Bild
Nästa artikel

Test: Mazda CX-5, Nissan X-trail, Renault Koleos (2017)

Nybilstest

En suv står överst på många bilköpares önskelistor. Hög sitthöjd ger enklare insteg och bättre överblick
vilket bidrar till att göra modelltypen populär i alla storleksklasser. I detta test av mellanklassuvar vinner den mest personbilslika.

Vi Bilägare 2017/17 Biltest: Mazda CX-5, Nissan X-Trail, Renault Koleos

Tamast vinner En suv står överst på många bilköpares önskelistor. Hög sitthöjd ger enklare insteg och bättre överblick vilket bidrar till att göra modelltypen populär i alla storleksklasser. I detta test av mellanklassuvar vinner den mest personbilslika.   Digital fil som kan läsas i din smartphone, dator eller läsplatta. 11 sidor

Läs hela testet gratis (endast för prenumeranter)

Suvtrenden håller i sig. Biltillverkarna tycks tävla i att förse sin kunder med en suv, eller om man nu föredrar beteckningen crossover, i varje storleksklass. 

Biltypen har genomgått en rejäl förändring under de senaste fem–tio åren. En modern suv har mjukats upp med mindre kantiga former vilket minskar luftmotståndet. Dessutom håller man vikten i schack genom effektivare konstruktioner och enklare fyrhjulsdrivning. 

Köparen ska dock ha klart för sig att högbyggen av det här slaget ändå drar lite mer bränsle, kanske väger lite mer och inte är lika vassa på vägen som en motsvarande kombi.

Det som uppenbarligen lockar är bättre framkomlighet, bekvämare insteg och bättre överblick av omgivande trafik. Men sedan börjar nog argument av faktaslag att tryta. Tillkommer den så kallade ballfaktorn, som tydligen är avsevärt högre för en suv.  

Mazda CX-5, Nissan X-Trail och Renault Koleos är tre bra företrädare för biltypen. 

Nissan är lite av en storsäljare och det intressanta är att det är den tvåhjulsdrivna versionen som säljer mest. Men en suv ska väl ändå ha drivning på alla fyra? Det är förresten ytterligare en förändring. De flesta ”fyrhjulsdrivna” bilar driver bara på framhjulen så länge annat inte behövs. Det är ett sätt att hålla ner bränsle-törsten. Det gäller också våra tre testbilar. 

Mazda har tagit steget fullt ut. I CX-5 finns vare sig knappar eller vred som man kan reglera fyrhjulsdrivningen med. Det gör bilen själv när det behövs. 

I Renault och Nissan finns en knapp respektive ett vred med vilket man kan bestämma om bilen ska vara framhjulsdriven eller automatiskt koppla in också bakhjulen.

I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann. Köp och ladda ner testet här.
 
Det här testet publicerades ursprungligen i Vi Bilägare 17/2017Läs om hur du aktiverar din digitala läsning!

Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?

Kommentarer

#1
2017-12-25 14:43

Ni får nog ändra lite i rubriken för Mazda CX-3 är det ju inte som testas...
För att svara på frågan: Utan att ens ha provsuttit dessa bilmodeller så är min gissning ändå att CX-5 skulle bli min personliga vinnare bland dessa 3 modeller.

#2
2017-12-27 17:05

Troligen är det CX-5 som testas och den är inte i samma storlek som X-trail eller Koleos. Qashqai, kadjar och CX-5 är i samma grupp och Captur, juke(?) och CX-3 i samma. Troligen är det Nissan som är bäst utrustade och mest prisvärda på grund av den stora volymen.

#3
2017-12-25 16:13

Håller med Pi att Cx- 5 skulle bli min vinnare, synd bara på dieselmotorn förstör. Hoppas på en hybriddrivna versionen anländer snart.

#4
2017-12-25 17:09

Men Shogun, om SU nu får kräkningar av den trevliga dieselmotorn så kan du ju alltid ta 2,5l bensinaren på 195hk. Trevlig maskin men inte i klass ned dieseln, varken förbrukning eller körmässigt då den saknar turbo och bara har halva vridmomentet jämfört med dieseln.
Men har man utvecklat en allergi mot diesel så har man. Undrar om det inte är någon form av hypokondri, för kan inte sen något förnuftigt med att köpa bensindriven som tar betydligt mer soppa, som även är dyrare. Men så klart mediedrevet har påpekat att det tydligen är jättedåligt/farligt med diesel...

#5
2017-12-25 19:08

Men Guran, Shogun kanske har normal hörsel och då går Cx-5 bort.

#6
2017-12-26 00:16

Guran.

