Bild
Nästa artikel

Test: DS 5, Mercedes CLA, Mini Clubman (2016)

Nybilstest

Mini Clubman, Mercedes CLA Shooting Brake och DS 5 är inga vanliga vardagskombi. Här handlar det mer om attityd, status och snitsiga karosslinjer än lastförmåga och prakisk användbarhet. Men vilken av bilarna ger mest för pengarna? Vi har testat!

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 11 sidor.

Det finns kombibilar och kombibilar. Många är byggda med fullt fokus på generösa utrymmen, praktisk användbarhet och allmänt vettiga vardagsegenskaper.

Men så är det inte med bilarna i det här testet. Tvärtom, de är nästan så långt från det gamla hederliga 245-idealet som det går att komma.
Istället ligger prioriteringen på statusvärde, kaxig attityd, spännande karosslinjer och kompetenta köregenskaper. 

Det handlar, kort sagt, om kombibilar för köpare som sätter större värde på snitsig design och fräck framtoning än på hur många drickabackar som kan proppas in i lastutrymmena (men vi har förstås kollat den saken också).

Den trio bilar som testlaget satt under lupp är Mercedes-Benz CLA Shooting Brake, Mini Cooper Clubman och (före detta Citroën) DS 5. Alla med fyrcylindriga dieselmotorer, automatiska växellådor och prislappar som kräver djupa grepp i plånboken.

I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann testet. Köp och ladda ner testet här!

Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?

Kommentarer

#1
2016-04-19 15:54

Underbart med bilar som inte bara följer standardmall 1A, det kommer gnällas att de är för små, för dyra, för fula och onödiga, men vad gör det när man blir glad av att se dem i trafiken sticka ut från alla grå Passater, Golfar, V70, Kia m.m....o inte alla behöver massa bagage men vill ändå ha en lite mer praktisk bil än en coupé, då är ju detta perfekt :)
Hade bara sambon vart lite mer flexibel i sitt sinne hade jag röstat för en Clubman som andrabil i familjen!

#2
2016-04-19 20:10

Citroën, detta påminner om gamla tiders Opel, elfönsterhissarna mellan stolarna istället för dörren, toppen.

#3
2016-04-19 22:14

Niklas vad är det för fel med att ha knapparna för elfönsterhissarna i dörren ?

Mercedes Shooting break koncept är kanske inte är så praktiskt, men jag gillar det sluttande taket. Diamantgrillen på mercan är riktigt läcker.

#4
2016-04-20 02:01

Fördelen med att ha knapparna mellan stolarna, var när de satt där på Opel, att samtliga passagerare i bilen kunde manövrera alla fönster, även från baksätet kunde man om man gjorde sig lite omak nå fram till knapparna.
Detta är en stor fördel i ovanliga och speciella situationer.

#5
2016-04-20 08:41

N-iklas: Nu är jag nyfiken, vilka speciella och ovanliga situationer var det en STOR fördel att knapparna satt i mitten? Sen så framhäver du Opel, i mitt minne är det Saab som dyker upp när jag tänker på knapparna i mitten, hade de ju under väldigt många år...

#6
2016-04-20 12:17

Ja det var exempelvis så att på den tiden var jag 13 och uppåt, och åkte i framsätet men det var uppskattat att jag kunde öppna och stänga bakfönstren vid behov, min pappa fick aldrig till det där med att manövrera fönsterhissar speciellt bra... och på sommaren var det ofta insikter som kom in och for omkring och då ville man förstås släppa ut dem igen.
Liksom att det var behagligt att ta ner bakrutorna 5-10 cm på sommaren men det kräver visst handlag när man kör så de inte åker ner för långt.

Jag brukade också sitta många timmar i bilen på sommaren och bara njuta av att sitta där (i skuggan under stora träd) och läsa, skriva eller lyssna på musik, då var det ofta praktiskt att vrida på tändningen och trycka till en knapp vid behov.

Sedan när Omega, Vectra kom fanns det ingen tidsbegränsning på hur länge fönstren kunde manövreras efter att tändningen slagits av så länge inte förardörren öppnats och stängts eller bilen låsts, så då blev det än mer bekvämt att sköta det från passagerarstolen.

Allt detta omöjligt när endast föraren kan sköta det.

Och jag vet inte årtalet när Saab införde fönsterhissar, har aldrig haft behov av att ta reda på det, men det ska väl gå att gräva fram i arkivet, men den placeringen kom november 1977 till modell 78 på nya Rekord, Senator, Monza.
Sedan satt fönsterhissknapparna bakom växelspaken redan på Diplomat 1964.

Astra 98 hade också en annorlunda placering i överkanten vinkel dörrhandtaget uppe vid rutan, samma fanns på Golf 3 men jag vet inte om Golf hade fem knappar där, bara sett två?

Och sista Vectra hade en extra vinklad panel framför dörrhandtaget med specialdesignade knappar där två knappar kunde sköta alla fyra fönstren, allt att föredra framför det tråkiga, konventionella och inte överdrivet funktionella i armstödet eftersom det till allt annat också sitter dummare till ergonomiskt i jämförelse med nämnda Astra och Vectra där man inte behöver flytta handen bakåt och lätt kan se knapparna utan att vrida ner blicken så mycket som armstödet kräver om man inte kör enbart på känsel och fast det inte behövs så sneglar nog en del rent automatiskt ner åt vänster när det ska tryckas på knappar.

NU tänker jag på armstöd med ett vinkelhandtag, utan ett sådant sitter knapparna oftare längre fram och är lättare att se, men jag saknar vinkelhandtaget när det saknas eftersom det blir obekvämare att stänga dörren utan.

#7
2016-04-20 12:17

Jag använder normalt aldrig Wiki, men för enkelhetens skull är uppgifterna säkert riktiga i det här fallet, och enligt dem kom första Saaben med el-fönsterhissar 1980.
"elektriska fönsterhissar på framdörrarna på vissa modeller".

#8
2016-04-20 19:23

Nackdelen med knappar till fönsterhissarna mellan framstolarna är det skäl utrymme för förvaring. Jag tycker det är praktiskt när det finns en låda mellan framstolarna.

#9
2016-04-20 22:51

Det fanns ett bra fack bakom knappanelen på Rekord-Senator och framför växelspaken och på Omega satt knapparna placerade på den lutande panelen till mittarmstödet med förvaringsfack, men det som begränsade utrymmet för fack där var handbromsspaken.
På den tiden var mugghållare inget som fanns i bilarna utom i handskfacket.

Ett argument till som på den tiden var en fördel var att det blev betydligt mindre elkablar i dörren och man behövde ingen knapp med tillhörande kablar i höger framdörr.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.