Bild
Nästa artikel
Vi har testat Fiat Freemont, Kia Sorento och Renault Espace.

Test: Fiat Freemont Cross AWD, Kia Sorento 2.2 CRDi och Renault Espace dCi

Nybilstest

Flexbil, suv eller crossover? Vilket är bästa valet för storfamiljen? Vi har testat Renault Espace, Kia Sorento och Fiat Freemont. Alla med sju sittplatser och smart flexibilitet.

Läs hela testet!

Här kan du köpa det 11 sidor långa testet av Fiat Freemont, Kia Sorento och Renault Espace.

Det var för drygt 30 år sedan det hände, i juli 1984. Då presenterade Renault sin allra första Espace och lite senare samma år kom amerikanska Chrysler med sin Voyager-modell. Därmed var den moderna flexbilen född. Eller MPV:n (Multi Purpose Vehicle), som blev den officiella beteckningen på biltypen. Plötsligt hade barnfamiljer med behov av fler än fem sittplatser något annat än renodlade minibussar att välja på.

Numera har konkurrensen bland de större familjefraktarna hårdnat och bilar från suv- och crossover-klassen kan nu ses som vettiga alternativ till flexbilen. Läs Vi Bilägares djuplodande test av Renault Espace, Kia Sorento och Fiat Freemont och bilda dig en egen bild av vilken biltyp som kan passa familjen bäst.

Prenumerera på Vi Bilägare och få senaste biltesterna och mycket mer rakt ned i brevlådan. Prenumeranter får även tidningen en vecka tidigare och dessutom till lägst pris. Klicka här för att läsa mer om prenumeration.

Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?

Kommentarer

#1
2015-07-02 19:28

Dessa bilar hade behövts på 40-talet när kvinnor födde fler barn, idag ligger i snitt på 2 barn/kvinna. Väldigt få är egentligen behov av dessa bilar med sju platser. Någon kommer säkert att racka ner på denna nyss inlagda kommentar.

#2
2015-07-02 23:02

Fiat Freemont har blivit en succé i Sverige, så tydligen finns det ett behov av bilar med fler än fem sittplatser. Hx30 har missat dagens familjesituation, det är verkligen inte ovanligt att man har ett par barn sedan tidigare relationer och så får man en ny relation där ens partner också har barn från tidigare relationer och då kan man vara ett par vuxna med fyra barn, och så vill man kanske göra barn med sin nya partner och då kan det bli ett till två barn till. Detta börjar bli allt vanligare.

#3
2015-07-03 04:43

Dina ungar och mina ungar, vart tog kärnfamiljen vägen? Tar inte någon ansvar idag? För lätt att gå skilda vägar?!
"Sprid din säd", jo men man behöver ju inte ta allt så bokstavligt, man måste ju kunna ta hand om säden efter nio månader också.....och då inte bara sticka iväg när det börjar bli jobbigt...

Kia Sorento och Renault Espace är mina favoriter som "säd transportörer" av dessa tre.

#4
2015-07-03 08:35

Shogun: varför inte se det positiva i att det faktiskt finns folk som engagerar sig i sina bonusbarn, och även andras barn som kanske har det svårt hemma?
Jag har själv skjutsat på många barn som haft det tufft hemma, med föräldrar som bråkar (ofta missbruk inblandat) hela tiden, vilket förstås går ut över barnen.
Och vilket är bäst för barnen: en "kärnfamilj" med bråk och otrygghet, eller en ny fungerande familj med en blandning av dina och mina barn?

Åter till bilarna: det är en konstig mix, dessa tre är ju inte av samma typ.

#5
2015-07-03 11:15

Shogun, du må generalisera och förfasa dig över dagens bristande äktenskapsmoral, men faktum är att många har två plus två barn.
Däremot finns det en annan trend att hålla ögonen på - alla dessa fritidsaktiviteter som telningarna måste skjutsas runt till så att de får prova på så mycket som möjligt, samtidigt. Man varnar ju för att hjärnan aldrig riktigt får koppla av och smälta intrycken. Man somnar med surfplattan som sällskap, hyperaktiverad in i det sista. Vaknar efter alldeles för lite sömn.

