Bild
Nästa artikel

Test: BMW 5-serie, Mercedes E-klass, Volvo S90 (2017)

Nybilstest

Hur bra är BMW:s nya 5-serie? Räcker den till för att klå värsta konkurrenten Mercedes E-klass? Kan den matcha erkänt kompetenta Volvo S90? Vårt test ger klara besked!

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Ändra aldrig på ett vinnande lag. Så brukar det ofta heta i idrottssammanhang. Det är en devis som i högsta grad gäller även i bilbranschen, speciellt när det handlar om designen på tyska prestigemärken. Där tillåts sällan några mer radikala stilgrepp i samband med generationsskiften, åtminstone inte på de ekonomiskt viktigaste modellerna. Den bakomliggande filosofin  är att potentiella kunder ska känna igen sig och inte skrämmas bort av alltför yviga och spektakulära karosslinjer.

Det som gäller är istället försiktig förändring och det är något som senaste upplagan av BMW 5-serien – den sjunde sedan starten 1972 – är ett rullande bevis för. Trots att modellen är helt ny känns formerna vid en hastig anblick märkligt välbekanta, både på ut- och insida. Men tittar man lite närmare på bilen upptäcker man snabbt att den ger ett betydligt nättare och slankare intryck än sin föregångare, trots att den vuxit på alla ledder (tre cm på längden, en cm på bredden och två cm på höjden).

Den nya BMW:n ser inte bara nättare ut än den tidigare modellen. Den känns också mycket smidigare att hantera än den gamla ”femman” i alla situationer.
Speciellt markant är skillnaden i tät stadstrafik och trånga utrymmen, typ parkeringsgarage. Där upplevdes den förra modellen som irriterande stor, trög och otymplig. En känsla som är helt borttrollad i nya 5-serien. Tack för det!

Långt viktigare än hur BMW:s nya stolthet står sig mot sin föregångare är förstås hur den klarar sig när den får möta några av sina värsta konkurrenter. En given motståndare är Mercedes E-klass och en annan är den svensk-kinesiska premiumuppstickaren och tidigare testvinnaren Volvo S90. 

Till testet lyckades vi skrapa ihop tre bilar med helt likvärdiga drivlinor: 2-liters turbodieslar på knappt 200 hk i kombination med automatlåda. Alla var dessutom tvåhjulsdrivna: Volvo fram, BMW och Mercedes, som sig bör, bak. Modellbeteckningarna är 520d, 220d och D4 och grundpriserna på de testade versionerna ligger på 459 900 kronor för BMW:n, 458 700 kronor för Mercan och 424 500 kronor för Volvon, som därmed är testets ”billigaste” bil.

I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa vilken bil som vann. Köp och ladda ner testet här!

Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?

Kommentarer

#1
2017-04-25 13:21

Behöver man ens läsa testet? Alla vet på förhand att Volvo vinner. Inte ens en Rolls Royce Phantom kan mäta sig med en Volvo på svenska motorsajter.

#2
2017-04-25 13:29

Mercedesen är min favorit men jag skulle välja bensinmotor.

#4
2017-04-25 14:27

Damir

Kanske dags att inse att Volvo bygger kompetenta bilar idag.

V90 utsågs i tidningen Top Gear till bästa storkombi före MB E-klass...

Annars får du väl läsa de mer nyanserade och opatriotiska tyska biltesterna och se hur ofta icke tyska märken vinner i den här klassen... ;-)

#5
2017-04-25 14:33

Otidsenliga bilar som knappast någon är intresserad av idag gissar jag.

#6
2017-04-25 14:47

Prestigelös

Läser mest brittiska tidningar, då de sällan har några seriösa bidrag i dessa tester och kan då vara opartiska. Alla är överens om att Volvos nya 90-serie är riktiga premiumbilar och för första gången kan jämföras med tyskarna.

Dock så har dem svagheter, bl.a. en växellåda som ibland tvekar och har rätt dålig respons. Har inte läst/sett en enda provkörning där det inte nämns, förutom här i Sverige. I XC90 så är de flesta överens om att Volvos D5a inte kan matcha tyskarnas 6or på något sätt. Sämre prestanda, låter ansträngd och har ofta högre förbrukning trots minst motor. Förutom i Sverige då. Här är den bäst på allt.

