Bild
Nästa artikel

Test: Citroën Berlingo, Ford Focus kombi, Kia Ceed SW (2018)

Nybilstest

Tre familjevänliga kompaktbilar med plats för 600 liter bagage. Får Kia Ceed i kombiutförande revansch på Ford Focus när vi testar storlastare av det behändigare slaget? Eller kommer kluriga Citroën Berlingo att visa var (bil-)skåpet ska stå?

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis på vibilagare.se/fri. Du behöver prenumerationsnummer och postnummer.

Läs hela testet (endast för prenumeranter)

Kombikarosser i kompaktsegmentet är viktiga samhällspelare. Det är populära val för småbarnsfamiljer vars budget begränsas av föräldraledighet, vab-dagar och blytung investering i ett större boende. För drygt 200 000 kronor kan de parkera en rymlig kombibil med nybilsgaranti på garageuppfarten som förenklar vardagens alla vedermödor. Även utan småbarn attraherar kompaktkombibilarna med stora lastmöjligheter i ett smidigt format.

Ford Focus kombi och Kia Ceed SW är två populära modeller som nyligen ömsat kaross. Tidigare (Vi Bilägare 12/2018) möttes de i halvkombiutförande, en match där Ford Focus drog det längsta strået. Då jämfördes instegsmotorerna med tre cylindrar à 1,0 liter. I returmatchen har inte bara karosserna växt, vi passar på att matcha nästa steg i motorfloran.

I Ceeds fall innebär det en fyrcylindrig 1,4-liters bensinturbo på 140 hk. Focus kommer med en större trecylindrig bensinare på 1,5 liter och 150 hk. Grundpriserna är 217 500 respektive 238 900 kr. Testexemplaren kommer dock i mer påkostade utföranden. Utöver Advance, som ingår i SW-versionen, har det vinröda Ceed-exemplaret ett Plus-paket för 9 900 kr. 

Redan körglada Ford Focus kommer med ett extra sportigt utförande, kallat ST-Line, plus en hel del övrigt godis. Testexemplaret betingar ett pris på hela 347 loppor – ändå saknas automatisk klimatanläggning…

Även Kia har oförklarliga inslag i prislistan – det är exempelvis omöjligt att kombinera elbaklucka med 40/20/40-delning på baksätet. Medan Ceed-spekulanten är förpassad till ett fåtal, tydligt definierade, paketlösningar riskerar Focus-köparen svår beslutsångest. Fyra grundnivåer kompletteras av en myriad av utrustningspaket samt många separata tillval. 

ST-Line är det näst dyraste utförandet men saknar ändå flera funktioner jämfört med den billigare Titanium-nivån och flera tillval kostar dessutom mer kosing. ST-Line handlar mest om design och dynamik. Ett hårdare sportchassi och mer högljutt avgassystem är två exempel.

Både Ceed och Focus har vuxit vid generationsskiftet och tar nu över 600 lastliter – större än många mellanklassbilar. Med fem sittplatser sväljer Kia Ceed 14 backar och Focus hela 16 stycken. Det är jämförbart med stora Audi A6 Avant (15 st) eller nya Volvo V60 (14 st).

 

"Berlingo är bilvärldens svar på Joe Labero."

Hur kan kombibilar i Golfklassen vara så rymliga? Måttbandet avslöjar att både Ceed och Focus är klassförrädare. De har vuxit en decimeter i längd mot sin föregångare som redan tidigare tänjt ut gränsen för var kompaktklassen slutar och mellanklassen börjar. Med sina svulstiga 4,7 meter är nya Focus kombi inte bara sju cm längre än en 3-serie Touring den är också tre cm längre än 80-talets Ford Scorpio!

Önskas ett mer lättparkerat format utan att kompromissa om utrymmet finns nya Citroën Berlingo som en intressant joker till de utdragna kombibilarna. Eller egentligen finns det tre alternativ – Berlingo delar konstruktion med koncernsyskonen Opel Combo och Peugeot Rifter.För att lindra skåpbilskänslan finns Berlingo i en crossoverliknande version kallad XTR. Det ger bland annat två cm högre markfrigång, orangea färgdetaljer, svarta takbågar och några extra finesser så som adaptiv farthållare.I personbilsutförande erbjuds tre separata fåtöljer i baksätet med var sitt Isofix-fäste. Klaffbord till ytterplatserna samt en praktisk takmodul som bidrar till totalt 28 små fack och 168 liter extra stuvutrymme finns som tillval. 

