Bild
Nästa artikel
Tre bilar i miljonklassen.
I BMW finns en nedfällbar fotpall på passagerarstolens baksida som bidrar till en skön viloställning. Ett fällbord, likt på ett flygplan, ger extra lässtöd på färden.

Test: BMW 7-serie, Mercedes S-klass, Tesla Model S (2016)

Nybilstest

Vad kan bilvärlden år 2016? Vi har samlat tre av de mest teknikstinna bilmodeller som går att få tag på. Vad får man för en miljon i dag och är en lyxbil verkligen bättre byggd än en vanlig mellanklassare? Upp till bevis!

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 11 sidor.
Tre ståtliga femmeters karosser rullar genom det gröna landskapet. De representerar det allra bästa som bilindustrin kan uppvisa just nu. Inga andra modeller på marknaden når samma tekniska höjd. Här finns framtidens teknik redan i dag.

BMW 7-serie är den nyaste modellen i trion. Testbilen 75oiL xDrive har ett grundpris på 1 148 500 kronor och bokstaven L betyder att bilen är förlängd 14 cm, till 5,24 m, för bättre benutrymme i baksätet. Karosstommen har en kärna av kolfiber och är klädd med höghållfast stål utanpå. Under aluminiumhuven finns en 4,4-liters V8-motor med dubbla turboaggregat som ger 450 hästar och 650 Nm i maximalt vridmoment.

S-klass är lyxbilarnas anfader. I fem decennier har Mercedes flaggskepp varit förstahandsvalet hos potentater, statschefer och företagsledare världen över.
Vi har fått låna en S 350 d 4Matic där en treliters dieselsexa på 258 hk och 620 Nm sätter fart på ekipaget. Kraften går genom en niostegad växellåda. Detta är instegsmotorn till S-klass och priset börjar på 961 000 kronor. Även denna testbil är i förlängt utförande och mäter hela 5,29 meter.  

Den tredje kombattanten är en Tesla Model S. Ständigt denna Tesla. Elbilen från Kalifornien börjar bli en vanlig syn på våra vägar. Förra året såldes nästan 1000 exemplar i Sverige. Vi kör toppversionen P90D för 1 266 850 kronor som har ett stort litiumjonbatteri på 90 kWh och två elmotorer – en på varje hjulaxel – med totalt 469 hästkrafter och 967 Nm. Räckvidden uppges till omkring 50 mil, men cirka 35–40 mil var vad vi fick ut som bäst under testperioden.

I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann testet. Köp och ladda ner testet här!

Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?

Kommentarer

#1
2016-09-07 18:01

Totalt 469hk för P90D kan inte stämma.
Men intressant att ställa den i jämförelse med andra bilar i prisklassen.
Jag vet vad jag skulle välja ...

#2
2016-09-07 18:12

Men WTF? Långa hjulbaser kan man ju inte jämföra med korta? Långa är ju som att manövrera en pråm. Det här är bilar som spelar i helt olika segment. Iaf Teslan mot de andra två. De andra två är ju Limo-limpor i princip.

#3
2016-09-07 18:27

Jag känner 2 st. Teslaägare. Ingen av dem hade en tanke på att köpa en S-klass eller 7-serie och jag tror det är ganska representativt för Teslaköpare, för det är ju som milkylainen skriver, det här är ju bilar i helt olika segment.

#4
2016-09-07 19:23

Tesla har intressant teknik...i övrigt totalt ointressant. Jag hade köpt en av lyxtyskarna om jag sökt bil i denna prisklass...och den bästa av dessa två är just nu den nyaste BMW.

#5
2016-09-07 20:39

Milkylainen du kan inte ha kört många bilar med lång hjulbas.

#6
2016-09-07 21:01

Diesel: Är du på riktigt eller? Du tror att någon cadillac-limo svänger bättre än en mini eller en mx-5:a?
Lång hjulbas = VÄRDELÖS hantering i kurvor. Dock stabila rakt fram.
Att sätta en dryg meters skillnad i hjulbas gör fantastiskt stor skillnad för manöverbarheten. Vad är det du inte förstår med fundamentala storlekar på bilar och manöverförmåga?

