Bild
Nästa artikel

Test: Audi A4 Allroad, Opel Insignia Country Tourer, Volkswagen Passat Alltrack (2018)

Nybilstest

En riktigt kraftfull kombi med fyrhjulsdrift och höjd markfrigång är inte dumt när Kung Bore är i farten. Nya Opel Insignia Country Tourer vill bli en bil att räkna med i klassen. Hur klarar den matchen mot Audi A4 Allroad och Volkswagen Passat Alltrack?

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Läs hela testet gratis (endast för prenumeranter)

Kanske är det svenskens djupt rotade relation till skog och natur, kanske är det fåfänga, kanske är det ett faktiskt behov – lätt förhöjda och i åtminstone skenbart oömma plastdetaljer inklädda varianter av vanliga kombibilar har slagit rejält på marknaden. Attraktionen märks inte minst på andrahandsvärdet, alltid bättre än för motsvarande normal kombimodell. Prispåslaget vid nyköp har man nästan garanterat igen när det är dags att sälja.

Audi A4 Allroad och Volkswagen Passat Alltrack hör till de populäraste och mest etablerade i genren. Allroad till exempel utgör nästan en tredjedel av försäljningen av A4 Avant. Förra generationens Opel Insignia Country Tourer kom väldigt sent till marknaden och är däremot en udda syn. Det kan bli ändring på det nu.

Med den helt nya generationen laddade Opel, i sin sista tid inom GM-koncernen, om rejält. Nya Insignia (testad i halvkombiversion i Vi Bilägare 11/2017) har en helt annan utgångspunkt både i teknik och design än den gamla modellen. Plattformen kallas E2XX och delas med senaste versionen av amerikanska Chevrolet Malibu. Insignia II är alltså inte någon ”tysk Saab 9-5”, som många tycks tro. Lägre vikt, större axelavstånd och mer utrymmen var några ledstjärnor i utvecklingen av bilen och det märks direkt när man ser den. Insignia Country Tourer är fem meter lång och har rejält mellan hjulaxlarna.
Det har medfört betydligt bättre utrymmen än tidigare, både för åkande och bagage. Baksätet hör till de rymligaste över huvud taget, det finns rejäl skjutmån för stolarna fram och bagageutrymmet är väsentligt förbättrat jämfört med den ganska inskränkta ”ur-Insignia”.

Country Tourer finns från 307.900 kronor för versionen med 170-hästars dieselmotor, cirka 20.000 kronor mer än motsvarande vanlig kombiversion och i sammanhanget ett klart konkurrenskraftigt erbjudande. Opel har inte gjort någon hemlighet av att Insignia ska ”prisa sig in” på marknaden. Testbilen är en välkryddad 2,0 biturbodiesel med 210 hk, åttaväxlad automatlåda som standard och ett nytt fyrhjulsdriftsystem kallat Twinster. Det finns tre körprogram (normal, tour och sport) och grundpriset är 329.900 kronor. Testbilen med all sin extrautrustning går lös på 396.000 kronor.

Testets Audi har den bekanta tvåliters 190-hästarsdieseln, dubbelkopplingslåda med sju växlar och märkets nya fyrhjulsdrift Ultra. Till skillnad från det permanenta quattrosystemet kopplas det bara in vid behov. Fem körprogram med olika programmering av antispinn- och antisladdsystem erbjuds, varav ett kallas Offroad. Enligt uppgift kommer Audi att köra ett (förmåns-värdegrundande) kampanjpris på A4 Allroad under 2018, 400.000 kronor i grundpris, inklusive det omfattande paketet Proline som annars kostar 34.500 kr.

Passat har motor och växellåda likvärdig med Audis, men bara sex växlar. Den automatiskt inkopplande fyrhjulsdriften kommer från BorgWarner och det finns fem körprogram att välja bland. Grundpriset är 336.000 kronor. Med all utrustning hamnar testbilen på drygt 430.000 kronor.

I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann. Köp och ladda ner testet här.

Det här testet publicerades ursprungligen i Vi Bilägare 01/2018. Läs om hur du aktiverar din digitala läsning!

Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?

