Bild
Nästa artikel

Test: Hyundai Ioniq Electric, Nissan Leaf, Volkswagen e-Golf (2018)

Nybilstest

Nya Nissan Leaf är elbilen som kommer så långt på en laddning att räckviddsångesten är ett minne blott, åtminstone i reklamen. Kan den matcha tidigare testfavoriterna Hyundai Ioniq och Volkswagen e-Golf?

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Så sent som vid årsskiftet 2010/2011 fanns blott 190 rent eldrivna personbilar i trafik i Sverige, enligt branschorganisationen Bil Sweden. Motsvarande siffra 2014/2015 var 2 172. Vid senaste årsskiftet hade siffran stigit markant, till 11 034 elbilar. Laddhybriderna visar en ännu starkare tillväxt, från 4 922 bilar 2014/2015 till 32 253 vid senaste årsskiftet.

Den totala rullande personbilsflottan är just nu uppe i 4,86 miljoner exemplar. Elbilarna och elhybriderna utgör ändå bara en bråkdel av beståndet, men nog har någonting hänt – och händer.

Mitt i testperioden för nya Nissan Leaf, Hyundai Ioniq och Volkswagen e-Golf gav regeringen klartecken för kommunerna att år 2020 införa så kallade miljözoner. Den tuffaste zonen innebär att i princip endast rena elbilar får framföras innanför den. Vid halvårsskiftet i år höjs dessutom den statliga rabatten för elbilar från 40 000 kronor på inköpspriset till 60 000. Är alltså en strömbil nästa drömbil?

Med nya Leaf vill Nissan hävda det. Tack vare vidareutvecklad batteriteknik ska man kunna nå ändå upp till 378 kilometers körsträcka efter full laddning, enligt den utgående så kallade NEDC-testcykeln. Den nya WLTP-standarden anger en måttligare sträcka, 280 kilometer, men den är ändå den bästa bland alla elbilar på den här sidan Teslas modeller.

Intresset är mycket stort. I Sverige kapade modellen åt sig en tredjedel av elbilsmarknaden i mars 2018 och i Norge registrerades det in lika många Leaf som den sammanlagda dieselregistreringen. I Norge utgjorde elbilarna hela 37 procent av totalmarknaden under mars 2018. Tillsammans med laddhybriderna blev siffran hela 56 procent – man har onekligen kommit en smula längre på den inslagna elbils-vägen än i Sverige.  

Nya Leaf har i stort sett samma mått och vikt som den gamla modellen men designen är rakt igenom ny och inte lika ”konstig” som tidigare. Testbilen är av utförandet Tekna, den mest utrustade versionen, och ställs mot de direkta konkurrenterna Hyundai Ioniq i sitt mest utrustade utförande och Volkswagen e-Golf, som i princip bara säljs i en version men med en hel del tillvalsmöjligheter. Priserna efter 40 000-kronorsrabatten är jämförbara. Det skiljer 13 000 kronor mellan den billigaste Leaf (356.900 kr) och den dyraste Ioniq (369.900 kr), med e-Golf däremellan (366.000 kr).

I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann. Köp och ladda ner testet här.

Det här testet publicerades ursprungligen i Vi Bilägare 07/2018Läs om hur du aktiverar din digitala läsning!

Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?

Testade bilar:
  • Hyundai Ioniq Electric Premium Plus Eco
  • Nissan Leaf Tekna
  • Volkswagen e-golf

Kommentarer

#1
2018-06-03 13:14

360000 är för mycket oavsätt hur bra det än är.
Man måste väl östan kunna jämföra med tex en rymligare fabia kombi bensin bil för 135000:- och som du kör under 0,5 utan att rappla med en dyngig sladd dagligen.

Nja man undrar vad som är mest ekonomiskt om man bortser från miljö aspekterna.

#2
2018-06-03 13:30

Ja, det är väl för mycket 360.000 kr en ny elbil istället 2 st nya bensinbilar för 180.000 kr. En stor lasta Fabia combi 2019 kostar från 150.400 kr från hemsidan och flesta återförsäljare nuvarande ca 138.800 kr från wayke.se

#3
2018-06-03 13:26

Ja inte är det någon ekonomi i elbilarna, om man ska köpa dem själv, helt klart så är Fabian billigare. Om man endast står för bränslet man kör för, då blir det rätt attraktivt att få en elbil däremot! Men betalar man själv och bor där det ofta är kallt, så känns det tryggare med en bil med tank, vet då ingen bil bensin/diesel som inte tar sig längre än den elbil som kommer längst på en laddning och är det dessutom -10 C...

