Bild
Nästa artikel

Test: BMW 2-serie, Mercedes B-klass, Volkswagen Golf Sportsvan (2019)

Nybilstest

Högbyggda, flexibla och rymliga men ändå kompakta bilar lever på skuggsidan trots att de är smartare val än sina konventionella kusiner. Kan nya Mercedes B 220 d öka intresset? Matchen går mot BMW 218d Active Tourer och Volkswagen Golf 1,5 TSI Sportsvan.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis på vibilagare.se/fri. Du behöver prenumerationsnummer och postnummer.

Läs hela testet (endast för prenumeranter)

På väg mot några teststräckor i Dalarna och Värmland ser vi försvinnande få andra bilar av samma typ som i vår testtrio: BMW 218d xDrive Active Tourer, Mercedes-Benz B 220 d eller Volkswagen Golf Sportsvan 1,5 TSI. 

Varför nappar inte fler, tänker jag och kliver ur för ännu ett bilbyte längs en slingrig väg där granskogen sluter sig omkring oss. En biltyp som är så lätt att komma i och ur, lätt att lasta barn, barnstolar, barnvagnar och helghandlandet i, lätt att stuva om för alla möjliga ändamål, lätt att köra, lätt att hantera – varför säljs det så få?

Hur fick crossover- och suv-modeller övertaget, snarare än de här smartare och mer praktiska bilarna? Även jämfört med normala, mer säljande modeller som BMW 1-serie, Mercedes A-klass och den allestädes närvarande Volkswagen Golf är ju vår testtrio mycket klyftigare kusiner.

Är det priset? Knappast, jämfört med en 1-serie med samma motor och utrustning kostar en BMW Active Tourer cirka 3.500 kronor mer, den pinfärska B-klass cirka 17.000 kronor mer än en A-klass och en Golf Sportsvan cirka 14.000 kronor mer än en motsvarande vanlig Golf. Oavsett val får man i vår testtrio en betydligt mer användbar bil utan att försaka något speciellt ens i köregenskaper, vilket man får vara beredd på i en suv-modell.
 

I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann. Köp och ladda ner testet här.

Det här testet publicerades ursprungligen i Vi Bilägare 04/2019Läs om hur du aktiverar din digitala läsning!

Diskutera: Vilken är din favorit av bilarna?

Kommentarer

#1
2019-04-10 09:27

Jag tror MB:n är den jag skulle ha valt av dem. Fast jag tycker de känns lite väl förnuftiga så de kanske gör sig bäst för folk med Eccoskor och ulltröjor.

#2
2019-04-10 09:32

Eccoskor har jag, men ulltröjor är inget jag använder.

#3
2019-04-10 09:54

Jag kör Picasso och har varken ecco-skor eller ulltröjor, däremot Rieker skor och bomulls-cardigan samt polotröjor. Och ibland tweedkavaj. På vintern självfallet en duffel!

#4
2019-04-10 10:17

Skulle vilja ha en Mercedes "EQB" med eldrivlina. En praktisk A-klass med andra ord.

#5
2019-04-10 10:32

Noterar att benämningarna MPV och flexbil för dessa bilar inte används i artikeln.

#6
2019-04-10 10:54

Mb givetvis :)

#7
2019-04-10 11:23

Har ju åkt Golf SV under några år nu och kan bara intyga att den modellvarianten av Golf är den som definitivt passar oss bäst av alla Golfar. Lagom stor och bekväm att både ta sig i och ur och att åka i. I likhet med en annan skribent här som har svårt att hitta nåt nytt som känns bättre så är det likadant här. Brukar byta efter ca: 4 år och innan bilen nått 10.000 mil men just nu ser det mörkt ut att hitta nåt som känns bättre eller i alla fall lika bra och milen rullar på... Och att köpa en likadan bil som man har finns inte på kartan...:) Jo, priset är ju givetvis också en faktor att ta hänsyn till så den delen får ju också räknas in när man letar alternativ.

