Bild
Nästa artikel

Test: Audi Q2, Kia Niro, Opel Mokka, Peugeot 3008, Seat Ateca (2017)

Nybilstest

Crossover är inte bara en idé om hur mat ska lagas eller hur kläder ska kombineras – det är också bilar som vill spela alla möjliga olika roller. Vilken av Audi Q2, Kia Niro, Opel Mokka X, Peugeot 3008 och Seat Ateca ska stå längst fram på scenen?

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Läs hela testet gratis (endast för prenumeranter)

Vad är det som inte är en vanlig halvkombi, inte en så kallad suv, inte en traditionell kombi och inte en bil med terränggående ambitioner men som ser ut som en korsning av alltsammans?
Svar: En crossover.

Det är en allt vanligare biltyp som vill vara som en schweizisk armékniv och spela alla möjliga roller i ägarens liv. Crossovern ska genom sin dopade design förknippas med något bortom det vardagliga tråk och tvång som märkessyskon med ofta likartad teknik men mindre flashig klädsel får knota runt i.

Audi Q2, Kia Niro, Opel Mokka X, Peugeot 3008 och Seat Ateca är nya eller förnyade crossovermodeller av lite olika slag. De kan utrustas på mängder av sätt och ha fram- eller fyrhjulsdrift, bensin- eller dieselmotor (utom Niro som enbart finns med hybrid- och framhjulsdrift).

Testets Audi Q2 är en 1,4 TSI med 150-hästars bensinturbo, framhjulsdrift, avstängning av två cylindrar under låg belastning, samt sjuväxlad dubbelkopplingslåda. Grundpriset är knappt 280 000 kronor men med all testbilsutrustning springer notan upp till inte mindre än 435 000 kr.
 
Kia Niro är en bensin- och elhybrid av likartad teknisk fason som exempelvis Toyota Prius och har sexväxlad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift och i testet ”paket två” av de tre som erbjuds. Automatisk nödbroms AEB ingår i alla versioner som säljs i Sverige. Grundpriset är 249 800 kronor, metalliclackering för drygt 5 000 kronor är enda tillägget på testbilen.

Opel Mokka fick efter en mild ansiktslyftning interiört och exteriört tillägget X i beteckningen och är i testet försedd med 1,4-liters bensinturbo på 152 hk och den sexväxlade automatlåda som med denna motor ingår tillsammans med fyrhjulsdrift, vilket Mokka är ensam om i testet. Testexemplaret kostar knappt 278 000 kronor.

Peugeot 3008 är ensam om turbodieselmotor i testet, en från koncernen välbekant 120-hästare kopplad till en sexväxlad automatlåda och framhjulsdrift. Fyrhjulsdrift finns inte ännu till 3008, däremot ett system med fem valbara lägen för bättre ”terrängrespons” under besvärliga förhållanden. Testbilen saknar dock detta och kostar med all utrustning och ”GT-Linepaket” knappt 355 000 kronor, näst mest.

Seat Ateca i utförande TSI 115 Style är testets billigaste bil, drygt 240 000 kronor, och försedd med en blott trecylindrig bensinmotor med turbo, framhjulsdrift och max effekt 115 hk. 
 
I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann testet. Köp och ladda ner testet här!
 
Diskutera: Vilken är din favorit av de fem bilarna?

Läs mer om: Audi Q2, Kia Niro, Opel Mokka, Peugeot 3008, Seat Ateca

Kommentarer

#1
2017-02-09 18:05

Ingen av bilarna är min favorit, det här är en biltyp som är sämre för miljön pga högre bränsleförbrukning och dyrare än riktiga bilar. kort och gott en bil för mindre miljövänliga och trendkänsliga personer-de få som verkligen behöver högre markfrigång och fyrhjulsdrift ( som inte ens finns till Peugeot 3008) är undantagna.

#2
2017-02-09 18:12

Jag vurmar för Audin Q2. Men den är för dyr i det utförande jag skulle vilja ha, så det blir ingen.

#3
2017-02-09 19:16

"de få som verkligen behöver högre markfrigång och fyrhjulsdrift".
Here we go again ...