#4
2018-06-03 13:34

Skulle testa -30 C än för -10 C om klarar värme i kupen och långkörning.

#5
2018-06-03 13:46

En dyngig bensin/diesel-slang är precis lika jobbig att brottas med som att koppla in bilen för laddning. Har man en fast monterad kabel hemma är det ett 15 sekunders jobb. Vad är problemet med att koppla in en kabel egentligen?
Det är inga problem att köra elbil i kall väderlek, inga kärvande startmotorer eller frusna vätskor att värma upp. Bästa förutsättningen är ju om bilen står inkopplad så att batteriet kan förvärmas, det håller räckvidden på en hygglig nivå även i norrländsk normalvinter. I 20-25 minusgrader har jag ca 14 mils räckvidd med min IONIQ (testat på egen hand).
Nej, det finns ingen direkt privatekonomisk fördel att köpa en splånkans ny elbil idag, men bättre begagnad och garantier kvar kan det bli ett kap.

Jag provkörde förresten nya LEAF igår och den känns pigg och rapp, bekvämt med e-Pedal. Annars är det tyvärr de små detaljerna som gör att den inte passar mig.

#7
2018-06-03 14:02

”Utklassning. Förnuftig, säker och fina köregenskaper.”

”Bästa elbil är fortfarande e-Golf. Fin att köra, bekväm, rymlig, säker och till och med billigast i drift.”

”Styrkorna hos e-Golf är många – ekonomi, säkerhet, komfort, utrymmen och köregenskaper – och svagheterna närmast obefintliga. Det är en väldigt komplett och kompetent bil på alla sätt med en tilltalande harmoni. Men framför allt är den väldigt normal och lättillgänglig för att vara en elbil.”

#8
2018-06-03 14:03

”Att Volkswagen på samma konstruktion som en mängd andra normala och högpresterande Golfmodeller också kan åstadkomma en elbil av god klass säger något om grundkonceptets styrka. Att köra och vara med en e-Golf kräver egentligen ingenting utöver normal ”elbilsplanering” för räckvidd och laddning. Man slipper/missar (välj själv) den clownnäsa i design många andra biltillverkare kör med för att visa att här kommer minsann en elbil. Utseende, utrustning, funktioner, utrymmen – i stort sett allt är som på Golf i normalversioner. Eldriften fungerar mjukt och fint i alla lägen, en något stötigare fjädring i låg fart är det enda offret på det (lokalt) avgasfria altaret.”

#9
2018-06-03 14:27

Det var bra för e-Golf vann helhet på Automotorsport. VAG är bäst än BMW, Nissan och PSA. Vet inte om hur är det med Hyundai och Kia om laddhybrid och elbil konkurrens med VAG?

Hur är det möjligt alldeles för dyr e-Golf för milkostnad...

Ny VW Golf DSG laddhybrid för 53 kr milkostnad: https://www.bilsvar.se/sv/sok-bil/bildetaljer/volkswagen_golf_2018_laddh...

Ny VW e-Golf DSG elbil för 63 kr milkostnad: https://www.bilsvar.se/sv/sok-bil/bildetaljer/volkswagen_e-golf_2018_el_...

#10
2018-06-03 14:45

Grosser. Jag förstår och allt har sina för och nackdelar.

En bmw av okänd modell hade väldigt styv och grov kabel och den 4meters kabeln liggandes på marken vid Ica maxi vill man inte hålla på med i ur och skur i vinterslasket med vit skjortan på.
Nu var det iofs en laddhybrid som kräver oftare laddning.

#11
2018-06-03 14:46

Kan säkert vara bra för den som har laddmöjligheter och bara kör några få mil varje dag. För oss som inte kör så mycket korta sträckor men ganska ofta till släktingar som alla bor +25 mil bort så är det lik förbaskat räckviddsångest. Dessutom har jag fortfarande, förutom miljöaspekten, svårt att räkna hem ekonomin. En e-Golf kostar enl VIB ca. 366.000 SEK efter miljörabatt medan man kan få en helt vanlig Golf med automat för ca: 200.000 SEK. Blir mycket pengar över till bensin och andra trevliga saker.

