Bild
Nästa artikel

Test: BMW 1-serie, Honda Civic, Mercedes A-klass (2018)

Nybilstest

Fjärde generationens Mercedes-Benz A-klass är inte bara större än de tidigare, den har också fått ett för klassen nytt mått av spännande teknik. Hur klarar BMW 1-serie och Honda Civic den utmaningen?

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Läs testet gratis (endast för prenumeranter)

Knappast någon annan bil har med modellnamnet i behåll förändrats så mycket som Mercedes-Benz A-klass. Mellan den första versionens ranka högbygge, debut för 21 år sedan, och den pinfärska generation fyra ligger en ocean av filosofier kring hur en stjärnprydd bil i ungefär Golfstorlek ska vara funtad.

Det stora skiftet kom med den förra A-klass. Ut for karaktären av ”pensionärsbil”, till förmån för en låg, snudd på sportig och lyxig framtoning med attraktion mer för en yngre publik. Receptet lyckades, försäljningen sköt kraftigt i höjden på alla marknader.

Nya A-klass är rätt lik den utgående modellen, men formatet är större (tolv centimeter längre kaross, tre cm större axelavstånd), karossidorna är rensade från veck och fronten knyter an till senaste CLS-versionen. Ur vissa vinklar har linjerna också en air av stora S-klass, ingen tillfällighet eftersom det till A-klass droppat ned åtskillig utrustning som tidigare bara fanns i rena lyx-Mercedes. Det har dessutom tillkommit ett helt nytt ”upplevelsesystem”, MBUX kallat (Mercedes-Benz User Experience), som ännu så länge bara finns i A-klass – ytterligare en markering av vilken allt större betydelse modellen fått för Mercedes.
 

Testbilen är en 180 d, med 1,5-liters turbodiesel och 116 hk. I vårt beräknade grundpris 285 900 ingår det ”obligatoriska” paketet SE Edition, med LED-strålkastare, automatisk klimatanläggning, fler röststyrningsfunktioner etc. Testbilen har även Premiumpaket, 35 000 kronor, med bland annat avancerad navigator, två 10,25-tums skärmar, parkeringspaket, panelbelysning i 64 färger och speciellt ljudsystem. Bilen var extrautrustad för totalt 90 000 kronor, med bland annat den lyckade konstläderklädseln Artico, navigationsfinessen ”augmented reality” (en videobaserad förstärkning av vissa nyckeldetaljer, exempelvis husnummer eller rätt avtagsvägar), trådlös telefonladdare, sidokrockkuddar bak och mycket, mycket annat.

Konkurrenterna BMW 116d, med trecylindrig turbodiesel på 116 hk, och Honda Civic i-DTEC med märkets nya turbodieselfyra på 120 hk, når inte alls samma prisnivå: Knappt 280 000 kronor för BMW i förhållandevis enkelt utförande respektive drygt 270 000 kronor för Civic i nästan maxutrustat utförande.

Alla tre riktar sig till folk som inte har småbarnsfamiljens fraktbehov. I bagageutrymmena får visserligen vår testbarnvagn plats men inte så mycket mer. För bakåtvända barnstolar i baksätet är det också trångt, minst så i Honda. För fyra åkande är det annars ganska gott om plats, åtminstone i Mercedes och Honda. BMW känns och är klart trängre, särskilt i kupébredd. Intrycket förstärks av sluttande vindrutestolpar som tränger sig på. 

I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann. Köp och ladda ner testet här.

Det här testet publicerades ursprungligen i Vi Bilägare 09/2018Läs om hur du aktiverar din digitala läsning!

Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?

Kommentarer

#1
2018-07-05 13:17

Jag väntar på GLA. Vet någon när den kommer?

#2
2018-07-05 16:40

Det testade exemplaret av Mercedes A-klass hade alltså ett pris på 382.050:-. Lägg till vinterdäck och du närmar dig 400.000 och då får man en bil i Golf-klassen med en 116-hästars diesel.

#3
2018-07-05 17:37

Det kostar att ligga på topp...!

#4
2018-07-05 22:32

Det är väl inte illa, en "Golf" för 400 laxar... antingen tar man dubbelt betalt för varan och säljer ett fåtal av dem... eller så massproducerar man och gör liten vinst. Mercedes A-klass tycker jag ändå slår de andra bilarna i designen, endast grillen som kunde gjorts lite snyggare och lite mer diskret. (inget stort emblem).

#5
2018-07-05 23:15

Ja, det är onekligen en snygg och mycket bra bil men listan på andra bilar jag hellre skulle köpa för knappt 400.000:- är för mig ganska lång. Alternativt spara 100-150.000:- och nöja mig med någon av konkurrenterna i klassen.

#6
2018-07-06 08:42

Nä, den kostar 285Kkr med det som behövs. När skall ni lära er att läsa?

#7
2018-07-06 09:05

"inte bara större...", det är väl bara idiotiskt att varje generation av en modell ska vara större än den förra.

#8
2018-07-06 09:21

Lär dig själv att läsa, jag skrev det testade exemplaret som man i testet jämför med den absolut dyraste Civicen.

Visst en standardutrustad A-klass kostar 285.000:- men då borde den jämföras med en Civic i Comfortutförande som kostar 212.000:-. Nästan en prisskillnad på 70.000:- och då är ändå inte Civicen speciellt prisvärd.

#9
2018-07-06 23:17

Sammen: Utrusta den där Golfen (redigerat/Hackenbush) i motsvarande grad och den lär blir dyr, den med!

#10
2018-07-07 08:08

Notarius, återkom när du kollat vad du har för spec på en Golf 1,6 TDI för 400.000:-!

Ni får tycka den är prisvärd om ni vill, själv skulle jag lägga dom pengarna på något annat roligare och större.

#11
2018-07-10 10:52

Sammen, kan absolut hålla med om att det är svårt att säga att mercan är prisvärd men det är förvånansvärt enkelt att få en golf över 400k... fanns ändå en del kvar att plocka på, och jag körde in alla paket för att hålla ner priset. Om man verkligen vill kan man säkert få betala 450 k för en Golf 1.6 tdi, åtminstone i kombiutförande.
Golf 1.6 TDI 85 kW (115 hk) 7 vxl DSG
247 400 kr*1 Extrautrustning 162 900 kr*1 Totalt 410 300 kr*1

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.