#4
2017-02-09 20:05

Rätt bil vann. :-)

#5
2017-02-10 08:46

Min favorit av bilarna är Niro. När jag såg en Q2 i München i höstas tänkte jag att den borde kosta 170 ungefär.

#6
2017-02-10 08:03

Som jag skrev tidigare i en annan tråd tycker jag att Ateca- och Niro-storleken (runt 435 cm lång och litet högre) är super. Potential för bra baksäte, och också för bra bagageutrymme som bör räcka i de flesta fall för de flesta. MB B-klass, Golf Sportsvan, Qashqai, Ford C-Max, m fl, ligger också här (inte alla med SUV-ambitioner förstås). Smidigt format i stadstrafik, vid parkering etc, men funkar även på längre turer.

Resultatet kan dock bli väldigt olika beroende på hur de 435 cm och höjden disponeras. Ateca har ett riktigt bra baksäte, och Niro också helt ok. 3008 har sjabblat bort baksätet däremot på något sätt, trots att det är en längre bil. (Har provsuttit dessa.) Nya Skoda Yeti hoppas jag kan bli riktigt bra i den här storleken!

Ett faktum är dock att SEAT verkar ha svårt att komma in på marknaden med Ateca, trots att det på papperet är en bil som ligger helt rätt med rådande trender; 110 sålda bilar under januari enligt Bil Swedens senaste siffror, mot t ex 673 Tiguan, 348 Qashqai, 470 (!) Peugot 3008. T o m Yeti, som är riktigt gammal, säljer bättre (117 bilar). Det verkar som om förmånsbilköparna tar en Tiguan istället (eller någon annan typ av bil, eller inte VAG), och privatköparna inte "vågar" välja SEAT av någon anledning. Ateca har hamnat i ett ingemansland? "För billig" för förmånsköparna, och för låg status på SEAT i Sverige, på något sätt, för privatköpare?

#7
2017-02-09 21:01

Jag blir tokig -- hur får man radbrytningar/nya stycken???

#8
2017-02-09 21:24

ToRy
Funkar det inte att göra tre enterslag där du vill ha en brytning?

#9
2017-02-09 21:47

Tyvärr inte...

#10
2017-02-09 23:28

Tory
Hm. Jag upplever att Seat Leon och Ibiza har sålt hyggligt, då jag dagligen ser sådana på vägarna. Kan ju vara så att privatister som är intresserade av Seat redan sitter med en relativt ny bil.
Hade jag redan haft en relativt ny Leon hade jag antagligen valt Ateca.

#11
2017-02-10 06:52

435 000 för en höjd Polo?

#12
2017-02-10 08:12

@Axa: Leon och Ibiza säljer säkert ok, men de är ju litet billigare också. De går mest genom privatleasing, 76% resp 90% (!) av försäljningen av Leon resp. Ibiza är privatleasing (jan-apr 2016) enligt

http://www.expressen.se/motor/privatleasing-1/privatleasing--har-ar-de-p...

Hela SEAT är mycket av ett privatleasingmärke; enligt

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20160509/bil-swe...

så var andelen 66% av SEATs privatförsäljning (vilket borde vara nära den totala försäljningen) leasing. Och det är för 2015; andelen kan vara ännu högre nu.

Att leasa en Ateca kostar från 3000 kr/mån har jag sett, vilket är litet mer än för en Leon/Golf/..., men inte mer än för t ex en Audi A3. Borde vara ett attraktivt erbjudande för de som funderar på att byta till en mindre SUV?

#13
2017-02-10 08:40

Hej partikel, nja snarare en höjd Golf 7a. men priset kan bli ännu högre, kollade Blocket i dag. Dyraste Audi Q2 521 900 kronor.

#14
2017-02-10 09:18

Ingen bilmodell för mig men för den skull rackar jag inte ner på bilmodet som sådant.

Sant att nästan ingen BEHÖVER en 4wd med högre markfrigång, men frågan är vem BEHÖVER egentligen mer bil än en basutrustad Dacia Sandero för 79.000:-?

Svaret är att det handlar om trender och bekvämlighet, samtidigt som det är fullt acceptabelt att köpa en stor kombi med all tänkbar utrustning som plussar på vikten (minus 4wd då givetvis), lika oacceptabelt anser samma personer att det är att köpa en SUV om än liten för att den har 4wd och ett litet viktpåslag gentemot grundmodellen, ingen rim och reson alls med andra ord.