#12
2018-06-03 15:31

Att mängden elbilar ökar, om än måttligt, beror inte på att de är bättre. Detta är viktigt att hålla i minne. Det beror på att staten använder våra skattepengar till att gynna dem. Tog man bort alla skatter, bonus-malus med mera så skulle det bli pinsamt tydligt hur mycket både bättre och billigare bensin- och dieselbilar är. Skattepengarna skulle dessutom då kunna användas till något betydligt vettigare (alternativt kanske sänka någon skatt, hemska tanke, och låta folk behålla lite mer av sina surt förvärvade inkomster) än att gynna dessa blodsbatterier.

.

#13
2018-06-03 16:09

Jag kommer fortsatt att luta mig på hybridsystem typ HSD av två anledningar.
1. Jag har 30mil tur och retur till mina barn och barnbarn, go figure var som jag ska kunna ladda bilen nära min vistelse i orter ute i den svenska perferin?
2. Bättre är att stå på två ben, det finns många liknelser över hur det gått när folk satsar allt på ett, när fållan är full så startar en cirkel av kostsamma omändringar och prishöjningar.

Vilken är här min favorit? Ingen.

#14
2018-06-03 16:11

@Tvärnit. Kolla in www.egotrip.se. Där kan du planera din eventuella framtida elbilsresa.

#15
2018-06-03 16:35

@Grosser. Intressant och att jag kan några ställen redan men det är fortsatt lite väl långt ifrån min vistelse och dessutom i alla fallen utom ett bökigt och säkert fullbelagt under storhelger och semestertid.

#16
2018-06-03 17:02

På vintern kommer man bara hälften så långt som på sommaren med elbilen och med laddhybriden klarar de flesta nästan all vardaglig körning på bara el men är inte beroende av att hitta en fungerande laddstation vid långturer, ingen räckviddsångest. De bästa batteribilarna var inte med i denna jämförelse.

#17
2018-06-03 17:13

@Grosser, sedan när blev 14 mil något som ska förknippas med bra räckvidd? Vilken skulle acceptera ens det dubbla på en tank bensin/diesel? Har du 15 mil att köra är det helt värdelöst helt enkelt, har du 30 mil att köra...ja du ser själv, det kommer att ta en hel dag med laddningstid. För kortkörning visst, men att det med nuvarande priser skulle bli något klipp kan jag inte se, beg eller ny, räckvidden lär knappast bli bättre när den är begad heller, även om den inte försämras snabbt, så kommer den aldrig någonsin att räcka längre en den gjorde vid nybilsinköpet.

Pris och räckvidd inklusive driftkostnader måste matcha en bensin/diesel- bil innan det är försvarbart. En plug-in hybrid som ligger nära i pris som en vanlig bensin/diesel kan vara något för den som bor i ett passande klimat och mest kör korta resor. Måste motorn gå för värme i kupén förlorar vi åter finessen...

#18
2018-06-03 17:57

@skarj. Ärligt talat, hur ofta har vi såna "extrema" temperaturer söder om Dalälven? Den räckvidden gäller i de temperaturspannet. Nu på sommaren ligger räckvidden på 21-22 mil.
Om laddstationen står rätt placerad, vilket de oftast gör idag utmed våra större riks- och europavägar söder om Östersund, så är laddtiden i praktiken ca 20-30 minuter per tillfälle. Jag gör regelbundna 50 mila-resor med min IONIQ och på sommaren avklaras resan med två laddstopp längs vägen - på vintern ytterligare 1 eller 2 kortare stopp till beroende på temperatur och väglag.
Inte så plågsamt som det låter, och i praktiken kan jag köra som en vanlig fossilbil med två naturliga fikastopp längs vägen.

#19
2018-06-03 17:49

Dom som inte äger eller kanske inte ens kört en elbil är som vanligt de som har största problemen med dessa...

#20
2018-06-03 17:50

Allt fler följer med strömmen och skaffar elbil tydligen. :)

#21
2018-06-03 17:51

Håller med Tvärnit "Jag kommer fortsatt att luta mig på hybridsystem typ HSD". Lika lättkörd som en elbil och snålare än en laddhybrid vid längre körningar men utan räckviddsproblem som en elbil.

#22
2018-06-03 18:34

107,
Varför skulle en oladdbar hybrid vara snålare än en laddhybrid? Vikten kompenseras med att kunna hantera större mängder elektroner.

