Bild
Nästa artikel

Test: Audi A4, BMW 320d, Jaguar XE (2015)

Nybilstest

Plötsligt blev det ännu tuffare i klassen för lite finare sedanmodeller. BMW:s 3-serie får konkurrens inte bara av nya Audi A4, även Jaguar blandar sig i leken med pinfärska, målinriktade XE. Vilken är bäst?

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 11 sidor.
Efter några veckor tillsammans med nya Audi A4 2,0 TDI med 190-hästars diesel och framhjulsdrift, med BMW 320d xDrive med 190-hästars diesel och fyrhjulsdrift och med Jaguar XE 2,0D med både 163-hästars och 180-hästars diesel och bakhjulsdrift kan vi sammanfatta: Du ska skatta dig lycklig om du har råd att köra någon av dem, privat eller i tjänsten. Det handlar om hög klass i de allra flesta egenskaper, givetvis också i pris.

Trion kostar i grundutförande runt 350 000 kronor men med hjälp av aldrig så lite fantasi och ett flinkt pekfinger kan utrustningslistorna på datorskärmen kryssas i för ett par hundra tusen till. Testbilarna har automatlådor, Audi en sjuväxlad dubbelkopplingslåda, BMW och Jaguar åttaväxlade ”vanliga” automatlådor.

Plats för höga krav alltså, det här är bilar som (tillsammans med Mercedes-Benz C-klass) utger sig för att vara det så kallade D-segmentets bästa.

I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann testet.

Prenumerera på Vi Bilägare och få senaste biltesterna och mycket mer rakt ned i brevlådan. Prenumeranter får även tidningen en vecka tidigare och dessutom till lägst pris. Klicka här för att läsa mer om prenumeration.

 
Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?

Kommentarer

#1
2016-02-03 10:53

Tänk vad svårt det ska vara att testa likvärdiga bilar? Framhjulsdrift, bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift. Bara där är det ju en markant skillnad i upplevelsen.

#3
2016-02-03 11:19

Designmässigt lockar Jaguar mest.

#4
2016-02-03 11:46

Audin går bort på sitt gammalmodiga och konservativa utseende. BMWn är för gammal, tyckte också E90 var snyggare. Jaguaren känns spännande! Men vinnaren för mig är C-klassen.

#6
2016-02-03 12:17

Vilken bil tycker du själv är snygg, Previa?

#7
2016-02-03 12:26

#1, det är därför det genomförs biltester. Skall man testa Golf, Seat, Skoda med samma underede?

#8
2016-02-03 13:13

Skulle vilja göra blindtester på er och se om ni kan märka skillnaden på att åka i en fram, bak respektive fyrhjulsdriven bil. Jag märker absolut ingen skillnad. Den som märker skillnad är nog den som på vintern leker runt med bilen...försöker sladda och "grejja". På senare tid har jag åkt XC60 AWD, Octavia och BMW 320-serie.. och skillnaden mellan att åka i bilarna ligger inte i hur framdrivningen sker. Vad säger ni, skulle ni med förbundna ögon få hoppa in i bilen åka en sväng och sedan berätta om den har fram,bak eller fyrhjulsdrift...?

#9
2016-02-03 13:31

Styggavargen
Beroende på undelag så skulle jag absolut klara det.
Min Hynda (i40) har framhjulsdrift, min förra bil 118dA hade bakhjulsdrift och den innan det hade xDrive (4wd) Det är stor skillnad i hur bilen "rör" sig på olika underlag med olika drivning.
På vintern märks det tydligt skillnad. I korsningar från stillastående kommer man iväg utan att slira och kana över vägbanan med fronten I rondeller så driver bilen runt istället för rakt fram samt när det snöat hela natten så kan man vinka till grannen som står och skottar medans man bara kör rakt igenom vallen som plogen lagt upp.
Det märks även på det sättet att det inte är några som helst problem att ligga i vänster fil på dubbelfiligt när det är snömodd. 4wd går stadigt medans 2wd känns nervöst

#10
2016-02-03 13:40

Har aldrig känt mig nervös vid körning med fwd i snömodd eller annat.
slirar man och kanar vid start i en korsning så gasar man för mycket. Har startat i halkiga korsningar med fwd och aldrig känt att det slirar så det stör.
Det är kanske värre med bwd på vintern på vissa bilar men när jag hade BMW 540 med bakhjulsdrift och lade i vinterläget på växellådan så kändes det hur stadigt som helst även vid start i slirig korsning. För övrigt är inte det primära att komma igång så snabbt som möjligt på vintern utan det primära är att se till så att man kan stoppa bilen så bra som möjligt utan risk för krock.
Bra, däck, hålla avstånd, köra uppmärksamt på väglag och trafik.