Kommentarer

#1
2018-02-14 11:40

Ska bli intressant att se hur Insignia står sig mot de etablerade Audi o VW 4WD-kombi-bilarna. Går det sälja en Opel för 400.000?

#2
2018-02-14 11:44

Har precis läst testet och kan konstatera att en av bilarna sopar mattan med de andra, och det är inte den de flesta tror ;)

#3
2018-02-14 12:17

Tragiskt att Audi går ifrån sin beprövade konstantquattro, för att behöva tillgodose miljömuppar och deras förbrukningshysteri.

#4
2018-02-14 12:18

Audin borde vara bäst!

#5
2018-02-14 12:42

Diesel år 2018, det är ganska mycket stenålder ;)

#6
2018-02-14 12:44

vi bilägare låter aldrig en volkswagen förlora
passaten vinner testet

#7
2018-02-14 13:17

Nej för all del, Insignia vinner förkrossande överlägset, eftersom Insignai vinner ligger det i sin självklarhet att den inte bara är bättre, den måste av nödvändighet vara just överlägsen, för att vinna.

#8
2018-02-14 13:15

adamz.
Insignian vinner, som N-iklas skriver, överlägset.

#9
2018-02-14 13:17

hultarn, varför inte?
Utrustar man dom andra så de blir likvärdiga blir det ungefär samma pris och då har man fortfarande kvar betongsäten i Passat och trångboddheten i Audin!
Insignia är värd att uppmärksammas bättre.

#10
2018-02-14 13:35

Jag menar inte att Opel inte skulle vara bra, utan tvärtom. Däremot har de ett (oftast gammalt och numera ogrundat) rykte som knappast hjälper till, och det underlättar ju inte att sälja i den högre prisklassen.
Jämför med gamla och nya Mondeo - skillnaden är milsvid.

#11
2018-02-14 13:36

Jäpp, den här Insignian är utomordentligt trevlig utifrån min korta bekantskap med den - och priset är smått fantastiskt. Enda aberna jag märkt är att yttermåtten kräver att man har en åker att parkera på samt att baklyktorna blev helt osynliga under snöinpackning när vädret var som värst. Men helheten är ytterst aptitlig, blev verkligen en grande finale för Opel.

#12
2018-02-14 13:42

Passatens billiga HUD är väl mest anmärkningsvärt, Audis visning i rutan är mer eller mindre lika bra som Insignias, men Insignia har världens enklaste och snabbaste inställning och justering av denna funktion.
Sedan att Opel överträffar Audi i 4WD är ju alltid något att notera.

#13
2018-02-14 13:55

Snik qvattro på audi numera; (

#14
2018-02-14 14:30

oj... fantastiskt roligt att Opel vann. en bra bil
helt enkelt

#15
2018-02-14 14:32

Vad spännande. Ni som har läst testet. Vem vann komfortronden och varför?

MVH AL

#16
2018-02-14 15:10

A.L: Opel är vinnaren även i komfortronden.

Från sammanfattningen av Insignia: "Åkkomforten och köregenskaperna är bäst i detta test, bilen är både underhållande och mycket trygg att köra, samtidigt som ljudnivån är låg och fjädringsarbetet av hög klass"

#17
2018-02-14 15:06

Insignia vinner också Komfortronden
Utöver ovanstående står det också:

"allroundkapacitet i fjädringsarbetet.
Där Opel tog hand om potthål, tvärslag och gropar med ett höjt ögonbryn kunde Passat dunsa i rejält."

Ljudnivån är konstant 1 dB lägre i Insignia än Passat, i 110 grov asfalt - 70 i Audi, 71 Insignia, 72 Passat.

(Den Golf med multilänk axeln jag åker i varje vecka brukar också "dunsa i rejält" på mindre bra vägar.)

#18
2018-02-14 14:52

Jösses, hur kan en bil som väger nästan tre ton, drar antagligen över två liter milen vid verklig förbrukning, har en miljövidrig dieselmotor och totalt onödig fyrhjulsdrift vilken ingen i Sverige har reell nytta av, vinna ett test 2018...???

Högst otidsenligt då det ju också till råga på allt nästan är en SUV med sin onödigt höga markfrigång...

Nä en helt vanlig bil, låt oss säga t.ex. en Skoda Octavia hade sopat banan med Opeln på alla punkter...

