Bild
Nästa artikel

Test: Hyundai Ioniq Plug-in, Toyota Prius Plug-in Hybrid, Volkswagen Golf GTE (2017)

Nybilstest

Med en laddkabel finns det stora pengar att spara för tjänstebilisterna. Men kan laddtekniken även löna sig för privatbilister? Vi testar tre ”folkliga” laddhybrider och ser vad Hyundai, Toyota och VW kan erbjuda.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Det fräser lätt från däcken på den höstvåta vägbanan. Bortsett från vägljudet är det tyst i kupén. Trots att hastigheten är 100 km/tim sker färden på el medan bensinmotorerna ligger i dvala. Vi kör tre laddhybrider som alla lovar en körsträcka på el på minst 50 km.

I täten rullar Hyundai Ioniq plug-in. Det är den tredje Ioniq-versionen jämte Electric och den vanliga hybriden. Med ett grundpris på bara 299 000 kronor efter avdragen miljöbilspremie kan Hyundai erbjuda en välutrustad laddhybrid för dieselpengar. Den fullutrustade testbilen med läderklädsel kostar 332 900 kr. Likt den vanliga hybridversionen finns en 1,6-litersmotor på 105 hästar som får stöttning en elmotor placerad framför den sexstegade dubbelkopplingslådan. I laddhybriden har de elektriska hästarna ökat från 44 till 61 hk och batteripaketet är på 8,9 kWh istället för 1,6 kWh.

Tätt bakom rullar Toyota Prius PHV med en unik design som inte liknar något annat på marknaden. Laddhybriden skiljer sig mot vanliga Prius med bland annat andra strålkastare och längre akterparti för att ge bättre krockskydd åt det större batteripaketet, nu på 8,8 kWh. För att hålla vikten nere är bakluckan av kolfiberförstärkt plast, vilket spar tre kilo mot aluminium. Under skalet jobbar en 1,8-litermotor på 98 hk ihop med dubbla elmotorer. Maximal effekt på el är 72 hk och tillsammans ger systemet 122 hk. Som brukligt för märket är transmissionen en steglös CVT-låda med planetväxel. Priset är betydligt saftigare än för Ioniq. Toyota vill ha minst 350 000 kronor efter statliga subventioner för en Prius PHV Plug-in.

I samma prisklass huserar bekanta Golf GTE som under 2017 fått en uppdatering, främst av designmässig natur. Med GTE-namnet vill Volkswagen inkludera sin laddhybrid i GT-familjen tillsammans GTI och GTD. Utrustningen speglar sina syskon vilket innebär djupa sportstolar och ett kaxigare utseende än en vanlig Golf. GTE har dock blå detaljer där GTI har röda inslag. Visst har Volkswagen fog för sportprefixet GT. Hybridsystemet består av turboladdad 1,4-litersmotor på 140 hk som kompletteras med en elmotor på 102 hk. Tillsammans produceras 204 hk. Detta är Flower Power med betoning på det senare.

I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann. Köp och ladda ner testet här.
 
Det här testet publicerades ursprungligen i Vi Bilägare 15/2017. Läs om hur du aktiverar din digitala läsning!

Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?

Kommentarer

#1
2017-11-21 11:36

Intressant utfall av testet. Rätt bil vann kan man ju säga!

#2
2017-11-21 12:00

Min självklara favorit av dessa måste ju bli VW Golf GTE.
Toyotas CVT-låda är ju hemsk. Och kostar de lika mycket så är det ju ingen tvekan.

#3
2017-11-21 15:10

Laddhybrid är än så länge en dyr affär för privatbilister. De få modeller som finns är rejält prissatta pga den hysteri som nu råder och är mycket svåra att räkna hem i hushållskassan.

