Bild
Nästa artikel

Test: Honda Civic, Hyundai i30, Skoda Octavia (2017)

Nybilstest

Är det tillverkarna eller du som köpare som tjänar på trenden med trecylindriga turbomotorer? Honda Civic, Hyundai i30 och Skoda Octavia är en trio med treor som på var sitt manér vill utmana i Golfklassen.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Hur lyder receptet på framgång i Golfklassen? Det har åtskilliga konkurrenter till Volkswagen grunnat på i decennier. Ska man bygga något som ligger så nära originalet som möjligt i form, teknik och egenskaper? Eller ska det bli en bil efter eget huvud och temperament? Ska man överglänsa klassledaren i utrymmen och samtidigt locka med lägre pris? Sådana funderingar sysselsätter även testlaget över kommunikationsradion när alla möjliga sorters vägar i Mälardalen, Dalarna och Värmland genomkorsas för att få svar på vilken av Honda Civic, Hyundai i30 och Skoda Octavia som är bästa Golfutmanaren.
 
Alla tre har trecylindriga turbobensinmotorer, alla tre är halvkombi – men sedan är det slut på likheterna. Tre mer olika karaktärer i denna annars så strömlinjeformade klass går knappast att hitta.

Nya Civic är ett klart avsteg från de senaste generationerna av modellen. Formatet är längre, lägre, bredare, som i forna tiders USA. Karossens design är tämligen extrem. Alla Civicmotorer har turbo numera, testbilen en enliters trea som ger hela 129 hk. Den gamla halvstela bakaxeln har bytts mot en individuell upphängning. Stilen är utpräglat sportig men inom de generösa måtten ryms också rejäla utrymmen. Testbilen är en av de exklusivaste varianterna, vilket avspeglas på grundpriset, drygt 240 000 kronor.
 
Hyundai i30 är från mått- och designsynpunkt nästan en kopia av Golf. I märkets strävan att ”europeisera” sina modeller har man i nya i30 nått fulländning, det skulle kunna sitta vilket europeiskt märkesemblem som helst på bilen. Att den byggs i Tjeckien manifesterar vad Hyundai haft i fokus. Testexemplaret är i ett speciellt introduktionsutförande av mellanversionen ”Comfort”, motoreffekten är 120 hk och priset (utan hänsyn till det tillfälliga kampanjpriset) är precis under 200 000 kronor.
 
Skoda Octavia har fått lite nya linjer i fronten, nya strålkastare, ett moderniserat informations- och mediesystem, små chassijusteringar och en del annat, men är annars tämligen välbekant efter fyra år på marknaden. Den trecylindriga maskinen på 115 hk är förstås koncerngemensam och grundpriset för utförandet Style är knappt 215 000 kronor.
 
Trecylindriga motorer med turbo och en liters cylindervolym är inget nytt. I mitten av 1980-talet fanns exempelvis lilla Daihatsu Charade med just sådan men då begränsades effekten till 70 DIN-hästar. Dess bränsletörst låg enligt dåvarande deklaration på 5,8 l/100 km. I dag når alltså Honda, Hyundai och Skoda med råge 100 hk per liter cylindervolym och förbrukningen enligt deklaration uppges till nästan decilitern milen lägre än för Charade Turbo – visst har något hänt på 30 år! Men är det du som köper bilen som vinner på utvecklingen eller är det tillverkaren som slipper tillverka en extra cylinder per bil som gör det? Vid mackstoppen får vi anledning att fundera på saken.

I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann. Köp och ladda ner testet här!

Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?

Läs mer om: Honda Civic, Hyundai i30, Skoda Octavia

Kommentarer

#1
2017-06-15 12:55

Grejjen med alla turbomotorer det är ju att när man kör i jämn och lugn fart så går de snålt, men när man belastar motorn då drar turbon en hel del. Turbon är ju kraftigare på små 3-cylindriga motorer för att få upp effekten. Med detta sagt så finns det ju olika grader här, PSA:s 3 cylindriga 1.2 motor har ju visat sig snål även i verkligheten och inte bara på papperet, iaf i Teknikens Världs tester där motorn iaf har en anständig förbrukning med tanke på effekten även om en diesel fortfarande helt klart är snålare.

