Bild
Nästa artikel

Test: Audi A8, Lexus LS 500h, Mercedes S-klass (2018)

Nybilstest

Tre testbilar med en sammanlagd prislapp på 4 468 750 kronor! I vårt stora lyxbilstest låter vi nya Audi A8 möta Mercedes-Benz S-klass och Lexus LS 500h. Vilken av dem är skönast att åka i – och vilken är bäst att köra?

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis på vibilagare.se/fri. Du behöver prenumerationsnummer och postnummer.

Det är inte ofta som Vi Bilägares testlag lika gärna hoppar in i baksätet som bakom ratten. Men ibland händer det, speciellt när startfältet består av bilar som Mercedes-Benz S-klass, Audi A8 och Lexus LS 500h. I det läget är frestelsen stor att sjunka ned i bakre högerfåtöljen i någon av bilarna, aktivera stolens halvliggande ottoman-läge och bara njuta av färden.

Tröttnar man på utsikten genom de behagligt tonade rutorna kan man istället ägna tiden till att botanisera bland det överdådiga utbudet av olika typer av komforthöjande finesser. Det mesta finns att välja på: olika typer av massage, fullständiga underhållningssystem med tillhörande TV-skärmar, mysbelysningar i olika färger, fantastiska ljudanläggningar, utfällbara flygplansbord, mugghållare med både värme och kyla (kaffe eller champagne, det är bara att välja...). 

Det skulle ta alldeles för mycket plats att räkna upp alla lyxfinesser här. Men om det skulle bli lite kyligt kan det vara bra att veta att inte bara sätena är uppvärmda, även dörrarnas armstöd har värmetrådar. Lexus har till och med ett system där en sensor läser av varje enskild passagerares kroppstemperatur och sedan individuellt anpassar klimatanläggning och stolsvärme-/kyla efter de värdena. Rena trolleriet!

Det är bara att konstatera att en långresa i bilar av den här kalibern är rena drömmen, mer avkopplande kan bilåkning knappast bli. 

Vi har fräst runt med de stora, tunga limosinerna på alla tänkbara underlag och vägtyper för att samla maximalt med intryck för bedömningen av köregenskaper och åkkomfort. 

Förutom vanlig stadstrafik, landsväg och motorväg har bilarna utsatts för en etapp med krokig och ”hal” grusväg. Vi har också kört dem på vår speciella chassitestarsträcka. Det är en elakt bucklig asfaltsslinga med mängder av mer eller mindre utmanande kurvor som obönhörligen avslöjar vilka bilar som är av rätta virket när det handlar om väghållning under besvärliga förhållanden.  

Som slutprov lät vi sedan de tre lyxvagnarna genomgå det klassiska ”älgtestet”, med sina tre brutala svängar. När intrycken från alla körmoment vägs samman efter några intensiva dagar ute på vägarna visar det sig att en bil höjer sig över de andra.

I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann. Köp och ladda ner testet här.

Det här testet publicerades ursprungligen i Vi Bilägare 10/2018Läs om hur du aktiverar din digitala läsning!

Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?

Kommentarer

#1
2018-08-24 10:22

"visar det sig att en bil höjer sig över de andra"
Eller att en bil sänker sig betydligt under de andra.

#2
2018-08-24 11:14

stora lyxbilstest, för vem ... det verkar kul att jobba på ViBilägare

#3
2018-08-24 11:50

Mercedes S-klass är min absoluta favorit av de tre bilarna. Bästa komforten och designen bl a

#4
2018-08-24 11:58

Mercedes S-klasse har alltid varit kungen i lyxbil klassen tätt följt av BMW 7 serie. Fast det är mycket sällan man ser sådana bilar på våra vägar. Står mest och samlar damm i något garage hos en person i lyxig villa.

#5
2018-08-24 13:41

kul att Vib ibland även testar och skriver om lyxbilar dvs jag vill att de skriver mer eller mindre om alla bilar dock mindre om lyxbilar och stadsjeepar.

#6
2018-08-24 13:56

Jag som åker rätt mycket på E4:an norr om Stockholm ser ganska ofta S-klass, gärna svarta och troligen någon som skall till Arlanda med firma-chaffisen

#7
2018-08-24 14:18

Om valet tvunget skulle stå mellan dessa skulle jag föredra A8. Som tur är, finns andra fabrikat också.

#8
2018-08-24 16:25

Om jag skulle "påtvingas" en av dessa skulle jag utan tvekan ta Mercan. Snyggast, bekvämast samt att märket har en historia som de andra två inte har i samma utsträckning.

