Bild
Nästa artikel

Test: Alfa Romeo Giulia, BMW 320d, Lexus IS

Nybilstest

En ny, sportig sedanmodell från Alfa Romeo hör inte till vanligheterna. Giulia är ett klassiskt namn som gör comeback och försvarar märkets glans med den äran i kampen mot BMW 3-serie och Lexus IS 300h. 

Vi Bilägare 2016/16 Biltest: Alfa Romeo Giula 2,2 , BMW 320d xDrive, Lexus IS300h

En ny, sportig sedanmodell från Alfa Romeo hör inte till vanligheterna. Giulia är ett klassiskt namn som gör comeback och försvarar märkets glans med den äran i kampen mot BMW 3-serie och Lexus IS 300h. Digital fil som kan läsas i din smartphone, dator eller läsplatta. 11 sidor

Är 1960-talets artiga trafikanter tillbaka? Rätt som det är blinkar en mötande Alfa Romeo Giulietta med helljuset åt mig och jag blinkar tillbaka. Nyss var det en Alfa Brera som flashade och i morse blev jag hälsad av en Alfa 159. Så trevligt kan det vara märkeskolleger emellan när man rattar nya Alfa Romeo Giulia, ett modellnamn från 1960-talets början som nu hamnat på det italienska märkets länge emotsedda, bakhjulsdrivna sedanmodell. 

Alfa Romeo har länge fört en dramatiskt tynande tillvaro i världen och i Sverige. Totalproduktionen sjönk förra året till endast 56 000 bilar och bara drygt 150 av dem såldes i Sverige. Nu ska och måste vändningen komma. Giulia är första modell ut på en ny, i storlek varierbar plattform som också ska inrymma bland annat en suvmodell kallad Stelvio, debut inom kort. En Giulia kombi finns också i planerna.

Motståndet i Giulias klass är absolut stenhårt. Här gäller det fyrhjulsdrivna BMW 320d xDrive och bakhjulsdrivna Lexus IS 300h. BMW och Alfa Romeo har turbodieselmaskiner på två liters volym och 190 respektive 180 hk, medan Lexus kör med sin hybriddrift där en bensinmotor kompletteras av en elmotor som stöttar vid behov och driver bilen kortare sträckor vid låg belastning. Systemets effekt är testets högsta, 233 hk. Alfa är här ensam om manuell växellåda, men erbjuds också med åttaväxlad automatlåda för 20 000 kronor extra. 

Alla tre ger ett kompakt, kraftfullt intryck och proportionerna med långa axelavstånd är märkvärdigt lika. Ingen köper de här bilarna för att få maximala utrymmen, här är det parametrar som körkänsla, utrustning, finish, kvalitet, komfort och allmän stil som står i fokus. Det är dock ingen tvekan om vilken bil folk suktar efter när vi är ute på olika testmoment: Alfa Romeo.

Utrymmena för de åkande och för bagaget är också snudd på identiska. Alla tre har rejäl skjutmån för stolarna fram, körställningar som går att anpassa för de flesta fysionomier och hyfsade utrymmen i bredd- och höjdled – det senare dock åstadkommet tack vare att man sitter lågt ovanför backen.

I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann testet. Köp och ladda ner testet här!

Diskutera: Vilken av bilarna är din favorit?

Läs mer om: Alfa Romeo Giulia, BMW 3-serie, Lexus IS

Kommentarer

#1
2016-12-27 11:11

Skulle lätt välja Alfan i denna trion.

#2
2016-12-27 11:13

BMW'n, utan tvekan. Alfa är ett allt för osäkert kort och saknar fyrhjulsdrift. Lexusen går bort pga drivlinan.

#3
2016-12-27 11:44

Självklart skulle jag ta Alfan. En av få "normala" aktuella bilar som väcker känslor hos mig. BMW:n och Lexusen är kompetenta men så väldigt sterila i mina ögon.

Givetvis så kommer Giulia att få ros av ViB för bl a. design och körglädje men likväl så kommer den att placeras sist i denna jämförelse. Så otroligt förutsägbart....Har jag fel och den vann den ska jag äta upp en sko ;-) Nåja.....

#4
2016-12-27 11:56

Rålle G, tror du har fel. ;)

Skulle säga snarare att som vanligt begriper sig inte biljournalister sig på Lexus och HSD, vad bilens styrkor är. Så förmodligen hamnar den sist och mest bara kritik mot den.

#5
2016-12-27 11:58

Om jag slapp betala hade jag nog valt en Jaguar XE eller BMWn. Alfan är snygg men ser ut som en kopia av en BMW, fast troligen med sämre kvalitet. XE'n ser iallafall lite egen ut. Lexusen är ju japansk och fin men den där jävla fronten förstör :P

#6
2016-12-27 13:27

Roger, ja alltså ska man vända sig utanför de tre bilar som testat så finns det ju som sagt enormt mycket att välja på. Både vad gäller modeller och konfiguration. Då hade jag inte valt någon av de tre.

