Bild
Nästa artikel

Test: BMW X1, Kia Sportage, Toyota RAV4 (2016)

Nybilstest

I korsningen mellan traditionell kombi och högbyggd suv finns den så kallade crossovern. BMW X1, Kia Sportage och Toyota RAV4 Hybrid är tre vassa nykomlingar i en redan glödhet konkurrens. Vilken av dem är bäst?

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 11 sidor.
BMW X1sDrive18d, Kia Sportage 2,0 CRDi GT-Line och Toyota RAV4 Hybrid är så kallade crossovermodeller, högbyggda, kompakta men ändå rymliga bilar av en typ det finns oöverskådligt många exempel på.

För Kia är en ny Sportage särskilt intressant eftersom föregångaren faktiskt sålt bättre än märkets normala storsäljare Cee’d hittills i år. Toyota RAV4 är heller inte alltför långt efter Auris på topplistan och BMW X1 har startat året med ett plus på över 140 procent jämfört med samma period 2015. Kanske är den konventionella, mellanstora kombin helt enkelt på väg att slutgiltigt förlora slaget mot ”korsningsmodellerna”? 

Alla tre är i olika grad nya konstruktioner. BMW X1 är i grunden samma framhjuls-drivna bil som BMW 2-serie Active/Gran Tourer och Mini Clubman.

Nya Kia Sportage har en profil som starkt påminner om den gamla modellens men bygger på ett större axelavstånd, delat med koncernkollegan Hyundai Tucson.

Toyota RAV4 är inför 2016 delvis utseendeförändrad men har desto mer tekniskt nytt. Man skippar dieselversionen helt till förmån för hybridversionen, med bensinmotor i kombination med elmotor och samma drivningsprincip som i åtskilliga andra Toyota. Det här är dock första gången en crossover blir hybrid, det har tidigare bara förärats Lexus inom koncernen.

I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann testet. Köp och ladda ner testet här!


Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?

Kommentarer

#1
2016-05-05 21:33

Ingen av dem?

BMW:n är ju 350k rakt av med lite vettig utrustning. Då pratar man inte ens fyrhjulsdrift, vettigare effekt och automatlåda... Snikvariant, 350k. För vad? En förhöjd skokartong med extra plast?

#2
2016-05-06 09:16

Det gäller ju alla suvs. Förmodligen den mest korkade biltypen man kan köpa.

#3
2016-05-06 12:46

Jag stod brevid en audi på biltema igår. 235-19 däck, går väl en årslön bara på däck?

#4
2016-05-06 12:55

Jag hade fel, man får Goodride hos Rengasonline för 64,70€. Man kanske borde slå till.

#7
2016-05-06 19:25

Toyotan hamnar längst ner på min lista.,

#8
2016-05-06 19:27

Bra med dessa nya system med kameror överallt på de mer sofistikerade bilarna.
http://youtu.be/pF07u1widTk

#9
2016-05-06 20:59

Jag skulle kunna tänka mig RAV4:an om de kunde erbjuda en vettig motor men nu blir det BMW som erbjuder moderna dieselmotorer med det vridmoment som passar biltypen. Man satt bra i förra X1:an och förmodligen även i denna. Men visst kostar det och antalet serviceställen känns lite påvert. Gillar inte Kias face med lackade ytor. Deras motorisering känns inte heller uppdaterad.

#10
2016-05-06 21:13

Previa 360 kamera är en jättebra funktion. Har funnits ett bra tag hos andra tillverkare, när jag kollar på din länkade video slås jag av den dåliga upplösningen på skärmen.
Jag kan förstå att så många lockas av denna biltyp med det högre insteget. Dock så lider många suvar av dåliga köregenskaper. Har kört Outlander och RAV4 och båda beter sig vingligt på krokiga landsvägar.

#11
2016-05-07 11:45

Bara en av de här bilarna som har en intressant drivlina, så inget svårt val för mig :)

#12
2016-05-07 11:54

Intressant drivlina? Totalt värdelös i TV:s test. Förbrukningen var lika hög som konkurrenterna. Hybriden är bara marknadsföring utan förankring i verkligheten.

Toyota ska vara glada att de har sådana kunder som dig. Du borde åtminstone prova något annat märke. En helt ny världs skulle öppna sig.