#19
2018-02-14 15:12

Skoda Superb har i varje fall högre ljudnivå än Insignia.

#20
2018-02-14 15:18

Alla borde köpa en Octavia istället för något annat.

#21
2018-02-14 15:37

"Nä en helt vanlig bil, låt oss säga t.ex. en Skoda Octavia hade sopat banan med Opeln på alla punkter..."

Speciellt med 1.0 TSI motorn :-).

#22
2018-02-14 16:08

Lite synd att inte Superben var i samma test för det är väl i samma prisklass.
Jag har sagt det tidigare och den test Opel insignia jag körde i somras med 20 tums däck var den bullrigaste bil jag kört på många år på våran motorväg.
Den bullrade så att man fick höja rösten för att snacka med han som satt bak.
Så välj inte dom däcken om ni funderar på onsignian.
Tror det var över tre DB över min octavia med 18”.

#23
2018-02-14 16:17

Skoda är ju så tråkiga. Åker hellre buss än kör Skoda.

#24
2018-02-14 16:31

Förvånande att vi har så olika uppfattningar
Provade den Insignian GS med 260hk motorn och 20 tums hjul
Mest bestående reflektionen var att den var något av de mer komfortabla och tysta bilarna jag kört med sådana rejäla hjul
Men har troligen svårt att mäta sig med en Octavia :)

#25
2018-02-14 16:49

Grattis Opel.

#26
2018-02-14 17:09

Att gratta Opel är som att skriva till Tomten och tacka för alla julklapparna.
Snick snack!
Fixar man Apelsinhudslack, dåliga inpassningar i interiören och o en högre bullernivå än vad som är brukligt och en högst osäker framtid ja då kan man göra ett kap.
I annat så vinner den mer etablerade parten alla dagar i veckan.

#27
2018-02-14 18:11

En bekväm seger för Opel ! ( på flera sätt )

Från testet: " Alla satt utmärkt i Insignia ". " Samtliga testförare satte Opels köregenskaper främst ". " Där Opel tog hand om potthål, tvärslag och gropar med ett höjt ögonbryn kunde Passat dunsa i rejält ".
" Åkkomforten och köregenskaperna är bäst i detta test, bilen är både underhållande och mycket trygg att köra, samtidigt som ljudnivån är låg och fjädringsarbetet av hög klass ". " Utmärkt fyrhjulsdrift och känsla av solitt bygge kompletterar bilden ".
" Opel har en av de kvickare omkörningsaccelerationer vi noterat på mycket länge ". " Drivningen känns ”på” direkt, utan att för den skull rycka. I läge ”sport” blir reaktionerna verkligen raska, i fartresurser (särskilt för omkörningar) hör denna Insigniaversion till de kvickaste i rimlig prisklass "

#28
2018-02-14 17:53

Vilken etablerad part menar du Tvärnit?
Opel är väl det särklass äldsta märke av den här trion och är väl etablerat!

#29
2018-02-14 18:03

Det finns många märken som har gått i graven och Opel i sig har varit en ren GM skapelse allt sedan 70-talet och är nu i det franska hängnet....kan tyskt falla lägre än så?
Etablerad...sen när?
Jag äger själv en Opel Adam 2013 och har tittat på nya Insignia, imponerad? Jo o man gillar amerikanskt "pimpmobiler"...Det samma gäller för Adam, ett rent skämt men att min kom så billigt så att jag gillar den bara därför.

#30
2018-02-14 18:21

Sen är driftsäkerheten högre i opeln än de övriga i testet.

#31
2018-02-14 18:36

Ja det är synd att denna produkt introduceras först nu.

Tänk om Opel släppt den för några år sedan.

Då skulle nog Opel haft en annan ställning idag.

Jag är i alla fall övertygad nu. Jag kommer allvarligt överväga en i samband med kommande bilbyte. Men jag måste givetvis provköra först.

MVH AL

#32
2018-02-14 18:48

Ja vi har ju olika uppfattningar om bilar men att nya insignian är mest bling bling håller inte jag med om men fortfarande vilken är mer etablerad?
Har den gamla modellen och väntar på den nya med just denna motorn som testas här.

