Bild
Nästa artikel

Test: Audi A6 Avant, Jaguar XF Sportbrake, Mercedes-Benz E-klass kombi (2018)

Nybilstest

En ny generation av Audi A6 Avant står högt på listan för många förmånsbilister och betyder nästan alltid trubbel för konkurrenterna. Första matchen går mot Jaguar XF Sportbrake och Mercedes E-klass kombi.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis på vibilagare.se/fri. Du behöver prenumerationsnummer och postnummer.

Läs hela testet (endast för prenumeranter)

Audi låter som bekant ofta en ny modellgenerations design vara tämligen lik föregångarens, ett faktum som också gäller senaste upplagan (den fjärde) av storsäljaren A6 Avant. Visst, vinkeln på bakrutan är ny och dramatisk, det finns några extra veck längs karosslinjen och i fronten grinar öppningar och slitsar mer än någonsin mot betraktaren, men utsidans helhet är bekant. Ändå är det inte att ta miste på vilken uppmärksamhet testbilen, en sinistert svart A6 Avant 40 TDI Proline S tronic, väcker när vår testkaravan far fram på alla möjliga sorters vägar i Mälardalen, Dalarna och Värmland.  

Insidan är förstås lika knivskarpt modern och bitvis nydanande med dubbla pekskärmar som i den sedanversion vi testade i ViB 13/2018, då med den stora V6-dieseln på tre liters volym och 286 hk, 50 TDI benämnd på Audis allt annat än glasklara nyspråk. Tillägget 40 TDI är liktydigt med att det under motorhuven finns en fyrcylindrig tvåliters dieselturbo som vidareutvecklats ur den tidigare 2,0 TDI/190. Förnyat inkråm med lägre friktion har resulterat i mer effekt, 204 hk mot 190, samtidigt som gångkulturen ska ha ökat och förbrukningen minskat. Dessutom är motorn nu integrerad med en tolvvolts mildhybridteknik som ska spara ett par procent i bränsleförbrukning, bland annat genom att slå av motorn tidigare före stopp vid exempelvis trafikljus. Att receptet fungerar kan vi efter alla testmil nog skriva under på, men någon hybridbil i vanlig bemärkelse är det förstås inte fråga om.

A6 Avant ställs mot Jaguar XF Sportbrake 20D/180, versionen med 180-hästars fyrcylindrig tvåliters turbodiesel ur Jaguars några år gamla motorfamilj ”Ingenium”, och Mercedes-Benz E 220 d kombi, en gjuten huvudkonkurrent, också med hyfsat färsk tvåliters fyrcylindrig turbodiesel och med maxeffekt 194 hk. Jaguar och Mercedes-Benz är bakhjulsdrivna denna gång, testets Audi framhjulsdriven. Fyrhjulsdrift finns förstås mot tillägg till alla tre, till A6 Avant dock inte i skrivande stund.

Jaguar går just nu fram i annonser och reklam för att positionera sig som klassens prisledare, med den äran. Testbilens grundpris är knappt 387 000 kronor med utrustningspaketet Signature inkluderat. Därutöver har testexemplaret bland annat panoramaglastak och löstagbar dragkrok och hamnar på knappt 415 000 kronor i kassan. Det är verkligen konkurrenskraftigt, Audis motsvarande grundpris är 456 400 kronor men det rejält påställda testexemplaret rusar upp i nästan 650 000 kronor. Mercedes-Benz hamnar mitt emellan, med 445 000 kronor i grundpris och drygt 550 000 färdigpaketerad och klar. Är Jaggan verkligen 235 000 eller 135 000 kronor ”sämre”?

I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann. Köp och ladda ner testet här.

Det här testet publicerades ursprungligen i Vi Bilägare 17/2018Läs om hur du aktiverar din digitala läsning!

Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?

 

Kommentarer

#1
2018-12-14 10:52

Jag förstår inte vad det är för knäppskallar som betalar de sjuka priserna för Audi. Och på tjänstebilsfronten verkar ingen bry sig hur mycket bilen får kosta. Givet dock att konsumenterna får betala.