#15
2017-02-10 09:44

Prestigelös; När det handlar om kombinationen av känslor och tro så förlorar alltid logiken och förnuftet. Det är därför som kombinationen av dessa två är så farlig, och en grogrund för både små som storskaliga konflikter i världen.

Här på sidan ser vi samma sak, med både bilmärken som SUV. Logiken förlorar, och känslorna styr. MVH AL

#16
2017-02-10 10:27

Bilval bygger nog i ganska låg grad på logik. Det vet biltillverkarna och satsar därför på att attrahera olika känslor hos bilkunden. Det är logiskt.

#17
2017-02-10 10:56

Volvo sålde extra mycket av sin XC70 efter reklamvideon med Zlatan. I videon fanns inte ett ord om bilen, och dess egenskaper. Det spelades bara på känslor, och kopplingen till en svensk megakändis. Och det fungerade...

#18
2017-02-10 12:25

Kan nog tycka att Audi Q2 och Mokka faktiskt är bilar som tillhör den mindre klassen jämfört med övriga bilar i testen.
Q2 och Mokka kanske ska ställas mot Mazda CX-3.

Mokka bygger ju på samma plattform som Corsa och Q2 på samma som A1. Övriga är ju mer Golfklass och en storlek större vilket påverkar mer än bara storlek. Bättre komfort och modern utrustning är vanligare i den större klassen.

#19
2017-02-10 12:31

Får nog hålla med Benny i hans påpekande om att bilarna egentligen tillhör olika storleks-klasser.

#20
2017-02-10 21:00

Om vi tar tex Peugeot 3008 mot en 308, vad exakt är det man vinner på att går på SUV/Crossover modellen? Man får högre utsläpp (högre förbrukning), sämre vägegenskaper och antagligen mindre last och plats invändigt i bilen mot "fördelen" då att man sitter högre. Själv anser jag inte att sitta högre är någon fördel, utan nog snarare så att problem uppstår när bilarna skiljer sig höjdmässigt så blir det svårare med sikten i en vanlig personbil när dessa "högbyggen" skymmer sikten framåt. SUV/Crossover är dess egen värsta fiende, alla måste följa efter för att allt skall "normaliseras" igen. (samma krocksäkerhet, samma höjd på fordonen = kompatibilitet).Nu kommer dessutom många vanliga bilmodeller att fasas ut till SUV/Crossovers fördel eftersom dessa som efterfrågas. Men man får väl följa med strömmen och bli "SUV" ägare med dess alla nackdelar...

Som vanligt drar någon kortet att jämföra dessa bilar mot en stor kombi, nä det är inte samma klass på storlek, utan jämförelsen skall istället ske mot samma storlek på personbil (ej Crossover/SUV). Som tex 3008 mot en 308 SW.

#21
2017-02-10 20:55

Glömde säga att de flesta av dessa modeller är rent av fula, vissa liknar "köttbullar på hjul". Den enda intressanta bilen tycker jag är Niro hybriden, eftersom man har lite förhoppningar på att batteriet kan få ned förbrukningen. Men antagligen kommer den förbrukningssiffran bli en besvikelse då den kommer att vara långt över beräknad siffra.

#22
2017-02-10 21:11

Styggavargen har gång på gång blivit påkommen om att hans eget bilval är dåligt. Det finns bilar (Fabia t.ex.) som fyller hans funktion mer än väl. Likafullt orerar han gång efter annan på ett sätt som får "antifeministen" att framstå som bättre vetande.

#23
2017-02-10 21:10

Vi lär f.ö. inte få något svar från Styggavargen den här gången heller.

#24
2017-02-10 22:28

Stygga Vargen är inte ensam. ViB är en samlingsplats för rigida uppfattningar.

#25
2017-02-10 23:38

Helt korrekt Audi; Han vägrar konsekvent att bemöta och kommentera företagets SUV som både drar mindre bränsle OCH har överlägsen kördynamik och prestanda än Styggavargens egen bil. Jag har erbjudit honom att kommentera saken nu vid ett oändligt antal tillfällen men han duckar, och det kan bara förklaras med att det inte stämmer överens med hans känslomässigt laddade trosuppfattning. Logik och bevis biter inte på denna grupp i samhället, och det är därför den är och alltid har varit så farlig.

http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/bmw-x1...