#23
2018-06-03 20:10

Även om de andra två i sitt senaste utförande sluppit pajaskostymen så är ändå e-Golfen mest lik en vanlig bil.
Men visst är den dyr, kanske kommer den i ett något billigare Skodautförande och kanske ett ännu billigare Seat?k

#24
2018-06-03 21:57

Mäkinen, jag har inte läst någon test av laddhybrider som drar under 0.5 vid bensinkörning. Själv ser jag ingen anledning att betala mer för en laddbar bil som jag inte kan ladda

#25
2018-06-04 07:00

@ I adac testen drar en laddhybrid mindre bensin än 0.5. En kanske en inte så viktig uppgift för många ägare av laddhybrider som kör upp en tank bensin i halvåret då övervägande bilanvändningen för de flesta bilister består av korta körningar i tätorter ( < 50 km ) vilket gör att laddhybriden nära nog kör lika mycket eldrivet som rena elbilar.
https://www.adac.de/infotestrat/tests/eco-test/vergleich_plugin_hybride_...

#26
2018-06-04 07:50

Under dom kyligare årstiderna lär väl laddhybriden förvandlas till fossilbil, såvida den inte är försedd med ett separat eldrivet uppvärmningssystem, typ värmepump.

#27
2018-06-04 08:49

Lasse J,
Att man har stöd av bensinmotor innebär inte att eldelen är oanvänd. Nyansera tonen en smula så diskussionen kan hålla en anständig nivå.

#28
2018-06-04 11:07

L.Mäkinen
Hur får du värme i en laddhybrid som är beroende av fossilmotorns värmeutveckling, dvs saknar alternativ eldriven värmeanläggning ?

#29
2018-06-04 11:28

Efter att ha haft min Ioniq electric i några månader så konstaterar jag att den är överlägsen en bensin/dieselbil i alla avseenden utom tre, i prioritetsordning för mig:
1. Ingen taklast. Om jag fått lasta på taket så kunde den varit förstabil.
2. Ingen dragkrok.
3. Räckvidden, men med 3 små barn måste man ändå stanna 20-30 minuter varannan timme, så det är det som spelar minst roll....
Annars är den en härlig att köra, värmen kommer snabbare än någon bensin eller diesel jag haft på vintern, inga vibrationener, kraften tillgänglig direkt. Min diesel-BMW årsmodell 2017 känns som en produkt från 1990-talet i jämförelse, den är som en Nokia 3210 och Ioniq:en känns som en modern smartphone, t.ex. en Iphone. Nokia 3210 är bättre på 1 sak - den behövde laddas 1 gång i veckan, men på alla andra sätt överglänser Smartphonen Nokian.

#30
2018-06-04 11:38

En del laddhybrider förlitar sig på att bensinmotorn startas för att ge värme och elektriska värmeelement som finns på många vanliga fossilbilar. Några har en eldriven värmepump som både ger kyla på sommaren som värme på vintern på samma sätt som luft-luftvärmepumpar på villor. Prius Prime har en ny typ av värmepump som drivs elektriskt och som påstås ha 63 % högre verkningsgrad än tidigare värmepumpar och klarar att hålla bilen varm ner till -10 grader utan att starta förbräningsmotorn vilket gör att man klarar de flesta vinterdagarna utan att behöva starta bensinmotorn vilket är bra om man vill köra uteslutande på el som man laddat batteriet med.
(Overall, Toyota and Denso say the system uses 63 percent less energy than a traditional heating system, and helps extend the car's battery range up to 21 percent in cold temperatures.)

#31
2018-06-04 11:56

PREVIA
En laddhybrid som uppenbarligen kan fungera för dom som åker med sladd. Men, nej tack! Går direkt på ren elbil, med temperaturstyrning av batteriet.

#32
2018-06-04 14:33

Så vår forne Antifeminist har plötsligt blivit Klarsynt - intressant vändning...:)
För att kommentera ämnet ifråga så är det nog e-Golf av just dessa tre bilar. Men när Kia Nero kommer som elbil så lär övriga i det segmentet få en svår nöt att knäcka.