Som hultarn skriver, så är dessa bilar tämligen olika - men det var ju också lite det som var finessen. Vilken biltyp funkar bäst? Man borde kanske tagit med en vanlig kombi, men en crossover är ju ofta samma sak fast på styltor.
Problemet här är att man bedömer just de bilar som deltar, vilket gör att den biltypen som egentligen passar bäst inte representeras av den bästa representanten och inte vinner.

#6
2015-07-03 19:34

Behovet finns säkert, men många som köpt tex Sharan där jag bor har bara 2 barn vad jag vet. Har också tittat nog på om man sett sådana där 7-sätes bilar för att se hur de utnyttjas, högst sällan ser man någon som faktiskt använder mer än 5 säten. Sedan precis som ni säger, det finns ju de som har fler än 3 barn. Min fru har 4 barn, fast vi löser det på andra sätt när det är så att alla barn är samlade. De två äldsta barnen är mer eller mindre utflugna så de ser man inte så ofta. Jag var inne på en bil med minst 6 säten, men då det händer sällan att man behöver detta och behöva köra runt över 90% av tiden med dessa tomma så släppte jag det för att slippa den extra vikten och ökade förbrukningen det skulle innebära.

#7
2015-07-03 22:08

Mängder med kommentarer om 7 sittplatser bla bla... Jag köpte en Freemont av ALLA anledningar utom den. Använder kanske funktionen 3 ggr om året. Däremot fick jag en fullutrustad bil med dieselmotor. Drar ca 0.7 milen helt ok med tanke på bekvämligheten i bilupplevelsen. Jag kan gå in i bilen. Trött på å vara skalman och åla mig in och ut. Detta för endast 225000kr ink vinterdäck. Varför skulle man då inte köpa denna bil? Det ärju småpengar i sammanhanget..

#8
2015-07-03 23:28

CJ77, bilen du pratar om väger 2 ton, det är en av anledningarna. Hade du köpt den om den endast hade haft bensinmotor och dragit ca 1 liter/mil? Den ligger runt 169 eller däromkring i koldioxid utsläpp. Min gamla Avensis ifrån 2006 med automatlåda låg på 202. Trafiksäkerheten blir sämre när alla köper dessa 2 tons "bumlingar". Då tvingas alla följa efter vilket är dåligt för miljön och också säkerheten generellt sätt. Samma utveckling som skedde i USA för 20 år sedan har nu börjat i Sverige, behoven finns inte för dessa stora och tunga bilar. Tyvärr gick vi i Sverige över till diesel för några år sedan, och detta banade vägen för denna utveckling. Du hade kunnat ha en kombi som drar neråt 0,45 liter/mil ... så i relation till de där 0,7 liter/mil du pratar om så är det stor skillnad. Tyvärr gör vi inga miljövinster som det ser ut idag, vi äter upp dem på tyngre bilar... och speciellt SUV som det måste vara nuförtiden. Man vet inte om man skall skratta eller gråta åt denna utveckling!?

#9
2015-07-04 16:07

Njaa Hx30 några saker har du rätt i. Bilen väger nästan 2 ton tack vare att det är en diesel kan man ligga på en årssnittförbrukning på 0.7. Helt fantastiskt tycker jag. Hade man haft en bensinare i den med likvärdig kraft hade den naturligtvis dragit långt över litern. Fördel diesel igen för privatkonsumenten. Jag som är 200cm lång kan inte ens äga LOL stora kombis som V70 Passat etc då min 12 årige son inte ens kan sitta bakom mig. Vad det gäller utsläpp och säkerhet osv låt då person och tycke bestämma detta vad man skall ha för bil. En bil passar sällan för alla.

