Bild
Nästa artikel

Test: Kia Optima PHEV, Mitsubishi Outlander PHEV, Volkswagen Passat GTE (2018)

Nybilstest

Laddhybriden är den lysande raketen på bilförsäljningens himmel. Fältet anförs av en sydkorean, en japan och en tysk – vilken av Kia Optima, Mitsubishi Outlander och Volkswagen Passat kan få dig att börja köra på sladd?

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis på vibilagare.se/fri. Du behöver prenumerationsnummer och postnummer.

Läs hela testet (endast för prenumeranter)

Medan övrig bilförsäljning hackat betänkligt i kölvattnet efter reformen bonus-malus går det rent lysande för laddbilar med batterier/eldrift och konventionell fossilmotor i kombination. Det är bara att se sig om, gator och vägar vimlar av VW Passat GTE, Kia Optima PHEV och Mitsubishi Outlander PHEV. 

Ingen av testbilarna denna gång är alltigenom ny men vi kan ändå förvänta oss att suget fortsätter under 2019, även om det just nu är leveransstopp på Passat GTE. Optima PHEV kommer till Genèvesalongen tidigt 2019 med bland annat förbättrad laddsladd och backningskamera, trötthetsvarnare, nytt partikelfilter etc. Outlander PHEV har just släppts i (ännu) en faceliftversion där större och starkare bensinmotor och bakre elmotor är viktiga nyheter, inte minst för den fyrhjulsdrift Outlander är ensam om i klassen. 
 

Ekonomin är förstås ett starkt argument för elhybrid. Alla tre är berättigade till den bonus på inköpspriset som en laddhybrid kan få. För Kia är det 32 511 kronor som dras från testbilens cirka 430 000 kronor, för Mitsubishi och Volkswagen är det 26 680 kronor (inköpspris 473 900 kronor respektive 536 700 kronor för testexemplaren). Lägg därtill den särdeles gynnsamma förmånsbeskattningen som lägger månadskostnaden för föraren på bara 1 300–1 400 kronor efter skatt för trion. Det är snudd på småbilsprislapp för att köra storbil med i stort sett samma övriga egenskaper som de fossila varianterna. Inte ens dragförmågan behöver man vara utan, alla tre får dra 1,5 ton på släpet och 1,1–1,2 ton på b-kort. 

Milkostnaden beräknad efter vår testförbrukning ser gynnsammast ut för Kia, följd av VW och Mitsubishi. Skillnaderna är knappast så stora att det är där avgörandet fälls. Det handlar snarare om din bilkörning passar för elhybriden som sådan.

I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann. Köp och ladda ner testet här.

Det här testet publicerades ursprungligen i Vi Bilägare 01/2019Läs om hur du aktiverar din digitala läsning!

Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?

Kommentarer

#1
2019-01-30 11:26

Vi såg i gårdagens artikel "elbilarna tar över" att laddhybrider prognosticeras få en mycket kort storhetstid på bara några år innan de försvinner från scenen. En tveksam investering därmed som kan bli dyr att inneha. Kanske en snål "vanlig" bil är bättre att köpa, jag vet inte. Vi lever i en svår tid när det gäller säkra bilinköp.

#2
2019-01-30 12:05

Finns det säkra bilköp? Känner att varje gång man säljer sin fint vårdade begagnade bil så känner man sig blåst. Men just nu spretar marknaden rejält, både tekniskt och rent design mässigt. Nästan surrealistisk med tunga fyrhjulsdrivna SUV samtidigt när vissa bilar är maximalt inriktade på låga utsläpp (läs Prius mm).

#3
2019-01-30 12:29

Här håller jag med Pinjong, det är svårt med säkra bilköp idag. Diesel går ju bort direkt. Elbil ofta fördyr. Laddhybrid också dyr i inköp jämförelsevis. Återstår då hybrid till någotsånär rimligt pris, låga utsläpp och förbrukning. Låg skatt och kostnader i övrigt jämförelsevis. Hybrid blir mitt val just nu.

