Bild
Nästa artikel

Test: Ford Fiesta, Suzuki Swift, Volkswagen Polo (2017)

Nybilstest

Ford Fiesta är spänstigast att köra. Suzuki Swift har rivigast motor och ger mest utrustning för pengarna. Volkswagen Polo ger höga doser av storbilskänsla. Vilken av dem vinner vårt småbilstest?

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Förr var en småbil – just det – liten. Men så är det inte riktigt numera. Många småbilsmodeller har med åren svällt ut rejält och två färska exempel på det är senaste upplagorna av Ford Fiesta och VW Polo. Båda mäter över fyra meter mellan stötfångarna och det är en himmelsvid skillnad mot hur det såg ut när modellerna gjorde sin debut. Då handlade det verkligen om små, lätta bilar. Första generationens VW Polo, som såg dagens ljus i mitten av 70-talet, vägde exempelvis bara 700 kilo och var 360 centimeter lång. Ur-Polon var därmed nästan halvmetern kortare än dagens modell, den sjätte sedan starten, som har ett längdmått på hela 405 cm. Det är en jätteskillnad i bilvärlden!

Men inte nog med det. Nya Polo är dessutom 25 centimeter längre än första upplagan av storasyskonet VW Golf, som mätte 380 centimeter från front till baklucka. Polo har med andra ord vuxit till sig ordentligt genom åren. Samma utveckling gäller för Ford Fiesta, som även den spränger fyrameters-gränsen med några centimeters marginal. Alla tillverkare tillämpar inte samma ”tillväxtfilosofi” som VW och Ford. Det gäller bland annat testets tredje deltagare Suzuki, vars nya Swift-modell faktiskt är något kortare än föregångaren. Dessutom är den utstuderat lättbyggd och har bantats med över 100 kilo jämfört med den tidigare modellen. I förhållande till testkonkurrenterna Fiesta och Polo, är Swift mer än 200 kilo lättare.

Dagens småbilar har inte bara vuxit i storlek, de har även vuxit som bilar. Åkkomfort, kvalitetskänsla och säkerhetsnivå hör till det som har tagit jättekliv framåt. Av gamla tiders struttiga gång, ölburkstunna säkerhetskänsla och plastiga kvalitetsintryck finns nästan inget kvar. I dag går småbilarna dessutom att få med säkerhets- och komfortutrustning som för inte särskilt länge sedan bara fanns på utpräglade lyxvagnar. Typ aktiva farthållare, avancerade infotainmentsystem, panoramaglastak och allehanda aktiva säkerhetssystem. 

Så visst har utvecklingen gått framåt – utom för den som absolut prioriterar nätta yttermått. I det läget återstår bara att ta ett kliv nedåt och satsa på mikrobilar som VW Up, Toyota Aygo, Kia Picanto eller Smart. Det nya sättet att bygga småbilar (om man nu kan kalla dem så) gör däremot att de på ett helt annat sätt än tidigare har förutsättningar att kunna fungera som enda bil, åtminstone för den lilla familjen.  

Men då räcker det inte med att bara vara bra i stadstrafik. Även längre turer måste klaras med hedern i behåll och dessutom bör utrymmena, både för folk och bagage, vara någorlunda anständiga. Frågan är vilken av våra tre testbilar som har ett tillräckligt brett register för att klara den utmaningen.

I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann. Köp och ladda ner testet här.
 
Det här testet publicerades ursprungligen i Vi Bilägare 16/2017. Läs om hur du aktiverar din digitala läsning!

Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?

Kommentarer

#1
2017-12-11 09:40

Polo vinner såklart.

#2
2017-12-11 09:57

Mycket har förbättrats men alla småbilar var inte struttiga. Jag minns än idag hur stabil (men bullrig på E4an) Mazda 323 som kom under tidigt 80-tal kändes, (hmm 10 år sedan jag såg en på vägarna nu tror jag, tiden går). Och de var verkligen pyttesmå vilket man fåt ta hänsyn till. Corollan från 1988 kändes ännu bättre. För att inte tala om Honda. Och vem vill ha tråkig storbilskänsla i en småbil? Nej, lagom är bäst!

#3
2017-12-11 11:42

Naturligtvis vinner Polon testet, det här är ju ViB....

Själv har jag inte provat nån av de tre men då Fiestan har fått en betydligt trevligare instrumentering än den gamla så gissar jag att den skulle tilltala mig bäst. Klassens bästa chassi och en drivlina som bara har konkurrens från Mazda 2. Polon är säkert hygglig, (främst när det gäller komfort), men framstår som det mesta från den koncernen som slätstruken i mina ögon. Swift? Kanske, men jag är inte helt nöjd med utseendet och dessutom är den i minsta laget.

#4
2017-12-11 12:21

Har provat nya Ibiza som verkligen överraskade. Ska bli intressant att prova Polon. Nästa bil blir någon av dem. VAG-s trepip överraskade. På pappret är 95 hk inte så mycket att hänga i julgranen. Men allt hänger på hur det levereras! Även om jag vill ha lite till skulle jag kunna tänka mig 95 hk i Polo/Ibiza.

#5
2017-12-11 12:38

Att Polo är given för min del då den kan fungera som den enda bilen.
Swift kan vara den bil som vinner testen då den är känd för att vara underhållande att köra och nu omgjord på ett antal punkter.
Det har hänt saker med Fiestan men att till grund en krampaktig och föråldrad design med felfördelade utrymmen gör att jag blir förvånad om den vinner.

#6
2017-12-12 18:58

Man borde glömma bilklasser i dagens läge och endast kolla vad man får för en viss summa pengar för det är nästan det viktigaste vi ser på när vi skall skaffa en ny bil. Nu är det lätt så att klassens nykomling vinner endast på det att han är störst och hur tokigt är det egentligen!? Vem vill man lura med dessa bilklasser? :)

#7
2017-12-12 20:50

Någon som vet om det kommer en Polo GT med 1.5 tci act motorn på 150hk. De hade varit en trevlig bil.

#8
2018-01-12 16:32

Alla tre är utomordentligt bra bilar. Formmässigt är Suzukin snyggast tycker jag. De andra ser lite tristare och mer åldrade ut, särskilt Polo. Men alla tre måste vara bra köp.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.