Nästa artikel
Test: Fiat Freemont Cross AWD, Kia Sorento 2.2 CRDi och Renault Espace dCi
Nybilstest

Test: Fiat Freemont Cross AWD, Kia Sorento 2.2 CRDi och Renault Espace dCi

Publicerad 2 juli 2015 (uppdaterad 30 mars 2016)
Vi har testat Fiat Freemont, Kia Sorento och Renault Espace.
Flexbil, suv eller crossover? Vilket är bästa valet för storfamiljen? Vi har testat Renault Espace, Kia Sorento och Fiat Freemont. Alla med sju sittplatser och smart flexibilitet.
Det var för drygt 30 år sedan det hände, i juli 1984. Då presenterade Renault sin allra första Espace och lite senare samma år kom amerikanska Chrysler med sin Voyager-modell. Därmed var den moderna flexbilen född. Eller MPV:n (Multi Purpose Vehicle), som blev den officiella beteckningen på biltypen. Plötsligt hade barnfamiljer med behov av fler än fem sittplatser något annat än renodlade minibussar att välja på.

Numera har konkurrensen bland de större familjefraktarna hårdnat och bilar från suv- och crossover-klassen kan nu ses som vettiga alternativ till flexbilen. Läs Vi Bilägares djuplodande test av Renault Espace, Kia Sorento och Fiat Freemont och bilda dig en egen bild av vilken biltyp som kan passa familjen bäst.

Prenumerera på Vi Bilägare och få senaste biltesterna och mycket mer rakt ned i brevlådan. Prenumeranter får även tidningen en vecka tidigare och dessutom till lägst pris. Klicka här för att läsa mer om prenumeration.

Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-07-02 19:28
hx30

Dessa bilar hade behövts på 40-talet när kvinnor födde fler barn, idag ligger i snitt på 2 barn/kvinna. Väldigt få är egentligen behov av dessa bilar med sju platser. Någon kommer säkert att racka ner på denna nyss inlagda kommentar.

#2 • Uppdaterat: 2015-07-02 23:02
Raphael

Fiat Freemont har blivit en succé i Sverige, så tydligen finns det ett behov av bilar med fler än fem sittplatser. Hx30 har missat dagens familjesituation, det är verkligen inte ovanligt att man har ett par barn sedan tidigare relationer och så får man en ny relation där ens partner också har barn från tidigare relationer och då kan man vara ett par vuxna med fyra barn, och så vill man kanske göra barn med sin nya partner och då kan det bli ett till två barn till. Detta börjar bli allt vanligare.

#3 • Uppdaterat: 2015-07-03 08:35
hultarn

Shogun: varför inte se det positiva i att det faktiskt finns folk som engagerar sig i sina bonusbarn, och även andras barn som kanske har det svårt hemma?
Jag har själv skjutsat på många barn som haft det tufft hemma, med föräldrar som bråkar (ofta missbruk inblandat) hela tiden, vilket förstås går ut över barnen.
Och vilket är bäst för barnen: en "kärnfamilj" med bråk och otrygghet, eller en ny fungerande familj med en blandning av dina och mina barn?

Åter till bilarna: det är en konstig mix, dessa tre är ju inte av samma typ.

#4 • Uppdaterat: 2015-07-03 11:15
Roy J

Shogun, du må generalisera och förfasa dig över dagens bristande äktenskapsmoral, men faktum är att många har två plus två barn.
Däremot finns det en annan trend att hålla ögonen på - alla dessa fritidsaktiviteter som telningarna måste skjutsas runt till så att de får prova på så mycket som möjligt, samtidigt. Man varnar ju för att hjärnan aldrig riktigt får koppla av och smälta intrycken. Man somnar med surfplattan som sällskap, hyperaktiverad in i det sista. Vaknar efter alldeles för lite sömn.

Som hultarn skriver, så är dessa bilar tämligen olika - men det var ju också lite det som var finessen. Vilken biltyp funkar bäst? Man borde kanske tagit med en vanlig kombi, men en crossover är ju ofta samma sak fast på styltor.
Problemet här är att man bedömer just de bilar som deltar, vilket gör att den biltypen som egentligen passar bäst inte representeras av den bästa representanten och inte vinner.