#26
2017-02-11 10:10

@Vargen (#20): Den modell jag gillar bäst bland dessa är Atecan, och om vi jämför den mot Peugeot (kombi) så är det så att en person på 190 cm kan sitta bakom en lika lång person (vilket är aktuellt i vår familj) i Atecan utan att slå i knän eller huvud, vilket inte går i 308:an (jag har testat i båda!). Samma sak i t ex Golf kombi. Det måste till en större kombi för att det skall fungera, minst Octavia, Passat, etc. Detta beror förstås på att en crossover/SUV har högre i tak, men också på att man sitter mer upprätt, även bak.

Sedan är det mer praktiskt, tycker jag, med en kortare bil om man mestadels kör (och parkerar) i stadsmiljö (i mitt fall: Storstockholm) --- en kortare bil gör det enklare att parkera i P-hus och fickor.

Högre insteg är så klart litet bekvämt i sig, men speciellt när man inte kan öppna dörren helt, vilket jag oftast inte kan pga att det står något i vägen (i regel en annan bil), både på parkeringsplatser och även hemma då vi har två bilar i nuläget. Med en bara delvis öppen dörr är det en extra fördel att inte behöva klämma sig ut från en låg ställning!

Lever och kör man i omgivningar med mer plats är situationen förstås en annan. 4wd ser jag däremot inget behov av för egen del.

#27
2017-02-11 12:24

Till Styggavargen; Här är en tråd till. En 1915 kg tung automatväxla fyrhjulsdriven bil som ligger på 0,4 l/mil. Är inte tekniska utvecklingen fantastisk?
Läs här; http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/volvo-...

#28
2017-02-11 12:27

Jag kanske har missat något men den förbrukningen som visas i tråden om Volvon visas på färddatorn.
Vad den verkligen dricker skulle vara bättre att veta men som sagt jag kanske har missat att den verkliga förbrukningen nämns i texten.

#29
2017-02-11 12:44

A.L, du kör på 0,4 liter/mil... en annan på 0,65 liter/mil (vilket jag tror är närmare sanningen). Jag säger inte att du kan köra din V90 på så lågt som 0,4 liter/mil.... men skulle man ta 100 bilar av denna modell och köra dem till vardags så tror jag kanske 1-2 av dessa skulle ligga så lågt som du kör på den, snittet skulle nog ligga uppåt 0,6 liter/mil antagligen. Tung bil, men faktiskt en bil som har hyfsat lågt luftmotstånd (vilket är ett måste i farter över 70 km/h). Jag vet inte varför alla här blir så uppjagade och retar sig på mig för att jag förhåller mig till verkligheten och inga fantasisiffror när det gäller förbrukningen. Jag vet inte heller varför ingen vill medge och erkänna att en SUV är ett stort avbräck rent energimässigt, denna typ av bil har högre förbrukning för att man inte kan ändra på fysikaliska lagar, tyngd och luftmotstånd spelar väldigt stor roll för en bils förbrukning. När sedan jämförelser sker där givetvis SUV:en förlorar stort, ja då skall man plötsligt jämföra en stor bil (typ SAAB 9-5 klass, V90) storlek mot en mellanklass SUV som inte rymmer mer än en vanlig Golf. Det blir nästan komiskt. Ja, jag kan köra en Fabia... det är inte det, de flesta här skulle säkert klara sig med an Audi A3 eller Golf. Octavia är marginellt större än Golf men med så många fler fördelar när det kommer till last osv, med marginellt högre förbrukning. Rannsaka er själva istället för att gnälla på mig, jag har inte ensamrätten på att ha rätt när det kommer till SUV. De drar mer, de är tyngre, klumpigare mm.. bara titta på biltypen så är det inte så svårt att lista ut eller???

