Bild
Nästa artikel

Test: Audi Q3, BMW X2, Lexus UX (2019)

Nybilstest

De bygger på enklare och billigare standardmodeller men Audi Q3, BMW X2 och Lexus UX vill locka med trendig stil och en känsla av lyx snarare än praktiska företräden. Vilken lyckas bäst?

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis på vibilagare.se/fri. Du behöver prenumerationsnummer och postnummer.

Läs hela testet gratis (endast för prenumeranter)

Audi Q3, BMW X2 och Lexus UX är bilar man unnar sig snarare än väljer av rent rationella skäl. Att teknik och konstruktion i många stycken delas med andra modeller spelar inte så stor roll, med hjälp av extra formgivning, påkostad stil och smart marknadsföring kan tillverkaren simsalabim ta ut ett kryddat pris för nöjet att få köra något mer personligt.

Testets Lexus UX 250h FSport S E-Four (puh!) kostar stolta 550 000 kronor, medan en Toyota C-HR med hybriddrift, på vilken UX delvis baseras, som mest kostar cirka 285 000 i grundpris. Då ska sägas att UX här är fullutrustad, det enda som saknas är ett ”panoramatak” – man får nöja sig med taklucka som extrautrustning. Enklaste UX med enbart framhjulsdrift finns från 339 900 kronor. Audi Q3 40 TDI quattro Proline S tronic och BMW X2 xDrive20d är förstås inga lågprisprodukter heller, de börjar runt 400 000 kronor och kan hängas på allt möjligt för att hamna (minst) i paritet med Lexus.

BMW och Lexus har lätt säregna karossprofiler, med ”höga” underdelar, låga tak och gott om karossveck. De ser ut som buljongtärningsversionerna av sina större syskon. Audi är mer konsekvent högbyggd och har i nya versionen fått lite sidoveck liknande dem på syskonmodellerna.
 

I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann. Köp och ladda ner testet här.

Det här testet publicerades ursprungligen i Vi Bilägare 07/2019Läs om hur du aktiverar din digitala läsning!

Diskutera: Vilken är din favorit av bilarna?

Kommentarer

#1
2019-05-24 12:21

De ser ju identiska ut...

.

#2
2019-05-24 13:21

Audin är den enda jag skulle visa mig i omaskerad.

#3
2019-05-24 13:30

Lyxiga? Trånga och bullriga.

#4
2019-05-24 13:38

Såg en stropp i en sån där BMW och tyckte bara synd om människan.

#5
2019-05-24 13:56

I TV test, om man får nämna det här, mellan XC40 och Lexusen sågas japanen. Blir säkert samma här. Tyvärr håller den inte måttet, kolla bara bagageutrymmet. Kan ju knappast tävla med en Polo.
Trist för jag blev lite sugen på Lexusen när den kom men nej inte längre.

#6
2019-05-24 14:04

Tycker nya XC40 är rejält ful, särskilt i bäbisblå lack så BMW:n skulle bli mitt val. (Jag vet att XC40 inte är med i artikeln men den dominerar marknaden just nu).

#7
2019-05-24 15:06

Läste också detta test i TV dagen före jag skulle hämta ut min UX och fick en närmast sömnlös natt. Konstaterade vid första körningen att jag inte håller med om i stort sett något som skrevs. Testföraren verkade redan bestämt sej i förväg. Bagaget är vad det är, jag kör med den i jobbet och klarar mej bra, man skulle ju kunna fälla baksätet i värsta fall. Dock ingen 4 personers familjebil såklart. Testföraren i TV hade uppenbarligen ingen som helst förståelse eller kunskap om hur en hybridbil ska köras för att utnyttjas rätt. Det hade blivit samma sak om han satt sej i XC40'an och aldrig kört med manuell låda. Hade inte heller gått bra. Ljudnivån är o.k., det vägljud som kom förvärrades såklart av att testbilen har trista runflat däck i lågprofil. Min har vanliga däck i högre profil. Inget vindbrus hörs i min bil. Bränsleförbrukningen ligger för mej på 5,1 i pump med mestadels landsväg/motorvägskörning, alltså inte optimalt för hybrid. Nu efter 2 veckor och 300 mil ångrar jag mej inte det minsta och kommer aldrig att blint lita på ett test, även om det är en ansedd motortidning som TV.

#8
2019-05-24 16:37

Vilken hsd drivlina är det Lexusen kommer med? 1.8, 2.0 eller 2.5?

#9
2019-05-24 16:41

Mitt val hade också varit BMWn, den är minst SUV-ig

#10
2019-05-24 16:54

UX är med 2.0 och jag anser åtminstone att det är den minst Suviga av de båda. Jag hade inte väntat mej att UX skulle vara inspirerande att köra, jag hade Mazda 6 innan som verkligen är kul på kurviga asfaltvägar, UX är faktiskt lite åt det hållet också vad gäller vägegenskaperna. CVT-lådan gör ju färden lite annorlunda på gott o ont men den som bara kört tidigare versioner av den, antingen Lexus NX eller äldre Toyota kommer nog att bli lite förvånade, precis som de som bara har sina erfarenheter grundade på vad de läser på nätet.

#11
2019-05-24 20:19

Quattron.

Bra val, lita inte ett skit på biltester, ger bara en fingervisning och är även där personligt tyckande. Xc40 är riktigt ful och misslyckad, Xc60 är tvärtom mycket lyckad i mina ögon. Ux bagageutrymme gjorde dock att vi valde bort bilen samt att den var lite för låg för att få ett riktigt bekvämt i och ursteg till bilen. I övrigt är den på topp, bra personligt val. Vi valde tillslut nya Rav4, Nx var också en kandidat, liksom Honda Crv.

