Bild
Nästa artikel

Test: Citroën C4 Cactus, Ford Ecosport, Hyundai Kona (2018)

Nybilstest

En ny, böljande mjuk fjädring och mindre spektakulärt yttre. Räcker det för att Citroën C4 Cactus ska bli en bil att räkna med? Vi har låtit den uppfräschade Cittran gå en match mot helt nya Hyundai Kona och halvgamla Ford EcoSport.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Sprillans ny, hävdar Citroëns marknadsförare och brassar på med superlativer om allt från utseende till teknik. Fast riktigt så är det inte. Rejält omgjord, både på ut- och insida, är ord som bättre beskriver vad det handlar om.

Men på en viktig punkt har den senaste upplagan av Citroën C4 Cactus begåvats med något helt nytt. Detta i form av en innovativ chassi-teknisk finess som bidrar till samma typ av ”svävande” åkkomfort som i forna generationers Cittror. Den här gången handlar det dock inte om någon gas-/vätskehydraulik av klassiskt Citroën-snitt. Istället är bilen utrustad med en ny typ av stötdämpare, där två hydrauliska kuddar bromsar ändrörelserna betydligt mjukare än vad en konventionell dämpare klarar.  

 

Resultatet blir en smått sensationellt behaglig och flytande gång över de flesta av vägens ojämnheter. Helt klart har Citroën hittat ett fungerande recept för att på ett enklare sätt än tidigare ge sina bilar skönast möjliga fjädringskomfort.    

Men för den skull är inte allt frid och fröjd. I korta tvära gupp, typ broskarvar och potthåll, stöter Cittran i stort sett lika elakt som sina båda konventionellt avfjädrade testkonkurrenter; helt nya b-suven Hyundai Kona och nyss uppfräschade högbygget Ford EcoSport. 

Trecylindriga bensinturbo tycks numera vara tidens lösen och precis sådana drivkällor satt i alla våra tre testbilar. Ford med 140 hästkrafter, mot Hyundais 120 hk-maskin, och Citroëns 110-hästars Pure Tech-motor. Till skillnad från Ford och Hyundai var vår test-Cactus utrustad med automatåda (à 15 000 kronor). Närmare bestämt PSA-koncernens nya sexstegade så kallade EAT-låda. Den är till skillnad från den tidigare EGT-lådan en riktig automat med momentomvandlare. 

I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann. Köp och ladda ner testet här.

Det här testet publicerades ursprungligen i Vi Bilägare 08/2018Läs om hur du aktiverar din digitala läsning!

Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?

Kommentarer

#1
2018-06-26 10:39

Mjuk fjädring kan vara behagligt och obehagligt. Blir det för gungigt mår jag illa.
Innan BOSEs elektromagnetiska aktiva fjädring finns i produktionsbilar så föredrar jag konventionell ställbar fjädring.
https://youtu.be/3KPYIaks1UY

#2
2018-06-26 11:22

Citroëns fjädring är inte gungig, det ser stötdämparna till. Det är alltså en kombination av extra mjuk fjädring med specialstötdämpare som dämpar returrörelsen vilket därmed trollar bort gungigheten. Med traditionella stötdämpare så skulle Cittran gunga som en Cadillac från 50-talet, de nya stötdämparna ser till så att det inte sker. Mjuk är det ja, men inte gungig och den har inte riktigt den flytande svävande känslan som gasfjädring och därmed också mindre risk för sjösjuka.

Broskarvar och liknande har alltid varit en achilles-häl, det var det för gasfjädringen också. Men nya fjädringssystemet hanterar det faktiskt bättre än tidigare.

#3
2018-06-26 13:22

Jag upplevde faktiskt ingen aha upplevelse alls när jag provade C4 varken på fjädring eller nåt annat utom avskrapad instrument med enbart två stora infon, hastighet och vilken växel automaten kör på vilket känns ovant konstigt.
Jag körde nån mil på en äldre landsväg och i stan.
Och det är nog som säljaren kommenterade att extremt dålig väg och när bilen är fullastad det är då det märks att det är annan fjädring.

Och visst är det returdämpningen som i alla tider på alla bilar har varit högre typ 60/40 eller så.

Eco sporten behövs bara provsittas och öppna bakdörr och skuff innan man frågar sig vem vill verkligen ha en sådan bastard och till det priset.
Conan snygg men bullrig.

Jag misstänker att buller tillhör småsuvarnas natur kanske.
Ingen av den biltypen jag provat är det minsta tyst.

#4
2018-06-26 13:56

C4 Cactus med sin komfortinriktning tilltalar mig, men en halvkombi med 80 cm lasthöjd för skuffen blir omöjlig för klena seniorer. Tyvärr...

