Bild
Nästa artikel

Test: Audi A1 Sportback, Seat Ibiza, Skoda Fabia, Volkswagen Polo (2019)

Nybilstest

Fyra småbilar från VW-koncernen, hur stor är skillnaden? Vi dissekerar nya Audi A1 Sportback och jämför med Seat Ibiza, Volkswagen Polo och nyligen ansiktslyfta Skoda Fabia.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis på vibilagare.se/fri. Du behöver prenumerationsnummer och postnummer.

Läs hela testet (endast för prenumeranter)

Fyra småbilar runt fyra meter från samma koncern. Delade utvecklingsresurser, delad teknik, Seat och Audi tillverkas till och med i samma fabriker av samma personer – hur stor skillnad kan det egentligen vara? En klok reflektion, men samma ingredienser behöver nödvändigtvis inte ge samma resultat. Om så hade varit fallet skulle torskfilén på kvarterskrogen ”Smutsiga duken” smaka lika bra som på stjärnkrogen ”Snobbiga servetten”. Kunskap och känsla för hur man lyfter fram det bästa ur råvarorna är avgörande för slutresultatet.

När VW väckte Skoda till liv mot slutet av 1990-talet var det ett prispressat alternativ till Polo. Priset på småbilen Felica var lockande, inte mycket annat. Sedan dess har Felica ersatts av Fabia och Skoda tagit sjumilakliv på utvecklingsstegen. Nuvarande generation Fabia, den tredje i successionen, rullade ut på vägnätet 2014 och är med det testets ålderman. En uppdatering till årsmodell 2019 ska mota konkurrenterna – och släkten – i grind. Fabia 1,0 TSI Style är med 164.000 kronor testets billigaste bil.  

Seat Ibiza började sin svenska karriär i mitten av 1990-talet. Modellen profilerades som ett enklare och poppigare alternativ till VW Polo. Ibiza generation fem har fortsatt på den inslagna vägen. Testdeltagaren är en 1,0 TSI Style med en trecylindrig bensinmotor på 115 hästkrafter och automatlåda. Prislappen säger 178.900 kronor.

Efter ett år i Vi Bilägares långteststall 2018 tarvar småbilsklassens nestor VW Polo knappast någon vidare introduktion. Historiskt har det varit en kamp mellan Polo och Fabia vilken som är koncernens populäraste bil i B-segmentet. År 2017 var det Fabia som föll svenskarna bäst i smaken, 2018 segrade Polo. Testade Polo 1,0 TSI 95 har ett grundpris på 185.400 kronor, då ingår automatlåda.

Audi A1 generation två har bytt de tidigare bulliga formerna mot ett mer skarpskuret anlete. Den morskare uppsynen verkar gå hem. Till och med testförfattarens sparsamt bilintresserade syster reagerade med ”Oj vilken tuff liten bil!”. 

Liten prislapp är däremot inget A1 kan skryta med. För testbilen 30 TSI Proline Advanced med automatlåda får man lägga ut 267.600 kronor. 

I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann. Köp och ladda ner testet här.

Det här testet publicerades ursprungligen i Vi Bilägare 03/2019Läs om hur du aktiverar din digitala läsning!

Diskutera: Vilken är din favorit av bilarna?

Kommentarer

#1
2019-03-26 13:08

Undrar varför Audi kallar den 30 TSI, när det är en 1.0-motor på 116 hk? Sen kan man undra om A1 verkligen är värd runt 90.000 mer än en Seat med samma motor..?

#2
2019-03-26 13:17

Som vanligt med VAG så ser deras bilar likadana ut, frånsett enstaka detaljer. De ser ut som formgivna av samma personer båda exteriört och interiört.

#3
2019-03-26 15:04

Automatlåda kostar 15000 i en VW och drar mer soppa, dåligt för miljö och plånboken för en shoppingbil!

#4
2019-03-26 16:01

Lika bilar med samma låga driftsäkerhet till olika priser

#5
2019-03-26 16:08

VIB utser bästa småbilen genom att bara ta bilar från VW-koncernen?

#6
2019-03-26 16:52

Simon - nja, fattade det som att detta var en test där man ville ställa samma koncerns olika märken men i samma bilklass gentemot varandra.

#7
2019-03-26 17:53

Ja iom att A1 är den bästa och Polo den näst bästa, är det väl inte så himla konstigt, att de väljer att ta med två andra riktigt bra småbilar, att jämföra dessa mot.

#8
2019-03-26 18:26

Jag hade valt Fabian, den är prisvärd och rymmer mer än man tror. Audi är för dyrt. Seat Ibiza tror jag inte håller samma klass som Fabian.

#9
2019-03-26 18:45

≠MB600#. När kan en bil kallas driftsäker? Min A1 är snart sex år. Inte ens en glödlampa är bytt. Behöver den rulla i femton år eller vad är din definition?

#10
2019-03-26 19:48

Fungerar bilbältet på mittplatsen bak i någon av dessa modeller?

#11
2019-03-26 21:08

Jag bar in och provsatt en Polo gti för två veckor sedan.
En jättefin bil och snygg!
Jag satt fint i gti-sätena, och när jag satt där och mös såg jag dekalen som visar förbud mot att använda mittsätet bak.

#12
2019-03-26 21:21

@McTar, vad händer om man bryter mot det förbudet?

#13
2019-03-26 22:22

Har stått i ViB (tror jag det var) att det numera finns en lösning på bältproblemet bak.

#14
2019-03-27 07:06

Nu har jag inte provat audin men jag har kört dom andra tre.
En fabia kombi slår ut alla och den är otroligt vettig och snål och samtidigt lastutrymme större än en V40.

Riktiga LED strålkastare och adaptiv farthållare gör den verkligen till en vettig familjebil som rymms överallt.

Öppna skuffen och lyft på locken både här och där och provkör då inser man det vettiga.

#15
2019-03-27 08:45

A1:an känns ju budget. Gamla var nog bättre. Fabia är känns så tråkig och Ove Sundberg.

#16
2019-03-27 09:23

Max 145k för en bil i denna klass.

#17
2019-03-27 11:08

Mso 1000

Nu handlade inte testet om kombibilar. Men visst, kan man blunda för hur Fabia Kombi ser ut och om bagageutrymmet är det viktigaste så är det en vettig bil. Annars är alla de andra tre alternativen bättre bilar.

#18
2019-03-27 13:59

267 papp för A1 med 116 hästar?

Ja herregud, minst 50 000 för mycket. Men är man så övertygad på att märkets status är värt så mycket överpris så varsågod, vi lever ju i ett fritt land...

#19
2019-03-27 16:14

Saabnisse: ont i pannan/fläskläpp/blåtira?
Sannolikt ingenting men det kan också vara förödande.
Kan inte du ta fram en riskanalys på detta? :-)

#20
2019-03-28 10:11

@McTar, förbud är något som endast myndigheter man utöva och brott mot förbud medför straffpåföljd under förutsättning att brott kan bevisas.
Eftersom biltillverkare inte är myndigheter kan de endast ge rekommendationer med en förklaring om eventuella risker.

#21
2019-03-28 10:43

Fabian är mest prisvärd då den inte är sämre än den mycket dyrare Audin som är en sminkad skoda.

#22
2019-03-28 11:38

Ibiza om man kan få den för 135000:- är nog bästa köpet. Dock bara hårdplast interiör.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.