#5 • Uppdaterat: 2015-07-03 19:34
hx30

Behovet finns säkert, men många som köpt tex Sharan där jag bor har bara 2 barn vad jag vet. Har också tittat nog på om man sett sådana där 7-sätes bilar för att se hur de utnyttjas, högst sällan ser man någon som faktiskt använder mer än 5 säten. Sedan precis som ni säger, det finns ju de som har fler än 3 barn. Min fru har 4 barn, fast vi löser det på andra sätt när det är så att alla barn är samlade. De två äldsta barnen är mer eller mindre utflugna så de ser man inte så ofta. Jag var inne på en bil med minst 6 säten, men då det händer sällan att man behöver detta och behöva köra runt över 90% av tiden med dessa tomma så släppte jag det för att slippa den extra vikten och ökade förbrukningen det skulle innebära.

#6 • Uppdaterat: 2015-07-03 22:08
CJ77

Mängder med kommentarer om 7 sittplatser bla bla... Jag köpte en Freemont av ALLA anledningar utom den. Använder kanske funktionen 3 ggr om året. Däremot fick jag en fullutrustad bil med dieselmotor. Drar ca 0.7 milen helt ok med tanke på bekvämligheten i bilupplevelsen. Jag kan gå in i bilen. Trött på å vara skalman och åla mig in och ut. Detta för endast 225000kr ink vinterdäck. Varför skulle man då inte köpa denna bil? Det ärju småpengar i sammanhanget..

#7 • Uppdaterat: 2015-07-03 23:28
hx30

CJ77, bilen du pratar om väger 2 ton, det är en av anledningarna. Hade du köpt den om den endast hade haft bensinmotor och dragit ca 1 liter/mil? Den ligger runt 169 eller däromkring i koldioxid utsläpp. Min gamla Avensis ifrån 2006 med automatlåda låg på 202. Trafiksäkerheten blir sämre när alla köper dessa 2 tons "bumlingar". Då tvingas alla följa efter vilket är dåligt för miljön och också säkerheten generellt sätt. Samma utveckling som skedde i USA för 20 år sedan har nu börjat i Sverige, behoven finns inte för dessa stora och tunga bilar. Tyvärr gick vi i Sverige över till diesel för några år sedan, och detta banade vägen för denna utveckling. Du hade kunnat ha en kombi som drar neråt 0,45 liter/mil ... så i relation till de där 0,7 liter/mil du pratar om så är det stor skillnad. Tyvärr gör vi inga miljövinster som det ser ut idag, vi äter upp dem på tyngre bilar... och speciellt SUV som det måste vara nuförtiden. Man vet inte om man skall skratta eller gråta åt denna utveckling!?

#8 • Uppdaterat: 2015-07-04 16:07
CJ77

Njaa Hx30 några saker har du rätt i. Bilen väger nästan 2 ton tack vare att det är en diesel kan man ligga på en årssnittförbrukning på 0.7. Helt fantastiskt tycker jag. Hade man haft en bensinare i den med likvärdig kraft hade den naturligtvis dragit långt över litern. Fördel diesel igen för privatkonsumenten. Jag som är 200cm lång kan inte ens äga LOL stora kombis som V70 Passat etc då min 12 årige son inte ens kan sitta bakom mig. Vad det gäller utsläpp och säkerhet osv låt då person och tycke bestämma detta vad man skall ha för bil. En bil passar sällan för alla.

#9 • Uppdaterat: 2015-07-04 21:20
hx30

Jaja, du har rätt ... alla får välja bil efter fritt val. Men som jag sagt, just nu sker denna tråkiga utveckling där vi är uppe och kör bilar på 2 ton. Idag blev jag förbluffad då en kvinna stod och tankade bensin i sin Forester med AWD så jag frågade henne, är du verkligen säker på att den går på bensin. (Bara så att hon inte tankar fel bränsle). Nä sade hon, den är bensindriven men jag ångrar mig för den drar 1 liter/mil. Jag hade inte hjärta att säga vad jag tycker om saken. Men jag är inte så säker på att folk tänker så förnuftigt när de köper en bil. Jag har inte riktigt förstått varför man helt plötsligt köper så överdrivet stora och tunga bilar. Jag antar att diesel är en del av boven i detta drama, för folk tänker nog bara att 0,7 liter/mil är inte så mycket för en diesel. Men då kanske de inte är medvetna att man idag kan köpa kombis som drar nästan halva mängden per mil.

#a • Uppdaterat: 2015-07-04 21:24
hx30

CJ77, du har inte provat en Skoda Superb? Den har makalöst stort utrymme i baksätet och jag tror att även om man är 2 meter lång så får man plats bra i den bilen. Nu är det kanske försent, men jag tror faktiskt det finns en hel del alternativ till dessa stora SUV's. Annars är MPV det man bör kolla på, oslagbart stor lastkapacitet i förhållande till tyngd på bil. Dessa MPV:er brukar funka bra även för långa personer.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.