#11
2016-02-03 13:55

Man känner skillnad i ratten på fram och bakhjulsdrivet. I motorstarka bakhjulsdrivna bilar slipper man rycken i ratten vid gaspådrag, i kombination med att styrningen ofta blir känsligare i positiv bemärkelse, jämfört med framhjulsdrivna. Lastväxelreaktionen vid accelleration gynnar dessutom drivning på bakhjulen.

#12
2016-02-03 13:58

Absout Hacken, visst är det så! MEn frågan som styggavargen ställde var om man skulle känna skillnad och det är jag övertygad om att man gör. Ang. korsningar så har jag mer än en gång varit med om att det är blankis efter accelerationer vilket gör att om det är minsta baklut så kommer inte fwd iväg. 4wd däremot glider iväg så fint så. En gång när detta hände (Vid NWT-huset i Karlstad) så var vi personer från tre bilar som fick hoppa ut och hjälpa igång den som va först då han bara slirade och kanade i sidled med fronten så han häll på att komma över i fel fil. Jag som va bil 2 (xDrive) kom iväg utan större problem och med en titt i backspegeln så kan man konstatera att de andra två får backa bak för att få fäste.

Sen ger man sig ut i vänster körfält efter att det snöat en del så är min uppfattning att det drar i ratten med fwd. Plus att det blir blir ryckigt vid acceleration som simon skrev. Detta upplevde jag inte med 4wd. Idag kör jag fwd och saknar helt klart 4wd så där hamnar jag nog igen.

#13
2016-02-03 14:02

Jag har aldrig haft problem att komma iväg från stillastående med framhjulsdrift. Deeds, vad hade bilen som bara slirade för däck?

#14
2016-02-03 14:05

Det uppfattade jag inte.. Detta var ju såklart ett sällsynt fall. Komunen fick åka dit och sanda sen hörde jag i efterhand. Ren blankis, uppförslut och spårigt. Inte en vardagshändelse kanske :P

Dom som bor i omnejd vet vart jag menar. Ett återkommande problem vid halka, den där stora korsningen vid Karolinen/NWT-huset

#15
2016-02-03 14:08

Inget slår känslan av bakhjulsdrift. Framhjulsdrivs känns bara budget.

#16
2016-02-03 14:11

https://www.youtube.com/watch?v=iyQHZ7ZVlwM
Här hade troligtvis inget hjälpt. Anpassa farten efter väglaget? Stanna hemma istället ;)

#17
2016-02-03 14:11

Visst kan det vara problem ibland med fwd. Jag gör ogärna omkörningar om det är mycket modd, speciellt om det kräver att man "drar på " lite för att hinna förbi. Och jag har också fastnat i en backe, dock inte med vare sig Forden eller Golfen, men med min V70. Jag hade bra däck, kanske någon säsong gamla Hakka med dubb, generation?, nån gång för 7-8 år sedan. Isigt med lite blötsnö ovanpå. Pinsamt, dessutom en avfart upp mot en rondell så jag stoppade upp rätt bra innan jag kunde ta mig vidare. Kom dock loss genom att bilden fick "driva" i sidled ut i mittsträngen där den fick tillräckligt fäste för att ta sig vidare. Synd du inte var där Deeds, ingen som sköt på då inte...

#18
2016-02-03 14:13

Ok Deeds, försstår ditt svar. Men kan samtidigt säga att jag sedan jag fick körkort 1974 endast har fastnat på ett ställe utan att kunna komma iväg och det var i slutet på 70-talet i en uppförsbacke på vintern i en Mercedes 230S med sommardäck på. Jo det var tillåtet att köra på vintern med sommardäck då. Sedan dess har jag aldrig "fastnat" någonstans.

#19
2016-02-03 14:53

Jag gillar Jaggan. Den är visst också gjord i riktigt mycket aluminium, tillika, vilket ju är bra ur rostskyddssynpunkt bland annat. Köper man en sådan här bil så vill man ju inte se den rosta bort, precis.

.