Dock skulle jag, (om jag kunde), välja både XJ och Quattroporte före Mercan.De är kanske inte bättre rent egenskapsmässigt, (förutom att de nog har lite mer körglädje), men jag tror att jag skulle må ännu bättre i dom....

#9
2018-08-24 17:34

Givet att jag skulle satsa på en lyxbil av riktigt hög klass blir det:
1. Audi A8
2. BMW 7 serien
3. Mercedes Benz S klass

#10
2018-08-24 17:53

Jag valde Mercedes.
Provkörde även Lexus men alldeles för medioker.

#11
2018-08-24 19:40

Samma här: Mercedes S-Klass är det givna förstavalet. Lexus är relativt lika medioker i den här klassen som en Auris är det i "normalklassen" – det vill säga, det är inget fel på dem men det fattas märkbart i nivå.

#12
2018-08-24 20:06

Vem köper en Toyota för 1miljon??

#13
2018-08-25 08:28

Som nytt sklass men beg Lexus då ingen av de andra når upp till den i hållbarhet och driftsäkerhet.
Lite besviken att den inte tog förstaplatsen i tystnad som den alltid gjort tidigare.
Men mb har gjort en underbar bil denna gång och hoppas att kvaliteten är på lexus nivå.

#14
2018-08-25 08:44

Ska det vara lyxigt så ska det.

Utan att känt närmare på någon av bilarna tycker jag Mercan utan konkurrens är snyggast och bäst designad. Positivt att den gigantiska stjärnan i fronten som sitter på en stor del av övriga modeller är väck här.

Sen måste jag ge Audi en rejäl känga för vad jag tycker är en vedervärdig design i fronten. Tycker tom Lexus front är avsevärt snyggare men är ändå inte tilltalad av den heller.

#15
2018-08-25 14:11

Det blir ett svettigt värdefall på den typen av bilar. Köper du en bil för 1 miljon, och kör 2000 mil per år, kan du i bästa fall räkna med att 50% av värdet är kvar efter 4 år. Vilket blir 125 000 per år i värdeminskning. Eller drygt 10 000 kronor per månad. I värdeminskning.

#16
2018-08-25 17:37

Läs andra tester och få annat resultat. Klart Lexus är favoriten, även som begagnad den bättre bilen. Hur kunniga är motorjournalister egentligen?

#17
2018-08-25 18:20

Shogun: Har du förstått att ViBilägare i det här fallet testar helt nya bilar och bedömer dem utifrån det? Och även om Mercedes S-Klass (och Audi A8/BMW 7-serien) skulle ha typ fem fler fel per 100 bilar än Lexus LS 500h, tar jag likväl en Mercedes.

#18
2018-08-25 18:38

Ja, jag har även förstått att man testar nya bilar i andra tester runt om i världen....oavsett det så väljer jag Lexus när man sett och åkt i den i verkligheten.

#19
2018-08-25 19:23

Shogun
Även om jag älskar det okomplicerade, och felfria ägandet av Toyota (äger en Prius Executive -17). Och gärna skulle köpa en Lexus, om inte ägandekostnaderna hade dragit i väg. Lexus kundvård, är nog oslagbar i bilvärlden.

Men som notarius skrev ovan. Så är det en ny bil, och inte kundvård eller felfrihet som testas. Jag tror att den som köper en ny MB S Klass för 1,3 miljoner, inte planerar att ha kvar den. Inte längre än att nybilsgarantin fortfarande gäller alla fall. Och jag tror att bränsleförbrukning och dylikt, på den här typen av bilar, vid nyköp. Är tämligen ointressant för köparen. Bryr sig köparen om miljön, då köper man inte en sådan här bil, tror jag.

#20
2018-08-26 09:27

Två fula käftar och en snygg.

#21
2018-08-26 09:24

Tänkte köpa testet men tydligen måste man använda sig av Klarna i ställt för att betala direkt, så jag drog bort lite inkomst från Vi Bilägare och skippade köpet. Fullkomligt obegripligt varför man ska lämna ifrån sig fler uppgifter än en e-postadress för att köpa en artikel från tidningen. Går jag in på OKQ8 och köper en Vi Bilägare frågar ingen efter mina uppgifter.

#22
2018-08-27 16:51

Sett till design: Mercedes! Lexus "nya" formspråk är bara för mycket. Det händer alldeles för mycket i den fronten. A8 har en fruktansvärd tolkning av "Audilooken" - gör hela fronten till en grill så är det gjort. MB är lugn, elegant, exklusiv, trogen sitt ursprung men uppdaterad. Allt man vill ha.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.