Som jag sa så inväntar jag den hybriddrivna versionen av Cx-5 vid ett ev köp av denna. Då denna är renare i utsläpp samt har lägre förbrukning och skatt än både den konventionella bensinaren och dieselmotorn i Cx-5. Varför köpa något som är sämre i både utsläpp och förbrukning, det förstår jag inte. Eller varför inte en helt eldriven version av Cx-5? Kanske kommer i nästa generation av Cx-5.

#7
2017-12-26 00:23

Usch, att folk inte kan skippa SUV. Vi drar på oss onödigt mycket utsläpp och diesel förbrukning över 0,5 liter per mil är direkt dåligt för nyproducerade idag. Om alla köper SUV istället för en vanlig personbil åker vi på mellan 15-45% högre utsläpp per bil, det blir rätt mycket mer utsläpp totalt sätt. Vi borde istället minska utsläppen med de procentenheterna.

#8
2017-12-26 00:27

Guran, varför tror du diesel löser problemet? Bara kör SUV med diesel så får vi inga problem!? Jodå, det innebär totalt sätt ökade utsläpp jämfört med om vi valt vanliga bilar. Tänk ett steg länge, hade folk köpt en prius istället hade vi kapat utsläppen till 1/3. Det hade gjort väldigt mycket om ingen valde någon bil över 100 g/km co2.

#9
2017-12-26 10:45

Av de tre sätter även jag Mazdan som 1a. Det är den jag känner mig mest hemma i och har man, som antyds i testet fått ner bullernivån kan den rentav bli ett seriöst alternativ någon gång i framtiden.
X-Trail har jag åkt i många gånger och också kört, inte årets utgåva förvisso men den tilltalar mig inte alls.
Ska ballfaktorn ha full effekt är det naturligtvis diesel som gäller. Dessutom kan den mer och man är lite snällare mot miljön också.

#10
2017-12-26 12:26

Roligaste var i alla fall "I detta test av mellanklassuvar vinner den mest personbilslika". En SUV tävling där den som har mest personbils gener vinner. Är det inte dags att gå tillbaka till en helt vanlig bil utan "krussiduller"?

#11
2017-12-26 14:27

Grejen med en SUV, är att det är lättare insteg för alla som har värk eller börjar vara stela i kroppen. Kan upplevas som enorm skillnad för många, att slippa krypa ner på marken i en normal bil.
Att man ser bättre är i och för sig sant, men samtidigt en sanning med modifikation. Man ser över lågbyggda bilar, men inte lika bra över skåpbilar eller andra stadsjeepar.
När det gäller möjligheten att ta sig fram på sämre vägar är det mer tveksamt. På 99.9% av alla vägar räcker en vanlig bil till bra, inklusive om du kör på skogsvägar. Den viktigaste faktorn för att ta sig fram bra med en bil är förresten att man inte är ett dugg rädd om den. Och då lär en bil för 300 papp fungera rätt dåligt för de flesta av oss.
För övrigt är Mazda CX-5 förmodligen den bästa vettigt prissatta SUV:en just nu. Och ja, jag har provkört alla som testas i tidningen.

#12
2017-12-26 14:28

Jag kan förresten intyga att Mazda jobbat hårt för att få ner bullret jämfört med tidigare version. Idag är den inte bullrigare än någon av konkurrenterna.

#13
2017-12-28 07:40

Vargen #7: Med Suv är man trendig samtidigt som man får sitta högre upp från marken och då spelar utsläpp och bränslekostnader mindre roll. Dessutom kan Suv vara bra sista biten till sommarstugan.

#14
2017-12-28 10:59

Gubbarna på redaktionen hyllar såklart dessa pensionärslådor. Men jämför istället vanliga bilar. Många har sagt att V90 är svår att ta sig i och ur medans de klarar Talisman galant... Betydligt skönare stolar och mindre grottkänsla i bilen i övrigt på köpet!
För att inte tala om lilla Sandero i normalutförande som man bara glider in i.
Som tidigare fastighetsansvarig på ett gods har jag åkt miltal på dåliga sommarstugestigar, inga problem med en vanlig bil. Har skogsmaskinerna dragit fram så kunde det däremot t o m bli svårt för grevens Land Rover. En SUV hade jag inte behövt en enda gång under de åtta åren...

#15
2017-12-30 17:46

VW Polo 2012, har du ställt in hörapparaten riktigt? Jag har ännu ingen apparat och tycker att nya versionen av CX-5 är helt ok ljudmässigt. Rejäl skillnad mot tidigare modeller. Men jag kanske får åka å testa hörseln

#16
2017-12-30 17:48

Styggavargen
Väntar oxå på kommande nya drivlinor, fram till det får det bli samma bil och diesel i tanken. Och bensin i den för kortkörningar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.