#2
2017-06-15 13:32

Det tuffaste segmentet. Just den här Octavian vinner för min del, jag har en snarlik Toledo IV ja jag gillar klassisk Coupe.
Honda Civic däremot den går tvärtemot, den ligger före är häftig och väcker uppseende, jag är svag för den också så den är nr2.
Hyundai i 30 är en bil i mängden precis som med Opels bilar...den är ok.

#3
2017-06-15 13:36

Jag lutar mot att tillverkarna vinner, krafter de kräver men att affärsmännen finner vägar ut, en cylle mindre!

#4
2017-06-15 13:53

Vet inte vem som egentligen är vinnaren? Finns det någon med dessa trecylindriga motorer? De brukar ju inte vara så snåla i praktiken, vid lite belastning ökar ju lätt förbrukningen, och det var väl inte meningen med dessa små motorer........

#5
2017-06-15 14:03

Shogun: En tvålitersturbo är den perfekta kompromissen som SAAB alltid sa. :)
De var långt före sin tid. Tillräckligt med effekt för att dra ganska stora grejor med hyggligt bottenvrid. Tillräckligt med effekt för att göra kul. Och tillräckligt stor för att inte överbelastas mycket vid normal körning.

#6
2017-06-15 17:04

Nu beror ju allt på hur man kör, och var. Den som kör lugnt, sällan lastar tungt och har ett platt landskap kommer säkert att åka billigt.
Vill man dra husvagn i bergen så finns det betydligt bättre alternativ. Jag roade mig att jämföra bilar i spritmonitor, gamla 1,6 110 hk, mot nya 1,2 turbo på 110 hk. Det visar att den nyare 3:an drar cirka 20% mindre trots betydligt högre vridmoment (vid lägre varv).
Så, dessa treor har nog kommit för stanna i vanliga bilar.

#7
2017-06-15 19:21

Gamla 1.6 utan turbo jämfört med 1.2 Puretech 110? Ja den nya är ju en klart bättre motor, även körmässigt tycker jag iaf. Min mor hade 1.6:an i sin första 307 kombi och man kan väl tycka att den underpresterade..

#8
2017-06-15 19:30

Jag inväntar med spänning de nya "testreglerna"... skulle tro att trepipornas tid (och annan downsizing) är över då.. när vi får se deklarerade förbrukningar som mer liknar verkligheten.

.

#9
2017-06-15 20:09

Hej Klarsynt, jag tycker du har en klarsynt kommentar ;)

#10
2017-06-15 20:11

Helnöjd med 110 hästars 3-pips-bensinaren i vår Peugeot 308sw. Förbrukningen ligger stadigt på 0.50-0.55 liter/mil. Tycker det är helt ok för en bensinmotor i en kombi. Motorn känns helt klart starkare och "större" än ett drygt mjölkpaket.

#11
2017-06-15 20:12

Dubbelpost, sorry.

#12
2017-06-15 20:39

Det är förmodligen exakt som testen visar när det gäller förbrukningen på 0,53 för octavian.
Vad det gäller komforten och ljudnivån så är det nog nära sanningen det också.
Min nya tre pip octavia 1,0 Tsi återspeglar pricis detta under dessa drygt två hundra mil som jag hunnit med.
Alla som åkt med har berömt ljud komforten trots att jag har tillvalet med 18 tums däck.
Förbrukningen är också låg för att vara en hyggkigt stor familjebil.
Ligger på mellan 0,5- 0,55 på tankningarna och har vid enskilda landsvägs resor med 70,80,90 väg legat så lågt som 0,43-0,46 på fart hållaren i laglig fart.
Jag har även hunnit dra lite 1000kg båtvagn och det är inte det minsta problem med det heller utan den drar bra på 7an och ca 1700rpm i 80km/h och på plana backen momentant på färd datorn ca 0,75-0,85l/m med släpen.

https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/836524.html

#13
2017-06-15 20:58

KLARSYNT säger Jag inväntar med spänning de nya "testreglerna"... skulle tro att trepipornas tid (och annan downsizing) är över då.. när vi får se deklarerade förbrukningar som mer liknar verkligheten.