Samtidigt inleds en kraftig offensiv på el/hybrid från många olika tillverkare och det spås lanseras en hel massa modeller 2020 och framåt. Att då som privatperson sitta på en 350 000 kr modell från 2017 som ska bytas in om tre år mot en ny hybrid/elbil med modern teknik med längre räckvidd lär inte var en speciellt rolig historia med tanke på andrahandsvärdet.

Den som inte absolut måste ha en laddhybrid idag (som företag med tanke på miljöpolicy/förmånsvärde) gör klokt i att vänta några år tills tekniken erbjuds i alla modeller och priserna gått ner (halverats?).

#4
2017-11-21 15:22

Jag måste tyvärr säga att jag föredrar VW Golfen eftersom Toyotan har sin irriterande tjutande cvt automaten som varvar betydligt mer än fartökningen vilket är enormt irriterande / dåligt på en ”modern” bil av 2017 års modell. Volvo hade en motsvarande växellåda fast på 1970 talet som hette ”Remjohan”.

#5
2017-11-21 15:59

Skulle vara intressant med ett vintertest under en vecka i Norrlands kylan.

#6
2017-11-21 16:13

Jag har knappt sett ngn Prius av senaste generation ute på vägarna, och det är enkelt att förstå varför - designen är en styggelse!

#7
2017-11-21 17:36

Häller med Raphael till 100%...
Den är så ful att man inte skulle vilja visa sig i en sån.
De är förmodligen ute o kör när det är mörkt.

Favoriten här är....trumvirvel..... Golf :-)
Hyundaien ser ganska trevlig/normal ut men har inte tittat närmare på den.

#8
1
2017-11-21 17:45

Väljer Prius för den är så snygg och bevisat bra. Golfen är ju bara en golf, gammalt utseende och känns gammal, bara en Golf. Ioniq är medern men inte lika bra som Prius.

#9
2017-11-21 17:51

När det kommer till bilar är jag nog lite konservativ i mitt tyckande. En bil ska helst kännas som en bil och gärna se ut som en också.
Att Golfen kostar en månadslön extra har man nog igen vid nästa byte.
Prius skulle jag inte fundera på ens om den kostade hälften.

#10
2017-11-21 17:58

er træt af wv kom med noget nyt og spændende . Jeg vælger uden tvivl Prius.

#11
2017-11-21 18:26

jörgenn, men det är väl mer än tjugo år sedan Prius var spännande?

#12
2017-11-21 19:11

Om jag förstått det rätt så är det bara en av dessa som kan få värme i kupén utan att bensinmotorn startar. Valet blir alltså den.

#13
2017-11-21 19:24

McTar - kan ju vara bra om bilens maxlast tillåter 4 eller 5 personer och dessutom last i bagagerummet och med de tilläggs-kraven lär väl alla falla för dig.

#15
2017-11-21 22:42

Om man alltid åker ensam så är säkert Prius laddhybrid den bästa bilen - tekniskt sett i alla fall. Men bilen bör ju för de flesta vara praktiskt användbar även som familjebil och då faller den direkt.

#16
2017-11-22 09:02

Om bensinmotorn måste starta vid 15 plusgrader för att få upp värmen i kupén, eller att elmotorn inte orkar med backar och omkörningar. Saknar de dessutom en riktig dragkrok. Då är det ingen riktig Laddhybrid, utan en billig kopia.
För en Laddhybrid skall fungera som en el-bil när den går på batteri, inte understödd av en bensinmotor och puttrar avgaser titt som tätt.
Finns bara en äkta av dessa tre.

#17
2017-11-22 09:58

LennartJ,
Är det du som skriver reglerna för laddhybrider? Jag tycker de är lite rigida.

#18
2017-11-22 13:23

märkligt vad många som hakar upp sig på priusens utseende, vill man ha en ball bil köper man ju en ball bil till o med vi prius ägare fattar det vi är inte utan smak o känsla men vill man däremot ha en bevisat fungerande bränslesnål bil som är lite progressiv så kan man välja att köpa en prius det ÄR inte svårare än så. tyck gärna men sluta tryck in det i ansiktet på andra

#19
2017-11-22 13:43

spiritmonitor
prius plugin 2017 9st min 0,47 medel 2,93 max 6,07
ioniq plugin 2017 10st min 1,26 medel 3,29 max 5,12
golf plugin 2017 10st min 2,47 medel 4,35 max 6,49

statistiken talar sitt tydliga språk .

