Bild
Nästa artikel

Test: BMW i3, Hyundai Ioniq Electric, Nissan Leaf (2017)

Nybilstest

Elbilarna får allt längre räckvidd. Hyundais första försök i segmentet är en rymlig halvkombi som kommer 28 mil på en laddning. Nissan Leaf och BMW i3 når numera 25 respektive 31 mil. Fina siffror, men hur långt kommer man i svenskt vinterklimat?

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Med elbilarna kom ett nytt ord i ordlistan: räckviddsångest. Men nu lovar allt fler biltillverkare cirka 30 mil i körsträcka.

Det allra senaste tillskottet i elbilsfamiljen heter Hyundai Ioniq Electric. Det är en 4,5-meters halvkombi som storleksmässigt placerar sig i gränslandet mellan Golfklassen och mellanklassen. Ioniq finns också som hybrid – och snart laddhybrid – men vi testar elbilsversionen som enligt EU:s körcykel ska klara 28 mil på en laddning.
 
Huvudkonkurrenterna heter Nissan Leaf och BMW i3 – de två bäst säljande elbilarna i samma prisklass. Dessa har funnits några år på marknaden men har nyligen fått mer klös under skalet. Inte mer effekt, som annars är brukligt, utan mer kräm i batteriet. Nissan Leaf har fått sex extra kWh till totalt 30. Deklarerad räckvidd är 25 mil. BMW kallar sin nya i3-version för 94 Ah – vilket innebär att batterikapaciteten har ökat från 26 till 33 kWh. Officiell räckvidd anges till 31 mil. Testexemplaret har tilläggsnamnet REX. Det betyder att den har en tvåcylindrig bensinmotor och en nioliters bränsletank som räckviddsförlängare när batteriet är slut. Bensinmotorn driver aldrig hjulen utan laddar bara batteriet. I det här testet kör vi dock i3 som om den vore en ren elbil och tar endast hänsyn till räckvidden på el.

Utöver bredare bakdäck – 175/60 R19 istället för 155/70 R19 – är det inget som skiljer ut REX-versionen rent visuellt. Inget får avslöja nesan med en elbil som behöver tankas med fossila bränslen. Batteristorleken är den samma som för den rena elbilsversionen men tjänstevikten för i3 REX är 80 kilo högre. Tiden 0–100 km/tim ökar med 0,8 sekunder medan räckvidden på el minskar till blott 24 mil. Vinsten är istället omkring tio mil i extra aktionsradie. Är detta ett tillräckligt tungt argument för att överbrygga nackdelarna? Låt oss återkomma till det.
 
Det är dags att ta reda på hur långt de nya elbilarna kommer i mellansvensk vinter med kupévärmen igång och vinterdäck på. I verkliga förhållanden säger tillverkarna att vi kan räkna med en räckvidd på omkring 20 mil och inför avfärd utlovar färddatorerna följande körsträckor: BMW 210 km, Hyundai 198 km, Nissan 199 km.

I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann. Köp och ladda ner testet här!

Diskutera: Vilken är din favorit av bilarna?

Kommentarer

#1
2017-04-03 11:11

Hyundai är den enda som ser någorlunda ut som en ja "normal" bil, med en design som hämtad från Hondas gamla Insight. Men räckvidden är för kort för att vara användbar till annat än pendling. En elbil fungerar mindre bra som ensambil, utan behöver kompletteras med ett annat fordon för längre sträckor - eller att man hyr ett sådant fordon när behov uppstår - vilket dock inte känns attraktivt när man bor på landsbygden och det är 5 mil till närmaste hyrbilsfirma.

#2
2017-04-03 12:22

Då tar man tåget/bussen? Personligen tycker jag det är för dyrt med tåget om hela familjen skall med, då blir det oftast billigare att köra med bilen.

#3
2017-04-03 12:40

Svenskt vinterklimat i Stockholm eller Västerbotten/Norrbotten?

#4
2017-04-03 15:42

23 mil i snitt kommer en Tesla med ett 85 kWh batteri som är nästan ny i några få minusgrader kallt väder skriver den här elbilsägaren. Teslan skulle självklart kommit ännu kortare om bilturerna varit normalkorta då mer el går till batterivärme och kupevärme per körd sträcka.
https://transportevolved.com/2015/02/11/much-range-tesla-model-s-electri...

#5
2017-04-03 16:23

Ioniq ser vettig ut men att jag kan inte se att lösningen är annat än haltande, den räcker enbart i staden och som citybil väljer jag en mindre bil.