JAG TROR att du har helt fel och jag tror alla som testar tex 1,0an tsin tänker om och har man inte behovet av husvagn, maxlastad bil konternuerligt, 4x4 eller SUV tänket eller alltid kör plattan i mattan på motorvägen så är det framtiden med tre pipen då bilarna blir lättare och mindre luft motstånd.
Sedan så sparar man kanske 15-50000:- i inköps pris mot en större bensin eller diesel motor. Beaktar man detta och inte har dom speciella behoven finns det knappast anledning att köpa en diesel längre.

#14
2017-06-15 21:14

Sent skall syndaren vakna, här är bra exempel på snåla bilar men ändå relativt stora. Jämför man de med tex SUV liknande Quasqui, eller andra vansinnigt tunga klumpiga och ändå realtivt små sett till lastvolym så kan jag definitivt inte förstå varför man ens överväger en SUV. Men som sagt, trenden med SUV är sjuk.

#15
2017-06-15 22:17

Tre pipornas ägarskap påminner om de forna Volvo 240 ägarna. Halleluja körde upp till Övertorneå med boggievagnen på och bilen drog 0,74 i snitt!

Väntar med spänning på seriösa mätningar då det finns något som heter brytpunkt, liten motor och den kommer tidigt och förbi den punkten så skenar förbrukningen.

#16
2017-06-15 22:21

Skönt att Mazda inte sysslar med moped motorer i bilar

#17
2017-06-15 22:25

Hej adzam, tyvärr verkar dom inte syssla med ljudisolering heller ;)

#18
2017-06-16 00:06

Tvärnit. .jag vet inte vart brytpunkten är på en liten tre pip men det återstår att se efter vintern . Det kan vara så att brytpunkten är vid dom faktorer jag nämnde , 4x4, suv, etc eller tidigare.
Jag är hitlils impad av en bensinmotor som ligger mellan 0,5-0,6 l/m. .Det blir spännande att se efter vintern och jag kan bara jämföra med min tidigare 16tdi som jag hade koll på sista året.

https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html

#19
2017-06-16 07:51

Drog ett (alldeles för tungt o stort) thule-flyttsläp 85 mil förra sommaren med lilltrean (Peugeot 308sw, 110hk).
Visst: förbrukningen ökade ordentligt till 0,9. Men fortfarande under litern. Kan leva med det :-).

#20
2017-06-16 07:54

Tvärnit, det verkar som du tror att alla ljuger om sin förbrukning. Har du något bevis för det? Du får väl prova en själv och se om din teori stämmer...

#21
2017-06-16 08:26

Honda Civic coolast. I30 trång i baksätet. Skoda säkert bäst, men lite småtråkig att synas i.

#22
2017-06-16 09:16

T68. Jag drar båtvagnen med drygt 1000kg och ligger runt 0.8-085 så jag vet inte om trepiparnas förbrukning skenar iväg så nämnvärt mycket faktiskt. Tror att min tidigare tdi låg på en dl mindre vid laglig körning och jag tror stora suwen tar mer faktiskt. Tre pip i lämplig bil och lämplig körning borde alla testa för att förstå att det funkar.

#23
2017-06-16 12:50

hultarn., Är du själv en norrlänning? Lite skoj bör man tåla! Det är väl ingen som ljuger här? Nej utan att man ser olika på saker.
Ser väl själv på min 1.2 TSI och alla små motorer jag ägt före den att det går att hålla given låg förbrukning om man kör lugnt om det sedan är att se som "normal körning" det kan jag tvivla över och jag har väldigt svårt med att se att man i en ännu mindre motor på tre cylindrar skulle ha lyckats komma förbi små motorernas akilleshäl, bristen på vridstyrka.

#24
2017-06-16 12:54

mso 1000. Jag har hörsammat o ska testa en Octavia kombi med trepipen.

#25
2017-06-17 13:34

Tvärnit. En hundring på att du kommer att uppleva 1,0an rappare och med mer vrid på hela registret från 1400 och upp. Nolla gärna färd datorn när du testar efter din körprofil som du verkar ha koll på och på min bil är den faktiskt ganska exakt. Blir spännande att höra skillnad från en 1,2 ägare.
Jag har ju dsg men det är en tveksam utgift på 12000:- om jag skall vara ärlig men ganska skönt
Men nästan störigt låga motorvarv i stan på från 1300-1700.
Det är väl iofs en vanesak men vill man kör man på sportläget och då växlar dsg vid 500-1000 varv högre.

