Bild
Nästa artikel

Test: Ford Focus, Kia Ceed, Volkswagen Golf (2018)

Nybilstest

Står VW Golf pall för attacken från nya Kia Ceed och Ford Focus? Eller är det dags för maktskifte i Europas mest konkurrensutsatta bilklass? Vårt avslöjande test ger besked!

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis på vibilagare.se/fri. Du behöver prenumerationsnummer och postnummer.

Läs testet gratis (endast för prenumeranter)

Gammal är äldst brukar det ju heta. Men gäller det ordstävet även i bilvärlden? Det är frågan i det här testet där vi ställer veteranen och bästsäljaren VW Golf, mot de rykande färska konkurrenterna Ford Focus och Kia Ceed. Helt klart står nykomlingarna inför en tuff uppgift om de vill peta ned VW från tronen. Att på allvar utmana en bilmodell som både gett sitt namn åt och under årtionden dominerat Europas mest konkurrensutsatta storleksklass är inget som görs i en handvändning.

Den saken är Ford och Kia givetvis fullt på det klara med och följaktligen har bägge tillverkarna spänt bågen lite extra när de tagit fram sina senaste Golf-konkurrenter. Mycket möda har lagts ned på såväl design, praktisk användbarhet som dynamiska egenskaper, säkerhet och tekniskt innehåll.      

Ford har gått längst när det handlar om ny teknik och Focus-köparen har mängder av avancerade tillval, som vanligtvis hör hemma bland betydligt exklusivare bilar, att botanisera bland. Bland de mer matnyttiga nyheterna kan nämnas ett p-system som med ett enkelt knapptryck fickparkerar bilen helt automatiskt (om den har automatlåda). Vindrutedisplay är en annan ny finess, liksom en funktion som aktivt hjälper föraren att styra undan för långsamma eller stillastående bilar i färdriktiningen om en kollision skulle hota. 

Nya Kia Ceed, som baseras på samma plattform som senaste generationens Hyundai i30, är inte alls lika teknikspäckad som Ford Focus. Men den viktigaste komfort- och säkerhetsutrustning finns i alla fall med som standard om man väljer till Advance-paketet för 9 900 kronor (testbilen). 

Men adaptiv farthållare, som ingår i priset på Focus och Golf, kostar 14 900 kronor extra till Ceed. Först då får man också ett autobromssystem (AEB) som reagerar för fotgängare. Fotgängardetektion är standard på både Golf och Focus och Fords nya system bromsar även för cyklister. 

En spännande nyhet på Golfs drivline-palett är en 1,5- liters fyrcylindrig bensinturbo på 130 hk med ett maximalt vridmoment på 200 Nm i hela varvtalsområdet 1 400–4 000 v/min. Den är utrustad med cylinderavstängning (ACT) som stänger av två av cylindrarna vid lätt belastning, exempelvis i jämn fart på landsväg. Dessutom har den en frirullningsfunktion, där motorn helt stängs av i farter upp till 130 km/tim när föraren lyfter foten från gasen. Frirullningen med avstängd motor kräver dock att bilen är utrustad med sjustegad dubbelkopplingslåda och fungerar inte i kombination med en vanlig manuell växellåda. När motorn är avstängd sköts strömförsörjningen till elförbrukare som ljus, vindrutetorkare och klimat-/medieanläggning av ett extra litiumjonbatteri i kompaktformat.   

Under huven på vår test-Focus satt Fords nyligen uppdaterade trecylindriga bensinturbo på 1,0 l/125 hk, som fått både kamkedja och cylinderavstängning. Som förare märker man det som en lätt vibration i ratt/pedalställ när en av de tre cylindrarna stängs av, men det är inget som allvarligt stör körkomforten. Däremot kan man undra hur många bränsledroppar som egentligen sparas när en cylinder då och då stängs av på en såpass liten motor?

Svaret fick vi i förbrukningstestet mot Kia Ceeds trecylindriga bensinturbo på 120 hk, som saknar några bränslebesparande finesser. 

I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann. Köp och ladda ner testet här.

Det här testet publicerades ursprungligen i Vi Bilägare 12/2018Läs om hur du aktiverar din digitala läsning!

Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?

Kommentarer

#1
2018-09-24 09:50

Själv undrar jag varför inte CEED testades med 1.4T mot Golf 1.5T, även FORD lär ha ett bättre motoralternativ att jämföras med denna Golf, eller varför valdes inte en Golf med 1.0? Känns som man inte vill att bilarna ska spela i samma liga, trist om resultatet speglas av ställ hypotes innan testet, hoppas att jag har fel men jag anar ugglor i mossen när man "missar" att göra ett rättvist urval inför tester...Speciellt när det absolut är möjligt att jämföra äpplen med äpplen.

