Bild
Nästa artikel

Test: Fiat Tipo Kombi, Opel Astra Sports Tourer, Volkswagen Golf Sportscombi (2017)

Nybilstest

Nya Fiat Tipo Kombi lockar med en attraktiv prislapp och vettiga utrymmen. Men har den vad som krävs för att på allvar kunna utmana VW Golf och Opel Astra? Vårt test ger besked!

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Tipo är en modellnamn som både känns igen och förpliktar. Det har, med stor framgång, använts förr och då blev resultatet bland annat en Årets Bil-titel för Fiat. Det var 1989 och den gången stod Tipo för något nytt, fräscht och modernt. Bilen var, som en av de första i världen, till stor del byggd av robotar och hade dessutom en helgalvaniserad kaross. Det är saker som definitivt inte hörde till vanligheterna för drygt 25 år sedan.  
 

Efter drygt två decennier i träda har Tipo-beteckningen nu dammats av och återanvänds på Fiats nya utmanare i Golf-klassen. Den Tipo vi valt för vårt test är en kombi med högsta utrustningsnivån Lounge. Med fyrcylindrig bensinturbo på 1,4 l/ 120 hk landar grundpriset för Fiat på 185.900 kronor. Det är klart billigare än testmotståndarna Opel Astra 1.0T Enjoy och VW Golf 1.0 TSI, vars baspriser ligger på 194.900 respektive 207.400 kronor. Då får man dessutom en cylinder mindre för pengarna, både Opel och VW är trecylindriga. Tipon vinner alltså prisfajten, men i andra testmoment finns det definitivt utrymme för förbättring…
 

I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann. Köp och ladda ner testet här!
 
Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?

Kommentarer

#1
2017-07-06 09:30

Jag tycker Renault Megane Kombi verkar trevlig. Modellen är helt ny här i Australien. Någon som har någon åsikt om den?

#2
2017-07-06 11:00

Megane bullrar mycket och känns inte riktigt bra på nåt sett, lite plastigt och lite b.
Astran kändes betydligt rejälare på nåt sätt och något tystare och trevligare.
körde båda för ett år sedan .
Golfen bara körd med diesel och helt ok som astran.
Provsatt Fiat men pga avsaknad av alla tänkbara säkerhets funktioner testade jag inte den.

#3
2017-07-06 12:04

I ett jämförtest i Vibilagare läste jag att alla testarna upplevde Megane som den tystaste av den, Astra och Golf. Megane anses vara den mest komfortabla. Så, det där är nog något som man själv behöver testa. Megane har ju sålt bra under många år även i Sverige, så det är nog inget dumt val. https://www.pressreader.com/sweden/vi-bil%C3%A4gare-testspecial/20161229...

#4
2017-07-06 12:45

Fiaten är ok för priset. Kändes rymlig , väl ihopskruvad men materialvalen är ju inte samma som en Golf. Fast det betalar man inte för heller. All säkerhetsutrustning går att välja till, men tror väldigt få som säljs utan. Så, om valet skulle stå mellan en Dacia eller en Fiat. Tja då hade det blivit Fiat. Golf vs Fiat, svårare. Man får en jävla massa bensin för mellanskillnaden.

#5
2017-07-06 13:04

Priserna stämmer inte nå vidare. Astra 1.0T Enjoy kombi kostar från 179.900:- Vill man ha fyrcylindrigt som i Fiaten finns ex.vis 1.4T 125hk från 189.900:- Så om priset på Fiaten stämmer, är Astran bara marginellt dyrare. Fiat får nog sänka priset en del om dom vill sälja några bilar !

#6
2017-07-06 13:26

Renault och Fiat, Opel har ju kasst andrahandsvärde..
Har man klarat av grundskolans matte borde man välja Golf.

#7
2017-07-06 13:40

Är pengar det enda man bryr sig om så ska man inte ha bil överhuvudtaget.

#8
2017-07-06 13:52

Där fick du till det, Astran är säkert en förnuftig bil om service är hyfsat billig också. Fiat ställer jag mig mer tveksam till än Opel.

#9
2017-07-06 14:26

Astran har för närvarande 3år/4500mils fri service. Skulle det erbjudandet utgå, så har man ändå ett av klassens lägsta pris på service.

#10
2017-07-06 15:41

När man ska byta Fiaten.. Vad får man då?

#11
2017-07-06 17:33

Adzam, hjärtinfarkt p. g. a det låga priset på bilen.

#12
2017-07-06 17:39

Skämt åsido, kommentarerna i tråden speglar nog mer våra förutfattade meningar om Fiat. Kommer ihåg en vintertest, vet inte vilken tidning det var, för något år sedan där en Fiat 500L Trekking var med. Till biltestarnas stora förvåning var det den bästa bilen, den bara gick och gick i vinterföret. Slog väl etablerade märken. Så kanske borde man tänka till en gång till före man skriver taskiga saker om Fiat.

#13
2017-07-06 19:23

Att påstå att Fiat har dåligt andrahandsvärde är inte taskigt. Det är att vara ärlig och sjysst.

#14
2017-07-06 19:37

Fast VW har "sommarkampanj" nu och då kostar Golfen 189900 kr.

#15
2017-07-07 11:02

Vad det gäller meganen så var den riktigt bullrig när jag testade den i fyra mil i vintras.
Testade octavian direkt efter på samma sträcka och markant ljud skillnad.
Om man nu pratar pris så hörde jag att en octavia 1,0 kombi går lös på 189t nu och då är valet helt givet för mig.
Det verkar som det är lite priskrig mellan många nu.

#16
2017-07-06 23:52

Har kört Fiat ett par gånger och det är rätt roliga bilar att köra men lite plastiga...Dom äger ju ändå Ferrari och Italien kan ju göra sportbilar och det arvet finns även i det minsta Fiatbilarna tycker jag...Sen hur kvalitén är idag beror la på hur Italienaren känner sig på jobbet;-)!? Som Göteborgare kan man ju se hur bra det italienska spårvagnarna är och var;-)! Fast tror Fiat dock är en bättre bil än sitt rykte...

#17
2017-07-07 00:38

Ja nu tillverkas denna Fiaten gudskelov i Turkiet...den kan gör skillnad till det bättre faktiskt även om att även den italienska tillverkningen var starkt robotiserad men att någon ska ju dona med robotorna.
Ägde en Fiat Bravo och den var tutti - frutti, illa inpassade paneler, verkligen illa och att saker lossnade men att den här Fiaten äger inte de problemen, den här sägs vara lite imponerande redigt byggd och det gällde även för den turkisk byggda Fiat Stilo hette det på den tiden då de sidoimporterades till Tyskland.
Det förvånar mig stort om Tipon höjer sig här då den i regel sätts mot KIA Rio/Ceed och inte klipper dem heller då Kiorna är av lite bättre invändig även om att jag själv inte imponeras ett dugg av dem två.

#18
2017-07-07 16:17

Megane är tystare än Golf och Astra men det kan bero på vilka däck som kommer från fabriken, det är ju inte ens samma däck på alla bilar av samma märke och modell.

#19
2017-07-10 11:13

Tvärnit, vilket år ägde du en Bravo? Har haft två stycken av den senaste modellen. Hade inga problem med någon av dem.
Den ena var en 120 Hk diesel den andra en 120 Hk bensin. Dieseln byttes på grund av att jag kom inte överens med motorn. Den andra för att jag fick leasingbil. Men inga fel under de år jag ägde dem.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.