#7
2016-09-07 21:36

Milkylainen jag är på riktigt. Bilar som Audi A8, BMW 7-serien, Lexus LS och Jaguar XJ är byggda för att transportera viktiga personer med skyddsbehov. Oförutsedda händelser eller säkerhetshot som en vägblockad kan uppstå mitt i en transport av en viktigt person. För att kunna ta sig ur hotet så snabbt som möjligt är det viktigt med att bilen har bra köregenskaper därför är dessa bilar optimerade för att kunna ta kraftiga svängar. Mercedes 600 grosser trots sin kolossala storlek är legendarisk för sin undanmanöverförmåga.

#8
2016-09-07 22:24

Diesel: Jag orkar inte. Du kan få tro att dina långa hjulbas-pråmar har god manöverbarhet jämfört med mindre bilar. Det är okej. Det stör inte mig.

#10
2016-09-07 22:38

milkylainen allt handlar om optimering, det går att optimera en bil som t.ex. Mercedes S-klass att bete sig som en småbil. Jag lämnar också debatten då vi inte tycks komma vidare.

#11
2016-09-07 23:26

Tesla 469 hk ? De Teslor jag kollat i bilregistret har redovisat en effekt på 96 hk eller nåt sånt - i alla fall under 100 hk. Man kan ju bara spekulera i varför...

#12
2016-09-07 23:30

Sen när har hjulbasen någon som helst betydelse för konsumenter när man jämför bilar?
"Älskling, vilken hjulbas tycker du vi ska ha på vår nästa bil?"

#13
2016-09-08 02:35

Åsså missar man Lexus LS 600h L som trots några år på nacken förmodligen hade matchat de här bilarna visserligen lite dyrare men med en enastående komfort

#15
2016-09-08 08:52

Visst är bilar med lång hjulbas trögare i reaktionen än motsvarande bil med kort hjulbas, men det gör ju inte att en Model S beter sig som en BMW 750iL. Nu är det ett tag sen jag körde en Model S senast och då var elektroniken alldeles för hårt snörpt för att vara kul att köra förutom rakt fram.
Inuti tycker jag inte Tesla känns lika bra som den kostar, men den går ju billigt om man "tankar" hemma.

#16
2016-09-08 10:59

Pi, skälet till Teslans angivna effekt i registreringsbeviset är vad jag förstår att för en elbil redovisar man vilken effekt som kan tas ut kontinuerligt under en timme, medan 469 hk är den toppeffekt som kan tas ut vid en snabb acceleration men inte kontinuerligt.
Det råder dessutom vad jag förstår lite oklarheter så somliga nyare Tesla fått toppeffekten registrerad - vilket i sin tur ger extremt dyra försäkringsofferter från bolag som bara går efter någon slags mall och inte vet vilken typ av bil det är.

#17
2016-09-08 11:31

StefL - det tror jag inte är orsaken - i så fall borde det också rimligen gälla förbränningsmotorer som inte heller mår så bra av att gå på toppeffekt hela tiden. Vill minnas att jag jämförde med en e-Up och den hade VWs angivna effekt reggad i bilregistret så i så fall får man fråga sig om VWs eldrivlina är bättre dimensionerad än Teslas... Nä, det känns snarare som nån form av tänkbart försäkringsbedrägeri.
F ö håller jag med Mäkinen i att Teslan inte alls känns lika välgjord inombords som priset antyder...

#18
2016-09-08 13:25

Pi - i EU-direktivet 2007/46/EG som styr eller definierar begreppen i typgodkännandet står det
Kapitel 3.2 för förbränningsmotorer skall maximal nettoeffekt uppges vid angivet varvtal.
Kapitel 3.3 för elmotorer skall maximal effekt per timme anges.

En bekants Nissan Leaf har 80 kW i registreringsbeviset och i reklamen anger Nissan max effekt 80 kW. Ingen definition på maximal effekt på hemsidan.
En modell S från 2013, AFD079, har motoreffekt 94 hk. Men 2016 har för modell S, AKH122, motoreffekten ökat till 525 hk.
Jag tror vi kan vara överens om att det åtminstone tycks råda viss oklarhet...