#33
2018-02-14 19:07

Tvärnit är du så okunnig som du verkar eller ljuger du bara medvetet?

"Ja det är synd att denna produkt introduceras först nu.
Tänk om Opel släppt den för några år sedan.
Då skulle nog Opel haft en annan ställning idag."

Opel har släppt flera lika bra bilar, de senaste 20 åren men det har absolut inte haft någon effekt, huvudsakligen på grund av den stora andelen förutfattade övertygelser och Tvärnitar i befolkningen.

Man ändrar inte människors tänkande bara genom att göra bra bilar, det krävs mycket mer än så.

#34
2018-02-14 19:10

Kör Insignia ST med denna motor och automat sedan en vecka och det känns väldigt bra.

#35
2018-02-14 19:19

N-iklas och en del de har ett huvud av trä.
Jag trodde jag hade påvisat dig tillräckligt med historik hur Global som Opel är med Izusu osv osv över åren om du minns?
Du tro fortsatt på Tomten...det iofs helt ok för det är väl lite vad som bil handlar om, chimärer...
Men att det finns gränser...Skulle jag kalla Opel för ett eget märke?
Nej.
Jag sätter en VW före var dag i veckan så det så.
Nu kör jag iofs Toyota men att jag är konsekvent...

#36
2018-02-14 19:26

Opel Insignia vinner här lätt med kvalité rakt igenom, det gjorde förresten förra modellen också. Men fortfarande så har de en marknadsföring i Sverige som är under all kritik.

#37
2018-02-14 19:32

Haha, de va tydligen tuff läsning för några på forumet. Men Opel har ju under flera år och tester visat att dom gått framåt speciellt kvalitetsmässigt så för de pålästa forumdeltagarna va de här ingen överraskning, men de känns säkert surt för dom stackare som inte hängt med.

#38
2018-02-14 19:53

Look at Opel now, and now, and now.
Now it's too late anyway.

#39
2018-02-14 20:26

Tvärrnit - det är ju så att för att någon ska lyssna på vad du säger så måste du ha något att säga och du kommer endast med dumheter och total okunskap - det fungerar helt enkelt inte.

En utomstående person som du har inte en susnings aning om de här sakerna och trots det utger du dig för att veta allt och vara experten på området, men snälla...

#40
2018-02-14 20:30

N-iklas. Jag minns bestämt att du gick i kräftgång och gjorde en snövlande avbön ifrån Opel milt sagt inför hela VIB eller ja dem som orkade läsa.
Opel är inget eget märke utan en konstruktion i syfte att ta marknader och håva in pengar.
Jag har skrivit även om reservdelarna.. jag är inget orakel men Insignia hur länge lever denna GM modellen?
Det står att läsa på nätet att reservdelslagret i Russenheim är avvecklat...
Jo jag vet att jag sticker fram hakan men att jag äger också en Opel Adam och skrattar gott.
Köp en Opel vet ja!

#41
2018-02-14 20:51

Vadå inget eget märke? Jag förstår inte riktigt vad du menar.
Är Audi en förklädd Seat? Men det är klart "JagRullar" är ju ett eget märke men vill ju inte ta marknadsandelar för ingen vill ju växa

#42
2018-02-14 22:46

.

#43
2018-02-14 22:45

Guran då körde du inte Insignian på den grova Uppsala asfalten.
Insignan bullrade 2db mer än crossland på denna asfalt.

#44
2018-02-14 23:08

"reservdelslagret i Russenheim är avvecklat..."
Där ser man hur kunskapen lyser fram, Opels reservdelslager ligger i Bochum...
Och Rüsselsheim är dessutom felstavat.

#45
2018-02-14 23:30

Nu forsar fanatismen och hyckleriet här... Är det verkligen så oerhört jobbigt att någon inte gillar Opel? Herregud!

#46
2018-02-15 06:33

"Anders.J"., vänd på frågan -är det så jobbigt att en Opel vann ett test? Är det några som vet hur det är att trakasseras för sitt bilval är det Opel-ägare.