#2
2018-09-24 10:16

For ikke at tale om den nye Toyota Corolla som giver alle konkurrenterne baghjul, glæder mig til jul Stw 2,0 .

#4
2018-09-24 11:29

Fast det är ju svårt att testa en bil som inte finns på marknaden ännu - alltså en Corolla kombi...
F ö vore det väl lite konstigt om inte en ny Corolla skulle kunna ge bra motstånd till en Golf som då funnits på marknaden under 6 år - en normal maximal livslängd för en bilgeneration.
F ö håller jag med om att de borde valt bilar med snarlika motoralternativ men det kanske är generalagenten som inte släppt till annat - vad vet vi ?
Tråkigt att Ford uppenbarligen slarvat med rostskyddet igen.
Provsatt en sån här ny Focus i helgen och i kupén gav den ett bra intryck med ovanligt bra "kvalitetskänsla" för att vara en Ford i denna klass och helt OK inner-utrymmen. Men bagageutrymmet var som vanligt billigt inrett med en relativt "slapp" bottenmatta, inget dubbelgolv och inga småfack längs sidorna. Så de prylar man alltid vill ha med i bilen och brukar lägga under dubbelgolvet och i sidofacken bak måste tyvärr förvaras på annat sätt vilket minskade köplusten. Vi får väl se om kombin har ett lika spartanskt inrett bagageutrymme. Har ägt en tidigare version av Focus kombi och den fungerade utmärkt men även denna led av samma åkomma med ytterst begränsade utrymmen för de "bra att ha-prylar" som man vill ha i bilen.

#5
2018-09-24 11:34

Focus har fått väldigt fina recensioner och skulle lätt bli mitt val här och jag tror inte någon annan c-segmentare går före den, (möjligen med undantag av Mazda 3 som trots att den har några år på nacken är väldigt kapabel ännu). Ford har länge haft mest äkta körglädje i b- och c-segmentet med Fiestan och Focus och nu har man tydligen fått till en bättre kvalitetskänsla i inredningen vilket de varit rätt dåliga på tidigare.

Så gillar man att köra bil istället för att passivt låta ta sig från a till b så är valet enkelt....

Men i ViB:s test vinner givetvis Golf. Som alltid.....nån som sätter emot?

#6
2018-09-24 11:36

ViB lånar testbilarna, och har inte möjlighet att kunna bestämma motorer och utrustningsnivå. Generalagenten vill helst visa upp sin topputrustade modell, och testlaget på ViB får ta vad som erbjuds helt enkelt. Sign skarj kommer med konspirationsteori om att ViB:s tester därför är riggade, vilket trams...

#7
2018-09-24 12:29

Golf vinner väl då den är dem mest kompletta bilen.
Ford faller säkert på sitt numer dåliga rostskydd och koreanerna brukar ha problem med kupe´buller.

#8
2018-09-24 12:31

Riggade tester är ju såklart trams.

Förutom rostskyddet så tycker jag Focus verkar vara den bästa bilen här.

#9
2018-09-24 12:36

Rålle - i egenskap av ägare av både senaste generationen av Mazda 3 och likaså en Golf SV så håller jag inte riktigt med om dina lovord om Mazda. OK - är man bara 2 personer och gillar att sitta lågt så fungerar nog framsäteskomforten men som familjebbil - nä. Mazdan vinner främst på sitt utseende och speciellt då i den röda metallic-lacken. Men den har inte varit tillförlitligare (mindre reparationer m m) än Golfen - tvärtom faktiskt - vilket man hade förväntat sig.
F ö var ViB inte så imponerade av nya Focus som "vägvagn" om man lyssnar på podden ifrån provkörningarna inför årets bil. Det var en okänslig styrning som störde. Sen har man som sagt slarvat med rostskyddet (igen) vilket är tråkigt.

#10
2018-09-24 12:45

Golfen må ha den bästa inredningen, men det är en riktig tråkbil i mitt tycke. Hur ofta sitter man å klämmer och utvärderar inredningen i en bil? Det som betyder nåt är ju körglädje ljudkomfort, och hur praktisk en bil är, samt garantier och tryggt ägande..

1 Ford Focus
2 Kia Ceed
3 VW Golf

#11
2018-09-24 12:57

@ Pi:

Givet att en Golf SV är har bättre komfort och mer utrymmen än en Mazda 3, självklart. Och om valet för mig stod mellan en vanlig Golf och en SV så tar även jag den senare!