#2
2018-12-14 10:58

Personligen tycker jag att den nya A6 är riktigt snygg. Lite beroende på hur väl jag kommer överens med lutningen på bakluckan och D-stolparna har jag tänkt att beställa mig en sådan nu. Men jag väntar tills den finns med riktig fyrhjulsdrift.

MVH AL

#3
2018-12-14 11:39

Notarius: Vad menar du med att konsumenterna får betala för tjänstebilen? Jag har 8,5 pbb att välja bil för efter avdragen rabatt, en kostnad som företaget betalar, jag som anställd förmånsbeskattas extra för detta. Samt att jag naturligtvis hade fått en högre lön om företaget inte behövt bekosta min bil. Vad i all denna kost menar du "konsumenterna" får betala, vilka du nu menar med konsumenterna?

#4
2018-12-14 11:41

I övrigt vad gäller just denna testtrion hade jag valt Mercedesen som allroundbil. Tycker däremot Jaguaren har mest charm. Men inte den jag vill leva med i ur och skur och alla vardagssysslor. Audin lämnar mig helt oberörd....

#5
2018-12-14 13:15

Mercedesen alla gånger.
Audi lämnar en hel del att önska beträffande driftsäkerheten

#6
2018-12-14 18:05

Sitter just och funderar på vilken av bilarna som jag skall välja, men dom är totalt ointressanta för mig med en månadsinkomst på 18.000 kronor (pension), och det är nog många med mig som tycker detsamma. Inte ens som begagnad är dom intressanta. Hoppas att det någon gång kommer ett test som vi kan se som intressant, men dom här testerna verkar enbart rikta sig till höginkomsttagare och dom som kan få tjänstebil..

#7
2018-12-14 18:25

Finns ju gott om tester med bilar för dig här inne Morris.

#8
2018-12-14 19:27

Du har helt rätt notariuspublicus, det är kunderna och konsumenterna som får .för dessa bilar, vart annars tar företaget in några pengar, inte tror jag att dom tar det ur egen ficka, eller naggar på vinsten, vore i så fall ett konstigt företag

#9
2018-12-14 19:28

skall var får stå för dessa bilar,

#10
1
2018-12-14 20:17

Audi A6 är en skitbil.

#11
2018-12-14 22:33

Morris1100: Mitt tips är att sluta vara så jante. Var glad åt alla som har råd att unna sig dyra bilar.
Din glädje blir inte bättre för att du sitter och tycker det är surt med din pension.

#12
2018-12-15 09:22

A6:an är snygg. Men de så uppenbart fejkade avgasutblåsen är, förutom priset då, en dealbreaker för mig.

#13
2018-12-15 11:23

Det vore roligare att diskutera om inte så många här led av invidia haemorrhoides.

#14
2018-12-15 11:28

Kommer tyvärr aldrig att bli bra här inne Bond. Alldeles för många som har personliga problem med att det finns exklusiva premiumbilar, som de stör sig på, från det att de vaknar, tills dess Jon Blund kommer..

#15
2018-12-15 18:53

Jag skulle välja Jaguaren för att den törs sticka ut, eller Mercan för att den är rymlig och har klass. Audin? Nej, lockar mig inte.

#16
2018-12-15 19:26

Givet att jag tar Mercedesen. I längden slår den alltid allt. Audin är en överprisad Volkswagen som tyvärr lyckas lura intet ont anande "köpare". Varje gång som jag är i Tyskland (Berlin senast) frågar jag taxichaufförerna varför de nästan uteslutande kör Mercedes. Svaret? "Mercedes = Panzerwagen". Jag säger då: "Men det finns ju andra märken som går som taxi - Volkswagen, Audi, Ford …" De svarar bara: "Jaja, men de köper dem bara en gång, sedan är de tillbaka hos Mercedes. De där bilarna pallar inte." Dessutom ger Mercedes minst 10 000 Euro i rabatt på taxibilarna så valet är enkelt, säger gubbarna.

#17
2018-12-17 16:06

Vem väljer världs största bedrägeri företag som VAG, som i detta fall Audi?

#18
2018-12-17 19:47

Av denna trio skulle jag helt klart välja Audin. Jag tycker den är snyggast och jag gillar interiören bäst.
Det finns dock andra modeller av Merca som jag skulle tänka mig.

#19
2019-01-09 16:44

Hmm

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.