#4
2019-01-30 14:57

Jag har kört alla tre som fosil bil.
Mitt val blir kian eller passaten.
Outlandern är helt fel och är bara otymplig och har en körställning för max 5 mil.
Fortfarande är alla för dyra och egentligen för stora.
När phev golfen,ceed eller octavian kommer som phev då blir det nog affär.

Jag och större delen av min bekantskapskrets skulle nog köra dessa bilar på ren el 28 dagar av 30.

En phev i golf klass förefaller 10 gånger bättre för oss stadsbor än en Toyota hybrid som ändå vill ha över halvlitern i snitt vid anpassad körning.

Eftersom vårat land är 200 mil långt kommer alltid en bra phev vara attraktiv och jag tror att elbilar bara kommer att få en begränsad del av köpare med idealisk körning.
Att kanske få stå och vänta i 45 minuter innan man får snabbladda på posklovet på väg till fjällen gör man bara en gång.
En snål bensinare i botten som tar 0,4-0,45 på landsvägen på en lämpligt stor phev kombi utan 4x4 det är framtidens familjebil.

#5
2019-01-30 15:36

mso1000,
Golf GTE finns ju redan så den behöver man inte vänta på.

För min del är bara KIAn aktuell av dessa tre. Mitsubishin känns uråldrig och Passat är lika lockande som nageltrång.

#6
2019-01-30 16:22

Har en kollega som köpte en ny Mitsubishi som han är väldigt missnöjd med då den drar så in i bengen mycket bensin uppemot 1,3 liter per mil då det fjuttiga batteriet tar slut. Han kommer knappt tre! mil på en laddning. Jag är nöjd med min (sladd)hybrid Volvo V60 D6 som jag köpte i slutet av juli -18 som har gått drygt 2200 mil sedan dess. I valet mellan artikelns bilförslag blir valet lätt, en VW Passat GTE. Men jag skulle IRL inte köpa någon av dem eftersom jag BARA efterfrågar (sladd)hybrid med en klimatsmart dieselmotor,

#7
2019-01-30 16:55

Stoor jag har en bekant med stor familj och kör med outlander och vintertid med takbox ligger ha långt över litern så fort dom skall längre bit utanför stan.

Jo Mäkinen men visst har golfen varit slut länge.
Ja om ett år skall jag nog ta ett beslut och hoppas då att fler i golfklassen har kommit med phev och om möjligt pressat priserna något.
I min värd är det hål i huvudet att köpa en hög törstig phev suv när bättre alternativ finns.

#8
2019-01-30 17:53

Det finns inga laddstollpar på gatorna där jag bor i Farsta, så...

#9
.
2019-01-30 19:46

Vil man köra med sladd, är årstiden perfekt.

#10
2019-01-30 20:10

Men spana bara in Outlandern.. och tänk i ditt stilla sinne, hur kan en sådan bil vara en "miljöbil"? Visst, kör du 5 km varje dag, och då endast på el... men redan när man skall ladda "kolossen", med all el den slukar, hur tänkte man när man tog fram design och bilmodellen?

#11
2019-01-30 20:13

789.

En diesel är inte klimatsmart. Det är däremot en hybrid som har lägre utsläpp av co2, bara att jämföra så har du svaret. Hvo finns knappt att köpa på marknaden, och är inte godkänd för motorer, och hjälper inte mycket i det stora hela. Och svindyr skatt för dieselbilar, men helt rätt så skadliga de är. En hybrid, är det smarta, och har varit i ca 20år, nu har folk börjat vakna för det.

#12
.
2019-01-30 20:42

Shogun.@
Diesel är betydligt mera klimatsmart än vad än bensindrift du föredrar.
Men mest av allt måste var utav envar se till sitt klimatavtryck här och nu. Du borde inte särskilja den minimala skillnaden mellan våra olika bilval utan, om du är miljökämpe på riktigt göra vad du kan för att påverka vår livstil i stort, även din egen. Vet du att mångfalt elbilsförespråkare rent faktiskt flyger interkontinentalt upp till flera gånger årligen?