#10
2015-07-04 21:20

Jaja, du har rätt ... alla får välja bil efter fritt val. Men som jag sagt, just nu sker denna tråkiga utveckling där vi är uppe och kör bilar på 2 ton. Idag blev jag förbluffad då en kvinna stod och tankade bensin i sin Forester med AWD så jag frågade henne, är du verkligen säker på att den går på bensin. (Bara så att hon inte tankar fel bränsle). Nä sade hon, den är bensindriven men jag ångrar mig för den drar 1 liter/mil. Jag hade inte hjärta att säga vad jag tycker om saken. Men jag är inte så säker på att folk tänker så förnuftigt när de köper en bil. Jag har inte riktigt förstått varför man helt plötsligt köper så överdrivet stora och tunga bilar. Jag antar att diesel är en del av boven i detta drama, för folk tänker nog bara att 0,7 liter/mil är inte så mycket för en diesel. Men då kanske de inte är medvetna att man idag kan köpa kombis som drar nästan halva mängden per mil.

#11
2015-07-04 21:24

CJ77, du har inte provat en Skoda Superb? Den har makalöst stort utrymme i baksätet och jag tror att även om man är 2 meter lång så får man plats bra i den bilen. Nu är det kanske försent, men jag tror faktiskt det finns en hel del alternativ till dessa stora SUV's. Annars är MPV det man bör kolla på, oslagbart stor lastkapacitet i förhållande till tyngd på bil. Dessa MPV:er brukar funka bra även för långa personer.

#12
2015-07-05 20:16

Hade en MPV hx30, en renault Scenic 2012 och den var jättebra. Lite klen diesel motor men OK.
Men bytte till Freemonten då en arbetskompis släkting sålde den sista 2013 dom hade till mig för en rejäl kompis rabatt ink vinterdäck kunde inte tacka nej till det då.
Vikten på dessa större bilar håller jag med dig om. Min motorlucka är av aluminium, bakluckan av plast.
Mer såna grejer och komposit mtrl på bilarna så går nog vikten ner.
Bara som en anekdot,,, en helt NY Volvo V70 har en tjänstevikt på 1789 kg, det är bara 200kg mindre än vad FIAT Freemont väger. Så det är inte bara SUV som detta gäller utan bilar generellt.
Men framför allt. Hybridbilar med en liten Diesel på 80-100 hk och 20 liters tank och en El motor med rejält lithiumbatteri som håller för 20 mil konstant elkörning oavsett om man har AC på eller inte.
Och detta till ett pris som inte är större än idag. Då byter jag direkt.
Nu tvingas man OM man vill ha en sån här bil att acceptera att den är som den är.
Det som är mest löjesväckande är den svenska regeringen som hypat diesel i många år. Och NU när mängder med folk skaffat det skall man straffas. Allt enligt den svenska modellen.
Kom precis hem från Danmark i lördags, där kostar dieseln (riktig diesel) 8,60 kr Bensinen kostar runt 11 kr.
I Sverige är det snart tvärtom, helt sjukt med tanke på vad dom drog igång.
Sen att utvecklingen blev som den blev med stora bilar/diesel ja det är väl beklagningsvärt.

#13
2015-07-06 11:05

CJ77, jag var också i Danmark förra veckan. 11 kr blir 13.73 kr i Svenska. Så det är ganska lika vad det kostar här i Sverige. Du behöver inte vara orolig över dina utsläpp. 1 miljon nya bilar kommer ut på vägarna i Kina varje månad. Du läste rätt! 1 miljon! Många av dessa är SUV eller stora bilar.

#14
2015-07-08 10:50

Vanliga kombibilar är varken lika rymliga eller bekväma som minibussar. Minibussar är de mest effektiva sett till utrymmet de tar upp på vägen. Det är en bra idé att bygga på höjden. Sedan så sitter man högt och skönt och man slipper kröka ryggen när man kliver in. En Citroën C4 Grand Picasso med 7 sittplatser och med Blue HDI 120 motorn och EAT6-automatlåda den drar 0,39 l/milen i blandad körning (och Peugeot Citroën SA tillsammans med Toyota är bäst i Europa på att ligga nära den deklarerade förbrukningen i verklig körning). Den väger 1625 kilo i tjänstevikt och klarar en släpvagnsvikt på 1 500 kilo. Jämför du med en Volvo V70 eller VW Passat så åker du skönare, mjukare och mer komfortabelt och har bättre uppsikt över vägen plus du har mer flexibilitet genom separata fåtöljer som kan fällas, skjutas i sidled, ja även tas bort helt. Och vill man inte nyttja alla 7 sittplatser så kan man fälla ner de bakersta och då får man ett gigantiskt bagageutrymme. Eller så köper man den 5-sitsiga varianten av Picasso som är något kortare.