#30
2017-02-11 13:03

Största problemet jag ser med dessa smarta lättvikts crossovers och högbyggda bilar är att jag behövt tvätta mina byxor lite mer ofta om jag ägt någon. Har inte kommit på rätt teknik att hoppa ur en SUV som inte blivit tvättat på ett tag utan att smutsa ner byxorna.
Där har tillverkarna ett problem att bita i ;-)

#31
2017-02-11 13:43

Styggavargen; Du blandar ihop min tråd med en annans. Det är inte jag som åker V90 AWD utan Junkers som redovisar sin förbrukning i sin tråd om bilen. Läs här; http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/volvo-...

#32
2017-02-11 13:49

Styggavargen: Den bil jag pratar om är en tjänstebil till en av mina anställda. Det är en BMW-SUV, med fyrhjulsdrift, gott om extrautrustning, automatlåda och goda prestanda 0-100 på 7,6 sekunder. Ändå tar den inte mer än dryga 0,5 l/mil ( hittills på 1000 mil blandad körning varav en hel del i köerna i GBG). Ja den går att få ner under 0,4 l/milen till och med. Tycker inte Vargen att det är bra med en så låg förbrukning? Trodde det var viktigt för dig. MVH AL

#33
2017-02-11 16:45

Ja, det blir intressant att se hur Styggavargen förhåller sig till detta. En snål SUV, det hade han nog ingen aning om;-)

Sen var det ju intressant att han säger (äntligen!) att han hade klarat sin körning med en Fabia - men valde den större och bränsletörstigare Octavian. Är en Superb tillåten? Vart går gränsen? Jag rullar min A6 Avant med 3 liters diesel, 4WD och automat på 0,66 (årssnitt och i paritet med vargens Octavia). Är den godkänd?

#34
2017-02-11 18:02

@Vargen (#29): Jag instämmer i att jämförelse mellan kompakt-SUV och V90 är en smula skevt, men en central punkt vid jämförelse mellan kompakt-SUV en lägre bil är *vad* man jämför. Du skriver "...inte rymmer mer än en vanlig Golf...", och avser bagageutrymmer antar jag.

Det stämmer säkert, men för min del är bagageutrymmet inte väsentligt eftersom vi inte fyller det mer än någon enstaka gång per år. I #26 argumenterar jag för att om vi låter "rymmer" istället betyda plats för personer i bilen, så är en (väl disponerad) kompakt-SUV definitivt inte likvärdig med en Golf-klassare --- utan den är större eller mycket större. Man måste inte gå upp til storbilsklass för att få samma utrymme, men absolut en bra mellanklassare.

Det är så klart vettigt med skjutbart baksäte för de tillfällen då bagageutrymme behövs -- då får baksätespassagerarna stå ut med tillfälligt sämre benutrymme. Det finns tyvärr inte på Ateca, och jag gissar att det beror på att överrocken VW har bestämt att Ateca inte får bli "för bra" i jämförelsen med Tiguan. Det skulle däremot förvåna mig om detta inte kommer på nya Yeti, eftersom Skoda har rollen av den förnuftiga bilen i VAG-familjen.

#35
2017-02-12 10:52

Styggavargen, gällande din jämförelse mellan 3008 och 308 så har du fel. 308 har betydligt större innerutrymmen, baksätet är t ex luftigare åt alla håll och med högre takhöjd även med panoramatak jämfört med 308 oavsett om du jämför 308 halvkombi eller kombi.
308 kombi har något längre längd på lasten, men då 3008 har bättre utrymme för baksätespassagerare så vill jag nog påstå att 3008 är den bättre familjebilen.

3008 har ännu bättre stolar och en ännu högre detaljkvalitet, den nya interiören ger mycket fin känsla och nya instrument och ratt ger en körställning som passar alla. Dessutom har 3008:an en högre säkerhetsnivå som standard, och autobromsen är av senare generation och fungerar även i lägre farter. Filavåknings-varnare, avläsning hadtighetsskyltar osv visar på en högre teknisk nivå. Dessutom finns systemet Grip control i sin senaste version - en elektronisk diff.

3008 är ingen högförbrukare. Räkna med du kan ligga på under 0,5 l/mil i verklig trafik blandad körning med 120 hk dieseln och EAT6 automatlådan. Landsväg under 0,4 l/mil. Inte så mycket högre än 308 med samma drivlina.