Berlingo är bilvärldens svar på Joe Labero och trollar bort dubbelt(!) så många drickabackar som redan rymliga Ceed SW och Focus kombi. Med fem passagerare finns plats för 30 drickabackar. Fälls baksätesstolarna sväljer Berlingo samtliga av våra 65 backar och har ändå plats för tre till. Det är rekordsiffror som även klår höga femmetersbyggen som Ford S-Max, trots att Berlingo är kortare än en Mazda 3 – blott 4,4 meter. Detta är en multitalang som kan hämta upp en lastpall från byggvaruhuset i bagaget på vägen hem från fotbollsträningen med tre ungdomar i baksätet.

I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann. Köp och ladda ner testet här.

Det här testet publicerades ursprungligen i Vi Bilägare 18/2018Läs om hur du aktiverar din digitala läsning!

Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?

Kommentarer

#1
2019-01-09 09:04

Berlingo, är typ en MPV eller förtäckt skåpbil... med så kantiga former är det klart att det går att lasta mycket. Nackdelen är aerodynamiken, förbrukningen går upp. Citroën har alltid varit duktiga på att hålla nere vikten, vilket gör att förbrukningen överlag brukar vara låg på deras bilar jämfört med andra märken.

#2
2019-01-09 10:32

Focus är lätt bäst i denna trio.

#3
2019-01-09 10:52

"Bäst" är ju relativt. Men skulle tro att säkraste köpet är Ceed - om man är nöjd med de egenskaper den har.

#4
2019-01-09 10:53

347-tusen för en Focus, ojdå...

#5
2019-01-09 11:00

"Bäst" på flest egenskaper tror jag utan tvekan Berlingon är i detta test, sen är ju frågan hur många familjer som vill ta det steget till den typen av bil...men rent sett objektivt på praktiska egenskaper är den nog svårslagen här som allroundbil för en barnfamilj. Sen om man går till komfort, teknik, säkerhetssystem m.m, då ligger säkert Focusen främst. Synd bara bilarna i denna klassen har svårt hävda sig mot klassen upp vad gäller komforten. En sak om man letar bil för 200.000 kr då är alternativen få. Men Välutrustad Focus för nästan 350´, då vet i fasiken om inte en mellanutrustad D-klassare är ett bättre och trevligare köp.

#6
2019-01-09 11:18

Jo, inte skulle jag ge 350.000 kr för en Focus. Sen är väl dessa bilar som är i kombiutförande utrymmesmässigt i praktiken s k D-klassare. Rent ekonomist så är jag helt övertygad om att Ceed är det säkraste köpet.

#7
2019-01-09 11:35

Nu kostar ju inte alla Focus 350kkr, utan priset börjar på 200 (195.900). De flesta bilar går att piska upp i löjligt högt pris med en massa tillval.

#8
2019-01-09 12:33

Som vanligt får ViB testa äpplen och päron genom att bilar med helt olika utrustning och därmed också helt olika prislägen kommer från leverantörerna.
Även om det är bilar i samma storlek så har de ju helt olika egenskaper, den dyraste kanske också kan levereras i samma prisklass som den billiga och den billiga går säkert att uppgradera till ett helt annat och högre pris.
Det är väl tämligen säkert att en spekulant på en ny bil har väl en max budget där man kollar vad som erbjuds.
Hittar man då en bil till lägre pris som motsvarar önskemålen är det ju bara bra.

#9
2019-01-09 15:48

Jag kollade runt lite på Fords hemsida, kryssar man i lite saker man vill ha... typ automatlåda så drar priset snabbt iväg. Automatlåda borde vara standard år 2018, vem vill ha manuell?