#47
2018-02-15 07:16

Åkte häromdagen på en dåligt plogad skogsväg, där dessutom den packade snön var tillstökad av en skogsmaskin på band, i en ny Audi med snikQuattrosystemet.(Lång mening!) För den som körde originalquattro i slutet av 1980-talet var det en obehaglig upplevelse. Föraren är mycket van vid vinterkörning, dock till föga nytta, bilen vinglade och vad systemet gjorde gick över huvud taget inte att märka av. Varje framhjuldriven bil hade varit stadigare!

#48
2018-02-15 08:26

@bgl, nej, en framhjulsdriven bil hade inte varit stadigare.

#49
2018-02-15 09:24

Har hela tiden ända sedan jag provade nya Insignia lovordat bilen och dess uppträdande. En mycket underskattad bil till desseutom ett bra pris jämförelsevis. Synd bara på dieselmotorn som är otidsenlig, se bara på vad skatten blir efter malus för Country Tourer. Bilen är värd en riktigt fin hybriddrivlina som är modern och i tiden eller en laddbar sådan, eller ren eldrift. Kan man få ett bra pris på den också så.........Opel är värd en succe med denna bilen.

#50
2018-02-15 10:50

Jo @Swemba, framför oss körde en gammal SAAB 9-5 som gick lugnt som vanligt. Både föraren och jag har livslång erfarenhet av olika AWD-system. Vi kunde inte lista ut vad Audin hade för sig men gissade att för varje gång något hjul passerade en ojämnhet från skördarens band, samtidigt som snömängden var så stor att hjulen tuggade så kopplades drivningen till bakaxeln till och från på ett sätt bara blev 'för mycket' för systemet.

#51
2018-02-15 11:06

Shogun, jag kan förstå ditt resonemang kring dieselmotorn och bonus malus. Men å andra sidan är ju inte någon bil konstruerad och anpassad för svenska förhållanden och gällande7kommande lagstiftning i vårt land även om många verkar tro det. MP styr inte hela världen.
När vi ändå är inne på svensk lagstiftning och svensk klassning av bilar, -en bekant har en ny tjänstebil, Mitsubishi Outlander, hybrid, klassad som supermiljöbil. Han kör ganska långa sträckor i tjänsten, uppåt 30 mil. Under rådande sydsvensk vinter tar han sig ca. 3 mil på eldrift, därefter går bensinmotorn in..... med en förbrukning av 0,9 L/mil. Allt enligt honom själv.

#52
2018-02-15 13:54

Det roliga ifrån testet var att Opel drog mindre än deklarerade siffror medan Audi och VW drog mer. Det skilde tillslut nästan ingenting på verklig förbrukning och då kan man ju undra vem som har rätt co2 utsläpp?

#53
2018-02-15 22:45

Helt klart var Opel den enda med en förbrukning enligt ViBs tester som låg på ungefär nuvarande norm och klart lägre än kommande så det är bra jobbat !

#54
2018-02-16 08:07

N-iklas. Hos de Opel jag tidigare provat har jag inte direkt lyft på ögonbrynen. Insignia lät som ett tröskverk inuti och var trång. Därför var den aldrig ett alternativ för mig. Den fick ju heller inte så här fina omdömen i testerna.

Men den här vekar verkligen fin på alla plan. Därför kommer jag titta på en när Volvon skall bytas. Det blir i så fall min första Opel.

MVH AL

#55
2018-02-16 10:56

Mso100
Nä jag körde den inte i Uppsala men väl i Karlstad på, stadsmotorväg, mötesfri landsväg och smal kurvig länsväg. Min vanliga testrunda. Körde på ganska bra för att testa prestanda, komfort och väghållning.
Bilen gick bra men ingen raket, den gick tyst och komfortabelt även i sportläge på dåliga asfaltvägar.
Och klarar du höra skillnad i buller på 2dB är du någon form av supermänniska som kan vara med på Duscowerys Super human. För att ett mänskla skall uppfatta någon ändring i ljudnivå så krävs det ca 3dB i skillnad.
Däremot kan det vara frekvensintervaller som upplevs olika störande från person till person. Men att du skulle behöva skrika i Opeln då du kan tala lågmält i Octavian låter Som hittepå

#56
2018-02-16 13:52

"Hos de Opel jag tidigare provat har jag inte direkt lyft på ögonbrynen. Insignia lät som ett tröskverk inuti och var trång. Därför var den aldrig ett alternativ för mig. Den fick ju heller inte så här fina omdömen i testerna."