Nu kommer 308 uppdateras till hösten, troligen får den liknande säkerhetsutrustning som 308 och kanske även den nya ratten vi får väl se.

Men mitt val av dessa skulle inte bli någon av dem, jag skulle välja C4 Picasso istället. Fortfarande är en minibuss mer flexibel. Och så är det ju lite kul att sticka ut i trafiken istället för att köra SUV som alla andra nu förtiden. :) SUV är ju typiskt för Svensson idag. Radhus, vovve/katt och en SUV. Standardmall 1A för svensk medelklass. Hur tråkigt som helst att göra som alla andra tycker jag. :)

#36
2017-02-12 11:54

A.L verkar inte vilja uppge modell på sin "SUV", är det en hemlighet? Alla verkar jämföra bensin mot en diesel som givetvis drar mindre, högre energiinnehåll. Alla tester där man jämfört en SUV mot motsvarande personbil har SUV haft minst 15% högre utsläpp och många fall uppåt 30-40%. Benny hittade ännu en upptäckt som jag också råkat ut för, byxorna blir skitigare för att det är svårare att komma ur en högre bil utan att nudda sidan på bilen som oftast är skitig.

#37
2017-02-12 15:15

@Vargen, ge ett exempel där en SUV drar 30-40% mer än motsvarande personbil?

#38
2017-02-12 15:23

Vargen - det finns en tråd i Forumet om A.L's bil så där kan du se mera exakt vilken modell det är.

#39
2017-02-12 16:33

BMW X3:a mot en 3-serie.. som tex. Annars kan jag ge ett extremt exempel ifrån verkligheten, XC60 som grannen har drar 0,85 liter/mil mot min Octavia som drar 0,65 liter/mil. Då är XC60 en diesel också... bilarna har samma yttermått (exakt). Swemba, du kan säkert hitta fler egna exempel ifrån verkligheten. Tyngd och luftmotstånd gör mer än vad man tror. Jag pratar här verkliga förbrukningssiffror, och inte påhittade snåla sådana som uppges ifrån tillverkaren.

#40
2017-02-12 16:56

Vargen, vi har pratat om detta förut. En Octavia är inte en "jämförbar personbil" till XC60. Närmast du kan komma är V60 och då skiljer det inga 30-40%. Det skiljer knappt något alls. Mao, den ökade förbrukning som kan tillskrivas SUV som sådan är försumbar.

#42
2017-02-12 18:09

Styggavargen; SUV:en jag tänker på är rn BMW x1 20dx-drive. Läs i min tråd här; http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/bmw-x1...

#43
2017-02-12 18:12

Och Vargen; XC60 drar inte 0,85l/mil, utan 0,7 l/mil med D5 AWD och i övrigt maxutrustad bil. Det var i alla fall där min XC60 låg under de tusentals mil som jag hade bilen ifråga. För övrigt är det där min nuvarande XC70 ligger också;).

MVH AL

#44
2017-02-12 18:43

Niklas Hall skrev: "Det finns ju många snålare bilar än din Octavia Vargen. Varför har du inte köpt en bil som drar mindre?"

Den frågan har jag ställt många gånger - och faktiskt äntligen fått svar i denna tråd. Han valde en större bil för att han ville det (så tolkar jag svaret i alla fall). Oklart varför. Föregå med gott exempel? Icke.

Vargen borde läsa Cervantes.

#45
2017-02-12 19:11

"Vargen borde läsa Cervantes."

;-)

MVH AL

#46
2017-02-12 20:15

ToRy, om du är ute efter en SUV i storlek med Ateca, med ett bekvämt och rymligt baksäte, kan jag rekommendera dig att kolla in KIA Sportage, den har dessutom lutbart ryggstöd precis som Tiguan. Takhöjden där bak tänkte jag inte på direkt, men den funkade bra för mina 181 cm i alla fall.

#47
2017-02-12 21:47

@Bilklok: Tack -- Sportage har ett mycket bra baksäte (har prövat)! Bilen är en storlek större än Ateca mm, och kanske ett snäpp större än vad just vi behöver. Men definitivt tänkbar!