#12
2019-05-24 20:51

Jag hade valt Q3 för att den ser mer ut som SUV än övriga. Dessutom verkar markfrigången vara bäst på Q3, om man tittar på bilderna.

#13
2019-05-25 07:34

Alla de här bilarna ser totalt budget ut på insidan. Man överraskas hur mycket folk är villiga att lägga på ett par centimeter förhöjd kaross. Biltillverkarna täljer guld i den här mini-SUV trenden.

#14
2019-05-25 09:29

Audin är lätt mitt val därefter BMW. Fullexus skulle jag inte våga visa mig i. Den som ägt en Audi och är seriös köper bara kvalitetsbilar från Audi / VAG igen och igen. Detta är min tredje Audi o frun min kör också självklart Audi.

#15
2019-05-25 19:15

Har också erfarenheter av Audi, inte alls desamma som Låg. Tydligen finns det stora dalar o toppar där. Gav upp efter allt strul. Gudskelov hann jag inte köra utanför garantitiden. De felfria bilar jag haft sedan dess är en V60 AWD 2015, Mazda 6 och nu säkerligen Lexus. Är dock ingen märkesfreak och kan hålla med om att UX har ett säreget utseende, men det är upp till betraktarens öga. Kvaliteten är en annan sak som ju är ganska väldokumenterad.

#16
2019-05-27 08:04

Man överraskas hur mycket folk är villiga att lägga på ett par centimeter förhöjd kaross. Biltillverkarna täljer guld i den här mini-SUV trenden.
Ja det är konstigt hur man lyckats övertyga så många att lägga pengar på en lite högre bil med större däck för mer pengar och utan nämnvärt mervärde.
Bullrigare och mer vindkänslig och oftast mindre än en motsvarande kombi.

#17
2019-05-27 11:35

BMW och Lexus riktigt snygga och tidsenliga, Audin är ju anskrämligt ful och gammalmodig passar gamla gubbar som inte hängt med de senaste 20 åren ;)

#18
2019-05-27 11:46

De drar mer bränsle också, det glömde du säga.

#19
2019-05-28 20:21

Mso #16
Hur man värderar mervärdet är väl ändå upp till bilköparen. Dom som köper en bil av SUV-format köper ju den för att dom vill ha en sådan och mest troligt uppskattar det bilen erbjuder. Eller du kanske menar att dom är helt vilseledda och inte förstår sitt eget bästa eller för den skull kan avgöra vad dom vill ha för biltyp?

#20
2019-05-29 17:17

Lexusen består av och ser ut som bilvärldens samlade skit avsedd för gamla gubbar med keps medans BMW o Audi står för fräschör. Körglädje o vitalitet!

Dock kan jag tycka att Audi Q7 ser lite oproportionerlig ut och därför inte speciellt snygg men Audi upp till Q5 är grymma premiumbilar. I denna samling är Audi Q3 den klarast lysande stjärnan.

#21
2019-05-29 21:42

Det var ju en bra idé. Jag ska köpa en keps nu när jag är ute och kör i det totala förfallet med Lexus. Alltid sist i ägar- och kvalitetsstatistiken, eller?? Jag har nog missat den fantastiska premiumkänslan under mina 27000 mil med A4Quattros, jag hoppade av folka-bilarna eftersom det är viktigt för mej att komma fram i mitt jobb utan problem. Den enda bilen jag haft som jävlats mer än den sista Audin var en V50 -04 som också hälsade på i verkstaden med aldrig sinande problem. Men det är kul att Låg har hittat rätt för sin egen del.

#22
2019-05-29 23:31

Quattron.

Hade du något lacksläpp och rost på någon av A4 orna folkabilarna? Nä, tacka vet jag Lexus i jämförelse...

#23
2019-05-30 09:24

Nej, de hann bara bli ca 2 år i min ägo så rosten hade väl inte fått fäste än. Jag menar mest att helt utan egen erfarenhet totalt nervärdera en av dem är Lågt. "Lexus består av....bilvärldens samlade skit" är ju ett fantastiskt "moget" och välgrundat uttalande. Men jag har lovat mej själv att inte dras in i sådana här Låga debatter så Over n' out från denna tråd!

#24
2019-05-30 16:02

Auattron:
Du har helt rätt i att man inte ska bemöta ”idioter”. Dock kan en viss Shogun sprida vilka villfarelser som helst o spy galla över allt möjligt tex de franska bilmärkena som han alldeles nyss kallade för ”All skit på ett ställe, fattas bara PSA också....” utan att någon enda verkar moderera dessa tilltag. Hur kan dessa tilltag accepteras på denna sajt??

Mitt förra inlägg ska ses som ett test om huruvida shogun reagerade tog åt sig och det gjorde han eller om det är en hon i vilket fall. Jag kan skilja på mig och dig som person och de prylar jag och du äger.

En bil tex Toyota / Lexus mm är bara en plåtburk på fyra hjul. Punkt! Jag har ägt Audi sedan drygt 15 år tillbaka och kört dem mellan 15 000 - 20 000 o sen bytt upp mig till den nyaste Audimodellen. Byte sker oftast efter fyra år. Min nuvarande köptes förra året och är en årsmodell -18 / 19. Jag tycker att Audi i stort tillverkar genuint schyssta bilar frånsett Audi Q7 som ser väldigt klumpig ut.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.