Bild
Nästa artikel

Test: Audi A6, BMW 5-serie, Volvo S90 (2018)

Nybilstest

Nya Audi A6 kan bli en dröm för förmånsbilister med goda villkor. Tekniknivån är skyhög, konkurrensen stentuff och prislappen saftig. Vad har BMW:s 5-serie och Volvo S90 att sätta emot?

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis på vibilagare.se/fri. Du behöver prenumerationsnummer och postnummer.

Läs hela testet (endast för prenumeranter)

Ibland ställs vi som testar bilar i tidningen inför verklig i-landsproblematik: Ska vi vara ute så tidigt som möjligt med en för läsarna intressant nyhet även om den ännu bara finns i en tämligen extrem version? Eller ska vi vänta tills varianter för gemene man är tillgängliga och därmed komma ut lite senare?

Med en förmodad storsäljare som nya Audi A6 valde vi denna gång det förra alternativet, dels eftersom vi tyckte att modellen i sig är intressant att nagelfara tidigt, dels för att det kommer åtskilliga ”folkligare” versioner som vi kan återkomma till framöver. Inte minst gäller det kombin, Avant, som ju svarar för över 90 procent av försäljningen i Sverige. 

 

Det är därför en ovanlig version som tar sig an konkurrenterna BMW 5-serie och Volvo S90 denna gång, en A6 sedan 50 TDI quattro Proline Sport tiptronic, som den fullständiga benämningen lyder med Audis nya nomenklatur i all sin glans. Bilen har treliters V6-turbo-diesel på 286 hk, samma motor som i A8 från testet i ViB 10/ 2018 och i provkörningen av A7 i ViB 12/2018. Utgångspriset är hela 573 900 kronor men inte nog med det: Eftersom generalagenten gärna vill visa den mesta extrautrustning som finns halkar testexemplaret upp i nästan 820 000 kronor. Puh!

För att matcha hyfsat väl fick vi kontra med en 320-hästars BMW 540d xDrive à 586 000 kronor i grundpris. I fullriggat testutförande med bland annat jättepaketet ”Ultimate Edition” à 366 600 kronor (!) blir priset inte mindre än 1 006 300 kronor… Tyska paradbilar minsann! Volvo S90 D5 AWD med 235 hk i sitt mest laddade och dyra utförande ”Inscription Pro” blir trots sitt pris 615 000 kronor snudd på budgetvalet i trion.
 

I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann. Köp och ladda ner testet här.

Det här testet publicerades ursprungligen i Vi Bilägare 13/2018Läs om hur du aktiverar din digitala läsning!

Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?

Kommentarer

#1
2018-10-10 09:03

Drömmer man om en fuskbil, där vd'n som styrde utvecklingen sitter i häkte pga fusk och oegentligheter samt de negativa nyheterna som laddar varumärket står som spön i backen, nu senast något om fejkade serienummer i korea, -så ja, då är man rätt ute. Det brukar ju heta att man väljer ett varumärke man vill förknippas med, så hur vill Audi-spekulanten, eller företaget som väljer Audi i flottan, bli uppfattat med sitt val?

#2
2018-10-10 09:31

LeifV, jag tror inte att seriösa spekulanter på Audi har några av de problem du undrar över.

#3
2018-10-10 12:07

LeifV: Sicket genomkorkat inlägg! Hur tänker du? Eller tänker du inte alls?

#4
2018-10-10 18:22

inlägget (nr1) luktar jante.

#5
2018-10-10 20:12

Den där BMW-motorn och växellådan är enligt mig det bästa som finns på marknaden nu.

(I den storleksklassen alltså)

#6
2018-10-11 05:49

5an helt klart; )

#7
2018-10-11 11:08

Tror nog på A6. Eller S90. BMW'n med den bästa motorn som finns på marknaden ger jag inte mycket för. Får se hur väl den fungerar om 2 år, när garantin gått ut. Snygg är den dock - även om jag tycker både 5-serien och A6 var snyggare i sina förra utgåvor.

S90'n ligger bra till, och den känns frächare invändigt än Audin. Men det är nåt med A6 och dess exteriöra pondus som är svårslagen.

#8
2018-10-11 19:04

Ursäkta Skagerström men jag har tyvärr mycket dåligt förtroende/erfarenheter av Audi-VW och deras pålitlighet. Jag vet inte varför men det är något mystiskt som gör att jag inte litar på dem. BMW-sexor dock har jag ägt i många år och har bara goda erfarenheter hittills. Men har du kört mycket BMW eftersom du inte litar på dem?

#9
2018-10-11 19:46

Den ständiga 3:an. Hörde på ViB-podd att det inte talas om någon laddhybrid. Illa när både BMW och Mercedes har det till sina mellan modeller. Mercedes lanserade just också en ny drivlina till laddhybriden. Hur tänker Audi här? Skulle inte den koncernen behöva satsa på lite mer på alternativa motorer?

#10
2018-10-12 07:42

"BMW'n med den bästa motorn som finns på marknaden ger jag inte mycket för. Får se hur väl den fungerar om 2 år, när garantin gått ut. "

Kanske BMW:s motorer inte är lika bra som förut, men en herre i Tyskland körde över 100000 mil med sin BMW 530d E39 med originalmotorn. Därefter bytte han till en E60 530d och körde nästan lika mycket med den. Och även Volvo har haft sin beskärda del av kvalitetsproblem med de nya SPA-bilarna. Tror ärligt talat inte skillnaderna är så stora längre mellan olika märken när det gäller hållbarhet.

#11
2018-10-12 09:58

Bedrägeri märket AUDI går helt bort.
Vem vill stödja ett sådan företag?

#12
2018-10-12 12:24

Jag ryser när jag ser den hemska järngrinden i fronten på Audin, det enda bilmärket med samma vidriga grilltyp är väl Lexus?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.