#20
2016-02-03 14:59

Jag har kört alla tre varianterna på drivning och visst märks det skillnad. Framför allt på vintern. På min 118d med bakhjulsdrift räckte i stort sett att komma i närheten av gasen för att antisladdlampan skulle blinka. På Skoda Superben jag hade därefter så kunde jag köra nästan en hel vinter utan antisladdblinkande, men nog slirade framhjulen till ibland vid halka. Och det kändes tydligt i ratten när man körde över snösträngar. I nuvarande X3:an så märks halkan först när man bromsar. För några dar sedan när det var rätt halt i Stockholm så stod jag bakom en äldre 5-serie med dubbdäck. Den sladdade till ganska ordentligt med baken innan den kom iväg. Jag gasade på som vanligt och X3:an åkte iväg utan problem.

#21
2016-02-03 16:26

Oj oj oj, här drar det igång massor med historier om hur folket sladdar och har sig. Jag menade, när ni 99,9% av tiden kör på vägar där bilen varken sladdar eller liknande, hur kan ni avgöra vilken framdrivning bilen har...jag kan det inte. Märker ingen skillnad.

#23
2016-02-03 16:37

Där jag bor så har vi oftast vinter från november till april. Det snöar ju alltid i april så jag räknar dit.
Det är då som 4wd gör sig bäst och det är också då man märker skillnad.

När man kör rakt fram på en motorväg i idealiska förhållanden så tror jag inte att man märker skillnad men jag spenderar iallafall inte 99.9% av min förartid på sådan väg.

#24
2016-02-03 16:51

I vinterföre föredrar jag nog Audi A4, spårstabil bil med bra drivgrepp. Audis interiörer är också en klass för sig själv. Så i detta sällskap hade jag valt Audi A4.
Fast Jaggan och Bimmern är nog roligare och köra än Audin så valet hade blivit svårt.

#25
2016-02-03 16:57

I detta test skulle jag välja Jaggan trots, eller kanske ska säga framförallt för bakhjulsdriften. Det är ju ett plus att den är snygg och inte en "dussinbil"
Min personliga rangordning av drivhjul:
1. 4 WD
2 RWD
3 FWD

#27
2016-02-03 17:37

Kapten: nu underskattar du svårigheterna i terrängen på Östermalm. Man behöver verkligen en Cayenne för att kunna ta sig till dagis.... ;-)

#28
2016-02-03 17:41

Å herre gud,, vart är bilarna för oss med låga löner, dom här bilarna är ju totalt ointressanta för oss med löner under 25.000 i månaden, när vi kan köpa dom en dom ju färdiga för verkstan,

#29
2016-02-03 17:43

"Du ska skatta dig lycklig om du har råd att köra någon av dem, privat eller i tjänsten. Det handlar om hög klass i de allra flesta egenskaper, givetvis också i pris"

Märket kostar en hel del..

#31
2016-02-03 20:33

Mycket bra inlägg Kapten! Kunde inte hålla med dig mer faktiskt. Prioriteringar.
Jag kanske inte skulle lägga 400.000:- på en C-klass men poängen är helt korrekt enligt mig!

#32
2016-02-03 20:41

Kapten, det är riktigt underhållande att läsa dina inlägg här. Vi delar nog ganska mycket syn på vissa saker här. Kört bil i över 25 år och inte behövt fyrhjulsdrift ännu, men vet vart det slutar. Vädret blir allt mer extremt tack vare miljöförstöringen som sker med de ökade utsläppen. Snacka om ironi, folket köper fyrhjulsdrift och SUV's mm och detta påskyndar förloppet ännu mer. För att hålla sig till ämnet, jag hade valt Audi'n.

#33
2016-02-03 20:43

Jag tror det är fler som har behov av fyrhjulsdrift än som har behov av en Mercedes ...

#34
2016-02-03 20:51

@Styggavargen, kan du inte sprida dina fantasier på något annat forum? Känns inte som att tomtar, troll och annat hitte-på har på ViB att göra.

#35
2016-02-03 21:16

Man behöver inte AC heller men det är skönt att ha när det är riktigt varmt. Precis som 4 wd är skönt att ha när det är mycket snö. Inget måste, men skönt att ha.

#36
2016-02-04 02:30

Enligt EuroNCAP:s filmer är monteringskvaliten, hur bilens olika delar sitter ihop och inte ramlar lös och trillar av, synnerligen värdelös hos Jaguar och Audi i såväl inredning som kaross, BMW imponerar inte heller på motsvarande punkt.