#33
2018-06-04 14:47

Ja man får besöka många bra ställen för sina planerade laddstopp inte minst på vintern när de elbilar som inte kostar en förmögenhet inte kommer så många mil mellan påfyllningarna. Det vill till att familjen har stort tålamod och gott om tid vid en längre bilresa med flera laddstopp efter vägen. Men de allra flesta bilturer är korta och då duger både batteribil och plug-in bil. Men självklart vill man slippa hela fossilmotorn och alla dess prylar om bara har råd och lite tålamod vid långresor. Jag skulle enkelt klara mig med bara batteribil med mina få långkörningar så för mig skulle bara batterihållbarheten ha någon betydelse, men den verkar bli bättre hela tiden.

#34
2018-06-04 15:42

Lasse J,
Även om bensinmotorn går behöver den inte användas för drivningen. Som alla bilar är det en kompromiss mellan olika saker. Jag åker hellre elektriskt till vardags och med lite bensinförbrukning några dagar per år än avstår från att arbeta.

#35
2018-06-04 17:33

Volkswagen e golf är också mitt självklara val mellan dessa bilar. VW Golf har alltid varit klassledare i denna bilklass vilket visar att Golfen håller hög kvalitet och är populär på såväl ny som begagnatmarknaden.

#36
2018-06-04 18:34

Det är många som inte förstår vitsen med laddhybrid och att den egna körningen måste riktigt analyseras innan ett köp så att det blir rätt.
Många skall absolut inte köpa en laddhybrid men vissa som jag med en bil i hushållet kommer att kunna köra 80-90% på ren el.
Jag tycker det känns riktigt bra om nåt år då alla förmodligen kan erbjuda systemet.

#37
2018-06-04 18:51

skidoo1238

Jag tänkte att nuvarande elbil är för hög ny bil värde och skulle vänta tills år 2020 eller senare blir det billigare att köpa ny bil.
Ny bil inbyte bensin att köpa år 2018 - 2019. Nästa inbyte elbil att köpa år 2020 eller senare.
Vi tänkte slippa att köpa laddhybrid istället elbil bättre val :-)
Dyrare att ha två drift bensin och laddhybrid som stor service och många reservdelar slitage.
Billigare enbart eldrift som enklare service och några reservdelar slitage.

#38
2018-06-05 09:24

L.Mäkinen #34
Ledsen, hänger inte med i resonemanget.
Du blockerar alltså fossilmotorn som då går på tomgång och driver bilen med elmotorn?

#39
2018-06-05 11:54

E-Golfen har sina nackdelar med, begränsad laddhastighet till 38 kW DC och ingen aktiv batterikylning. Vän av ordning får fråga sig hur viktigt det är för egen del.

#40
2018-06-05 11:58

Lasse J,
Bilen gör så av sig själv om den anser att det är lämpligt. Stänger jag av värmen stängs motorn av och jag kan köra på el.
Med värmen på startar motorn då och då för att skapa värme, men den låter elmotorn driva bilen.

#41
2018-06-05 17:47

L.Mäkinen
Köper inte detta koncept. Måste bli en kall resa vid lägre temperaturer, alternativt att motorn går kontinuerligt.
En kall till halvvarm motor/katalysator ger dessutom avsevärda utsläpp av diverse gaser som vi ville undvika genom eldrift. Med separat värmesystem/ värmepump fungerar nog konceptet laddhybrid. Annars inte.

#42
2018-06-05 20:03

Mäkinen, laddar bensinmotorn batteriet under tiden den värmer?

#43
2018-06-05 21:08

Nisse, jag vet inte. Det gör den antagligen, men jag orkar inte studera alla pilar hit och dit. Man kan se olika värden i alla möjliga situationer och jag har nåt som inte byter info så ofta för att slippa att det stjäl uppmärksamhet.

#44
2018-06-07 09:24

Nu har jag studerat vad bilen säger att den gör. När jag startar på morgonen (+8° ute) går bensinmotorn igång och när bilen rullar lyser EV-symbolen och man kan se att man har momentan bränsleförbrukning. Klickar man över till att se kraftflöde så går det kraft från bensinmotorn till batteriet och från batteriet till hjulen. Efter några km försvinner flödet från motorn till batteriet.
När jag svänger ut på motorvägen och klickar farthållaren till önskad fart 115 (110 enligt GPS) visas det att det går kraft från motorn till hjulen och från batteriet till hjulen tills man åkt i vald hastighet några hundra meter då flödet från motorn försvinner.