#6
2017-04-03 16:43

Där jag bor brukar det vara en köldknäpp varje vinter med -20 -- -30 en vecka eller mer, även om det varit ovanligt mildt de senaste tre vintrarna. Men man vet ju inte. Jag behöver iaf kunna ta mig 10-15 mil om vintern på en dag och jag litar inte på att elbilar är där ännu. Inte med full värme.

#7
2017-04-03 16:44

60mils räckvidd på vintern (-20C),då först kan jag börja fundera på en elbil!

#8
2017-04-03 16:59

Jag tar ingen av testade bilar, håller mig till min Renault Zoe R90 (ZE40), räckvidd reellt nu är 30 mil och förväntar mig nå bortåt 40 mil i sommar. Vintertid långt över 20 mil!

#9
2017-04-03 20:49

Vi får hoppas att bilarna har testats i en kombination av -20C och kraftig motvind. Jag har tyvärr bara 2:a handsuppgifter från en bekant som var med och räddade en elbil, elföraren lär ha varit nära sammanbrott i kylan när han blev varse sin brist på räckvidd!

#10
2017-04-03 22:01

Självklart finns det redan idag elbilar som ger full effekt efter 70 sekunder i - 30 grader och går 50 mil även i kallaste vinterkyla med full värme hela resan. Men innan fler tankställen för vätgas byggs ut så lär dessa elbilar inte vara en så vanlig syn.

#11
2017-04-03 22:05

På landsbygden borde väl elbilen passa bra eftersom man tankar hemmavid och inte behöver leta en bensinmack som blir mer och mer ovanliga i glesbygden.

#12
2017-04-04 00:37

Snabbladdare kommer nog vara ännu ovanligare än bensinmackar på landsbygden så då åker man inte långt från hemmet om man vill kunna komma hem igen.

#13
2017-04-04 09:07

Har lite svårt att förstå denna enorma fokusering på Svensk vinter, och då skall det vara 20-30 minusgrader. Där de flesta Svenskar bor är det väl nästan bara runt 0(noll) grader. Sveriges demografiska medelpunkt ligger i Hallsbergs kommun. Hur ofta är det -20 grader där? Ni som hela tiden förfasas över nackdelarna med elbilars förkortade körsträcka vid enorma minusgrader. Bor ni där, är elbil inget alternativ för er. Välj någon annan drivlina. Vi andra, flertalet invånare, är detta inget som berör oss. Det som har tillkommit vid val av bil, är att en ny dimension av drivlinor har tillkommit. Jag gjorde själv en bestlutstabell, hur är mitt körbeteende, behov av lastutrymme, dragkrok. mm.

#14
2017-04-04 09:15

Previa, hur vet du att snabbladdare kommer att ligga glesare än bensinmackar? Idag är det så, men om några år. Samma sak var det med bensinmackar i bilarnas begynnelse. Då var det säkert tätare mellan höstackarna. Jag läste för ett tag sedan en utredning om att bygga upp snabbladdare var femte mil längs hela landets allmänna vägnät, skulle kosta runt 180 millioner krobor. Inte mycket mer än felräkningspengar för ett kommunalt skrytbygge.

#15
2017-04-04 09:53

Sen kommer man ju sällan att ha behov av snabbladdare när man bor "på landet". Med elbilar som går typ 20 mil eller mera på en laddning så är det nog vid väldigt få tillfällen man behöver snabbladdning. Och finsn det ingen mack inom säg 5--10 mil så är det avsevärda avstånd man måste åka bara för att fylla drivmedel - nåt man slipper helt med en elbil. Så jag tror helt klart att elfordon kommer aqtt passa de som bor på landsbygden mycket bar - om man som vanligt bortser ifrån den idag höga investeringskostnaden.
Beträffande bilen som tråden hamnar om så har ju norrmannen som provkör alla elbilar i alla fall kört sträckor på drygt 16 mil mellan laddningarna under riktigt vinterväglag och med normala strömförbrukare aktiva och utan snålkörning så det torde räcka för rätt mångas behov. Antagligen kommer man väl typ 20 mil sommartid med den bilen och som nån redan nämnt så har tydligen Hyundai redan "hintat" om en uppdaterad version med lite större batterikapacitet - vilket man väl egentligen borde haft redan vid introduktionen. Men det är tydligen en mycket effektiv drivlina även i jämförelse med andra elbilar.
F ö ligger det mycket i Lennarts beskrivning över temperatur-förhållandena där de allra flesta av oss bor.