#13
2016-05-07 12:11

Jämför man RAV4s bensindrivna hybridsystem med dieselmotorer så måste man tänka sig lite för. Fördelarna är inte givet lägre förbrukning även om det är troligt vid enbart stadskörning, då kommer hybridtekniken mest till sin rätt.

I övrigt är styrkan en smidig och tyst gång. En mycket trevlig automatlåda, om än med gummisnoddskänsla vid mer sportig körning. Och låga utsläpp.

Men den kanske största styrkan är driftsäkerheten och hållbarheten. Finns inget på marknaden som slår HSD anser jag där. Och då gäller det även underhållet som är minimalt, även om oljebyten rekommenderas var 1500:e mil. På sikt finns inte heller nåt dyrt partikelfilter som kan behöva bytas som det gör på dieslar. Inte heller behöver man hålla på att fylla på Adblue och liknande som behövs på diesel.

Nu köper man inte nya bilar med hänsyn till hur dom blir som begagnade så mycket men andrahandsvärdet kommer vara mycket bra på RAV4 hybrid. Och som begagnadköpare så finns det nog inget säkrare köp. På sikt blir också den låga fordonsskatten en klar fördel jämfört med diesel.

Enda möjliga svagheten jag kan komma på och i ljuset av att allt annat är så grymt driftsäkert är att Toyota är snåla med rostskyddsmedel, så det kan vara värt att göra kompletterande rostskyddsbehandling för att på sikt slippa onödiga problem. Men det kan förvisso sägas om alla bilar idag som körs på våra saltade vägar.

#15
2016-05-07 14:24

SiggeNM, en drivlina är mer än bara terrängegenskaper, den här bilen kan du köra betydligt snålare än de övriga och allt handlar dessutom inte om förbrukning utan om vad den släpper ut, då är diesel inget alternativ

#16
2016-05-07 15:01

Förbrukning är högre är ingen fel på därför tjänstevikt RAV 4 HSD SUV är 1810 - 1860 kg tungt och motorvolym är 2,5L än som andra vanligt personbilkombi HSD 1425 - 1540 kg beroende på utrustning och motorvolym är 1,8L.

#17
2016-05-07 16:46

Ja det kan ju vara värt att nämna att hybrid-drivlinan som sitter i RAV4 är densamma som sitter i Lexus NX 300h. Så första gången den kommer till Toyotas modellprogram i Sverige. Den är då kraftfullare än den som sitter i Prius och Prius+. Visst, drar lite mer soppa då men istället piggare och starkare.

Så på sätt å vis får man en Lexus-motor för Toyota pengar. Grymt prisvärt alltså!

#18
2016-05-07 17:06

Förbrukning på RAV4 HSD är 5,1 L/100 km och Auris TS HSD Active är 3,6 L/100 km var 42% högre förbrukning. Just min bil medel är 4,5 L/100 km var 25% högre än angiven därför är inte färdig att jag har kört bara 4 månader och halv gått. Kolla RAV 4 HSD är medel 6,07 L/100 km var 19% högre än angiven. Se på internetsajt: http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/750132.html
Otroligt bra låga förbrukning på alla Toyota HSD än någonsin annan enbart bensin.
Härlig CVT helautomatisk steglös drivlina ger mjukare körmaskin än någonsin annan bilmärken som har helautomatisk dubbelkoppling eller halvautomatlåda robotiserad!

#19
2016-05-07 23:06

Det snackas om Lexus hit och Lexus dit, RAV4:an har samma drivlina. Det är ett problem tycker jag i alla fall. Lexusen har ju fått löjligt dåligt värde för sin drivlina, AWD:n var närmast ett skämt i senaste testet.
Fick dåligt betyg på andra saker också. Jag som trodde Lexus var en garant för kvalitet. Men jag skall ta en provkörning av RAV4 och bilda mig en egen uppfattning

#20
2016-05-08 07:36

Simon;

Intressant perspektiv. Menar du att hybriden är att föredra rent miljömässigt? Jag är inte lika säker, även om jag tycker grundidén är mycket bra, särskilt inne i storstäderna (där höga avgaskoncentrationer bidrar till sämre folkhälsa, gäller både bensin och dieselfordon).

http://www.va.se/nyheter/2011/03/04/elbilen-en-tickande-miljobomb/

I sedvanlig ordning finns det flera sidor av samma mynt.