Det är en komplicerad åsikt, det skulle behövas en mindre bok för att belysa alla synvinklar och förklara alla åsikter.

Men sammanfattningsvis beror den åsikten på att man fokuserar på uteslutande allt negativt man kan leta upp och som man lyckas tolka negativt och omvänt totalt stänger av sig från möjligheten att ta emot något positivt.

T.ex. att det är en oerhört säker bil att krocka med... - är ju en detalj som ingen människa funnit något värde i...

Man väljer att vinkla upplevelsen, vinkla intrycket och vinkla berättelsen utifrån en redan från början kritisk och ifrågasättande grundinställning som man sedan bara - precis som väntat - lyckas finna bekräftelser på.
Istället för att ta in allt och se helheten

http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-opel-ins...

Teknikens värld har berömt föregångaren till denna och även vi bilägare gav många toppbetyg varvat med kritik för annat.
Lägst ljudnivå och bäst komfort i stolar och säten och bäst fjädringskomfort var betyget för föregångaren i test mot Skoda och Subaru t.ex.

#57
2018-02-16 14:57

Nej det är inte särskilt komplicerat alls. Om mina öron noterar en onormalt hög ljudnivå så är det klart att man reagerar. Och då körde jag trots allt bilen på spanska solkusten där vägarna inte är lika "grundbullriga" som här. Men visst, i jämförelse med en Skoda må den säkert vara tyst. Men en Skoda är inte min norm. Den är tvärtom ett avskräckande exempel....

Säkerheten hos den tidigare Insignia har jag inga ingående kunskaper om. Det enda jag känner till är att whiplash-skyddet fick kritik och att det mest var anpassat efter män. Och det känns ju rätt taskigt mot min fru - eller dotter för den delen. Vilka värden man sedan når både vid test och för den delen skadeföljd ute bland verkliga olyckor har jag inte tagit reda på. Men det kommer jag givetvis göra innan ett köp.

I vilket fall ser den här nya modellen ut att ha blivit bättre på flera för mig viktiga punkter och då ser jag inga hinder för ett köp. Men jag måste givetvis pröva den ordentligt först, komforten och köregenskaperna värdesätts högt.

En detalj som f.ö intresserar mig extra mycket är fyrhjulsdriften. Den har vi pratat om tidigare. Opel förefaller ha installerat en lösning som mildrar de svagheter som man ofta märker på de bilar där bakhjulen reagerar först när framhjulen spinner. Det skall bli kul att testa det rejält.

MVH AL

#58
2018-02-16 15:15

Som vanligt när man diskuterar hur mycket en bil bullrar så måste man kolla vilken storlek på däck är bilen utrustad med? Är det 17" , 18" , 19" eller 20". Vilket däckmärke är det ? Och däckmärket är ju lurigt eftersom tillverkarna ändrar sina parametrar hela tiden, så att som i mitt fall, på den gamla Insignian, så levererades den med Michelin sommardäck som bullrade kopiöst, Nu 2017 köpte jag efter läsning av tester, Michelin igen och nu mycket tystare däck och buller i samma Insignia.
Så att du provade gamla Insignian i Spanien säger inte så mycket Al om du inte redovisar däckstorlek och märke på däcken också.
Det är min erfarenhet.

#59
2018-02-16 15:32

Nej det är helt sant christer. Bilen jag körde i Spanien hade rejäla sulor och det påverkade säkert en hel del..Vissa bilmodeller tycks ju vara känsligare än andra för däckstyp och bredd och kanske att den tidigare Insignia led extra mycket av det.

MVH AL

#60
2018-02-16 16:09

Men i grunden håller jag med dig Al att gamla Insignian är en bullrig bil. Min nuvarande första bil XC60:n med hakka 8 är en tyst bil. Skall bli kul att få "HÖRA" hur XC60:n bullrar med sommardäcken. Längtar till våren och sommaren.