#5
2018-06-26 22:05

"Men för den skull är inte allt frid och fröjd. I korta tvära gupp, typ broskarvar och potthåll, stöter Cittran i stort sett lika elakt som sina båda konventionellt avfjädrade testkonkurrenter;"

Det är ju där man verkligen vill ha och märker en skillnad, att en bil går komfortabelt på släta vägar utan hålor och djupa spår och annat, visst, i och för sig fint, men avgörande när de flesta bilar går alldeles tillräckligt bra på sådana vägar, nej det är det bara för entusiaster.

Att inte ens gasfjädringen klarade det var en nyhet, det har jag alltid trott, jaha...

Finns en väg här som är illa underhållen och full av ojämnheter och hålor, alla bilar hoppar illa där, inte minst Golf, men för några år sedan bytte jag till nya krängningshämmare fram på Omegan och det trollade bort alla ojämnheter till försumbart, är vad jag vill se på en bil med "imponerande" komfort.
Att klara av "potthål".

#6
2018-06-26 22:54

N-iklas, det handlar om tvära skarpa skarvar. Längre ojämnheter, vägar med ojämn beläggning, vägbulor eller olika ojämheter i vägen, "tvättbräda" på grusvägar och osv... klarar den av utmärkt. Du kan köra över en vägbula och farthinder i högre hastighet med en Citroën än med andra (fast det ska man givetvis inte göra eftersom farthindren är till för att man ska sänka hastigheten, jag bara ger det som exempel på fjädringens kapacitet). Att den bara skulle gå fint på släta vägar stämmer inte. Det är inte så att antingen är vägen slät och fin, eller så har den skarvar över järnvägsspår. Det finns en myriad fler sätt en väg kan vara på.

#7
2018-06-27 10:37

Tror tvärskarvar är svårt för alla bilar med små hjul och liten vikt.

#8
2018-06-27 11:33

Den klara säkert av de exemplen utmärkt men huruvida det är så extremt mycket bättre än en bra vanlig bil är ju frågan, för övrigt betecknar jag s.k. "tvättbrädor" och "påtthål" som tillhörande samma kategori av "hål" i vägen.
Bättre eller enormt mycket bättre än en nyansskillnad, svårt att få grep om en fjädring som är bra på en typ av hål men inte på en annan, är van vid att det fungerar lika bra eller lika dåligt oavsett typ av ojämnhet.
Därför svårt att tycka något bestämt, men bortsett från det är alla nya tekniker välkomna, det räcker väl bra det.

Man skulle ju ha velat se en jämförelse med nya 508 om dess fjädring klarar av att vara lika bra.
Jag är en av få som kört Senator med den elektroniska fjädringen och på komfortläget, tvivlar jag på att någon skulle överträffa den, så vanliga stötdämpare kan nog en hel del också.

#9
2018-06-27 15:40

N-iklas: Jag har också kört Senator med det systemet, men det var väl bara dämparna som var el-kontrollerade, inte fjädringen väl? Att det systemet skulle vara oöverträffbart får nog uteslutande tillskrivas din Opelfanatism.. (Fråga Raphael så finns det ju inget som överträffar Fransosernas system... (host)) Fjädringskomfort är ju något som svårligen låter sig mätas objektivt. /Anders

#10
2018-06-27 19:02

N-iklas, hål i vägen är större än tvättbrädor. :) Tvättbrädor är ju ränder små upphöjningar och flera efter varandra. Fungerar utmärkt. Peugeot 508 har helt andra stötdämpare, sen så ska en Peugeot inte vara lika mjuk som en Citroën, för en Peugeot ska uppfattas som mer sportig och spänstig, men givetvis utan att vara obekväm. Bekväm sportighet. Citroën har bekvämlighet utan sportighet alls. :)

#11
2018-06-27 20:39

N-iklas om du kan trolla bort ojämnheter i vägen genom att byta kränghämmare är du en trollkonstnär!
Och speciellt på en gammal Omega!
Ursäkta men jag tror du fabulerar.

#12
2018-06-27 21:41

Varför det?
Du har väl knappast någon erfarenhet av den bilen, eller vägen i fråga?
Vad du tror är ju din fantasi.

#13
2018-06-27 21:51

"borkas 2018-06-27 15:40
Fjädringskomfort är ju något som svårligen låter sig mätas objektivt. /Anders"

VERKLIGEN?
Om nu det är sant, vilket man ju kan tvivla väldigt mycket på...
Men i så fall... vilket värde har då din åsikt i frågan eftersom du enligt eget påstående knappast är lämpad att göra någon riktig bedömning eller hur?

#14
2018-06-27 21:59

508 är väl enligt provkörningarna inte direkt sportig utan snarare en allmän kompromiss, men den har väl saknat de justerbara stötdämparna.
En justerbar fjädring som egentligen är stötdämpare - men det finns ingen orsak att fjanta sig med fikonspråk - gör att man kan välja både uttalad sport och komfort utan att tvingas kompromissa eller uteslutande prioritera det ena eller andra.

