Bild
Nästa artikel

Test: Ford S-Max, Renault Espace, Volkswagen Tiguan Allspace (2018)

Nybilstest

När familjen växer blir sjusitsiga bilar högintressanta. Med Allspace har storsäljande VW Tiguan vuxit in i flexbilssegmentet. Där står beprövade Ford S-Max och Renault Espace redo att ta emot den suviga utmanaren.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Läs testet gratis (endast för prenumeranter)

Med ett enkelt knapptryck vid bagagegolvets vänstra sida inleds ett imponerande skådespel. Swoosh, swoosh, swoosh, swoosh, swoosh – en efter en fälls bakstolarna automatiskt ned i golvet och bildar ett gigantiskt lastutrymme. Flexbilen, eller minibussen som den ofta kallas, är en biltyp som ruvar på många kluriga lösningar, utvecklad med vardagslivets mödor i åtanke.

Bilen i fråga är en brunfärgad Renault Espace. I mitten av 80-talet uppfann Renault den moderna flexbilen, men vad som var 90-talets livsstilssegment har fått uppleva en snabbt fallande popularitet. Varför är egentligen svårt att förstå. Kanske drabbas sjusitsiga rymdunder av ett minskande barnafödande.

Kanske är köpargumenten smart och rymlig undanträngda av högre markfrigång och falsk överlevnadsdesign. Renault tror på det sistnämnda och fjärde generationens Espace utmärker sig med kaxiga linjer och högre mankhöjd istället för maximala utrymmen. Någon fyrhjulsdrift finns inte. Istället kan köparen välja till fyrhjulsstyrning, kallad 4Control, för 19 900 kr utöver de 383 500 som Renault vill ha för en automatväxlad Espace med 1,6-litersmotor på 160 kusar.

Den senaste medlemmen i sjusitsklubben är VW Tiguan som nu finns i en rymligare version döpt till Allspace. Vid en första anblick ser Allspace identisk ut med sitt kortare syskon fast Mexikobyggda Allspace är förlängd 22 centimeter varav 11 kommer av förlängd hjulbas. Visuellt känns den igen på den uppåtgående avslutning av fönsterlinjen, högre motorhuv samt en decimeter längre bakdörr. För en Allspace med 190-hästars tvålitersdiesel, automatlåda och fyrhjulsdrift vill VW ha 375 000 riksdaler – 34 000 kr mer än vanliga Tiguan.

Storsäljaren i segmentet heter Ford S-Max. Den senaste generationen debuterade samtidigt med nuvarande Espace – 2015 – och är uppskattad för sitt praktiska format ihop med dynamisk design, i synnerhet med testbilens sportkläder kallat ST-Line. Det höjer listpriset från 380 050 kr, för en mer standardbetonad fyrhjulsdriven tvålitersdiesel till totalt 417 100 kronor.

I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann. Köp och ladda ner testet här.

Det här testet publicerades ursprungligen i Vi Bilägare 06/2018Läs om hur du aktiverar din digitala läsning!

Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?

Kommentarer

#1
2018-05-10 14:32

Espace är ju helt klart snyggast! Men tyvärr har de frångått minibusstuket i inredningen och minskat busskänslan, det tycker jag är trist. Men Espace förför fortfarande med sina former!

#2
2018-05-10 15:42

Håller med! Har aldrig dock varit någon Renault fan men dom här nyaste är nog väldigt genomtänkta och snygga som f*n!

#3
2018-05-10 16:41

Dieselbilar, vad blir skatten med nya reglerna på dessa bilar kan man undra.... Hänger VIB över huvudtaget med?

#4
2018-05-10 23:44

Köper man en bil så kollar man väl skatten blir! Vad är problemet? Att någon har råd men inte du?

#5
2018-05-11 00:22

HT19 du kanske missade rubriken "Familjebilar" inte många familjer som har möjlighet att kasta pengar i sjön, köpa diesel nu är ju lika dumt som att gå och köpa tjock-TV, själv har jag ingen familj och har precis köpt en splitter ny bil så du behöver inte oroa dig för mig :)

#6
2018-05-11 00:50

Med de nya reglerna får t ex Renault Espace i testet ovan en "Malus" på drygt 1600 kr per år i tre år.
Knappast någon katastrof för en bil i 400,000-kronorsklassen. Men visst, fortsätt du och försöka göra hönor av fjädrar. Din Toyota-hybrid kommer hur som helst att bli lika förbjuden i de framtida miljözonerna som dieselbilarna i testet.

#7
2018-05-11 01:11

Swemba, jag är helt lugn och du har fel, hybriden hade fått köra där dieselbilen (Euro 5) blir förbjuden, byter ändå bil senast om 3 år igen så inga bekymmer, däremot blev min polare från norr just erbjuden 50 000:- mindre i inbyte för sin diesel än för tre månader

Men visst, 50 000:- är kanske en fjäder för dig, men inte för de flesta

Hur kan du landa på 1600:- om året i höjning, skatten blir 10200:- och idag är den 3000:- om jag inte räknat fel så är det en höjning med 7200:-/år blir 21600:- på 3 år

#8
2018-05-11 08:58

Nya bilar har minst eu6, inte 5.

#9
2018-05-11 12:00

Gällande den aktuella Renaulten.
Enligt Transportstyrelsen är den aktuella skatten 1572 kr.
Den nya skatten blir 4282 kr enligt Transportstyrelsen räknesnurra.

#10
2018-08-02 12:34

Skaffa färre barn då om det blir så dyrt. ;-)

#11
2018-08-02 16:27

Tidigare espace var smårappelbilar för udda fransmän.

#12
2018-08-02 21:31

Intressant att denna återpubliceras nu, men det är rätt skönt att se på de svala härligt kalla bilderna när temperaturen ligger på nästan +30 utomhus och jag har en inomhustemperatur på +26. :)

#13
2018-08-04 06:34

3 ST dinosaurier. Dessa bussar kommer knappast få några ersättare. Säljer tydligen helt värdelöst.

#14
2018-08-06 21:06

Utelämnat VW Multivan, det självklara valet. Synd bara att bensinvarianten, som var billig, slutade tas in till Sverige.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.