Bild
Nästa artikel

Biltest: BMW 320i, Lexus 300h och Mercedes C180

Nybilstest

Nya Mercedes C är tjusig att se på, skön och – med rätt utrustning – rolig att köra även med liten motor. Rätt pris och toppmodern teknik gör den till ett lockande val för de som kommit upp sig till tjänstebilsnivå. Men även BMW 320i och hybriddrivna Lexus IS 300h är bilar som många chefer nog gärna vill betala förmånsskatt för.

Köp hela testet

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. Klicka på "Köp" för att köpa testet i digital form.
Dieseldrift är gångbart i den här bilklassen, men vid introduktionen är två av de tre motorer som finns till Mercedes C bensindrivna. Testbilen har beteckningen C180, vilket betyder att motorn är på 1,6 liter. Ynkligt liten, kan man tycka. Men med hjälp av turbo, variabla ventiltider och direktinsprutning har effekten pressats upp till 156 hästkrafter och vridmomentet på 250 Nm finns till hands redan vid 1 200 varv.
Motorn känns inte alls svag, allrahelst som den i testbilen jobbar tillsammans med en sjustegad automatlåda. Men när maskinen ansträngs låter den inte vackert. Ett par testförare funderade på om det ändå inte satt en diesel därframme.

Bensindrivna sedanmodeller är sällsynta i generalagenternas testflottor, så vi får ta vad BMW lyckas få fram, en 320i med fyrhjulsdrift. Tvålitersmotorn på 184 hk ger bilen sköna fartresurser men det går åt bensin.
Både Mercedes C180 och BMW 320i går under skattegränsen 7,5 basbelopp eller 333 000 kronor. Lexus gör det inte, men eftersom IS 300h är en miljöbil blir den ändå inte dyrare att skatta för.

Men grundpris är en sak, verkligheten en annan. Testbilarna är utrustade till bristningsgränsen.
Alla har automatlådor som också kan växlas manuellt med plattor på ratten. BMW:s har åtta steg (21 000 kr), Mercedes är sjustegad (för 21 100 kr) och Lexus har sex konstgjorda växlar i den steglösa låda som tillhör hybridsystemet.

Alla har också en utrustning som höjer underhållningsvärdet för föraren: valbara körprogram. Körläge Eco drar ned klimatanläggningens effekt, gasresponsen blir mjukare och växlingsmönstret går in i snålläge. Ett normalläge (Comfort) följs av två sportlägen, varav det sportigaste släpper lite på antisladdsystemet. Lexus har också ett rent elläge som kan användas under ett par kilometer.
 

I Lexus verkar inredarna ha blivit osams och sedan gjort som de velat. Runt föraren finns ett plotter av former, bukter, färger och strukturer och massor av knappar som verkar komma från Toyotas reservlager. En av knapparna på ratten får det runda instrumentet med hastighetsmätare och energiinformation att surrande glida en bit åt höger. Till vad nytta är inte uppenbart. Men instrumentet kan mer än bara flytta sig. När sportläget läggs i förvandlas det till varvräknare vilken får en röd bård när motorn jobbar hårt.

Under acceleration händer det mer, förutsatt att föraren skruvat på en liten ratt märkt ASC nere på panelen. Det står för Active Sound Control. När gasen trycks ned rullar ett vibrerande V8-dån ut ur högtalarna och när pedalen släpps upp hörs dova avgasbangar.
Detta konstgjorda ljudjippo är förstås lite kul, men låter fel i den miljövänliga hybriden. I långsammare farter har IS 300h andra ljud för sig. När gasen släpps upp och farten minskar hörs ett högt vinande från elmotorn.
– Bilen låter som en gammal spårvagn, tyckte någon.
 
De tyska tillverkarna ägnar sig inte åt lekfulla konstgrepp. Bilarna är roliga ändå. När vägarna blir smalare lägger vi i körläge Sport och sätter fart. BMW och Lexus känns som rena racerbilar; kvicka och stabila. Men Mercedes C gör också bra ifrån sig. Sportläget får bilen att liksom spänna sig: automaten växlar ned, fjädringen styvnar (luftfjädring Airmatic för 13 700 kr), gasen blir känsligare och mothållet i ratten ökar. Förare och bil får direktkontakt.
Men för att hänga med de starkare konkurrenterna skulle Mercedesen behöva den större bensinmotorn på 184 hästkrafter. Den kostar 20 000 kr mer.

