Bild
Nästa artikel

BMW 5-serie Touring, Mercedes E-klass Kombi, Volvo V90 (2017)

Nybilstest

Det går knappast att vaska fram tre mer högklassiga kombibilar på den svenska marknaden än nya BMW 520d Touring, Mercedes-Benz E 220 d Kombi och Volvo V90 D4. Vilken av dem är allra bäst lämpad att ställa på paradplats framför godset?

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Suv- och crossovermodet i all ära, när Svensson själv får välja blir det alltjämt en traditionell kombi. En stor en. Försäljningsstatistiken talar sitt tydliga språk. Till och med augusti i år ligger Volvo S/V90 tvåa och redan på plats åtta respektive 13 har vi två dyrbarheter som BMW 5-serie och Mercedes-Benz E-klass. Andelen kombi av dessa modeller är överväldigande.
 
Det är inte svårt att begripa populariteten, bilarna hör till det allra bästa som går att uppbringa oavsett aspekt. De är tillräckligt rymliga för de flesta behov, de är mycket komfortab-la och säkra att åka i, de är välgjorda och välutrustade redan i basutförande och kan kläs på nästan hur mycket som helst för den som har gott om flis.
 
Alla tre går att ”äga” som tjänstebilar med fördelaktiga, för Sveriges basbeloppnivåer specialanpassade utrustningspaket. Det är förstås det verkliga skälet till populariteten, du må bo folkligt men kan på detta fiffiga vis färdas som om du ägde ett gods.

BMW 520d Touring är försedd med en 190 hk-diesel och har nyss lanserats. Utförandet Touring Business Connected smiter in under 8,5 basbelopp (”pris” cirka 380 000 kronor) och lär bli det vanligaste bland tjänstebilsförarna. Testbilen, med bland annat åttaväxlad Steptroniclåda, M Sportutrustning och övrig extrautrustning riklig som en julklappskatalog från Hamleys skenar däremot från drygt 420 000 kronor till över 670 000.
 
Mercedes E 220 d Kombi, vars motor presterar 194 hk, kostar i grunden 436 900 kronor men förekommer knappast utan paketet SE Edition för 32 800 kronor. Testbilen har betydligt mer än så och kostar drygt 613 000 kronor.
 
Det ger Volvo en startfördel. Testexemplaret i ”R Design” (vars grundpris är 416 000 kronor) kostar totalt 460 000 kr och saknar egentligen ingenting av det som finns i de tyska bilarna, tvärtom är exempelvis säkerhetsutrustningen än mer komplett redan som standard i alla V90-versioner. En nyhet för 2018 är att D4 med 190 hk-dieseln också erbjuds med manuell sexväxlad låda till den framhjulsdrivna versionen. Testbilen är en sådan.

I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann. Köp och ladda ner testet här.
 
Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?
 

Kommentarer

#1
2017-10-16 10:49

Givetvis en mercedes framför herrgården.
Volvon förvisas till jordbruket.

#2
2017-10-16 13:07

Diesel åt godsherrarna!

#3
2017-10-16 13:59

När det kommer till kritan....Mercedes alltid och återigen.
Vore jag en godsägare och att någon skulle drista sig till att släppa sitt tarv i form av en röd Volvo framför mitt Herresäte så ringde jag Säpo att Ryssen är här! Volvon ställs nere vid stallarna.
En BMW då ringde jag omgående efter Polis men att jag skulle först nyttja nödvärnsrätten med hagelbössan och begära guldlänkarna i pant som ett vite och en försäkran om fri lejd ut ur godset.

#5
2017-10-16 14:34

Mercedes-Benz, das Beste oder nichts!

#6
2017-10-16 15:16

Volvon lär väl sakna det dom två andra har. Ett gediget rostskydd.

#7
2017-10-16 19:12

BMW:n är ok.. men ingen vardagsbil är värd 500.000..

#8
2017-10-17 01:36

Svaret är givet, det fanns bara ett märke som hade en herrgårdsvagn.

#9
2017-10-17 10:00

”Saknar egentligen ingenting av det som finns i de tyska bilarna” Den saknar ju automatisk växellåda, kan inte tänka mig att tyskarna gör det

#10
2017-10-17 10:46

Fina bilar, men framför godset står det mer troligt en Range Rover.

#11
2017-10-17 10:52

Apex: Testexemplaret ja? Men det är väl rätt självklart att den går att få med automat.

#12
2017-10-17 12:12

Har aldrig hittat en MB med stolar passande för min kropp, och Volvon väljer jag bort för den är så ohygglig ful, både ut och invändigt, ja menar, har folk (iFånar) TVn på högkant hemma oxå ??

Nä, på mitt gods står det en BMW, riktigt snygg bil och sköna stolar.

#13
2017-10-17 22:19

Roger Skagerström1

Jo men nu jämför han prislapparna på testbilarna och skriver att Volvon inte saknar någon utrustning som tyskarna har trots att den uppenbarligen gör det.

#14
2017-10-18 23:18

Tänk att dessa bilar ändå röner så lite intresse med kommentarer.....eller prislapparna helt enkelt förstora?

#15
2017-10-20 10:35

Är väl inte så konstigt, 80% är väl tjänste/förmånsbilar. Egentligen ganska tråkiga bilar med en massa svindyra tillbehör att välja på. Har tidigare kört BMW men tappat intresset då prislappen inte på något vis ger valuta för den något bättre byggkvaliten. Blir bara rådvill och förbannad på all utrustning som måste väljas för att få en nivå som motsvarar en vad en billigare bil är standardutrustad med. Skulle jag i dag köpa en bil i denna storleksklassen så är nog nya Opel Insignia en av de mest välutrustade och prisvärda valen.

#16
2017-10-31 13:30

Om ändå Toyota Sverige kunde ta hem camry så skulle den lätt bli etta i försäljningslistan, även om kombi saknas

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.