Bild
Nästa artikel

Test: Audi A6, Mercedes E-klass, Volvo S90 (2016)

Nybilstest

Volvo har kämpat länge för att komma ifatt sina tyska premiumkonkurrenter – är man äntligen där? Upp till bevis för ”Made by Sweden”.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 11 sidor.
Den är elegant att titta på, späckad med modern teknik, har finfin detaljfinish och är laddad med vettigt säkerhetstänk och potenta prestanda.   

Att nya Volvo S90 är en bil att räkna med är ställt utom allt tvivel. Men hur bra är den när den jämförs med de allra bästa i klassen? Har den vad som krävs för att på allvar kunna utmana de vanligtvis så svårslagna premiumtyskarna? Det kan bara ett seriöst jämförtest ge svar på.

För att kolla vad Volvon går för i skarpt läge har vi valt ställa den mot nästan lika nya Mercedes E-klass. Tredje bil i jämförelsen är veteranen Audi A6 som debuterade redan 2011, men har hållits hyfsat modern genom en rad mer eller mindre omfattande uppdateringar. BMW 5-serien hade varit en annan tänkbar motståndare, men den valdes bort eftersom den ersätts med en helt ny modell redan nu i höst.  

Bra att veta om testbilarna är också att Volvon var en D5 AWD Inscription och det innebär högsta utrustningsnivå, fyrhjulsdrivning och fyrcylindrig 2-litersdiesel på 235 hk. Mercan var i grunden en tjänstebilsutrustad 220 d SE Edition med bakhjulsdrivning och fyrcylindrig 2-litersdiesel på 194 hk, som dessutom försetts med mängder av extra tillval (à 193 000 kr!). Audin hade beteckningen A6 3.0 TDI S-line quattro, vilket betyder fyrhjulsdrivning och V6-diesel på 218 hk.

Alla bilarna var dessutom extrautrustade med extremdäck och 20-tumsfälgar, vilket skulle visa sig få förödande konsekvenser för en av testdeltagarna…

I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann testet. Köp och ladda ner testet här!

Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?

20161210144937.jpg?itok=xggTzy8P

Kommentarer

#2
2016-10-12 15:22

Njae, Volvo får nog skaffa LED-blinkers bak på nya 90-serien innan de kan kalla sig premium. Jämfört med Audi och Mercedes utomordentliga och synliga LED-bakblinkers framstår Volvos lilla fyrkantiga halogen-plutt till blinkers som rena 80-tal och knappast värt en bil för 500 000 kr.

#3
2016-10-12 15:25

För mig är det Mercedes som är det givna valet om jag vill köpa premium.
2. Audi
3. Jaguar
4.BMW
Volvo kommer långt ned på listan.

#4
2016-10-12 15:27

@Mattse:
Hur vet man att Mercedes och Audi har LED-blinkers, det är väl ännu ingen som sett dessa i funktion...

#5
2016-10-12 16:35

Har läst testet!
Två intressanta frågor att diskutera.
Dels den allt vanligare, designstyrda, överdimensionerade fälg- och däcksbestyckningen på våra bruksbilar, samt hur/om redaktionen på ett trovärdigt sätt, med hedern i behåll, lyckats snirkla sig fram till det förväntade, men i mitt tycke ologiska slutresultatet.

#7
2016-10-12 18:12

5-serien är roligast. Volvos styrning suger.

#10
2016-10-12 20:14

Varför har Volvon en Daimlergrill?

#11
2016-10-12 20:19

E30: Äger du den nuvarande 5:an eller? Jag gör det. Det finns inget som är kul med dess styrning eller beteende. Bilen är en pråm. Svänger som en pråm och rör sig som en pråm. Bekväm och riktningsstabil rakt fram. Att påstå att 5-serien är en "kul bil" är ju närapå en lögn. Den är en luxo-barge som Amerikanarna skulle säga. Jag vet inte hur nuvarande S90/V90 styrningen är.. så jag kan inte uttala mig där.

#12
2016-10-12 21:45

Tre kanon bilar alla milslukare av rang...

#13
2016-10-12 21:49

milkylainen. Jeg har active steering med sving på bakaksel og active krangningshammare + adaptive dempere på min F10 530d, med det oppsettet så er bilen skarp inn og ut av svinger ikke mye pråm der nei

#14
2016-10-13 01:21

Premium är inte bara bilen -det är en helhet.

Såg precis en XC90-kund (ny bil) som inte på något vis blivit premium-behandlad, så Volvo har en bit till att gå.

#16
2016-10-13 09:39

Till artikelförfattaren: Hör dessa tre bilar verkligen till klassen "stora limousiner" som ni skriver i testet? För mig är de möjligen stora sedanmodeller för en limousine är väl en förlängd bil. Eller har ni blandat in tyska?

#18
2016-10-13 20:43

Utan att ha läst testet så är jag säker på att jag inte hade valt Volvo av dem tre.
Håller med några av de andra här, Volvo kommer långt ner på önskelistan...

#19
2016-10-14 08:36

Byggs alla S90 i Kina?

#20
2016-10-17 17:14

Hackenbush verkar mer betygsätta fördomarna kring lyxmärken än själva bilarna.

Volvon är en riktigt snygg bil!
Balanserade, återhållsamt tidlösa linjer. Luftig inredning med en väldigt förfinad, skandinavisk känsla. Mycket smakfullt. Och mycket praktiskt.
Däremot har Volvo alltid haft fula rattar. Och pekskärm, hur smart är det egentligen?
Riktigt illa är att rostskyddet försämrats kraftigt.

#21
2016-10-18 21:20

Även om Volvo någon gång når upp till premiumnivå så är det ändå bara en Volvo. Svenssonbil, sossecontainer... Någon status får den aldrig.
Volvo har idag stora kvalitetsproblem när dom producerar runt 500 000 bilar, hur ska dom då klara av runt 2 miljoner bilar som MB, BMW och Audi gör per år? Volvo har långt kvar.

#22
2016-10-27 15:38

E30: Nej det byggs inga S/V/XC90 (SPA) i Kina för den Europeiska marknaden. Ta en tur förbi Torslanda så ser man inget annat än dessa. Övriga modeller (CMA) byggs i Gent, Belgien.
USA har väl egna fabriker för sina modeller.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.