Vi fortsätter i makligare takt på spåriga, guppiga landsvägar och där får vi uppleva Mercedes berömda ”laufkultur”. Chassit dämpar gupp och potthål suveränt (i Comfort-läget). Lexus utmärker sig åt andra hållet. Den spårar och studsar på sina låga sportdäck. Men Mercedes C går inte alltid lugnt och stadigt. Den strömlinjeformade karossen är vindkänslig. När det blåser hårt kan föraren ha fullt sjå att hålla kursen.

Kommentarer

#1
2014-06-15 09:24

"I Lexus verkar inredarna ha blivit osams och sedan gjort som de velat. Runt föraren finns ett plotter av former, bukter, färger och strukturer och massor av knappar som verkar komma från Toyotas reservlager. "

Precis det är därför man har svårt att kalla Lexus för premium.

"– Bilen låter som en gammal spårvagn, tyckte någon."

Ja, jag säger då det. Det finns en anledning till varför tyskarna utvecklar sina bilar mer än kastar i en hybrid som inte hör hemma i denna klass.

Egentligen borde inte Lexus höra hemma här över huvud taget. De kan lägga ner i Europa och hålla sig till USA. Vi håller ju inte heller på och blandar in amerikanska bilar i dessa klasser så varför skulle vi ha med en japansk amerikanare? De som gillar jänkare är inte samma folk som gillar europeiska bilar.

#2
2014-06-15 10:19

Samma här: "I Lexus verkar inredarna ha blivit osams och sedan gjort som de velat. Runt föraren finns ett plotter av former, bukter, färger och strukturer och massor av knappar som verkar komma från Toyotas reservlager."

Detta är inte premium! Stoppa in huvudet i en Mercedes, Audi eller BMW (i den ordningen, helst) och alla förstår hur en riktig bil ska se ut.

"Under acceleration händer det mer, förutsatt att föraren skruvat på en liten ratt märkt ASC nere på panelen. Det står för Active Sound Control. När gasen trycks ned rullar ett vibrerande V8-dån ut ur högtalarna och när pedalen släpps upp hörs dova avgasbangar.
Detta konstgjorda ljudjippo är förstås lite kul, men låter fel i den miljövänliga hybriden. I långsammare farter har IS 300h andra ljud för sig. När gasen släpps upp och farten minskar hörs ett högt vinande från elmotorn."

Genomfjantigt och oproffsigt!

"– Bilen låter som en gammal spårvagn, tyckte någon." Bra så!

#4
2014-06-15 11:41

Vad då bullriga dieselmotorer, leifer? Det är ju en bensinare de testar.

#6
2014-06-15 12:27

Synonymt med en rak bensin sug sexa. Nja. 190-serien som denna serie började med, sedermera C-klass har väl aldrig varit en serie med många sexor i. Dessutom associerar jag nog Mercedes mer med dieselknatter än raka bensin sugsexor. Det är snarare BMW jag förknippar med det.

#7
2014-06-15 12:46

Lexus IS 300h - 0-120 km/h: http://youtu.be/1cYY6DRCflU
Skall inte denna göra 0-100 på sekunden mindre?
Skulle vara juste om någon verkligen verifierade tillverkarnas påstådda prestanda,bänka och 0-100.
0-100-0 är lite intressant;-)

#9
2014-06-15 15:39

leifer,attans,bättre än spec:-)
Då är det "underspecat",åt rätt håll iallafall,bra.

#10
2014-06-15 16:16

Vet inte hur mycket dessa filmer säger. Det går ju inte att se varken det ena eller andra. Man vet t ex inte hur det blåser. Men vad värre är. Hur vet man att vägen är plan? Jag ska göra en accelerationsfilm från toppen av Hallandsåsen och norr ut på E6 och bara filma hastighetsmätaren samt med tid angivelse.