Jag tycker inte att minibussarna är problemet i Sverige, problemet är SUV:arna/cross overs med kantiga karosser (en Picasso är ju betydligt mer strömlinjeformad) och drivlinor anpassade för 4wd som gör dem extra tunga och ineffektiva på bränsle.

#15
2016-03-28 12:07

3 tillverkare av fina familjebilar som tyvärr faller bort då man inte har några utsläppsvänliga drivlinor och att man på grund av det lägger i dieselmotorer för att komma ner i förbrukning, skulle säkert vara bra familjebilar annars, snyggaste designen utvändigt har annars Renault

#16
2016-03-28 16:38

@Simon_no1, tanka miljödiesel då så är du mer "utsläppsvänlig" än du är med någon bensinhybrid.

#17
2016-03-28 16:42

@ hultarn

Ja, mycket konstig mix. De är ju olika bra till olika miljöer.

.

#18
2016-03-28 18:09

Swemba, tyvärr är det inte så i verkligheten, den så kallade miljödieseln minskar CO2 med 20% heter det så fint, problemet är att "miljödieseln" har lägre energiinnehåll och medför därmed högre förbrukning.

Så tyvärr är det nog mer ett spel för galleriet och utsläppen lär aldrig komma ner i nivå med hybridbilar, sen är ju CO2 inte det farligaste utan micropartiklarna

#19
2016-03-28 19:13

@simon_no1, källa på det?
OKs miljödiesel: https://www.okq8.se/pa-stationen/drivmedel/diesel/diesel-bio-hvo/

#20
2016-03-28 19:45

Jag har kört på Statoils B100. 100% biodiesel. Bilen tappar ork, dock inte så mycket. Den drar mer soppa, ca 15% skulle jag tro. Däremot så var det billigare att köra på den - kanske inte nu när dieselpriset är lågt.
Eftersom förbränningtemperaturen är lägre så är det ingen höjdare att köra på om bilen har partikelfilter. Står bilen ett längre tag så skall den inte heller ha biodiesel i tanken, kan bli mycket växtlighet i tanken. Lite roligt att det luktar pommes av bilen när man kör...

#21
2016-03-28 19:50

simon_no1: Dieslar har alla möjligheter att vara minst lika rena och renare än bensinare. Dessutom så är upp till 50% av det du tankar om diesel idag redan förnybart. Och tankar du 100% bio-ecopar. Då kör du 100% förnybar syntetisk diesel till en prislapp du inte ens kommer i närheten på som bensin.
När automotorsport gjorde testerna var dieslarna sämre på nox, men bättre på allt annat. Det inkluderar partiklar då bensinare inte har partikelfilter. Bensinare var sämre på CO, CO2, partiklar och volatila kolföreningar (oförbrända samt andra).
Den renaste bilen i snitt när de var varma var en diesel. Den hade NOx helt i par med bensinare och bättre på allt annat. Sen kan du då lägga till 50% förnybart och upp till 100% syntetiskt förnybart.
En normaldieselbil belastar miljön i runda slängar en en tredjedel av en motsvarande bensinbil.

#22
2016-03-28 22:00

Ojojoj. Freemont är en riktig traktor. En Audi A6 från 95, är mer gedigen och har en klart tystare kupé, trots att den är 20 år gammal. Automatlådan är patetisk på Freemonten och sedan fjädring och komfort och.... Går att hålla på i flera meningar, om vilken kass bil det är. Snäppet bättre än Dacia Duster...

#23
2016-03-29 00:52

Swemba det finns ett antal undersökningar men på engelska och så avancerade att de är svåra att förstå om man inte är proffessor :) HVO minskar dock partikelutsläppen men de finns ändå kvar, att bilen sen drar mer bränsle gör att utsläppen inte minskar lika mycket som man tror

Här är en hel studie men den är svårläst

http://thirdworld.nl/aging-studies-of-biodiesel-and-hvo-and-their-testin...