#61
2018-02-16 17:16

Men det går inte att blunda för att vi bilägare mätte upp den Insignia Contry Tourer årsmodell 2015 som den tystaste bilen i testet och tystare än den nya i det här testet, den får 70 dB i 110 där den nya har 71, på grov asfalt är faktiskt den gamla Insignian C.T. hela tiden tystare än Audin i detta test - i alla hastigheter...

Audi är kanske bättre som mått än Skoda?

Så att utan vidare påstå att den gamla är bullrig baserat på en enda egen erfarenhet av en enda specifik bil, så enkelt är det inte, det finns många modeller och versioner och motorer och inte en enda, därför är det komplicerat och inte enkelt.

whiplash-skyddet har endast kritiserats av en enda person vad jag vet och mätresultaten är ett av de bästa resultaten på jämförbara bilar, Astra är aningen bättre, nackstöden är av samma typ som i Mercedes och BMW med samma skydd mot skador, det är bara Volvo som påstår sig ha ett skydd för kvinnor (under förutsättning att man inte har något skrymmande gods i baksätet...) vilket utesluter resten av världens bilar och det är ju en rätt extrem inställning.

Och en bil som endast skyddar mot nackskador är knappast mycket att ha, en säker bil ska prestera toppresultat på nästan vartenda område utan allvarliga brister någonstans.
Så långt det är testat så uppfyller Insignia det kravet.

Att blunda för att det t.ex. är den enda vanliga personbilen i sin storleksklass... med vanliga enkla... glasrutor som klarar en sidokrock utan att sidorutorna krossas.

Att föraren i en offsett studsar tillbaka mot nackstödet istället för att slå huvudet i B-stolpen, osv, många små, enskilda detaljer skapar en allmänt säker bil på generellt hög nivå.

De nya bilarna med Astra 2017 och nya Insigmia skiljer sig på alla sätt från de gamla, jag tycker inte de är bättre, för mig personligen är gamla Insignia säkrare.

De nya stolarna i Astra och insignia använder samma typ av skydd mot nackskador som Volvos komplicerade, den viker sig bakåt, men istället för en mekanism som driver stolens rörelse, är det själva stommen i stolen som är flexibel och böjer sig.

Men Insignia har trots det ändå kvar de i längdled justerbara nackstöden som en komfortdetalj.

#62
2018-02-16 16:51

Fyrhjulsdriften är den samma som i Range Rover Evoque vilket väl säger en del om dess nivå eftersom Range Rover som bekant vanligen ligger i topp med 4WD system.

#63
2018-02-19 06:32

Det är förstås fullt möjligt att det finns skillnader mellan olika varianter som gör att vissa modeller är mer bullriga än andra. Så är det ju hos de flesta märken. Dock är db inget bra jämförelsemått.

I fallet säkerhet är det också viktigt att känna till att en lösning ofta sker på bekostnad av något annat. Nu har jag visserligen inte studerat Opels värden (men om N-iklas kan ta fram sådana vore det kul.att få ta del av) och jag vet inte riktigt hur han menar med b-stolpen. Men det låter som att Opel fixerar sin docka hårdare än andra och det har ett pris - framförallt på andelen inre skador.

Om ni har noterat det löste man tidigare "återstudsen" genom att låta sidogardinerna falla ner. Men det uppskattades inte av försäkringsbolagen och har därför plockats bort på nyare bilar. Motiveringen (förutom att man som alltid ville spara pengar) var att påkänningar inte är så höga på vägen tillbaka och att skaderisken (som inte är så hög - i alla fall inte officiellt) inte motiverar kostnaden.

Kritiken mot whiplash-skyddet bygger på verkliga olycksutfall. Då har man kunnat visa att de äldre Opelbilarna hade ett sämre skydd. Ja just kvinnor löpte en högre risk för permanenta nackdelar och ryggskador i högre grad än män. Jag vill minnas att skillnaden var rätt stor - runt 30%. Om Opel nu har löst detta med en ny modern stol låter det ju väldigt bra. Whiplash är nämligen den vanligaste skadan och en faktor i mer än hälften av olyckorna (på grund av att det inte krävs särskilt högt krockvåld för att utveckla problemen).

I vilket fall tycker jag det skall bli intressant att provköra bilen och uppleva om jag tycker den är bättre isolerad än tidigare.

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.