Men man ser i varje fall hur varvräknaren ställer sig högt och står still. Sedan hör man ur bilens högtalare hur bilen växlar och låter grovt för att dölja en surrig fyrcylindrig motor på konstant 6000 varv när hastigheten ökar. Jag han inte hjälpa det. Men det här är fruktansvärt barnsligt av Lexus. Killar 16-25 år i USA går igång på detta och det är väl dessa som är de potentiella köparna. Hur kan Vi Bilägare ta med en sådan här bil i ett test bland premiumbilar?

#11
2014-06-15 16:39

Ang inredninge så må Lexusen se plottrig ut, men den är inte lika vulgärt ful som Mercedes blobb till mittenkonsoll. Ser ju inte klok ut :P BMW har helt klart den trevligaste interiören av dessa, Lexus god tvåa - tycker den sticker ut och andas praktikalitet på nåt vis.

Ang Merceds och synonymer så är de väl idag synonyma med 110-hästars Renaultmotorer för en halv miljon...

#12
2014-06-15 17:03

Den främst anledningen till att jag förmodligen inte köper en ny C-klass nu utan väntar till 2016 när nya E-klassen W213 kommer, är den breda mittkonsolen. Den tar för mycket plats för benen i sidled. Jag känner inte att jag får samma behagliga rymd som jag har i dag på B-klassen. På ett tyskt motorforum är kommentarerna kring mittkonsolen uppe i 189 stycken. Det berör många.

#14
2014-06-15 19:30

Inte tänkt på det innan. Kollade nu. Enbart CVT på hela IS-programmet. Gräv ner er Lexus :P Synd på en trevlig bil som kanske hade varit ekonomiskt köpbar om 2-3 år :P

#15
2014-06-15 19:34

Här refererade flera skribenter till ViBilägares omdöme om Lexusens taffliga interiör och spårvagnsljud, bland annat, men ett par, tre skribenter vända allt till att bli kritik mot Mercedes! 156 hästkrafter i en C-Klass räcker alldeles utmärkt, då 163 hästkrafter kompressor i en E-Klass också räcker utmärkt. Men i vilket fall som helst så blev C-Klassen testvinnare i ViBilägares test. Mercedes vet hur man bygger bilar. Så är det bara. Och angående mittkonsolen stör den inte alls, och då talar ändå en person som närmar sig två meter i längd!

#16
2014-06-15 19:49

Av dessa tre skulle jag lätt välja Mercedesen, den tilltalar mig mest

#18
2014-06-15 20:22

leifer, ditt senaste inlägg har ogillats av en lång rad läsare och inte gillats av någon? Slutsats? Och vad är det "negativa" som Mercedes och BMW skulle vara laddade med?

#20
2014-06-15 22:03

Nej, ärligt, jag förstår inte den negativa laddningen. Du får gärna förklara. Är det Hitler- och krigstugget nu igen? Jag kan bara se positiva kopplingar som överlägsen design, underbar komfort (särskilt Mercedes), fulländad interiör, perfektion i detaljer, pondus och så vidare. Gamla och föråldrade "ledord"som lever kvar i mångas sinne (prestige och status) är trots allt inte fel. Att komma i en tysk tungviktare inger faktiskt respekt. Du kan ju fråga mäklaren senast jag var och tittade på hus och rullade upp en av mina Mercedesar under näsan på honom: "Ok, det ekonomiska lär väl inte bli ett problem, ser jag!" Sånt känns skönt. Mercedes äger och det hur mycket du än önskar motsatsen.
Sedan har jag INTE kommit överens med dig om att man inte kan lite på Gasa/Bromsa. Du blandar ihop allt med någon annan, men har jag fel får du gärna visa på det aktuella inlägget. Att diskutera med dig i politiktrådarna går bra, men i biltrådarna är du bara så fel ute och kommer ständigt på kant på alla.