Problemet med all ny form av drivmedel är att man inte vet vad som bildas istället vid förbränning, på ett verkstadsföetag jag jobbade på kördes alla truckar på miljövänligt bränsle som gjorde att truckarna kunde köras inomhus, det var bara ett problem, en dag upptäcktes att bränslet framkallade extremt farliga ämnen och det blev körförbud på dom, så där stod vi utan dieseltruckarna.

Samma sak kan hända här, man stirrar sig blind på CO2 men vad avger den istället?

#24
2016-03-29 01:27

@Simon_no1, professor vet jag inte ... har du läst studien själv du länkar till?
Har iof bara skummat den, men olika mängd inblandning och alla värden pekar positivt nedåt. Ingenting om lägre energiinnehåll eller högre förbrukning i studien.
Såg faktiskt inget i den som styrker det du påstod tidigare.

#25
2016-03-29 01:41

milkylainen skriver: ”Den renaste bilen i snitt när de var varma var en diesel.”
Hur ofta hinner den bli varm i en laddhybrid? En dieselmotor kan vara svår nog att få varm i en vanlig bil.

Jag kan inte tänka mig att det skall vara en dieselmotor i en laddhybrid. Motorn är tung, dyr och inte miljövänlig vilket är skälva vitsen med en laddhybrid där motorn skall stå stilla 2/3 av tiden.

#26
2016-03-29 07:44

För storfamiljen är en folkabuss det bästa valet för då finns det fortfarande plats kvar att lasta grejer när 8 st sitter i bilen..
Sitter det folk på alla platserna i dessa Suv:ar så blir det ingen plats kvar för last.

#27
2016-03-29 09:48

Apropå det, är det SUV'ar? Sorenta är väl en SUV, men Espace har väl aldrig varit det? Utseendemässigt är det svårt att avgöra, tycker jag.

#28
2016-03-29 10:47

Swemba, jag har inte detaljstuderat den och det är inte mitt intresse, men eftersom du hänvisade till just OKQ8:s diesel så finns ett test gjort av teknikens värld där man testar just förbrukningen av de olika dieselsorterna och mest drog bilen med just OKQ8:s diesel, i testet en ökning med 8% från den dieselsort som gick snålast (Preem)

http://teknikensvarld.se/kor-snalare-med-ratt-bensin-och-diesel-148003/

Om vi istället pratar om energiinnehåll så ligger det på Evelution diesel (Preem) på 9,82 med 3 volymprocent tallolja
Sommartid höjs andelen tallolja till 23% och då sjunker energiinnehållet till 9,10 volymprocent

Detta borde vara en självklarhet och med lägre energiinnehåll så ökar förbrukningen, vilket innebär att man inte får utsläppen i den omfattningen som man kanske tror

Källa gröna bilisters drivmedelsfakta

http://www.gronabilister.se/rapporter

#29
2016-03-29 12:50

@Simon_no1, Både rapporten och de länkar du postade senast handlar om diesel där man blandat in en viss mängd syntet och/eller biologisk olja för att minska klimatpåverkan. Jag pratar om helsyntetisk diesel - 100% icke-fossil. Där minskar de fossila utsläppen med 100%, så klart (politikerna borde jubla). Även PM och NOx sjunker. Men visst, jag köper att minskningen av de senare inte är lika stor om förbrukningen ökar med 8-10% ...
Ibland är glaset halvtomt, ibland halvfullt. Det gäller att fokusera på det negativa ...

#30
2016-03-29 12:56

Favorit av de tre? Det blir Fiaten, Renault som tvåa och Kia sist. Sen kan man ju konstatera att Audis4 knappast kan ha sett eller kört Fiat Fremont i verkligheten. Snacka om att ha skygglappar på.

#31
2016-03-29 13:04

Swemba då är ju frågan hur många som kör på helsyntetisk diesel?

#32
2016-03-29 15:41

@Simon_no1, Det har precis börjat ... Kanske är det framtiden?

#33
2016-04-06 21:40

Haha jodu Benny. Jag har både åkt och kört en Fiat Freemont. Det är en hiskeligt plastig traktor och väldigt dålig på det mesta utom utrymmen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.