I övrigt så anser jag iaf att Mazdan är lika bra eller bättre på i stort sett allt annat. Äger en 2a själv men har även provat 3an kan tilläggas. Sen så är det uppenbart att ViB sen väldigt lång tid tillbaka sällan eller aldrig har premierat körglädje i "vanliga" bilar och då har Ford och Mazda ingen chans utan då vinner istället den mest "mogna" bilen, läs VW eller Skoda.

#12
2018-09-24 13:38

Tidigare tester på bl a 77km.com har påvisat att Focus har den klart bästa väghållningen, medan Ceed faktiskt är riktigt usel (Teknikens Värld). Förhoppningsvis är nya Ceed avsevärt bättre.

#13
2018-09-24 14:35

Rålle - anser att även en vanlig Golf är betydligt lämpligare som familjebil än nuvarande Mazda 3. Undviker definitivt baksätet på Mazdan men även högra framsätet på vår Mazda i alla fall (en Vision) eftersom det sätet inte har nån höjdjustering. Men visst - den slår en Golf SV ur designsynpunkt på ren knock..:)

#14
2018-09-24 15:38

Lars_A, det är väl Peugeot 308 (inte nån riktig GT utan med standard chassi) som leder i 77km.com och annar är ju också Peugeot bäst i "Golf"-klassen. VW har för mycket problem med byggkvaliteten, dyra fel med motor och växellåda och vatten i dörrarna och lacken är inget vidare osv. Men en helt "fin" bil säkert ifall man inte behöver äga en?

#15
2018-09-24 15:45

Tycker nya Focusen verkar trevlig

#16
2018-09-24 15:45

Jodå Peugo! Men av dessa tre är Focusen klart bäst. Fast Golfen är inte dålig.

#17
2018-09-24 15:45

...och som vanligt så är det sådana som inte äger en Golf eller annan VW som "vet" att mer eller mindre alla bilar ifrån VW är fulla av fel. Tror ni på fullt allvar att vi som ändå köper dessa bilar, rätt många faktiskt, är ekonomiska fakirer ? Skulle aldrig köpa samma märke igen om bilen före kostat mig mycket pengar och strul i reparationer.

#18
2018-09-24 16:39

Håller med, Pi. VW dras med allehanda småfel men andrahandsvärdet tycks intakt ändå. Precis som att Ford gör bättre och bättre bilar men ändå dras med sämre andrahandsvärde. Det tycks som att andra komponenter spelar in.
Golf har en stilig och tidlös design emellertid. Men måste inredningen vara så förbannat gråtrist i en bil för närmare en kvarts miljon?

Facit: VW Golf vann i ViB medan Focus vann i TV. Samma bilar i båda testen.

#19
2018-09-24 17:37

Så de har svårt att "slå" en Golf som ursprungligen dök upp för sex år sedan... "fniss"

Man kan ju faktiskt fråga sig om de är så inkompetenta hos konkurrenterna, eller om det "bara" rör sig om pengar.
Förmodligen har det med pengar att göra. Utvecklingsbudgeten hos VW är/var förmodligen ganska väl tilltagen.

#20
2018-09-24 21:22

Ford liksom Opel är underskattade märken i Sverige, men säkert bättre än sitt rykte. Har egentligen inte heller själv sneglat på varken Ford eller Opel när jag själv letat bilar.

#21
2018-09-24 21:27

Jag har haft en focus och det är min sämsta bil jag ägt om man bortser från toyota camryn. Lack släpp. Rost. Partikel filter strul. Egr.. Hål i spridar rör. Hjullager. Trilskande bromsar. Ac slutade fungera. Dieselvärmare slutade fungera. Någon vacum pump till turbo gav upp.
Golfen är ett underverk om man jämför med ford skräpet!

#22
2018-09-24 21:56

Första gången jag varit smått positiv av provkörning av fokus.
Tidigare har många bevittnat trean som törstig.
Knapphysterin är borta och en mer vettig panel.

#23
2018-09-25 07:58

@40-talet, om du nu är född på 40-talet borde du verkligen inse att Vi Bilägare kan neka bilar till testet om de inte är jämförbara, annars skulle ju Tesla X kunna vara med i amma test, "Tesla kunde tyvärr inte leverera någon annan bil", jag undrar vad som är trams! Levererar inte bil tillverkaren enligt spec så är de inte med i testet (punkt). Är det en ny modell och endast ett motoralternativ finns att tillgå, fine! Golf har funnits länge i detta fall, alltså inte fine! Se priset på provbilen som är ca 100000 kr högre än de andra två, känns det OK? Jag säger äpplen och päron, då det absolut är möjligt med äpplen vs äpplen.
Sen har jag även kritik mot kr/mil som enligt mig självklart ska vissa enligt provbilen för att väga upp orättvisir i uppställningen, alltså räkna på inköpspriset med utrustningen på testbilen, då kanske även du kan förstå att det är mera rättvisande och kanske får biltillverkarna att sluta upp med dumheten att skicka toppspecade bilar. Eller är det trams?