#45
2018-06-08 08:52

Mitt val blev en e-golf. Framförallt för att det är en bil med allt vad det innebär, inte enbart fokus på drivlinan och hur stor tanken(batteriet) är.
Den nya e-golfen har ett tillräckligt stort batteri som klarar över 90% av mitt behov. För resterande finns CCS-laddning. Tilläggas att den får ha takräcke. dvs en riktig bil.
Får den snart levererad.
Kör idag en VW GTE, som ett värmepaket som går på el. Ingen bensinmotor som startar vid +15 grader. Under de dryga två år som jag har kört den, har jag haft en bensinförbrukning på 0,13 l/mil.

#46
2018-06-08 16:39

LennartJ,
Hur många mil har du kört GTE?

#47
2018-06-10 10:52

Wi mangler toyota Prius. Den nye plug in

#48
2018-06-15 19:29

L.Mäkinen. Nästan 3000 mil. Jag får mail ifrån mitt bensinbolag att de saknar mig :)

#49
2018-06-17 18:04

LennartJ, låter som att du är nöjd kund snarare än trogen kund. :-)

#50
2018-07-13 16:01

".. att räckviddsångesten är ett minne blott"?
28 mil enligt WLTP blir ganska lätt 20 mil, eller kanske ännu mindre, en kall svensk vinter med full packning.
20 mil innebär 10 mils radie om man inte kan destinationsladda, och det kan man inte alltid räkna med.
Lägg därtill att om bilen inte har destinationsladdning så sjunker räckvidden snabbt i kylan, även om den står helt stilla.
En så kort, varierad och opålitlig räckvidd skulle iaf ge mig ångest om jag var tvungen att maximera den.

#51
2018-07-13 18:09

Lätt löst Swemba - strunta i att köpa en elbil för den passar uppenbarligen inte dig. Men det finns ju andra bilköpare som inte har samma inneboende motstånd till eldrivet och det är väl dessa som är målgruppen. Medan vissa aldrig kommer att vara målgruppen...

#52
2018-07-13 22:32

Körde grannens nya Kia Soul idag, rätt skön upplevelse... svävar fram på vägen. Men visst, du kanske kommer max 18-19 mil en sommardag. Men hur många använder sin bil idag till längre sträckor än 10 mil åt gången? De flesta "småkör" fram och tillbaka till skolan/dagis/jobb mm. Kan man ladda hemma är det också ett plus. Men nu saknar jag en "Octavia EL variant", varför kommer inte fler modeller? De kan dessutom skippa SUV stucket, det drar bara energi i onödan utan någon direkt fördel. Jag är sugen på en elbil, synd bara att de är så dyra. Men i längden, det vore skönt att slippa kasta bort 15-20 tkr/år i drivmedelskostnader.

#53
2018-07-13 22:36

Haha, vad skall mackarna göra när bränsle kunderna uteblir? Då får de leva på att sälja korv. Ibland undrar jag varför vi inte kommit längre?, att vi 2018 tar fram en ny XC60 modell tex... klumpig, ful och otroligt energikrävande.

#54
2018-07-13 23:15

Vad har du emot kassörskan på macken styggavargen?

#55
2018-07-13 23:49

Vargen, Volvo XC60 kommer antagligen som elbil och då blir det inga utsläpp, och det enda som behövs är "två hål i väggen". ; )

Idag tjänar antagligen mackarna mer på en korv med bröd än en hel tank drivmedel.

#56
2018-07-14 09:16

Styggavargen: Jag som trodde du körde din Octavia för att du inte ville lägga mer pengar på en bil?
En elbil är ju knappast försvarbar rent ekonomiskt idag.
Det skiljer ju i runda slängar _minst_ 200.000 mellan en vanlig bil och en elbil idag.
För det får du runt 12.500 liter bränsle. Du kan i runda slänga köra runt 25000 mil innan du ens når inköpspriset på elbilen.
Och kör du inte mer än 2500mil per år lär du inte nå break-even innan bilen mer eller mindre har nått symboliska summor på begagnatmarknaden.
Serviceintervallen för de flesta el-bilarna är ungefär lika som för förbränningsfordonen. Är man konspiratoriskt lagd så skulle man säga att det beror på att försäljarna går i konken annars eftersom en elbil knappast kan behöva samma komplexa service som en förbränningsmotorbil.

I det hela... Så gör du det knappast av ekonomiska skäl (vilket jag trodde var hela din motivation)?

