Bild
Nästa artikel

Test: Opel Astra, Peugeot 308, Renault Mégane (2016)

Nybilstest

Nya Mégane är Renaults hopp i den allt tätare Golfklassen. Men har den vad som krävs för att lyckas? Svaret ges i mötet med Opel Astra och Peugeot 308.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 11 sidor. Vid beställning av testet ingår även en provprenumeration på 3 nr av Vi Bilägare.

Den har ett franskt namn, tillverkas i spanska Valencia och är formgiven av en svensk kvinna. 

Nya Renault Mégane är i högsta grad internationellt hopkommen och är byggd för att lyckas i det getingbo som i Sverige brukar kallas Golf-klassen.
I den har det franska märket på senare år fört en tämligen tynande tillvaro, både här hemma och i övriga Europa. Men nu ska det bli ändring på den saken.

Det ska fjärde generationens Mégane (som för övrigt återigen ska skrivas med accent efter en tid utan) se till.

Nya Renault har inte en skruv gemensam med sin föregångare och delar all väsentlig grundteknik med sina större märkessyskon Espace och Talisman (det franska märkets nya stora bil).

De yttre formerna är modernt svepande och bakom de eleganta karosslinjerna står Agneta Dahlgren, som är ansvarig för designen när det gäller samtliga Renaults kompaktmodeller.

Jämfört med sin föregångare har nya Mégane vuxit sex centimeter på längden och fått bredare spårvidd, men krympt med två centimeter på höjden.

Bilen är också laddad med elektroniska finesser och många av funktionerna styrs via en stor och färggrann pekskärm mitt på instrumentpanelen.   
Men hur bra är egentligen Renaults nya Golfklassare? Räcker den till för att utmana de bästa i segmentet?
 
De bilar vi ställt mot Mégane har båda valts till Årets Bil i Europa. Den ena är Peugeot 308, som knep titeln 2014. Den andra är Opel Astra som innehar titeln just nu – och även  lyckats med bedriften att slå självaste VW Golf på fingrarna i ett tidigare Vi Bilägar-test (nr 17/2015).
 
I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann testet. Köp och ladda ner testet här!

Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?

Kommentarer

#1
2016-06-09 21:44

Och det viktigaste - i varje fall när det gäller Astra, LÄS instruktionsboken!!! Vi bilägare.
- Den bits faktiskt Inte!
Så slipper ni, gång på gång... påstå dumheter.

#3
2016-06-10 20:33

Estetiskt tycker jag Peugeot är den snyggaste av de testade.

#4
2016-06-12 18:43

Jag har förvisso läst testet men förstår inte vad du syftar på, N-iklas.
Har du sagt A får du allt säga B.

I den här klassen ligger onekligen Opel mycket bra till.

#5
2016-06-12 22:32

Instruktionsbok.

Det handlar om att man tidigare liksom flera andra i Tyskland (som jag numera upplyst) påpekade det dumma i att facket framför växelspaken inte går att öppna - när detta "fack" visst går att öppna.
Detta är en lucka som döljer säkringar och reläer och orsaken är att man inte skall få problem med säkringarnas placering i högerstyrda bilar.

På många bilar blir det svårare att placera säkringar bra när bilen är högerstyrd, i Peugeot 308 t.ex. hamnar de i en box i handskfacket som tar upp hela facket, endast med nöd kan man klämma in instruktionsboken, i England är man mycket irriterade på Peugeot pga. detta.

Astras placering innebär att man kan gör bilen höger eller vänster utan att funktionen påverkas.
Inte bara bättre för bilägaren i länder med högerstyrda bilar utan det förenklar också tillverkningen.

I detta test påstår man att Astras bakljus inte brinner med DRL och för att ta reda på det har man troligen startat bilen och gått ett varv runt för att se vad som händer och därefter trott sig veta hur det ligger till.

Astras bakljus brinner med DRL - det är bara det att bilen levereras från fabrik med bakljusen avstängda, man går in på bildskärmen (eller i "radio multi instrumentet" på den enklaste modellen) under "personliga inställningar" och väljer bakljus PÅ - sedan brinner de.

Det här är en synnerligen viktig upplysning för trafiksäkerheten och att vi bilägare sprider osanningar och får människor att tro att Astras bakljus ska vara släckta och inte kan brinna är verkligen högst klandervärt.

Sedan finns det faktiskt många mindre detaljer och funktioner i de flesta bilar som man tycker att biltidningarna kunde tala om, men det gör de aldrig.

#6
2016-06-13 12:39

N-iklas, hoppas inte de brinner... det låter så dramatiskt, kanske mer åt hållet "är tända". Men bra att du tar upp ämnet och ger en verklig bild av läget. Jag skall provköra Astran, dock gillar jag inte Insignia eller vad den heter....allt för tung bil och all körglädje är som bortblåst, opraktisk och trång är den med.

#7
2016-06-13 14:42

"sedan är de tända " känns inte så poetiskt, ett torrt sätt att uttrycka det.

Jag har aldrig åkt i en Insignia, men intrycket är att sportighet inte alls är målsättningen utan massiv tyngd, kvalitet och komfort, ett slagskepp.
Själv är jag som sagt förfärligt förtjust i Vectra GTS.
Nya Insignia tycks bli en rätt annorlunda bil, aggressiv och vass, enligt vad som nu börjar sippra ut, målet är tydligen att den ska upprepa nya Astras framgång

#8
2016-07-15 14:36

Citat#5: Astras bakljus brinner (lyser) med DRL - det är bara det att bilen levereras från fabrik med bakljusen avstängda, man går in på bildskärmen o.s.v. ... Den upplysningen står i instruktionsboken! Tänk så enkelt och SMART om bilen levererades med bakljusen PÅ. Tänker dom inte på Opel. Vi är ett utdöende släkte (över 65 år) som fortfarande läser instruktionsböckerna. Jag och N-iklas gör det i alla fall, hur många fler?? Inte vissa reportrar i alla fall. Snacka om att bli fångade med brallorna nere.
Ang. Insigna så är det en skön glidare som med 4-hjulsdrift blir en varg i fårakläder när man vill köra lite aggressivare. Provkör så blir ni överraskade av en rasande trevlig bil. Det finns ett fåtal beg. ex med V6:a, provkör en sån.....ujuj. OT, ursäkta men prova.

#9
2016-07-15 14:40

Sorry N-iklas, har ingen ålder på dig, men du har visheten så jag tror du har den teoretiska åldern inne. (Själv har jag passerat 70.)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.