#7
2016-12-27 13:33

Alfan, snygg.. annars nöjd med min Audi sedan

#8
2016-12-27 13:38

Av de testade modellerna hade jag valt Lexus. Någon dieselbil har jag ingen lust att köra och efter att ha hört hur Alfan låter undrar jag hur den kunnat släppas till kund. Jag fick intrycket av att de monterat för små kolvar så de kunde skramla omkring fritt i motorn.
När Alfa kommer med en ordentlig motor kan jag ompröva beslutet.

#9
2016-12-27 13:43

Tycker att Alfan är snyggast och den verkar vara riktigt krispig att köra! Mitt val om jag inte behöver bry mig om konsekvenserna som ägande och andrahandsvärde...

Spoiler alert: Den som kom sist gjorde det inte beroende av sitt drivsystem som inte uttalades som dealbreaker utan det var andra faktorer som inte hängde med de andra två...

#10
2016-12-27 14:55

Man köper väl den som har någorlunda framtida teknologi under skalet. Dieselmotorer är inne på dödsryckningar så ingen borde välja en sådan. Men Alfan är ju snygg det kan ingen ta från den. Men mitt val är Lexus då vet man vad man får.......även i längden.

#11
2016-12-27 15:11

Personligen så hade jag valt Alfan, likt sina koncernkusiner ser Lexusen så tråkig ut att klockorna stannar.

#12
2016-12-27 15:38

Shogun. Diesel går nok ikke mot sin død enda den kommer til å eksistere like lenge som bensin, når Mercedes og Bmw har satset flere milliarder hver på nye dieselmotor portefølje til nye og framtidige modeller så er nok ikke det at de tror diesel er død eller, skjønner ikke dit hat til moderne dieselmotorer når du selv kjører fossilt

#13
2016-12-27 16:07

Jag hade valt Bimmern i det här testet även fast jag gillar Alfa Gulia och dess direkta styrning. Som vardagsbil så är Bimmern ett bättre val enligt mitt tycke då den är mer komfortabel, har ett bättre infotainmentsystem och är en stabilare långfärdsbil.

#14
2016-12-27 16:22

Diesel som bränsle kommer vi inte få bort på länge, för annars måste tillverkare som Volvo, BMW, Audi och Mercedes få byta taktik och bygga lättare bilar. Bara som en referens, Mercedes E-klass väger in på 1850-2065 kg beroende på utrustning och modell. Visserligen en stor kombi, men jag skulle vilja se förbrukningssiffrorna på denna om den hade haft bensin motor. Om man vill ha lite mer roliga fakta, en Volvo 940/960 som är i samma storleksklass vägde in på ca 1450 kg. Så det är inte bara SUV som är tyngst, det finns vanliga bilar idag som är riktigt tunga, och hur det blivit så kan jag faktiskt inte svara på. Men all debatt om bensin, diesel och fusk som förekommit så är det inte så märkligt om man tittar på bakomliggande faktorer. Jag hade valt Lexus bilen eftersom den i alla fall är en hybrid vilket borde innebära att den släpper ut mindre även om hydrid-delen medför ökad vikt.

#15
2016-12-27 17:45

Inget "vilja ha sug" överhuvudtaget.

#16
2016-12-27 18:13

Skulle kunna tänka mig alla utom Lexusen

#17
2016-12-27 18:17

Alfa vill man ju alltid ha, men vågar inte.
Lexus går bort direkt, somna kan man göra framför tv´n.
Återstår BMW´n.

#18
2016-12-27 18:29

Lätt Alfan. BMW känns lite präktig och Toyotan är nog inte speciellt rolig att köra.

#20
2016-12-27 19:47

Alfa Romero är en stående favorit.

#22
2016-12-29 09:39

Jag undrar var man kan köpa den där kristallkulan som gör att man kan se in i framtiden?
Tydligen finns det såna, då somliga kan uttala sig tvärsäkert om kvaliteten framöver...

#23
2016-12-30 20:22

Två av dom har jag kört, men inte Italienaren som dock ser väldigt bra ut.
Av japanen och tysken som jag seriöst provkört så helt klart Lexus
BMW och den tråkiga 190hk dieseln går bort, även dåliga säten och på det och en bullernivå invändigt som är samma klass med kritiserade Mazda
Lexusen går väldigt tyst,förutom de korta stunder när motorn ylar vid fullgas, komfortabel, bra stereo och samtidigt jäkligt körglad. Och drivlinan med snöskoterlådan vänjer man sig med väldigt snabbt. Har tidigare haft en Audi A4 och diesel sexa med samma växellåda.
Egen design både utvändigt och interiört men hög kvalitetskänsla och Toyota kvalitet.

#24
2016-12-30 23:11

Köp du en Lexus brut 33.
Du lär dock bli besviken. Den är både dyr att äga och tråkig att köra. Och du framstår som en mindre vetande när du visar dig i den.
Lexus under locket, långt ner bland kinesbilar.

#26
2017-01-02 10:03

@Swemba Alfa kommer med 4-hjulsdrift i år om jag inte kommer ihåg fel.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!