#37
2016-02-04 06:45

Jag antar att N-iklas har något exempel på en bil som klarar sig igenom NCAP testet oskadd?

#38
2016-02-04 07:54

Det sorliga med jaggan och allt Alu är att den ändå väger mer än BMW.

#40
2016-02-04 08:38

Jaguaren är den av dessa tre som väcker lite habegär, inte så mycket mellanmjölk som de två andra som man ser i var och vartannat gathörn.

Fyrhjulsdrift är av någon outgrundlig anledning omdiskuterat, långt ifrån alla behöver AWD men vill man ha det så köper man det.
Precis som man inte behöver en Mercedes istället för en Dacia fast Dacian säkerligen fyller samma transportbehov som Mercan, men vill man ha en Merca så köper man sig en utan att hacka på de som gör annorlunda.

Samma sak med motorer på över 100 hk, varför köpa en sådan när 99% av alla skulle bilister klara sig med mindre?
Svaret stavas habegär och är inte att förakta, det är det som driver bilutvecklingen framåt...

#41
2016-02-04 09:25

Håller med Kapten, de flesta skulle ha råd med en av dessa bilar. Visst kanske man får snåla på extrautrustningen men man köper inte dessa bilar för lull-lullet skulle jag säga. Man köper dem för komforten och körkänslan. Det som utmärker Audi, BMW, Mercedes och Jaguar är hur mycket krut de lägger på vridstyva chassin och avancerade hjulupphängingar.

#42
2016-02-04 09:31

Angående AWD är det en komfortdetalj precis som ljudisoleringen eller liknande. Bilen blir mer riktningsstabil i halka, den åker iväg vid rödljusen utan att "tugga" och den tar sig med lätthet uppför hala backar. Det är komfort för mig, ja förutom körglädjen när det är halt då:-)

"Behöver" man sedan fyrhjulsdrift? Nej givetvis inte. Man behöver inte ljudisolering, fem, eller sju, stora säten, svulstiga utrymmen, automatlådor, stora turboladdade motorer eller multilänkaxlar heller. A/C:n använder man sedan bara under någon månad i vårt klimat, och en automatiserad anläggning är också egentligen onödigt. Men nyttan kan aldrig avgöras på central nivå, såsom Styggavargen indirekt argumenterar för, eftersom man då hamnar tillbaka i det problem som både Marx och Adam Smith aldrig lyckades lösa (men som sedan man kom att lösa, via det vi känner som marginalnyttoteori). Nyttan av fyrhjulsdrift, ljudisolering eller stora motorer måste och skall bestäms av individen själv. Det finns ingen som kan sitta och tala om för andra vilken lösning som är bäst för dessa. Det har prövats, framförallt i de före detta öst-staterna, men det gick som bekant ingen vidare:-) Det måste alltså vara den enskilda bilköparen som själv avgör.

Personligen får jag min nya AWD på torsdag nästa vecka. Jag har saknat fyrhjulsdriften nu i vinter, även om jag förstås har klarat mig fint via konventionell framhjulsdrift. Men för mig är fyrhjulsdriften värd merkostnaden, precis som att ljudisolering, klimatanläggning och automatlåda också är det (vilket jag saknar i min nuvarande Kia). Jag är alltså beredd att betala extra för dessa finesser, både vid bensinpumpen som vid inköp av själva bilen, då värdet för mig överstiger merkostnaden (särskilt vid körning i halka).

MVH AL

#43
2016-02-04 09:50

@MVH AL

Så är det, folk hackar ständigt på behovet av AWD för att sedan kryssa i alla rutor som finns för övrig "onödig" extrautrustning utan att knorra nämnvärt...

Antisladd, antispinn, ABS, servostyrning o.s.v. listan kan göras lång på uppfinningar som gör färden säkrare och saker som bilköpare tar för givet idag.
Men när det kommer till AWD finns det ett tydligen ett outtalat argument att det endast är till för de som inte kan hantera 2WD.

Jag tror inte folk i allmänhet och de som sågar AWD i synnerhet har upplevt dess fördelar i olika väglag, det behöver inte vara oländig terräng för motivera systemet, det räcker med att ha upplevt dess riktningsstabilitet för att kryssa i AWD vid nästa nybilsköp, skippa läderklädseln eller dylikt om priset avskräcker, du har mer nytta av fyrhjulsdriften...