#13
.
2019-01-30 20:42

Shogun.@
Diesel är betydligt mera klimatsmart än vad än bensindrift du föredrar.
Men mest av allt måste var utav envar se till sitt klimatavtryck här och nu. Du borde inte särskilja den minimala skillnaden mellan våra olika bilval utan, om du är miljökämpe på riktigt göra vad du kan för att påverka vår livstil i stort, även din egen. Vet du att mångfalt elbilsförespråkare rent faktiskt flyger interkontinentalt upp till flera gånger årligen?

#14
2019-01-30 21:49

.
Du har helt rätt! Givet att man vill uppnå klimatmålen om en maximal uppvärmning om 2 grader eller lägre till 2050 MÅSTE dieselandelen av trafikarbetet öka radikalt. Vidare måste antalet flygkilometer också minska kraftigt plus att andelen elbilar måste öka till bensinmotorernas nackdel.

- Att sedan lågutbildade proselyter inte begriper detta enkla samband kan vi lämna därhän.

#15
2019-01-30 22:55

Kör på sladd varje dag i det här väglaget.
Riktigt roligt!

#16
2019-01-31 03:00

789.

Det är enkelt att jämföra utsläppen. Du bara går in på resp tillverkares hemsida och jämför modellers utsläpp. Där får man fram att hybrider har lägre utsläpp av bla Co2 för att gynna klimatet. Att Nox även är lägre är ju bara bonus liksom att skatten är lägre, jämför en XC60 diesel och nya Rav4 hybrid.

Det är en anledning till att Volvo lämnar dieselmotorer pga de skadliga utsläppen. Att du inte läst på om detta innan du köpte den miljö/klimatvidriga V60 plug in med dieselmotor är ju inte någonannans fel än ditt eget och att du inte vill erkänna ditt misstag. Volvo vet om sitt misstag och lämnar diesel och utvecklar ingen ny generation av de skadliga motorerna. Man följer som vanligt i Toyotas fotspår och lämnar diesel till förmån för hybrider och elbilar i olika former framöver. Som sagt det gäller att läsa på och bli "påläst/välutbildad" innan man gör sina inköp, det blir lätt väldigt fel annars ;o) Volvo har läst på idag och framstår inte som" lågutbildade proselyter "....längre.

#17
2019-01-31 06:41

Detta blir nog den sista gången jag besvärar mig att förklara varför biltillverkarnas hemsidor, oavsett bilmärke, INTE återskapar korrekt bild av faktiska avgasutsläpp på respektive marknad. Det beror på att man utgår från att alla bilar körs på 100% fossilt bränsle just för att man ska uppnå jämförbarhet.

I Sverige blandas all diesel med från 30% ända upp till 70% bioandel (bl.a Preem i Göteborgsområdet). Detta kan biltillverkarna typiskt INTE ta hänsyn till i sin co2 beräkning eftersom biomasseandelen varierar mellan marknaderna. Likaså med bensinen vars etanolhalt varierar där vi i Sverige typiskt har 5%, Finland, Tyskland har 10% etc.

Det är tackvare dieselns höga biodieselandel som gör dieselbilarna så co2 klimatsmarta. Så från biltillverkarnas co2 utsläppsredovisning ska man räkna bort bioandelen för att få faktisk co2 utsläpp. I dieselbilens fall drar man bort minst 30% ända upp till 70% co2.

- Förövrigt är toyota världens i särklass största tillverkare av dieselmotorer!

#18
2019-01-31 07:42

789.

Som sagt fundera en vända till varför Volvo slutar utvecka dieselmotorer? Ett tips är att det har med utsläppen att göra, och kostnader för att kunna rena skiten överhuvudtaget blir för dyrt. Och hybrider är billigare teknik idag, än tekniken för att rena en dieselmotor, har lägre utsläpp detta är fakta som Volvo skriver under på. Hälsningar från en påläst......

Ps Toyota är störst och har kapacitet att utveckla för alla marknader den teknologi de efterfrågar där. Europa efterfrågar inte diesel längre, här väntar förbud, man går över till hybrider/eldrift Ds

#19
2019-01-31 08:47

Största problemet är förbränningsmotorn. De lokal utsläppen är vad som dödar oss i förtid, detta otyg behöver upphöra - i alla fall senast 2030.