MVH AL

#21
2016-05-08 14:41

MVH AL, då är det ju bra att Rav4 hybrid har nickelmetal batteri och inte litium

#22
2016-05-08 20:02

Optimus, det är hög kvalitet men visst, 4wd-system ökar inte framkomligheten nämnvärt utan används istället för stabilisera körningen. Den kallas egentligen inte heller 4wd utan det heter e-four. Anledningen är att det inte går att ha för kraftig elmotor pga förbrukningen som jag förstått det, då skulle den gå upp i ett sånt här slutet hybridsystem (ej laddbar). Så det kan ju sägas vara en stor brist men jag misstänker att det är nåt som man kan gå runt i framtiden med en bättre lösning. Så vill du ha en bra dragbil för tunga släp eller bra framkomlighet när det är mycket snö etc så välj en annan drivlina! Gäller att förstå vad man köper. Men gör man det så är Toyota och Lexus hybridteknik faktiskt helt enastående och det finns ingen konkurrent som är närheten.

#23
2016-05-08 20:36

Jag har varit väldigt ljumt intresserad av Toyotas hybrider men efter att min grabb har köpt en sådan har jag börjat ändra mej en aning. Problemet vid tester är väl att föraren hoppar in i bilen och kör den som vilken annan automatbil som helst. Nu är det ett annat system som kräver lite annat körsätt om man ska utnyttja det rätt och jag kan tänka mej att de som lärt sej handskas med det på rätt sätt och kört ett antal år så känns det ganska gammaldags att sitta i en brummande dieselbil(vilket jag själv har). Jag ska verkligen ge RAV4 en chans vid nästa bilbyte om ett år. Sen, precis som med alla andra bilar finns det för o nackdelar. Men det känns som det är dags för lite annan teknik nu. Jag är trött på diesel.

#24
2016-05-09 17:32

@AL, visst jag förstår mycket väl ditt resonemang. Håller rent av med vad du skriver. Jag kommer absolut ta en provkörning av RAV4:an. Tycker däremot att det är lite tråkigt att många lyfter Lexus 300 till skyarna, de är ju trots allt ganska dyra, och sedan när biltidningarna sätter tänderna i den så åker den dit på en del ganska grundläggande brister. Det hade jag absolut inte förväntat mig av en sådan biltillverkare, jag hade blivit besviken som bilköpare. Bortsett från detta så står fortfarande RAV4 med hybridtekniken högt på min "vill-ha" lista.

#25
2016-05-09 17:34

Sorry AL, jag skrev din alias när det skulle vara Vidstige

#26
2016-05-10 08:54

"OM man nöjer sig med ett glas ljummet vatten en stekhet sommarafton tar man toyotan men givet man föredrar en kall öl / vatten istället väljer man naturligtvis den sofistikerade BMW'n."

Frågan är hur sofistikerad just denna BMW är. Den nya X1:an bygger ju också på en framhjulsdriven plattform och har Haldex fyrhjulsdrift. Till och med AMS har skrivit att skillnaden mellan BMW X1 och Kia Sportage inte alls är så stor. Och svindyr är den också, sett till vad man får för pengarna. Även om jag gillar SUV så skulle jag i detta fall mycket hellre köpa en 3-serie touring eller GT än nya X1:an

#27
2016-07-25 14:03

Och jag köpte en ny "LightCrossovers" ( mitt påhittade namn), och det gick till på följande vis. Jag köpte en standard VW Golf 7 1400cc bensinmotorn med lite tillägg, med bland annat förhöjd markfri gång 2cm då fabriksmonterat. Men då fick jag vänta ca tre månader på den all den stund bilen inte hade börjat tillverkats när jag besällde den, tillägg 2200kr för dessa 2cm vill jag minnas.

#28
2016-08-17 16:07

Jag letade i tidningshyllan hemma efter detta test men tycks ha slarvat bort tidningen, vilken bil vann och vilken bil kom sist?

#29
2016-08-22 16:15

nåå? ingen som vet?

#30
2016-09-17 08:42

Här i Australien är KIA klart mest prisvärd. Toppmodellen med max utrustning där nästan allting är automatiskt och äkta läderklädsel kostar $47000 (SEK 285000:-). Ett mycket konkurrenskraftigt pris.

#31
2016-09-23 08:20

Svar till celef.
I Volvos frånvaro lyckades BMW knipa förstaplatsen. Tvåa KIA.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.