AL, det visste jag inte. Märkligt att systemet inte känner av IP-adressen. På många lokaltidningars webbsida kan man rösta BARA EN GÅNG, då systemet har koll på varifrån den enda rösten kom (IP-adressen kombinerat med ditt prenumerationsnummer) - och det oavsett hur man än försöker trixa.

#21
2014-06-15 21:54

Kapten. Det är oerhört lätt att gasa och bromsa hur många gånger man vill. Det är bara att starta om webb-läsaren. Och jag kan avslöja att det finns några här i trådarna som sysslar med det tämligen frekvent, både bland franska som japanska bilar.

MVH AL

#22
2014-06-15 21:59

Jag skulle tveklöst välja Mercedesen .. Kanske dregla lite på BMWn men Lexusen går fetabort av en mängd anledningar, inte minst allt negatvt märket är laddat med.

#23
2014-06-15 22:02

Rensa kakorna kapten .. Och du kan rösta ( gasa/bromsa) igen ... och igen, precis som leifer och Shogon. Funktionen är fullständigt löjlig.

#25
2014-06-15 22:20

Jes: Eller kör webbläsaren i läge privat surfing...

Edit: Nu har jag gasat på detta inlägget 14 gånger....

MVH AL

#26
2014-06-15 23:47

Som sagt, ledord som prestige, skryt eller status hör den gamla tidens debattörer till, vilket också återspeglas i leifers inlägg. Dagens Mercedes-åkare tänker i helt andra banor, men kan lätt leva med om äldre betraktare eller förledda och osjälvständiga yngre låter de gamla epiteten ligga i bakgrunden och ge extra pondus. De utgör inget som helst bekymmer för dagens Mercedes-ägare då de har ersatts av moderna synonymer som anseende, medvetenhet och tillstånd, men avslöjar likväl fortfarande avundsjuka hos många - särskilt icke Mercedes-ägare. Och avundsjukan torde vara den sista farsoten som världens ledande forskare aldrig kommer att komma tillrätta med.

#27
2014-06-16 07:58

Avund är en riktig farsot ja.

Jag behöver inte göra någonting alls för att klicka hur många gånger som helst på bromsa/gasa. Det är bara att klicka på. Men tidningen vinner säkert på det eftersom det blir många klick per artikel.

#28
2014-06-16 10:36

Ja, det var ju en rejäl sågning, men samtidigt ganska väntat när en Lexus ställs mot premiumtyskarna.
Lexus borde snarare jämföras med Mazda, Toyota, Ford och Opel. Det skulle vara mer rättvist.

#29
2014-06-16 13:44

leifer skrev
"Kapten, nej jag kommer inte på kant med alla, försök inte göra dina åsikter till allmänna åsikter. Du är väldigt Mercedes älskande (blind kärlek?) som inte minst syns nu i dina superlativ om märket "

Så vad kan man då säga om de superlativ du säger om ditt älskade bilmärke?
Har du blind kärlek till Toyota och Lexus? Eller får inte andra människor lov att ha sina favoritmärken? Jag bara undrar.

#30
2014-06-16 14:11

" Den strömlinjeformade karossen är vindkänslig."
Strömlinjeform (=bra aerodynamik) betyder att luften (vinden) har svårare att ´ta tag i´ karossen. Modellen är instabil av andra orsaker (vet inte exakt varför), även när man kör fort. 200km/t är rent jobbigt, det känns som om man precis skulle börja få sladd på halt underlag. Redan i 5m/s sidvind gungar bilen som en båt. Men i vindstilla och under 100 är den komforten själv att åka i.
Det är också fullt att den ´större motorn´ är inte större alls utan de byter bara programvara och debiterar några tiotusen extra för det.

#31
2014-06-16 14:30

Nu har du fel Bortom. Ett lägre luftmotstånd ger sämre sidvindskänslighet. Det har att göra med att luftens tryckpunkt flyttas framåt vid lägre luftmotstånd och ger därför sämre tryck på bakhjulen som i sin tur leder till sämre stabilitet. Det är därför man har stora spoiler bak på bilar som ska gå fort för att öka trycket på bakaxeln. Men de får samtidigt sämre luftmotstånd.