#48
2017-02-12 22:30

Jag har bara provsuttit Ateca, men den gav ett fint första intryck! Synd bara att ryggstöden i baksätet inte är lutbara, en finess som fler bilar borde ha, även vanliga sedaner och kombibilar!

#49
2017-02-14 13:29

Provade både kian och seaten i veckan och då båda handlarna ligger på samma kvarter och ett intressant iakttagande.
Körning som följer med kallstart ett par minus grader och farthållare på, ca 1,8 km ut ur stan med 5 korsningar och 50 väg sedan ca 22 km "contry väg" i 80-90km/h på fart hållaren och ett avslut på E4 ca 8km med 110 km/h.
Med en stor nypa salt konstaterar jag att kians färd dator står på 0,63 och och seaten står på 0,52.
Som sagt färd datorn men kanske en fingervisning på ett ev förhållande.
Annars båda bilarna trevliga och förhållande vis tysta på den snöbelagda vägbanan.
Ett annat iakttagande att man kan inte tro eller höra att det sitter en tre cylindrig motor på 1,0 i seaten utan den känns stadigare och piggare än dom tidigare 1,2 -1,4 tsi motorerna inom samma hk området som jag kört.
Konstaterar att jag köper seaten nu bas utrustad me adaptiv fart hållare för 209t och kians pris ca40t upp.
Svår motiverat även för en miljöpartist kanske

#50
2017-02-15 08:18

@Mikael: Om du slår till på en Ateca, skriv gärna litet om dina intryck och erfarenheter i en tråd här på forumet när du haft den ett tag, om du har tid och lust. Det vore intressant och kul att läsa!

#51
2017-02-14 21:40

@Tory
+1 på den.

Har bara provsuttit Atecan och när man gick precis från en Leon till den så blev känslan mer ..."Jaha...en högbyggd Leon" sett inifrån.
Men inget fel i det. Det är lite för tyskt bara kan jag tycka ibland, men det känns som Seat går åt det mer minimalistiska fyrkantiga städade interiört, nya Ibiza är ännu mer åt det hållet. Snyggt och prydligt men inte så "eldigt spanskt".

#52
2017-03-11 09:02

Ni på Redaktionen Vi Bilägare måste vara väldigt inriktade på köpstarka grupper av folk och någon Fattigmansbil skall ej få vara med i Cirkusen, eller hur ?. Vad har ni emot att ta med en Bil som Dacia Duster, givetvis är den mycket påvrare utrustad än Audi
helt utan Bling Bling men bilen tar sig fram billigt och vad säkerheten beträffar så slår jag vad ( ex. 100 Kr ) att Dustern klarar sig bättre än edra självkörande Lyx Bilar med alla sort Filvarnare m.m när snömodden täcker körbanorna i Sverige, eller vad tror ni ? Eller klarar alla dessa Sensorer att räkna ut var isfläckarna finns under snön. Man får 2 ( två stycken ) Duster för samma pengar som en snålt utrustad liten Opel t.ex. Och Har ni tänkt på en sak att när Zlatan åkte Volvo på dessa reklam filmer och Volvo såldes som f-n men om T.Ex Zara Larsson skulle köra en vackert lackad och lyxutrustad Dacia Duster, vad skulle då kunna ske. Eller ta Jimmy Åkesson i stället skulle köra Volvo XC 90. Detta kanske visar hur bra Bilen är eller hur. Johan i Borlänge.

#53
2017-06-20 23:24

ToRy. Det blev ingen atca 1.0tsi för mig utan det blev en octavia 1,0 Tsi. Känslan är att det är mer bil för pengarna då den är större i bagage och baksäte och även tystare. Den går nog en del snålare också då min förbrukning ligger på drygt 0,5 l/milen blandad och har varit ända nere på 0,42 vid några lugna resor. Sedan blev atecan dyrare när drag/bensinvärmare paketet var inbakat.
Behöver man inte dom extra centimetrarna i mark frigången så köp en octavia är mitt råd.

#54
2017-06-20 23:23

Provkörde duster men vände direkt efter man kom upp i landsvägs fart och lämnade igen den.
Det finns inte på kartan att jag skulle köpa en sådan.
Tänker inte dra några liknelser.

#55
2017-08-17 07:25

Slettet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.