#20
2019-01-31 14:19

@Stoor och mso1000 - jag har en Outlander PHEV och det är omöjligt att komma upp i de förbrukningar ni nämner. Jag har kört bilen under 3.5 år och som mest kommit upp i 0.9 l/mil, med takbox och gasen i botten så mycket det går. Möjligen med 1.5 ton på släp, men annars inte möjligt komma upp i 1.3 l/mil. I snitt över 3.5 år ligger den på 0.4 l/mil.

#21
2019-02-01 10:23

Allt beror ju på hur ens transportbehov ser ut. För min egen del, som bor i Stockholm, och som rullar många korta och många långa resor årligen (ca 3500-4500 mil per år), så skulle jag föredra en hybrid kombinerat med en dieselmotor.
Idag kör jag en renodlad dieselbil modell större, och tycker att det vore skönt att åka på el när man åker i tätort, åker och handlar eller liknande. Men när jag åker till fjällen eller landställen så vill jag ändå fortsatt ha låg förbrukning, ett avslappnat varvtal men punch när jag behöver det, ett landsvägslok helt enkelt. Ingen av dessa är just detta.

En pluginhybrid är generellt idag väldigt miljövänlig sett till utsläpp och förbrukning när man kör på el, när man inte gör det, så är den till och med värre än 80-talsbilar som går att köra snålare. Av dessa tre är Kia mest intressant, men helljuset är en miss i protokollet. Svårt att montera extraljus också med radarutrustning i fronten.

En annan notis, vem köper Outlander? Bilen är ju ful, klumpig, dyr, oekonomisk, tråkig, gammaldags och framförallt noll körglädje. Titta in i en Toyota Corolla från 1997 och du har samma instrumentering.

#22
2019-02-01 19:16

Gröna bilar hmm vilka fler än Toyota har optimerat hela kedjan från vaggan till graven. Detta gäller prius fabriken framför allt. Läs om detta väldigt intressant faktiskt. DÅ blir det ett helt annat värde och inte bara vad bilen drar utan total carbon footprint.

#24
2019-02-03 14:54

Varför får man inte veta ur mycket skit dessa hybridbilar vräker ut när de körs med förbrännings motorn????

#25
2019-02-04 13:49

VA? det är ju det du får co2 siffran kommer ju inte från elmotorn =P

#26
2019-02-05 21:33

Saslam
Det är inte den ärliga utsläpp som anges
UTAN hela körcykeln med elmotorn inräknad.
Ex; Volvos hybrid har en förbrännings motor på 253 hk
Tittar man då på Volvon med förbränningsmotor som då är på 250 hk
är koldioxid utsläppen mellan ca 170 - 180 g/km
Medan en vanlig Svenssons bil ligger vid 110-140 g/km
som är mer miljövänlig en elhybrid Om man kör längre sträckor än 3-6 mil
beroende av modell.
Så du borde ta reda på verkligheten inte skrivbords propagandan
om elhybrider.

#27
2019-02-08 17:10

Jag skiter fullständigt i klimatet när jag köper bil. Jag vill ha en bil som är billig i inköp, mycket låg förbrukning, lägsta möjliga skatt och där jag kan köra 70 mil utan att tanka eller ladda, samt att den är bekväm för långa resor. Har kommit fram till att Peugeot 3008 är den ultimata transportbilen och bensinvarianten som drar runt 0,4L/mil, skatten drygt 400:-/år och har bra lastutrymme, billig i inköp, snygg design både inne och ute, lite för hårda säten jämfört med min Lexus. Kan nog trots allt bli en sån nästa gång.

#28
2019-02-11 20:58

Det är faktiskt bensinbilarna som är laddhybriderna idag. I alla fall där jag bor i Norrland.
Dieselbilarna står flera timmar varje dag med dieselvärmarna igång. Hur klimatsmart är det.
En bensinbil kopplas till ett eluttag för att värma motor och kupe till betydligt mindre klimatbelastning.

#29
2019-03-03 21:03

@rattmuffen18
Är verkligen Peugeot 3008 bensinförbrukning så låg? Här är förbrukningen högre och där de flesta bilar rullar är det både varmare och slätare vägar än där vi bor.
https://www.spritmonitor.de/en/overview/36-Peugeot/1150-3008.html?fuelty...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.