#20
2017-11-22 14:01

Saslam,
Allt i världen är inte bränsleförbrukning för alla människor. En del trivs med att låta bli att accelerera för att undvika oljud medan andra vill kunna färdas utan att ha en mask för ansiktet för att slippa bli igenkända.
Det är inte bara att Prius är ful, den är opraktisk också med bara två stolar bak.

#21
2017-11-22 14:25

L. Mäkinen .citerar mig själv.... märkligt vad många som hakar upp sig på priusens utseende vill man ha en ball bil köper man ju en ball bil till o med vi prius ägare fattar det vi är inte utan smak o känsla men vill man däremot ha en bevisat fungerande bränslesnål bil som är lite progressiv så kan man välja att köpa en prius det ÄR inte svårare än så. tyck gärna men sluta tryck in det i ansiktet på andra

#22
2017-11-22 14:28

Saslam,
Det är väl knappast värre för Priuskramarna att höra konstant att bilen är ful än för oss övriga att "Toyota fungerar och är snåla" vilket implicerar att övriga bilar funkar sämre? Ingen åsikt är väl värd mer än någon annan?
Det påstås ofta att Toyota är bättre än andra bilar, men rent faktiskt är det inte så. De säljer mängder av bilar på gamla meriter.

#23
2017-11-22 14:53

Bra jag håller med o tro mig jag må vara prius ägare men jag är ingen Toyota fan boy. Men just nu i livet passar den ypperligt och för mig som kommit från mängder av andra märken o modeller o sedan upptäck hur fantastisk priusen faktiskt är pga faktiskt ägande blir lite irriterad av alla kommentarer då de flesta baseras på tyckande och inte brukande.

#24
2017-11-22 17:54

Men Prius är ju särdeles ful och nästintill obrukbar för gemena man.
Vad vill du folk får skriva Saslam? Bara att den är snål?

#25
2017-11-22 18:15

tyck den är ful tyck den är obrukbar o skriv för all del vad ni vill för en hatare kommer att hata om jag så stoppar motsatsen i halsen på dem. Och med det så fortsätter jag att köra min fru och min 6 åring problemfritt mjukt och ekonomiskt. lastar otympliga kartonger och annat gods i en särdeles praktisk hatchback på olika butiker och när kvällen faller på är åtminstone jag nöjd. Vilket i slut och ände är det viktiga. Ha en trevlig kväll.

#26
2017-11-22 18:30

Saslam. Du har rätt och man gillar det man gillar och det man inte vet mår man inte illa av.
Jag hadde en octavia hartzback och otroligt praktisk och med lilla dieseln så gick det köra riktigt snålt med den också.
Sedan håller jag med att prius kommer aldrig hamna i familjen för sitt udda och fula utseende oavsett pris eller förbrukning.
Huvudsaken man är nöjd skälv.

#27
2017-11-22 18:33

Bra talat

#28
2017-11-22 18:38

Men Saslem. Det är okay att du antigen står ut med bilen eller rentav tycker den är snygg och du kan transportera både din familj och ett par pizzor, dessutom till ett konkurrenskraftigt pris. Men du behöver inte bli så hatiskt för att många har annan smak och lite mer krav per krona.

#29
2017-11-22 18:45

orkar faktiskt inte argumentera mer. God kväll

#30
2017-11-22 19:49

Jahapp...

#32
2017-11-22 21:34

Sant Aristokrat. Volvon kunde backa fort som attan

#33
2017-11-26 15:14

Rikitiga bilar har bladfjädrar runt om och lågväxel. Och är tillverkade i England.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.