#44
2016-02-04 09:56

Instämmer 100% i vad AL och Prestigelös skriver. Har man själv inte haft en AWD, (att låna en bil en sommardag räknas inte) så har man heller inte upplevat fördelarna. Som jag skrev innan så har mina tre senaste bilar varit AWD, RWD och nu FWD. Precis som jag skulle sakna AC en varm sommardag så saknar jag AWD på vintern. Nästa bil blir definitivt en AWD, och automat som jag också saknar enormt.

#45
2016-02-04 10:08

Prestigelös: Vad jag kunnat utläsa så är det just viktpåslaget som vissa har synpunkter på. Och visst väger en AWD mer än en FWD, det är ett orubbligt faktum. Men även en stark säkerhetsbur väger mer än en svag, en bil med mycket ljudisolering väger mer än en utan och en automatlåda väger mer än en manuell. För att inte tala om mängden automatiserade system, med elmotorer och kablage bakom minsta list. Det adderar vikt likaså.

Men jag skulle aldrig vilja åka i en bil utan bra säkerhetsbur/ krockkuddar (som i sig väger och lyckligtvis kommer mindre till användning än AWD=är dessa då också "onödiga"??), klimatanläggning, automatlåda, multilänkbakaxel, bra innerutrymmen, ljudisolering eller fler än två stolar i bilen (det går fler tomma bilstolar in till storstäderna varje morgon än vad det finns resenärer, och ändå har vi köer=)) osv. Lika lite som jag (och de flesta bilköpare) vill välja bort sådana egenskaper, lika lite vill jag avstå från fyrhjulsdrift.

Så vem bestämmer vad som är "onödigt"? Politiker:-)?

MVH AL

#46
2016-02-04 10:17

@MVH AL

Politiker i all ära, jag tror att i första hand så motiverar man för sig själv alla tillbehör man kryssat i vid nybilsköpet att jag har i alla fall inte valt AWD, den viktbesparingen kommer ju miljön till gagn som den sanna miljövän jag ju är, dessutom ser ju inte grannarna att jag valt till AWD till skillnad från 20" fälgarna och 230 hk motorn... :-)

#47
2016-02-04 10:20

Håller med om vad AL säger, AWD är en komfortdetalj och inget man behöver. Lika lite som man behöver röka, behöver åka till Thailand eller behöver dricka whisky. Vissa behöver nog bil för att klara transportbehovet, men de skulle klara sig alldeles utmärkt med en Dacia Logan:
http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-dacia-lo...

När man börjar gå över bilar som Logan i pris så handlar det om olika grader av komfort och inte om grundläggande transportbehov. I gamla DDR klarade sig ju alla utmärkt med en Trabant. Jag har både fyrhjulsdrift och påkostad hjulupphängning i min bil just på grund av komforten och välbehaget dessa skänker mig. Men jag "behöver" ingendera.

#49
2016-02-04 13:24

Nu finns det ju 4WD även till Jaguaren, även om den inte är med i detta test.
Så, bak- eller fyrhjulsdrift, bara att välja.

#50
2016-02-04 13:41

Prestigelös; Ja kanske att folk tänker så..;-). Oavsett motiv så känns det i alla fall rätt motsägelsefullt.

MVH AL

#51
2016-02-04 16:10

Märkligt inlägg Niklas, bilarna körs in i en deformerbar barriär i 64 km/h inte så konstigt att det lossnar karossdelar och interiördelar.

#52
2016-02-04 18:33

(Redigerad: Inlägg som enbart skriv i provokationssyfte redigeras//Deeds)

#53
2016-02-04 20:35

(Redigerad: Klarsyns inlägg blev modererat och då blir ditt inlägg "obegripligt", därav moderering//Deeds

#54
2016-02-07 11:33

Nog är det väl bra att komma iväg med 4wd på en landsväg eller korsning om det är halt och mycket trafik. På jobbet förut där man stannade vid bommen och 2000 bilar hade slirat iväg före vad det bra. Men som sagt till 95% så klarar man sig ändå men idag lyser lampan och motorn stänger av men då ökar inte hastigheten heller.

#55
2016-04-10 21:29

Varje dag i veckan väcker Jaggan mest habegär. Självklart med AWD. Sedan väljer jag BMW och sist Audi. Sen får vargen tycka vad han vill det är en demokratisk rättighet. Även om jag inte håller med. 5-6000 mil/år i över 30 år har haft påverkan när det gäller val av framdrivning för mig.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.