#10
2019-01-09 15:54

Styggavargen: det gäller väl de flesta bilar, att de har en "naken" inropare, sedan får man klä på den efter tycke och smak.
När jag var igång för köpa ny bil fför 20 år sen, gick jag igenom ett antal möjliga bilar, och då var Volvo sämst på att skicka med grejor på S80.
AC? nej, men klimatpaket för 20.000 Stereo? nej, men ljudpaket för 10.000 Motor? minsta möjliga, vill du ha en 6:a, får du ta en annan modell, den kostar 50.000 mer.
Alla föredrar ju inte automat heller. Vi diskuterade det nyligen på jobbet, det finns de som absolut inte vill ha automat. En gåta för mig, men så är det.

#11
2019-01-09 16:34

Focusen, utan tvekan. Ford gör bra bilar. Men 343 750 kr (grundpris 262 400)! Bättre då att ha is i magen och invänta någon kampanj. De större motorerna på Focus och Golf lönar sig inte. Värdefallet blir för stort.

#12
2019-01-09 16:42

Vettiga bilar mot biller suvarna i samma prisklass.

Jag har provat forden med 125 och 250 Hk och riktigt trevlig.
Automat med ett vred? som kostar 19000:-

Undrar om kian blivit bättre ur billersynpunkt.
Ceeden har ju tidigare varit helt olidlig på grova asfalten utan bilson pluggar.

Citran går bort då jag har svårt med biltypen som familjebil.

#13
2019-01-09 17:18

Med risk för att verka som en fattiglapp, men finns det nyblivna småbarnsfamiljer i mellansverige (utanför Stockholm) som efter ett bostadsköp har råd att ytterligare punga ut +200000 sek på en ny kombi? När vi köpte villa och fick barn fick minsann en gammal kombiskorv för 60000 kr duga.

#14
2019-01-09 17:26

Det är väl barnfamiljerna utanför storstäderna som har råd med det. :) Huset jag ägde när min dotter var nyfödd kostade nyrenoverat 1,2 milj. Då blir det gott om utrymme över med de låga räntorna.

#15
2019-01-09 17:39

Instämmer med Henrik
Betydligt billigare boendekostnader där jag bor jämfört med Sthlm och då har man råd med både en och två nyare bilar.

#16
2019-01-09 17:41

Det intressanta är att, till min förvåning, Berlingo är den komfortablaste bilen. Ligger man och harvar på motorväg kanske den inte är den mest bränsleekonomiska och den kanske inte impar på grannen. Dessvärre har den uselt rostskydd och lite väl klen motor.

#17
2019-01-09 19:30

Hade vår villa med kostat 1.2 miljoner och haft jobb nära så hade det varit en annan femma. Men vi bor i en mindre ort i mellansverige och fick ge runt 3 miljoner kronor för huset. Då tvingas vi båda pendla med till jobbet ca 30 min enkel resa med varsin bil vilket gör att bil kostnaderna måste hållas nere så gott det går på bil fronten.

#18
2019-01-09 21:11

Ja vissa här i forumet tror jag aldrig har startat familj på den lägre nivån.

#19
2019-01-09 22:11

Sen är det ju med detta som med allt annat i livet, prioriteringar! Jag är ensamstående med 2 barn på halvtid. Då är man glad att man förr levde riktigt tajt och snålt och lärde sig jobba hårt för att få det man ville ha. Då kan man ändå nu i dessa förutsättningar leva med lite guldkant på tillvaron, bara man väljer vilka saker som ger just dig och din familj guldkant och livskvalitet. Många idag är så jädra noga med att man ska ha allt det alla andra har och sen när de fixat det har de inte råd med det som gör dem själva lite extra lyckliga.

#20
2019-01-10 06:07

Henrik M: instämmer till fullo. Är den devisen vi försöker eftersträva. Sen hör det väl till att jag håller på att renovera gamla bilar med i garaget och frun har egna hobbies med så allt kan inte gå på nya bilar jämt. Har köpt två fabriksnya bilar i mitt liv och tror nog aldrig att jag gör det igen. Det smakar mer än vad det kostar.

#21
2019-01-10 08:06

Jag instämmer med OpelTobbe: Nya bilar är en dålig affär, men alla väljer var de vill lägga sina pengar.
Att imponeringsfaktorn är viktig för många är knappast någon nyhet, det bryr jag mig inte om.
Jag har köpt ny bil 1 gång, det räcker. Sen har jag köpt 3-4 år gamla flera gånger, det gör stor skillnad ekonomiskt sett. På senare år har jag inte köpt nyare än 6-9 år gamla. Låg milkostnad, men ändå hyfsat moderna och bekväma.