#26
2017-06-17 13:40

.

#27
2017-06-17 19:26

mso1000. Hoppas det då frugan vill ha nya Ibiza, själv så kan jag bli putt för att jag inte köpte den där Octavia kombin med sportspack och webastovärmare, ja det är sådant som man får ta här i livet, saker måste prövas ut!

#28
2017-06-17 19:36

Det beror inte på den lilla cylinder volymen att bilen drar lite, utan det mesta möjliggörs pga låg vikt. Förr vägde bilar under 1000 kg och hade relativt klena motorer, ofta inte mer än 75-90 hkr. Teknik har gått framåt samtidigt. Därför är det otroligt omodernt med tunga bilar, jag blir lyrisk hur roligt det är att köra min Octavia pga dess låga vikt. Men nackdelen är när många köper 2 tons SUV's i andra änden.

#29
2017-06-18 01:31

Jag tror att den lilla volymen liten turbo som matar tidigt ger ett bra vridmoment tidigt och då på lätt och medel lätt belastning går billigare än 1,2an. Tror det är 15%bättre vrid i trean än fyran.

#30
2017-06-29 23:44

Vinnaren är väl vi konsumenter som förstår.
Att man sparar 10-40000 tusen istället för att köpa en bil med större bensin eller dieselmotor eller hybrid drift och det är ju pengar det också
I nio fall av tio så tar den lite mindre bensin än fyran också om man väljer en Skoda eller rätt tre pipare. Bevisligen är det skillnad mellan tillverkarna av motorerna.
Ner på diesel siffror kommer man nog inte men inte så långt ifrån.
Så testa en trepipare riktigt innan ni köper nåt annat.

#31
2017-07-04 21:08

1,0 liter tre cylindrar fungerar riktigt bra på octavian.
Vi har en sedan nåt år och kraften (115hp) räcker och snålt går den också.
Nästan diesel siffror och på jämna landsvägen kan man med lätthet ligga under 0,5 och även en bit under 0,45 i laglig hastighet.

#32
2017-07-05 08:31

Om det är snitt mellan tankningar så är det ju ett vettigt alternativ som ,,skidoo 1238 skriver,mer miljövänlig än en tung dyr hybrid

#33
2017-07-14 20:46

Väntar till dess att 3-orna blir lika bra som en fyra med jämförbar volym. 70 - 80 000 per cylinder.
Hujedamig!

#34
2017-08-07 12:20

Jag har hunnit med 1000 mil med min octavia. Helt nöjd och med så stor bil kan jag ligga på en dieselbils förbrukning. Klockrent kan man välja bort diesel om man väljer en octavia trea och om man inte behöver dra mer än 1300 kg på kulan.

https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html

#35
2017-08-08 12:54

Har haft min Octavia 1,0 dsg7 i snart ett år och kört ca 1500 mil och är mer än nöjd med den. Den går ytterst snålt och hela familjen ryms, inga problem att få plats med bilbarnstolar och barnvagn. I snitt har min bil dragit ca 0,53 sen den var ny, under långkörningar nu under semestern låg förbrukningen på under halvlitern. För mig som inte kör så långt är denna motorn ett klockrent val istället för en diesel.

#36
2017-08-12 18:09

Semester resan är slut och 164 mil i Sverige tillrättalagda med ett bränsle snitt på 0,47.
Den som funderar på en octavia och tvivlar på denna tre trecylindriga motor bör provköra en demo bil och bilda sig en egen uppfattning
Jag imponeras hela tiden av den kraft den ger trots 1,0 liter och även vid omkörningar.
Funkar helt okey för våran del med släpvagn också.

#37
2017-08-24 07:45

1,0 tsi Octavian fick prova att dra biltransportvagn i helgen med en Saab på släpet i 8 mil.
80 km/h 1800 rpm 7an i och och farthållaren ingen matthet och momentana mätaren ligger och pendlar 0,76-0,9 på platten och i ett kraftigt uppförs lut så sakas det inte en km utan dsg växlar obemärkt ner till 5an.
Trepipen levererar otrolig styrka utan nämnvärd törst.
Imponerad och det måste vara dom 200 nm och 15% högre i vridmoment som är skillnaden mellan rågen och vetet på dessa 1 liters trepipare

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!