#57
2018-07-14 09:20

Att mängden elbilar ökar, om än måttligt, beror inte på att de är bättre. Detta är viktigt att hålla i minne. Det beror på att staten använder våra skattepengar till att gynna dem. Tog man bort alla skatter, bonus-malus med mera så skulle det bli pinsamt tydligt hur mycket både bättre och billigare bensin- och dieselbilar är. Skattepengarna skulle dessutom då kunna användas till något betydligt vettigare (alternativt kanske sänka någon skatt, hemska tanke, och låta folk behålla lite mer av sina surt förvärvade inkomster) än att gynna dessa blodsbatterier.

.

#58
2018-07-14 10:29

Klarsynt: Klok kommentar. Jag är också av åsikten att subventioner för rika människor som har råd med nya bilar för närmare halvmiljonen är bortkastade pengar. 60k i subventioner för en ny elbil kostar naturen mer än att skrota bort tre gamla lik. Både miljömässigt och samhällsekonomiskt (krocksäkerhet mfl.).

#59
2018-07-14 11:49

milkylainen, på 8500 mil med min Octavia har jag tankat 5400 liter bensin och det har kostat mig 73500 kr. Bilen är 4,5 år gammal. Detta är något många verkar glömma bort när man pratar elbilar, om hur mycket tid du står vid bensinpumpen och tankar in "guldet" i tanken. Sedan gnälls det över ladd-sladdar som måste kopplas in. Jag kommer mest att känna befrielse den dagen jag köper en elbil. Så fort det kommer ut en vettig modell för ca 300 tkr eller mindre kommer jag byta bort min Octavia. Man kan ha en 2:a bil i hushållet kvar som "backup" när väder och långa körsträckor sker (antagligen ett par gånger per år). Rent ekonomiskt tror jag på elbilen, enda hotet som jag ser det är att laddstationer börjar ta hutlöst betalt. Sedan kommer nog staten för att ändra skatteregler mm. Service kostnaderna för en elbil, borde rimligen vara lägre ... men knappast 0 kr (men det tror nog ingen heller).

#60
2018-07-14 12:03

Styggavargen: Men då kan du ju lätt köra det dubbla med dagens bränslepriser utan att ens kommit till break-even. Tycker inte det är något större problem att tanka. Den tiden är i princip konstant, oavsett var i världen jag är och "när" jag än ställer till det. Lätt att hantera.

För mig är den enskilt största vinsten med elbilen är att jag förhoppningsvis slipper bilskojar-firmorna. Service av en bil är det sämsta otyget i historien. Tycker alltid de förstör mer på en bil än de fixar när de är där och skruvar. Finns inte en firma någonstans någonsin som gjort ett bra jobb.
Oljan är slarvigt bytt (för mycket rester av gammal olja kvar). Tätningsring inte bytt. Bränslefilter inte bytt, slarvigt ditsatt så bilen läcker bränsle, luft och kupéfilter som är ditknölade, missat skruvar, glömt saker, SNOTT saker... osv osv.
Har aldrig vart på en firma där jag känner att det finns någon form av arbetsstolthet över det man gör.

#61
2018-07-14 13:12

Tror inte det, efter 5-6 år kommer elbilen att vara den mest ekonomiska. Sedan är andrahandsvärdet bättre (just nu i alla fall). Totalt sätt tror jag på elbilen. Ända frågetecken man har just nu är hur bra det är för miljön, men det gäller nästan allt... när många människor på klotet skall göra samma sak blir det problem vad det än gäller.

#62
2018-07-14 17:22

@ Dimsyn - det är uppenbart att du av nån outgrundlig anledning älskar "folkmords-oljan" framför t ex batteridrift. Du borde prova batteridrift för det är på alla plan mycket bekvämare. Har man väl kört på batteri så kan man aldrig tänka sig att återgå till folkmords-oljedrift. Dessutom är ju batteridriften extremt mycket bättre för miljön (och människor) ur alla synvinklar och hur män än vänder och vrider på det - som en bonus - trots att man förstår att just du fullständigt skiter i just det.

#63
2018-07-14 18:08

Jag avhåller mig mer och mer från att kommentera här. Att ViB accepterar Klarsynt/Antifeministens fortsatta härjande här är för mig en gåta. Inlägg #12 och #57 är identiska. Klippt och klistrat - och sannolikt ett brott mot reglerna.

