Bild
Nästa artikel

Test: Hyundai Tucson, Nissan X-Trail, Volkswagen Tiguan (2016)

Nybilstest

Vi jämför nya VW Tiguan med Hyundai Tucson och Nissan X-Trail. Alla tre har fyrhjulsdrivning men bara när det behövs och markfrigången är endast marginellt högre än den för en vanlig kombi. Den allt populärare biltypen har kommit ner på jorden.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 11 sidor.

Nya Tiguan är VW:s första suv som bygger på den modulära MQB-plattformen. Jämfört med föregångaren som fortfarande är en bra och omtyckt bil, så har Tiguan II blivit längre och bredare men också lägre. Under X-Trail hittar vi Nissans och Renaults gemensamma CMF-platta, alltså ny bas också här. Hyundai Tucson ersattes av ix35 för sex år sedan men har gjort comeback. I USA har modellens namn alltid varit Tucson, vilket känns som mer gångbart än ix35. Tucson vilar även den på en ny plattform.

Under prestandamätningarna på flygplatsen i Hagfors visar sig Tucson var ungefär lika rask som Tiguan. X-Trail hinner inte med de två andra, som har betydligt starkare motorer än Nissans 1,6-liters diesel med 130 hästkrafter. Volkswagens 190-hästars diesel är storsäljaren, vilken vi därför valde att matcha med Tucsons diesel med 185 hästar. Vi har tidigare kört Tucson med 136 hästar och då hade det blivit jämnare mellan Nissan och Hyundai, men för jämförelsen mot Volkswagen kändes det större alternativet mer relevant.

I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann testet. Köp och ladda ner testet här!

Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?

Kommentarer

#1
2016-09-28 13:00

Inte svårt att räkna ut vem som vann..
Renast motorer vid verklig körning oxå!

Blir nog nästa bil..

Nissan är ju miljövidrig! Släpper ut 14 gånger mer NOX än tillåtet!
Borde få körförud vid besiktningen

#2
2016-09-28 17:08

Svårt att utse en favorit, men ska man gå bara på utseende på en bild så tyckte jag först att Tiguanen var ful som stryk med sin nya grill.
Men såg en i verkligheten igår och måste säga att den gör sig mkt bättre i verkligheten, så snyggast är nog Tiguanen...

Fast nu är det ju inte bara utsidan som räknas....

#4
2016-09-28 22:01

De har tvingats ner på jorden! Det som alla nog redan visste om har skett, men visst många verkar förneka hur det hänger ihop. Men jag har ju inte ens fattat vitsen med "SUV"... men jag kommer nog på snart vad det är som är så bra med en onödigt klumpig bil, med högre luftmotstånd?? Dock tycker jag reklamen för PHEV satt fint när Renata "Klumpska" var inblandad, skrattade länge och väl... där satte de pricken över "i" så att säga.

Dessa bilar borde inte ens få tillverkas förrän den dagen vi framställer rent bränsle utan miljöpåverkan. Hela världen borde komma överens att vi inte skall producera onödigt skitiga bilar om behovet inte finns där. Jag tycker det går för långsamt nu, inga bättre bränslen och "batteri spåret" kanske inte kan lösa miljöproblemen om vi ändå måste tillverkar skitig el.

#5
2016-09-29 06:13

Men Styggavargen, tänk på att det kan vara värt den extra miljöpåverkan för ett lättare insteg och bättre översikt i trafiken! För att inte tala om fördelen man har om man krockar med någon som har en mindre och lättare bil. Dessutom förbrukar någon annan ändå oljan någonstans i världen som skulle sparats om man valt en snålare bil än någon av dessa ovan (har vi lärt oss av andra läsare på ViB). OBS ironi! = )

#6
2016-09-29 11:23

Det här med miljö och att alla ska ha en egen(två egna?!) bilar är nog bara att glömma..
Även om dom drivs på el eller inte..

#8
2016-09-29 12:39

@HT19
Kan vi inte hålla oss ifrån personliga påhopp i en tråd.. vore trevligt..!

#9
2016-09-29 16:17

Men om vi backar några steg, dessa SUV's fanns knappt i Sverige för 6-10 år sedan. Möjligen vissa CR-V eller andra likartade varianter som kördes av någon bonde eller nåt. Nu skall alla ha en sådan här "klump", och USA har redan haft detta i över 20 år. Vad är det vi försöker uppnå?? Maximala utsläpp? Maximal klumpighet?. Varför är ingen mer kritiskt till dessa fordon (läs SUV) som egentligen inte löser något problem i verkligheten? Bilarna har blivit för tunga! Det är ett faktum, och nu skall jag berätta en rolig historia. Jag ringde en som ville sälja en SAAB 9-3a som jag tänkt ha som 2:e bil, och frågar varför han skall sälja den. Oväntat får man svaret, "Min Passat är för tung så att jag kunde inte dra husvagnen på vanligt B-körkort. Nu har jag tagit BE körkort och vill sälja SAAB:en". När en vanlig bil väger uppåt 2 ton har det gått för långt, så enkelt är det. Bilarna som jag pratar om har inte ens batterier... så det kan man inte skylla den ökade vikten på.

#10
2016-09-29 16:56

Jag tycker bilar som är så onödigt stora som en Octavia Combi borde vara säljförbud på ;-)

#11
2016-09-29 20:45

Peter E, hittar du någon snålare bil med mindre utsläpp i samma storleksklass (med lastutrymme) vill jag att du säger det nu! I så fall säljer jag min Octavia direkt på stubben!...inte ens en hybrid i samma storleks klass har lägre utsläpp, som tex Lexus 300h. (bara som ett exempel). Jag kan köra Malmö-Stockholm med motorvägsfart på en förbrukning på ca 0,55 liter/mil (bensin), hur många andra bilar klarar det?

#12
2016-09-30 15:15

Håller med peter! En Octavia är ju en onödigt stor bil!
Hade den varit mindre så hade den ju dragit mindre bensin..

#13
2016-10-01 08:34

Den dagen den blir en tråd utan personpåhopp skall jag fira med tårta och champagne.

#14
2016-10-01 16:51

Kör du så fort som motorvägsfart????
DET måste dra en massa onödig bensin!!!

#15
2016-10-01 16:52

Favorit av dessa tre?
Tiguan till 110%

Surprise.. ;-)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.