Ett annat exempel är allt om bilars duell mellan V90 och MB E-klass där V90 får 5 av 5 i betyg för drivlinan och E-klass, utan någon förklaring, får 4 av 5 i betyg. Detta trots att MBs dieselfyra är världens överlägset renaste dieselmotor, har en fin 9-växlad låda, är snålare och har bättre gångkultur.

#7
2017-04-25 15:50

Mercedes-Benz das Beste oder nichts!

#8
2017-04-25 16:06

pinjong.
Otidsenliga bilar som tyvärr alltför många drömmer om.

#9
2017-04-25 18:47

Damir: Jag äger en F10:a MY16. Totalt jävla bajs. Provkörde en vettigt utrustad V90. Jämfört med min F10:a så är ju Volvon rena drömmen. Nu är det förvisso inte F10:an som jämförs här, så min jämförelse haltar.
Men att Tyskar automagiskt ska vara bäst på något spyr jag på.

#10
2017-04-25 19:31

Milkylainen en standardutrustad Volvo V90/S90 med en D3 motor tycker jag knappast är roligare än en standardutrustad BMW 5-serie eller en Mercedes e-klass. Men smaken är subjektiv.

Dessa bilar är bra på olika sätt, för min del så kan jag inte välja ut någon favorit av dessa tre. Svårare blir det när Audi släpper sin nya generation av A6.

#11
2017-04-25 19:51

Jag hade nog valt Mercedes, förr var man inte ens intresserad av Mercedes... kanske tecken på att man börjar bli "gubbe" eller?

#12
2017-04-25 21:28

V90 vann otippat(!) på bättre ekonomi. Jag hade valt MB eller BMW. Tror oxå att nya A6 kommer bli en dräpare...

#13
2017-04-26 05:59

Rena dinosauriebilar. Diesel är stendött om 3-4 år.

#14
2017-04-26 07:16

Mercan har renaste motorerna och bästa lådan sen var det ju det där med kvalitetskänsla,håller nog på MB om man har råd, smakar det så kostar det,i det fallet är dom nog ganska lika

#15
2017-04-26 16:05

Bensinare dör mycket före diesel och diesel gjord av restprodukter är ett av dom miljövänligaste alternativen i dagens läge, inte ens PHEV-bilar hänger med.

#16
2017-04-27 11:13

Nu har jag läst ett antal tester även utländska. Ibland vinner BMW,n med några poäng och ibland Mercan. Det är meningslöst med debatten "min pappa är starkare än din" Att välja mellan dessa tre är som att välja en kostym, vilken passar bäst och är snyggast. Likadant debatten mellan bensin-diesel, nu har Mercedes satsat 2,5 miljarder € på en ny motorgeneration, man gör inte det utan någon som helst framförsikt. För mig är MB E220d självklar för dess design, logiska layout m,m. Men Volvo har tagit ett stort steg framåt.

#17
2017-04-27 14:19

Axel61

Håller med, vilken bil man väljer handlar mycket om smak. Nu har jag inte läst detta testet men någon skrev att S90 vann. Att Volvo Efter 3-4 års utveckling under kinesiskt ägande plötsligt är bäst i premiumklassen har jag svårt att tro.

Sett ett x antal duelltester på youtube. I ett test vinner MB e-klass pga motorn(220d) och oslagbar komfort, Volvo S90 D4 kommer på 3:e plats bakom Jaguar XF(brittiskt program).

I ett annat brittiskt test så vinner nya 5:serie mot MB e-klass, pga likvärdig komfort men bättre växellåda och betydligt roligare att köra.

Skulle nog välja BMWn trots att Volvo, precis som du säger, har tagit ett stort steg.

#18
2017-04-28 17:13

Har en kompis som nu får returnera sin V90 pga alla små/stora fel sen leveransen för knappt ett år sedan, det var inte ovanligt med fel i dom tidiga leveranserna tydligen. Inte premium.... ÅF:en har tröttnat och Volvo Cars verkar inte bry sig. Men som sagt, smaksak vad man gillar, för mig var Volvos skärmar och interface avtändande, MB´s design är enklare att använda (tycker jag).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.