#8
2019-04-10 12:17

Det är väl lite så att sunt förnuft hamnar långt ner på listan numera.
Tänk att det är många barnfamiljer som valt en mazda3 eller en bmw 1 serie bara för att.
Bilar som är totalt värdelösa för fler än två.

#9
2019-04-10 13:11

Där tror jag du har helt fel, jag har inte sett barnfamiljer med dessa modeller du anger. Dock tror jag många skaffat dessa modeller du anger som en andra bil till familjen. Sedan finns det par utan barn som kanske tycker en Mazda 3 är lagom stor och dyr bil att äga.

#10
2019-04-10 14:17

@Pi: Jag har samma problem, hittar inget alternativ till min MPV/flexbil i A-segmentet, Toyota Verso-S. I mitt fall kan jag inte ens byta till samma modell, Toyota säljer den inte längre här.
I ditt fall finns ju ett fullgott alternativ, Mercedes B-klass. Där är det väl bara prisskillnaden som hejdar... För mig är MB B-klass både för stor och för dyr.

#11
2019-04-10 14:44

40-talisten - nja, skall man vara ärlig så skulle jag nog klara mig med samma storlek på bilen som du och då känns inte en B-klass riktigt motiverad. Bland de modeller som skulle kunna tänkas ligger nog f n Seat Arona bäst till men nåt riktigt köpsug genererar inte den heller - känns bl a liiiite "billig" i detaljerna inombords även om man säkert kan vänja sig. Men storleken skulle nog räcka. Sen skulle jag helst välja nåt annat än en VAG-bil denna gång. Slutligen är det ju många nya modeller på gång under året så man blir lite villrådig.

#12
2019-04-11 08:11

Om jag skulle köpa en Golf fick det blir en SV. Vanliga Golf känns för trång för mig. Praktiskt också att man kan skjuta baksätet. Sånt gillar jag. Det enda är väl att mer högbyggda bilar blir mer vingliga, ostadiga. Sånt gillar jag inte.

#13
2019-04-11 08:56

Dessa är dock inte högbyggda. Utan som en standard. Dock karossen byggd på höjden. Fantastiska utrymmen. Golf sv borde vara urtypen av bil för alla. Optimal på alla sätt. 1.0 m aut dessutom pigg och snål. Betydligt bättre komfort än standard golfen då denna har ett foljsammare fjädring. Inte så förbannat stumt som en ren bonus även lägre ljudnivå. Insteget dock magiskt. Precis som en högbyggda suv.

#14
2019-04-11 10:03

Saabium tycks inte ha kört nån sån här bil eftersom han påstår att dom är vingliga och ostadiga. Men jag kanske inte upptäckt det ännu efter bara ca: 7500 mil - så kan det ju också vara....

#15
2019-04-11 11:21

Misstänker att känslan av pensionärsbil eller familjebuss ligger bakom att det inte säljs så många

#16
2019-04-11 12:53

Form före funktion. Helt logiskt i vår postindustriella tid.

#17
2019-04-11 13:33

Ja, är det uteslutande utseendet/biltypen som styr vid bilvalet så kanske man missar dessa utmärkta bilar. Även om t ex de flesta Toyota-bilar i mina ögon är betydligt "anskrämligare" i utseende. Och inte tycker jag att just dessa 3 ger speciellt mycket buss-vibbar... Men som vanligt så är smaken som baken...:)

#18
2019-04-11 18:36

Hm, kommentarerna fick mig att kika lite närmare på Golf SV. Modellen är onekligen vettig och praktisk. Dessutom lite lägre i pris som beg i jämförelse med vanliga Golf förmodligen för att den är lite mindre poppis.

#19
2019-04-12 08:27

Det fascinerade är väl att det bara skiljer 0,5 dl mellan diesel och wv bensinaren på dessa högbyggen.

#20
2019-04-12 17:07

Har kört BMW´n som hyrbil ett par gånger och den är förfärligt bullrig, stel, stötig, trist, en helt avgörande sak för mig. MB är mitt val

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.