Bild
Nästa artikel

Test: Citroën C4 Grand Picasso, Opel Zafira, Renault Grand Scenic (2016)

Nybilstest

Renault uppfann den moderna flexbilen och nu kommer Scenic i sin fjärde upplaga. Blir den en ny klassledare direkt? Inte om uppfräschade Opel Zafira och den regerande testvinnaren Citroën C4 Grand Picasso får bestämma.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 11 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Läs hela testet gratis (endast för prenumeranter)
 
Det är en föga färgglad testkaravan som rullar genom det tidiga vinterlandskapet. Den brun/gråa trion anförs av nya Renault Grand Scenic som lanserades i Sverige vid årsskiftet. Bakom rullar två trotjänare som under hösten fått var sin facelift – Opel Zafira och Citroën C4 Grand Picasso. Samtliga är kompakta mpv-modeller, eller flexbilar som de också kallas, som kan svälja sju personer på samma längd som en kombi i Golfklassen, cirka 4,6 meter.

Om testbilarnas utsidor är färglösa, är de desto mer prunkande på insidan, bildligt talat alltså. Det är spännande att gå på upptäcktsfärd och utforska alla kluriga funktioner och vardagsfinesser. Här finns flexibla inredningar, justerbara baksäten, klaffbord och genomtänkta avläggningsytor. Samtliga har glastak som tillval och erbjuder panoramavindrutor vars glasyta löper högt upp på taket för bättre utsikt för baksätespassagerarna.

Men denna vardagsvänlighet är inte tillräcklig för att attrahera dagens bilköpare. Därför har Renault sneglat på den växande crossover-trenden med en förhoppning att locka kunderna med yta och prestige, inte bara förnuft. Nya Grand Scenic har fått tre centimeter högre markfrigång än sin föregångare och rullar på stora 20-tumshjul redan som standard. Däckdimensionen är ovanlig: 195/55 R20. Det ska ge smala, lättrullade hjul som ändå har ett stort fotavtryck på vägen och hög greppnivå.

Grand Scenic kommer bestyckad med den förmodade storsäljaren 1,5 dCi med 110 hästar, kopplad till en sjustegad dubbelkopplingslåda. Med utrustningsnivå Bose, den enda möjliga uppgraderingen, är listpriset 288 900 kronor.

Citroën C4 Grand Picasso har en snäppet starkare dieselmotor: 120 hästar från 1,6-liter. Citroën har äntligen slutat med de robotiserade automatlådorna och 1,6 BlueHDI kommer med en sexstegad automat som jobbar via en traditionell moment-omvandlare. Med mellannivån Feel är priset satt till 284900 riksdaler.

Opel har valt en annan motor-strategi. Till uppdaterade Zafira tar man inte längre in 1,6-litersdieseln på 136 hästar, utan det enda dieselalternativet är en stark tvålitersmaskin på 170 kusar. Testbilen är en Business, det enda utförandet över grundnivån Enjoy, och går lös på 318 900 kronor med sexstegad automatlåda.

I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann testet. Köp och ladda ner testet här!
 
Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?

Kommentarer

#1
2017-02-01 07:01

Smarta och rymliga bilar. Har provat Picasson, och tyckte mycket om den. Väldigt bekväm, rullar mjukt och skönt.
Har även fingrat på Scenic, finns en hel del läckra udda saker att utforska, men har inte kört den.
Zafira åker jag som taxi ibland, även den en sympatisk bil.

#2
2017-02-01 11:33

Kör själv en zafira m 1,6 diesel. Den bästa motorn jag haft i ngn bil. Tyst pigg å därtill snål. Får ligga på hårt för att kliva över 0,55. Imponerande på en så stor å rymlig bil. Tror Opel tänkt galet som skippat denna motor. Troligt siktar de endast på företagsförsäljningar.....

#3
2017-02-01 13:03

Picasson regerar fortfarande! Nya Grand Scenic verkar inte riktigt färdig, den brister i ljud- och fjärdringskomfort. Har inte alls den sköna franska mjukheten från förr, kan vara de stora däcken som ställer till det. Och bakrutan är väldigt liten.
Zafiran drar alldeles för mycket bränsle med sin tvålitersdiesel.
Picasson är den enda som förenar skön komfort med en snål och stark motor samt praktiska finesser och modern säkerhetsteknik.

#4
2017-02-01 13:46

Angående Citroen C4 Grand Picasso så är det rakt igenom en supertrevlig bil. Trevlig motor, bra vägkänsla men ändå bra komfort och fantastisk praktisk rakt igenom. Mängder av smarta lösningar - om vi bortser från den idiotiska påfyllningen av adblue som sitter placerad under bakersta högra stolen. Man spiller lätt ut när man skall fylla på och det är krånligt att komma åt. Bränsleförbrukningen ligger heller inte i närheten av vad som utlovades. Sedan har vi det vanliga bekymret med Citroen och det är driftsäkerheten. På vårt exemplar bytte man växellåda innan 1000 mil - och sedan la den av igen helt vid 2500 mil och fick bärgas. Problem med regnsensor, missljud från framvagnen och en servicelampa som blinkar likt ett flipperspel var andra irritationsmoment. Så mina erfarenheter av C4 är positiva på flertalet sätt, förutom just då driftsäkerheten. MVH AL . http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/brista...

#5
2017-02-01 16:09

A.L. ska man aldrig lyssna på. Kanske han fick måndagsexemplaret därför att han, om någon, förtjänade det! ;)
Picasson har för alla andra varit väldigt, väldigt driftsäker, såsom alla PSA-bilar (THP frpn BMW skall man dock undvika i dom). Picasson är lätt bästa bilen i denna klass, Scenic och Zafira hack i häl, och dom andra tillverkarna är långt efter.

#6
2017-02-01 17:47

VW Touran är lätt bästa bilen i denna klass.

#7
2017-02-02 07:35

Det exemplaret vi hade kanske var ett undantag, vad vet jag. Det är därför man inte skall sitta och dra slutsatser om hela modellserier baserat på enskildheter. Jämför gärna med Peugos eget normala tillvägagångssätt hos andra bilmärken, där han vet allt om den generella driftsäkerheten baserat på vad han läst på nätet eller sett i någon tidning.
Men det är ju bra att insikten om felaktigheterna med Peugos resonemang tycks finnas. Nu är det bara att släppa det rasistiska märkeshatet och börja dra slutsatser via oberoende data som samlats in i enlighet med den statistiska metodiken. Här kan man lära sig mer; http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Statistikskolan-Totalfele...

#8
2017-02-02 09:08

Tilläggas bör också att om vår Citroen C4 Grand Picasso inte havererat två gånger inom loppet av 2500 mil - med samma problem (växellådsras) - så hade jag gärna behållt bilen i företaget. Den var trevlig. Men det kostar när bilarna inte kan rulla, och därförbröt jag kontraktet på Citroenen och beställde en ny BMW istället. Läs mer om den här: http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/bmw-x1...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.