Bild
Nästa artikel

Test: Kia Picanto, Toyota Aygo, Volkswagen Up (2018)

Nybilstest

Att mikrobilar trivs bra i stan är en självklarhet, då är de på mammas gata. Men vilka fungerar även utanför stadsmurarna? I vårt test vinner bilen med bredaste registret. Blir det nya Kia Picanto, nyuppfräschade Toyota Aygo eller veteranen VW Up?

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis på vibilagare.se/fri. Du behöver prenumerationsnummer och postnummer.

En match mellan Kia Picanto, Toyota Aygo och VW Up är bokstavligt talat en uppgörelse i bilvärldens knatteserie. Med en längd på runt 3,5 meter och en tjänstevikt på ungefär 1 000 kilo hör alla tre hemma bland marknadens minstingar, steget under konventionella småbilar typ Kia Rio, VW Polo och Toyota Yaris.  

Förutom att de är små och citysmarta är de dessutom billigare än de flesta andra bilar både att köpa, äga – och privatleasa. Enligt vår kalkyl kan alla tre köras för en milkostnad på cirka 25 kronor eller mindre, ett belopp som få andra nya bilmodeller kan matcha. Så för den som inte behöver stora utrymmen, utan sätter plånboken och i viss mån miljösamvetet (bilarna drar runt 0,5 l/mil) i första rummet kan vår knattetrio vara väl värd att ägna en tanke eller två.

Av naturliga skäl är det i citytrafik som de här bilarna kommer allra bäst till sin rätt, där är de på mammas gata. Med sina nätta yttermått är de som klippta och skurna att lotsas fram i trånga och bökiga tätortsmiljöer. Utanför stadsmurarna försvinner en hel del av charmen med de tre småttingarna. Långa landsvägspass hör definitivt inte till favoritsysselsättningen för någon av dem.

I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann. Köp och ladda ner testet här.

Det här testet publicerades ursprungligen i Vi Bilägare 14/2018Läs om hur du aktiverar din digitala läsning!

Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?

Kommentarer

#1
2018-10-25 16:42

Nåja, jämfört med gamla småbilar så är dessa klart ett framsteg.
Och folk kör fortfarande långsträckor med sin gamla småbilar...

#2
2018-10-25 17:45

Otäckt att köra landsväg med, så de är rena stadsbilar.

#3
1
2018-10-25 17:50

Mer sånt här. Dålig trend med alla stora bilar nu för tiden. Dåligt för miljön, dåligt för krocksäkerheten.

#4
2018-10-25 19:39

Många skulle klara sig med en bil i denna storleksklass, alltså modell mindre.

#5
2018-10-25 19:51

John2008 - om det inte vore detta med män och status på deras bilar... Detta är nog typiska bilar som kvinnor köper - alltså de som ofta inte har så mycket statusbehov för sina fortskaffningsmedel.

#6
2018-10-25 21:11

"klara sig"?? Många som lever efter det deviset. Jag skulle klara mig med cykel och buss, men jag vill ha en stor och bekväm bil. Jag vill inte ha en liten skorv till bil, som dessa tre är. Vi lever i ett I-land, med konsumtion och förträffligt leverne. Är så grymt mkt mer än bilen, som påverkar, men jag hänger här inne för att jag gillar bilar. Är förbluffad över hur många som är uttalat bilhatare här inne.

Jag klarar mig utan ny tv, sommarstuga, utlandsresor, exotiska frukter att välja året runt på affären, osv osv, men... Jag vill ha en stor tv, jag vill ha kvar min sommarstuga, jag vill ha en massa saker, som är mer skadliga för miljön, än vilken storlek det är på min bil.

#7
2018-10-26 08:36

Rätt så Ivarsson, det är ytterst få som faktiskt BEHÖVER använda bil alls - att det sen är praktiskt, bekvämt och bidrar till en hög livskvalité är en annan sak än behov. Så när man ändå är igång och skaffar en bil kan man ju lika gärna skaffa en som man tycker maximerar funktion, bekvämlighet och livskvalité - skillnaden i miljöpåverkan i att välja en bil som drar 5,5l / 10 km jämfört med en som drar 7 l / 10 km är försumbar. Åker man som huvudregel ensam i bilen och nyttjar den primärt i stan - har man alls valt rätt transportmedel då, sett ur miljösynpunkt? (Eller livskvalitésynpunkt för den delen, i stan är det cykel som gäller om man vill komma fram...)

#8
2018-10-26 12:39

"Många skulle klara sig med en bil i denna storleksklass, alltså modell mindre."

Vad man klarar sig med eller inte är inte speciellt relevant i ett I-land som Sverige. Jag tycker först man borde reda ut begreppet "klarar sig". Om det innebär att man har mat för dagen, pengar att leva på och någonstans att bo, så är ribban ganska lågt ställd. Då tror jag de flesta som skriver här har levnadstandard som vida överskrider vad de klarar sig med. Pratar man om att bara ha fyra hjul och en ratt som rymmer 4 personer och lite veckohandling så klarar sig alla med en Dacia Sandero, eller kanske en Trabant? Fyra personer klarar sig i en tvåa på 50 kvm också. Det går definitvt att ordna sovplats till alla.
Men som bilintresserad så har man kanske lite högre krav på komfort och köregenskaper som i mitt fall inte tillgodoses av en Sandero och då blev det en annan bil för mig. Ärligt talat om man hade valet att åka Mercedes S-klass eller Toyota Aygo till flygplatsen, hur många skulle välja Aygon?

#9
2018-10-26 17:57

Man kan ha olika perspektiv när man väljer en bil. Frågan är om just ens bilval man haft genom livet kommer vara det man tänker på på dödsbädden?
Men säkerhetsmässigt är jag tveksam till den här storleken. Frågan är om skillnaden är stor mot en mopedbil i säkerhet? Nåja, för min egen del skulle jag nog inte välja något mindre än Golf-klass. Å andra sidan händer det att jag pendlar med mc, apropå det där med säkerhet och risker...

#10
2018-10-27 12:23

Axa: Frågan är om skillnaden är stor mot en mopedbil i säkerhet?
Skillnaden är enorm, dessa bilar är ju stabilt byggda till skillnad mot mopedbilar på 400 kg där det inte finns möjlighet till säkerhet pga viktgränsen. Korkad regel.
Skulle tro att en Up inte ligger långt efter en några år gammal Polo, eller Golf. Och såna gamla dräller det av på vägarna.

#11
2018-10-27 15:08

Hultarn
Blir det en allvarlig olycka med ett större fordon är jag tveksam till ifall man har större chans att överleva i en mikrobil jämfört med mopedbil. Det vill säga jag tror att det är kört oavsett.

#12
2018-10-27 18:37

Axa: visst förlorar en lättare bil mot en tyngre, men det är enorm skillnad mellan 400 och 1000 kg i styrka och förmåga att skydda de åkande.
Och, det är klart, man åker farligt även i en Golf om den råkar ut för ett allvarlig olycka mot en XC90 eller liknande. 1300 kg mot 2200...

#13
2018-10-28 10:16

Hultarn
Jag tänker inte bara på vikt.

#14
2018-10-30 10:27

En Up har 5 stjärnor och en mopedbil skulle få 1 överstruket kryss i krocksäkerhet.
För några veckor sedan så varnades det för att mopedbilar är farliga att krocka i. Och då skall man ha med sig att de ändå inte kör så fort.
De två kategorierna (fordon på fyra hjul) går inte att jämföra.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.