Sen kan det säkert skilja i upplevd inre kvalitet. Amerikanska bilar har väl generellt inte rykte om sig att vara lika "solida" som tyska, och jag tycker det är en lite udda jämförelse att ställa Teslan mot BMW 7-serien och Mercan även om priserna ligger i samma härad. Jag skulle själv inte köpa en bil för en mille oavsett men man måste ändå medge att Tesla lyckats visa att det går att bygga en verkligt användbar bil - som råkar vara eldriven - och inte bara en elriven plojpryl som också råkar gå att använda som bil under vissa begränsade förutsättningar.

Riktigt intressant blir det först när verkligt användbara elbilar dyker upp i normala prissegment. Där verkar ju GM eventuellt hinna först med Bolt/Ampera-e; skriver "eventuellt" då det ännu är oklart om/hur den kommer att gå att snabbladda vilket är en nödvändighet vid resor längre än en full laddning. Om det sen blir Tesla som översvämmar marknaden med Model 3 eller om Nissan, Mercedes, VW, Volvo eller andra är med på tåget redan då får vi se, men om fem år lär vi nog ha en lite annorlunda fordonsmarknad än idag, det är helt klart.

#19
2016-09-08 14:29

Jag noterade en Tesla Model X i trafiken på lunchen och den har enligt Transportstyrelsen 568kW. Det är en del...

#20
2016-09-08 17:55

Simon, hur ser försäljningssiffrorna för Lexus LS ut de senaste åren kontra S-klass? Hittar den inte i statistiken för 2016.

#21
2016-09-08 23:07

Sammen; Enligt http://left-lane.com/european-car-sales-data/lexus/lexus-ls/ så sålde Lexus 131 LS i EU/EFTA under 2015 att jämföra med Mercedes, som sålde 16583 fordon under samma period
http://left-lane.com/european-car-sales-data/mercedes-benz/mercedes-benz...

Samma siffror för USA är 7165 Lexus http://left-lane.com/us-car-sales-data/lexus/lexus-ls/ och 21934 MB S-klass http://left-lane.com/us-car-sales-data/mercedes-benz/mercedes-benz-s-class/

Notera också att Tesla sålde 15169 fordon under samma period! http://left-lane.com/european-car-sales-data/tesla/

Så jag kan tänka mig att Lexus inte är med då det inte är en tillräckligt vanlig bil i den svenska trafiken.

MVH AL

#22
2016-09-09 10:33

Har de fyrhjulsstyrning så behöver de kanske inte vara så klumpiga. Vet inte om nån av Merca eller BMW har det men skulle ju förvåna om det inte fanns på tillvalslistan. Tillsammans med andra saker som tuta och växelspaksknopp ;)

#23
2016-09-09 13:56

7 serien har styrning även på bakhjulen, vet inte hur det är med mercan.

#24
2016-09-09 14:54

MVH AL, det finns ju statistik att tillgå som visar varenda såld bil så det tror jag inte är fallet. Enda förklaringen jag kan se (om jag inte missat den bland uppåt 400 olika modeller) är att den inte längre säljs i Sverige eller inte har sålts i ett enda exemplar.

http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar_per_manad_1/topplisto...

Lite konstigt att Simon då beklagar att de inte tagit med den i testet.

#25
2016-09-11 12:31

Om en bil är klumpig beror snarare på dess vikt än dess hjulbas. Kort hjulbas är bra om man ska köra snabb slalom mellan koner. Annars är en längre hjulbas att föredra.

#26
2016-09-11 17:58

Sammen; Enligt Lexus svenska hemsida finns LS att beställa; ingångspris 916 100 kr. http://www.lexus.se/car-models/ls/ls-460/#Introduction

Så den säljs uppenbarligen, men inte i några större upplagor;)

Tesla däremot går som tåget!

MVH AL

#27
2016-09-11 23:02

MVH AL jasså där ser man, den går alltså att köpa? Desto märkligare... Jag kan bara se tre förklaringar.

Antingen har jag missat bilen i listan, eller så har bilsweden missat att föra in bilen i statistiken eller så har den trots att den finns till försäljning inte sålts i ett enda exemplar de senaste åren. Vad som är mest troligt vet jag inte. ;)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.