#15
2018-06-28 07:55

N-iklas, helt riktigt jag har ingen erfarenhet av den vägen, men jag har erfarenhet av Omega och att påstå att det går att trolla bort ojämnheter genom att byta krängningshämmare är lögn!
Möjligen skulle du kunna på en bättre känsla i bilen genom stötdämparbyte, men inte heller då kan du trolla bort potthål.
Och just Opel har ju inte gjort sig kända för att haft någon revolutionerande fjädringsteknik, där har ju de franska tillverkarna oftast legat före, speciellt när det gäller komfort som ju faktiskt är det viktigaste för vardagsbilisten.
Vi får se nu hur det blir med Opel när man slipper GMs konservativa teknikstyrning och istället hamnar under PSAs styre.

#16
2018-06-28 10:31

I så fall är du inte så kompetent på bilar som du påstår för så är det, men du kanske inte har begripit att den som satt i var glapp och sliten och därför gav vibrationer till framvagnen och ökade slag på dålig väg och resultatet kom efter byte till en ny som återställde den ursprungliga funktionen, du trodde kanske det handlade om något annat?

Att Omega är bättre än de flesta nya bilar säger väl mer om de nya bilarna.
Men den är ändå inget alls mot Senatorn, den var nästan överlägsen i jämförelse.

För medan det rister och skuttar hårt upp genom stolen på nya bilar hörs det bara ett dovt dunk och en lätt förnimbar kort minimal rörelse i Omega och det är en avsevärd skillnad.

Att någon med fördomar mot Opel inte kan tro på det är ju endast en mental blockering som inte har något med verkligheten att göra.

På 70-talet hittade Opel på en ny typ av korta spiralfjädrar (eller skruvfjädrar) "Mini Block" på bakaxeln på Senator och Monza (som få någonsin ens åkt i) och senare infördes löpande och de var väsentligt bättre än den vanliga sort som alla andra använde, numera finner man något liknade i flera bilar men det är knappast något som är "känt".

Opel är väl inte kända för något annat än att göra tråkiga skitbilar som en och annan möjligen med motvilja kan erkänna inte rostar längre men det är väl allt - och detta som man är kända för har ju ingenting med verkligheten att göra.

Så vad man är kända för säger ju endast något om människors totala ointresse för ämnet och där kunskap saknas kommer fantasin snabbt till hjälp med sedvanligt resultat.

#17
2018-06-28 12:11

Om vi tittar på fjädringssättningen på de Oplar som hittills gjorts på PSA:s plattform så har Opel en fastare fjädring jämfört med Peugeot-Citroën vilket ger en bättre högfartsstabilitet, dvs en Autobahn-anpassad fjädring och styrning. Peugeots sättning i kombination med styrningen är mer för snabba kurvor och Citroëns är mjukare. Det tror jag kommer fortsätta även nu när GM lämnat Opel. Eftersom Opels hemmamarknad är Tyskland och Autobahn så kan man ju tycka att det är lämpligt de gör bilar som passar den målgruppen.

#18
2018-06-28 14:00

Provade denna på både landsväg och på knölig grusväg.. på landsvägen fanns det, under vissa omständigheter, anlag för åksjuka, men på grusväg var den underbar..

#19
2018-06-28 14:38

N-iklas: Nu vänder genom att hävda att mitt påstående inte har något värde... snyggt! Men visst, om du vill hävda att en gammal Omega/Senator är bättre än nästan alla nya bilar i komfort så får du väl fortsätta att hävda det. Underhållande blir det i alla fall! :)

/Anders

#20
2018-06-28 17:57

N-iklas, då ger jag mig, jag trodde inte att bussningar på en Opel kunde bli slitna!
Jo det vet jag faktiskt efter att ha fått byta flera i den Opelbakaxel som Saab tvingades att använda!

#21
2018-07-19 12:16

Det är ett välkänt faktum att alla bilar från slutet av 80-talet och början av 90-talet med komplicerade och avancerade chassifunktioner hade problem med slitna bussningar och styrleder, Mercedes och BMW är välkända exempel där köregenskaperna påverkas dramatiskt.
Omega med negativ styrradie och bakhjulsstyrning var inte fri från det heller, även om det var mer en komfortfråga än att köregenskaperna påverkades.

Kanske du kan upplysa om varför dessa bussningar, i varje fall då, innan bilarna blivit så gamla som de är nu, vanligtvis aldrig behövde bytas på Vectra?
Så gott som inget av felen på Saab under 90-talet har förekommit på motsvarande Opel i ett sådant antal att det kommit att noteras, rätt märkligt.

Det skulle ju kunna ha något att göra med att Vectra hade lägre vikt och påfrestningen blev därmed mindre.
Komponenterna Saab använde var inte utvecklade för Saab, så när de hamnade i en bil de inte var avsedda för är det knappast märkligt att de krånglade.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.