningen inte gör sitt jobb så får självklart någon annan göra det åt dem.
De kunde ju bry sig om sitt eget material de själva publicerar, men nix, det är ju ett märkligt sätt att bara säga "vi bryr oss inte om allt det där för vi känner inte för det".

Förövrigt det nya systemet i text där allt klumpas ihop och man själv inte längre kan påverka utseendet, är det medvetet för att med terrormedel avskräcka någon från att skriva lång text?

#30
2016-12-14 11:45

Testar radbrytning , nytt stycke

testar.

Verkar fungera.

#31
2016-12-14 11:55

Ja vad har hänt här?
NU fungerar det, Hm man kanske skulle göra ett försök att ladda om texten då?

#32
2016-12-14 15:51

NEJ det går inte att lägga in en så lång text och få avstånd mellan raderna, åtminstone inte med normal metod.

På en kort text fungerar det, men så fort textmängden övergår en viss nivå så klumpar det ihop sig.

Det skulle kunna vara en "bugg" i systemet som inte upptäckts för att ingen försökt lägga in en så lång text tidigare.

#33
2016-12-14 12:24

Kan vara som du säger N-iklas och det är ju konstigt om det inte skall fungera på längre text såvida det inte finns ett maxtak på tecken i kommentarsrutan.

#34
2016-12-14 15:14

Borde aldrig väljas testvinnare utan man borde berätta vilka peroner kanske skulle gilla bilarna i frågan och vilka personer bilarna skulle fungera bra för. Vi har alla olika tycke och smak och tester "hjärntvättar" endast oss så vi inta kan tänka så klart själva. Vi alla vet vem som haft mest problem med den verkliga kvaliteten redan åtminstone 10 år så den skulle jag inte välja bland dessa.

#35
2016-12-14 15:55

Vidstige
Spelar ingen roll vad du tycker, jag hade ändå valt Seat Leon...

#36
2016-12-14 16:24

Peugo, nu är du taskig, Renault har ju ryckt upp sig rejält de senaste åren så kom inte dragandes med massa gammalt ;-)

#37
2016-12-14 17:52

Renault har kanske inte haft så stor skillnad mellan "upplevd" och faktisk kvalitet så det måste gälla någon annan...

#38
2016-12-15 12:44

Jag och min sambo gick i nybilstankar ganska länge. Provkörde bland andra Ford Mondeo, Seat Leon, Volvo V 40 och slutligen Opel Astra. Provade först Sports Tourer enjoy 125. Gillade bilen skarpt, förutom kombilooken. Det blev en Kombicoupé Dynamic 150. Det har varit intressant, underhållande och givande att följa alla trådar där Opel Astra förekommer. +/- på bilen efter drygt 400 mil. + Innerutrymmen. Upplevda prestandaskillnaden mellan sport/normalläge. Rattvärme, Stolskomfort både fram och bak. - Ingen bagagerumsmatta (finns vändbar som option dock). Ett lågt vinande ljud emellanåt, då fläkten är inställd på 2 "pluppar". Lätt att komma åt dörrlåsspaken med armbågen när man kör. Ljudkvalitet hos mottagaren när man pratar med handsfree inkopplad via bluetooth. P-sensorerna är överkänsliga även när bilen är nytvättad och torr. Överlag så känns bilen kanon och passar våra behov utmärkt.

#39
2016-12-15 14:02

Ofta är det små detaljer på första årsmodellen som justeras in på senare.

Låsknappen sitter lite väl långt från stolpen, här har målsättningen att den ska var bekväm att greppa utan att man ska behöva sträcka armen så mycket bakåt gått lite till överdrift.
Det har noterats att normala mekaniska låsknappar blir allt ovanligare i bilar och det är en negativ utveckling om man inte har förtroende för att elfel aldrig kan inträffa.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.