Bild
Nästa artikel

Test: Ford Kuga, Honda CR-V, Kia Sportage (2019)

Nybilstest

Suvar i kompaktklassen är multiverktyg på fyra hjul, smidiga och smarta är de redo att lösa vardagslivets knutar. Senaste generationen av klassgeneralen Honda CR-V möter populära Kia Sportage och testvinnande veteranen Ford Kuga.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis på vibilagare.se/fri. Du behöver prenumerationsnummer och postnummer.

Läs hela testet (endast för prenumeranter)

Eftermiddagens skymning har sedan länge vandrat vidare och kvällen blivit så där kolkällarsvart som den bara blir några dagar före jul. På hamnplanen står femte generationens Honda CR-V 1,5 T AWD Lifestyle. När CR-V lanserades 1995 var det många som föll för utseendet, det smidiga formatet och de personbilslika köregenskaperna. CR-V kom att bilda skola för hur en kompakt suv ska vara konstituerad. Under det senaste decenniet har CR-V tillhört världens mest sålda bilar – alla kategorier. Vi testar den sjusitsiga versionen med ett baspris på 385 900 kronor. 

Kia Sportage generation fyra såg dagens ljus 2015, men så sent som 2018 fick den Slovakientillverkade koreanen en översyn. Nytt för modellår 2019 är bland annat omstuvad grill, strålkastare, bakre stötfångare och en rad nya dekorlister. Den verkliga nyheten finns under motorhuven. Den fyrcylindriga tvåliters dieselmotorn har kompletterats med 48-volts mildhybridteknik och försetts med en ny åttaväxlad automatlåda. Kia vill ha 372 900 kronor innan testbilen, Sportage 2,0 CTDI MHEV GT-Line, lämnar nybilshallen.

I skuggorna lurar åldermannen Ford Kuga. Nuvarande generation, den andra i ordningen, började skeppas från fabriken i Spanien 2013. När bilen testades samma år utsåg vi Kuga till vinnare. 2017 fick bilen en omfattande exteriör upprustning. Samtidigt passade Ford på att höja förarsystemens kompetens. Testbilen är Kuga 2,0 TDCI AWD ST-Line Limited edition. På prislappen står det 356 400 kronor. Likt konkurrenterna finns det versioner som kostar runt 100 000 kronor mindre.

Från det norrländska inlandets tjälskottskrevader till vårmjuka skånska åkervägar och Mälardalens slingerbultar – suvar i kompaktformatet går hem i de flesta trafikmiljöer. Testbilarna är fyrhjulsdrivna, bakhjulen kopplas in vid behov. Tidigare generationer CR-V har kritiserats för svag fyrhjulsdrift. Det räckte med en brant backe och slirigt underlag för att drivningen skulle krokna och bilen bli framhjulsdriven. När vi testar bilen på nollfriktionsrullar kan vi konstatera att Honda har kommit tillrätta med problemet. Med två rullar fram och bak (samma sida) driver bakhjulen som det är tänkt. En avsevärd förbättring men Fords och Kias system reagerar något snabbare. 
 

I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann. Köp och ladda ner testet här.

Det här testet publicerades ursprungligen i Vi Bilägare 02/2019Läs om hur du aktiverar din digitala läsning!

Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?

Kommentarer

#1
2019-03-03 12:29

Citat " Suvar i kompaktklassen är multiverktyg på fyra hjul, smidiga och smarta är de redo att lösa vardagslivets knutar "
Det vore önskvärt att artikelförfattaren förklarar det påståendet. På vilket sätt är en Suv i kompaktklassen smidig och smart?

#2
2019-03-03 16:54

Personligen tycker jag att en kombi är praktiskt och rymligare än stora suvar som oftast är små inuti.

#3
2019-03-03 17:38

Att folk lägger ner så mycket pengar för en lite högre och trång bil.
Både törstig och bullrig jämfört med en modern kombi bil.
Om man nu inte bor på landet med oplogad väg är det som att kasta pengarna i sjön och spela miljön ett sparatt..

#4
2019-03-03 18:46

Tre hemska bilar.

#6
2019-03-03 19:00

Tycker de är dyra, man får en relativt liten bil invändigt och oftast mer opraktisk. Men det har gått inflation i påstående att en vanlig bil inte fungerar lika bra, för det är inte sant. Dessutom har många SUV blivit lägre, det skiljer inte jättemycket i höjd.

#7
2019-03-04 06:27

Var och en till sitt. Jag bryr mig relativt lite. Tycker dock det är tragiskt att folk är villiga att betala så mycket för lite plast och några centimeter högre fjädring. Förlust i kördynamik och högre förbrukning.
De flesta bilar är inte ett dugg mer ruggade än sina vanliga syskon. Men, men. Alla får göra som de vill.

#8
2019-03-04 09:19

Det jobbigaste med Suvar är ju att de är otympliga i stan. Bor man i en stad och kör mest där, är en kompaktare bil att föredra. Kör man mycket landsväg, motorväg är ett välbalanserad, lite större bil (ej suv) bäst. Bor man på landet däremot, kan jag förstå att Suv kan vara lockande, men då köper man väl en riktig "jeep" och ingen fejk-dito?

#9
2019-03-04 10:25

Forden är lätt min favorit av dessa tre bilar.

#10
2019-03-04 18:49

Saabium
När det gäller SUV glöm inte oss lite äldre som vill ha ett högre in/utsteg. Många bilar är krångliga att både sätta sig i och framförallt kliva ur. Märkte det själv i augusti när jag köpte en ny bil. Stod ut i 2 månader - sedan bytte jag till en ngt större - och framförallt SUV.
Man ser bra runt om när man sitter lite högre och lätt i och ur.

#11
2019-03-04 19:51

Ett stående argument från SUV kramarna är att de vill ha högt in/ur steg. Hade mina till ålder äldsta nära vänner på besök i helgen. De är drygt 60 år båda 2 dvs lite äldre-hon har lite svårt med rörligheten.De hade över helgen lånat ett av barnens XC 60-gamla modellen och jag frågade hur de trivdes med den-inte alls svarade de " Man får ju nästan klättra i och ur bilen och de extra skålade stolarna försvårar det mera( Bilen var fullutrustad och hade antagligen sportstolar). " Väl på plats har man sämre vägkontakt och känsla av kontroll över bilen, vi föredrar vår V70 "

#12
2019-03-05 19:00

Mer SUV till folket. Bästa idén nånsin förutom en riktig pickup från USA.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.