#24
2018-09-25 08:04

bränslebesparande finesser ... med WLTP är sådant trams överspelat

#25
2018-09-25 09:18

@skarj: Jo, jag är faktiskt född i nådens 1946, och jag förstår att om ViB nekar de toppspecade modeller som erbjuds att testa, så blir det mycket färre biltester i tidningen. Nuvarande tester blir inte helt rättvisande, vilket ju ViB ofta påpekar läsarna. Men om alternativet att rata erbjudna modeller är ingen test alls, så får vi svälja förtreten och gilla läget.
Mitt tramspåpekande gällde ditt antydan att VIB:s tester var medvetet riggade. Det vidhåller jag fortfarande är trams...

#26
2018-09-25 10:00

Väldigt trist design på Kia Ceed måste jag säga. Föregångaren var snyggare.

#27
2018-09-25 10:36

@40-tal, nja du drar felaktiga slutsatser på omvänd logik, jag menar att de inte gör allt vad de kan för att göra testerna rättvisa, är fullkomligt övertygade att både KIA och FORD kan erbjuda andra testbilar om nu inte VW klarar av det för att bilarna ska vara i "samma liga", så klart ligger det i biltillverkarnas intresse att just deras bil ligger så bra till som möjligt, tidningens ansvar är att göra tester som är så rättvisa som möjligt i testet om man vill vara trovärdiga i resultatet. Om jag talar för mig själv så blir inte jag förvånad om bilen som kostar x1.5 grr mer än övriga vinner, speciellt om man väljer i sin testmetod att endast räkna priset på resp. bils grundpris för att redovisa kostnad per mil tex, det är direkt bedrägligt. Jag menar att man lätt kan uppväga genom att räkna på testbilens faktiska pris, då ser även de som snabbt ögnar testen inför sitt köp att testvinnaren kanske kostar 52 kr/mil och testets 2:a kostar 31 kr/mil. Har även invändningar på hur man räknar/redovisar servicekostnaden där man låst sig på 6000 mil, man bör även redovisa årlig servicekostnad som för många (som inte kör 3000 mil/år) är mer relevant. Annars premieras långa serviceintervall, många kommer att bli förvånade att servicepriset blir nära det dubbla under sitt eget ägande upp till 6000 mil, då 4 årliga service nästan alltid är betydligt dyrare än 2 st "milsservice". Det skulle såklart ta lite mer plats i tabellen man använder sig av, men i min värld bör tester vara så objektiva som möjligt och redovisa det intressantaste för normalbilisten, privatabelister tror jag ligger mycket närmare 1500 mil/år än 3000 mil år, vilket ger 4 st servicetillfällen till 6000 mil även på bilar med 3000 milsintervall (om man inte har 2 år och inga inspektioner mellan servicetillfällena. Alltså om endast miltalet mellan service, gynnas långa intervall, även om kanske andra märken faktiskt är billigare för "vanliga" privatbilister räknat för servicekostnaden upp till ett fast miltal.

#28
2018-09-25 12:14

Vann Golfen? Å vad jag är förvånad..(not).

Det fanns en tid när jag tyckte att ViB var de mest objektiva. Den tiden är förbi och jag ångrar inte att jag sa upp min prenumeration för länge sedan.

#29
2018-09-25 20:30

Vann Golf......tur man har ett eget huvud och inte behöver läsa en biltidning för att veta vilka bilar som är bäst....( när samma märke vinner gång på gång blir man misstänksam på objektiviteten) speciellt när man samtidigt läser om alla problem märket har med kvalitet på olika områden, då är man inte testvinnare gång på gång i mina ögon.

#30
2018-09-26 14:07

Det är intressant att läsa tester i andra länder, tex England:
Autocar: 1. Focus, 2. Golf, 5. Ceed
England är ju mer ett "Focus-land"

Bäst är i vart fall att prova själv, vad andra tycker är mindre intressant....

#31
2018-09-26 17:42

En tuff klass men med en uppenbar stjärna och det är Golf. Nya Focus har jag inte kört men väl föregångaren och det var ingen angenäm upplevelse. Fick hörselskador på kuppen. Samma sak gäller tidigare Kia Ceed. Vet inte om de nya modellerna är bekvämare.

Golf däremot håller tyst, och går att få i mängder av olika versioner. Därför tycker jag att den förtjänar vinsten.

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.