#22
2019-01-10 09:02

Menade givetvis att det kostar mer än vad det smakar. Var lite nyvaken när jag skrev. Ja bilarna vi har nu är i runda slängar 4-7 år begagnade och det ger väldigt god ekonomi tillsammans med driftsäkerhet.

#23
2019-01-10 11:50

Att människor har olika inkomster och förmögenhet förstår väl alla. Vad är det för idé att dryfta det? Vad jag ville få fram i mitt inlägg var att 344 000 kronor för en Ford Focus är en dålig affär. Lull-lullet lönar sig inte. En Ford Focus för 199 900 till kampanjpris är dock en bättre affär. Fast då får man försaka några hästkrafter och diverse lull-lull.

#24
2019-01-10 13:11

Håller med OpelTobbe och Pi och några till här. Inte många som har råd med nybil om man just startat familj med boende i villa tex. Då får man nog vända och vrida på pengarna för att få det att gå ihop, en ny bil kommer nog långt ned på listan då för de flesta. Och en Focus eller motsvarande av annat märke för 350000kr är ju vanvettigt i min värld med de förutsättningarna ovan.......

#25
2019-01-10 13:44

Audi: Det var väl ingen som tog upp olika inkomster? Det som skrevs var att det handlar mycket om prioriteringar, och vart i landet man bor då bostadspriserna skiljer sig något enormt. Jag tjänar inte mer än motsvarande min tjänsteroll i Sthlm, men då mitt boende gissningsvis är 10.000 billigare per månad än motsvarande i Sthlm så är det ju inte konstigt om man har olika mycket pengar kvar att röra sig med. De som prioriterar att bo på ett visst sätt, eller de som väljer lägga sina pengar på annat som kanske ger just dem en guldkant i livet. Det kan ju skilja även bland samma inkomstgrupp. Eller hur? Tror ingen här skrev något att tjänar man mer har man råd med mer.....för det är ju rätt självklart, och det är ju upp till var och en hur hårt man vill arbeta för att nå till inkomsten man vill åt.

#26
2019-01-10 17:57

Märkliga reaktioner på en fråga om vilken som är favoriten av dessa tre bilar!

#27
2019-01-11 09:16

I valet mellan dessa tre bilmodeller skulle jag välja Ford då det är ett känt bilmärke med en kvalitet som verkligen är underskattad. Har kollegor som kör etanol Ford Focus som har tillräckligt hög kvalitet för att ett köp inte skulle avskräcka mig.

#28
2019-01-12 11:40

Personligen faller mitt val på Cee'd. Varken Ford eller Citroen har lämnat något högre kvalitetsintryck hos mig. Inne i mig känns det som att asiatiska bilar är bättre ihopskruvade/utvecklade än billiga europeiska. Sydkoreaner har praktiskt taget japan kvalitet idag.

#29
2019-01-14 09:19

Även om också jag haft bra erfarenhet av Fords kvalitet i denna storleksklass på bilar så tror jag ändå att Ceed ger bättre totalekonomi - främst för att jag inbillar mig att det är enklare att sälja en Ceed som begagnad och till vettigt pris än en Focus. Men jag kan givetvis ha fel...:)

#30
2019-01-14 12:07

Självklart väljer jag Kia Ceed om man ser till kvalitet, driftsäkerhet, totalekonomi. Vart har Ford tagit vägen på bilmarknaden, verkar föra en tynande tillvaro, och vad beror det på?

#31
2019-01-15 17:07

Har haft både Ceed, Focus och Berlingo - om än med olika årsmodeller - och här skulle mitt val högst sannolikt falla på en Ceed. Men nya Focus är nog ett trevligt alternativ. Berlingo däremot klarar sig världen utan;-).

MVH AL

#32
2019-01-16 11:08

Shogun: det är väl knappast så att Ford försvunnit, de säljer mer än dubbelt så många bilar som Kia i Europa.

#33
2019-01-16 11:10

Lite roligt att Kia sägs ha bättre kvalitet för att den är asiatisk, den är designad i Europa och byggs i Slovakien...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.