#16
2017-04-04 19:14

När det kommer till bensinbilar kan jag förstå att man testar bränsleförbrukning genom att köra landsväg och motorväg och stad och får då ut ett genomsnitt men det går inte att testa räckvidd på en elbil på samma sätt. Jaha, ioniqen kommer 18 mil i detta test men det intressanta är ju o veta hur långt den kommer på motorväg, på landsväg och eventuellt i stan (varför nån nu skulle vilja köra 20 mil i stan vilket lär ta 8h eller nåt).

Då kommer man också se ännu tydligare vilket övertag ioniq har. Ioniq kommer runt 20 mil i 90 på landsväg runt 0an medan leaf och i3 Rex lär komma typ 13 mil. Om man bara vill ladda till 80 procent och komma fram med typ 15km kvar kommer ioniq 14,5 mil mellan snabbladdarna och de andra två kommer då typ 9 mil, en markant skillnad!

#17
2017-04-05 10:16

I går kväll fick jag fick jag titta på en hemuppfinning som ännu ej är beskriven i media, hembyggd räckviddsförlängare i en Leaf! Lär ska finnas flera byggda men ägarna är nog tystlåtna, knappast lagligt.
Består av en Honda EU201 -elverk som sitter i en ljudisolerad låda bak i bilen och på något klurigt sätt laddar under körning. Nu var det för sent för att vara 1 april men jag är ännu ej övertygad om att idén fungerar under körning, med parkerad bil torde det vara lättare.

#18
2017-04-06 10:31

De enorma minusgrader som nämns i #4 där Tesla får 40 % kortare räckvidd är - 5 grader Celsius i snitttemperatur. Det finns nog en del platser i Sverige med - 5 grader i flera dagar i sträck på vintern ,skall man låta elbilen stå still under dessa dagar, veckor och ha en fossilbil i reserv när temperaturen kryper ner till - 5 grader?
Och även om det finns en och annan snabbladdare i vårt befolkningsglesa land så måste elbilen med batterier stå där i 30 minuter för att kunna ta sig vidare 15 -20 mil förutsatt att nästa snabbladdare finns just där, annars kommer man inte ens dessa mil utan får stanna vid en laddare tidigare än 15 -20 mil. Eller om snabbladdaren redan är upptagen av en bil och man tvingas stå där i en timme ,eller i värsta fall så har en fossilbil parkerat på laddrutan och då vet man inte om den bilen kommer att flyttas alls.
Om nu flera snabbladdningsställen kommer till, vill elbilsägaren verkligen betala dubbelt så mycket per mil som man tidigare gjort för sin fossilbil?

http://www.nyteknik.se/fordon/vattenfall-och-fortum-vill-ha-90-kronor-fo...

#19
2017-04-11 13:44

Minusgrader är inte alls så farligt för en elbil. Det är ett missförstånd. Visst det går åt en del att värma upp kupén och batterier men om man förvärmer slipper man det och på långresor så märks den första uppvärmningen knappt. På vintern drar även bensinbilar mer så då tjänar man ännu mer pengar på att köra elbil. Det som gör att bilen drar mer är hur underlaget är, typ snömodd och när det snöar så att värmen måste blåsa med full defrost hela tiden eller fet motvind. Men jag har kört i -20 med elbil och det drog kanske 10 procent mer än i plus 20. Detta var en fin solig dag, vindstilla och torr vägbana och ren bil (ingen snö å taket tex). Visst man måste stanna och ladda men jag har bara haft såna problem att jag har fått åka till en annan laddare en gång, aldrig behövt köa och att ladda tar typ 20min innan man kan åka vidare. Bäst att aldrig ladda helt fullt då det går långsamt på slutet.

Och de där 10 procenten som bilen drar mer åtgärdas genom att köra 5-10km/h långsammare än man gör på sommaren...

#20
2017-04-16 15:29

Räckviddsångesten ingår väl i köpet?

#21
2017-04-16 15:41

Uppfattar man bilresor på 8-10 mil som långresor förutsatt att snabbladdaren står precis där så duger elbilen med batterier för de flesta vilket man läser om här.
http://bloggar.mestmotor.se/alriks-bilar/2016/sa-klarar-elbilar-vintern/

#22
2017-05-31 18:47

Jag kom på dom! Det var ingen laddningssladd. El-bilen hade förberetts med bogserlina!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.