#64
2018-07-14 20:21

Dessutom är det klipp och klistra för honom även mellan ViB och andra motor-fora, Audi...

#65
2018-07-14 20:37

Ja Pi, det hela är ju bara ett sätt att provocera. Att ViB och dess moderatorer låter detta sorgliga och tragiska elände fortsätta = en gåta som jag inte fattat.

#66
2018-07-14 22:01

Saknas en hel del i Dalsland och Skaraborgslän... Funkar väl om man mest håller till i trakten kring de stora metropolerna Stockholm, Göteborg och Malmö, men i mindre orter och mer glesbygd så ser det fortfarande tunt ut - iaf när det gäller snabbladdare. Vanlig motorvärmsuttag finns ju men det tar ju hur många timmar som helst att ladda...
Så nej, inget för mig, inte än... Om några år kanske. Inte nu.

#67
2018-07-14 22:12

Eldrivet måste passa som hand i handske för många på landsbygden där bensinstationer blir allt ovanligare.

#68
2018-07-15 08:06

Lite kul att vargen, precis som jag, gillar Kia Soul - en högbyggd funkisbil. Kia själva kallar den för SUV/Crossover...

#69
2018-07-15 09:29

Nåja - Vargen snackade väl om Soul EV så jag antar att det var eldriften som gillades. Modellen största brist idag är väl den nästan totala frånvaron av bagageutrymme - så upplevde jag det i alla fall när jag hade den som ett alternativ vid senaste bilbytet. Dessutom saknades (och saknas fortfarande) autobroms och adaptiv farthållare men f ö är det en trevlig liten bil.
Och Soul EV är riktigt snål att köra trots den lite kantiga utseendet - men jag har ju å andra sidan inte kört så långa sträckor i 90--100-fart och då kanske karossformen straffar förbrukningen.

#70
2018-07-15 12:46

Jag kommer inte köpa en SUV elbil, varför slösa energi i onödan utan några fördelar? Jag säger att jag provade grannens Soul, och jag tycker att elmotor gör det bekvämt, känns som att sväva fram. Men nackdelen med bilen är litet bagage, kort räckvidd och att den känns lite tung vid acceleration. Fördelen med elbil, du får en låg tyngdpunkt för att batteriet sitter lågt. För att vara SUV, kändes det inte så.. utan bilen kändes väldigt hanterbar och vägegenskaper var bra trots bilens höjd. Jag är mer intresserad av nya Leaf, det får jag erkänna .. men varför kommer inte fler märken med vanliga elbilar? (ej SUV/MPV)

#71
2018-07-15 13:17

Både Kia och Hyundai kommer ju med nya elbilar i höst men även dessa är ju en aning högre än standardbilarna. Men kolla Hyundai Ionic om du vill ha en låg och ovanligt effektiv elbil, Vargen. Eller Renault Zoe om du vill ha lite längre räckvidd men den är ju inte riktigt lika låg. Sen finns ju dessutom Golf som är väldigt "normal" att köra men den kanske inte är beställningsbar just för tillfället. Nya Leaf gillade jag inte därför att man inte kunde få till en bra körställning p g a att ratten bara var justerbar i höjdled.

#72
2018-07-16 23:01

Mitt hopp stod till nya Leaf, lagom stor och lite lagom på allt. Sedan får man veta för och fler missar, som borde kostat lite pengar att undvika vilket drar ned betyget på bilen. Jag förstår att biltillverkare idag vill få in allt i bilarna, men det går inte ihop. Satsa på det viktigaste och gör det bra istället. Tex vidvinkel varnare, har jag aldrig haft ... Behöver jag det före något annat viktigare!? Frågor en biltillverkare bör ställa sig innan man snickra ihop en för dyr modell.

#73
2018-07-16 23:05

Förtydligande, jag vill inte ha en sportig och låg bil. En normal bil med normal höjd duger gott. En onormalt hög SUV förlorar på att den drar för mycket energi utan några som helst fördelar. Sedan tycker jag att vissa crossover idag inte ens är högre än min Octavia ,tex CX-3. Allt är relativt.

#74
2018-07-17 12:42

Nästa gen E-Golf lär bli vass då den är byggd som elbil från början och inte fossilbil som dagens. Nissan Leaf känns ju hemskt ful.

#75
2018-08-10 16:24

Går den att beställa med en drag-krok?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.