Vad gäller 180 (156 hk) motorn så är den på 1,6 liter och 200 (184 hk) 2,0 liter och kostar 20.000 kr mer. Så det handlar inte bara om programmering. 250 (211 hk) är på 2,0 liter men där är automat standard.

#32
2014-06-16 19:28

Det är ganska uppenbart att leifer/Shogun kan det där med gasa/bromsa ...
Bara det att leifers inlägg får mer än 2 "gasa" säjer ju allt om mentaliteten ..
Jag tycker det är förbannat löjligt!

#33
2014-06-16 21:00

Mercan ser fruktanvärt gammeldags ut, BMW som den alltid har gjort och Lexus den enda som är modernt formgiven, så mitt val skulle självklart bli 1. Lexus 2. BMW Mercan vill jag inte ha alls....:)

#34
2014-06-16 21:13

Vissa gillar ju tranformers i rosa underkläder

#35
2014-06-16 22:45

Dock, när folk ser nya Mercedesen i verkliga livet är det den de vill ha ...

#36
2014-06-16 23:35

Åhja Kapten ... Det finns faktiskt de som inte vill. Och då tänker jag faktiskt inte bara på de som prompt vill ha fula Prius ...
Själv sucktar jag egentligen inte en C-klass. Varemot E-klass och däröver är mera riktigt ... S-klass är nästan som Phaeton faktiskt.

#37
2014-06-17 09:10

Det där med gasa/bromsa är ju ganska meningslöst. Och att någon påstår att jag gasar/bromsar stämmer ju inte riktigt här, även om jag gör det annars.... Hur svårt kan det vara att räkna ut att det är Uno som gasar/bromsar.........för att få folk i luven på varandra här.......ganska lätt att räkna ut.

Mercedes har ju sin Raphael/marknadsavdelning/fanatiker här som försvarar Mercedes med näbbar och klor i allt.

En av Mercedes snyggare modeller är ju B-klass den har en design att sukta efter.

Men då har man inte mycket erfarenhet av andra märken så man kan göra en jämförelse märken emellan i olika egenskaper, då fastnar man lätt i fanatismen.......

Det är också nyttigt att läsa flera tester och inte bara ETT och bara gå efter det, då får man ett mer objektiv syn på hur de (journalisterna) ser på bilarna. Om det nu är viktigt med tester för en när man väljer bil så är nog det bästa sättet. Synd bara att de i regel inte har någon kompetens på/i den tekniska biten hur bilarna är konstruerade i detaljer. Då skulle resultaten bli ett helt annat i många fall.

#40
2014-06-17 10:18

Leifer.

Bra inlägg ditt senaste. Kärleken är blind.......

Oberoende/neutrala moderatorer.......;o)

#41
2014-06-17 10:20

Det märks att Shogun och leifer mjuknar mer och mer nu när de ser att Mercedes slår Lexus i det mesta.

#43
2014-06-17 14:04

Inget vanligt fabrikat slår Toyota/Lexus i fanatiska anhängare ... Där förlorar Mercedes med hästlängder!

#44
2014-06-17 14:18

leifer undrar vad jag vet om dagens Mercedes-åkare angående att jag skrev att dagens Mercedes-åkare tänker i helt andra banor vad gäller det föråldrade tänket om status, skryt och prestige.

Ja, som med allt annat i samhället har även denna fråga genomgått förändringarnas tid. Inställning och attityder är inte längre desamma som de en gång var - och detta borde leifer förstå! Svaret finns alltså redan där. Men för att förfina svaret en smula så tillhör jag den "yngre" generationen Mercedes-åkare som ännu inte har fyllt 50, så jag talar av egen erfarenhet. Flera av mina bekantas barn kör Mercedes och fina Audi, och de tänker sannerligen INTE på gamla förlegade epitet som status, skryt och prestige. Någon äldre person försökte närma sig det "ämnet" en gång på en sammankomst, men de yngre Mercedes- och Audi-åkarna blev faktiskt lite förbannade och svarade tillbaka mot "gubbtänket". Gissa vem som satt vit i ansiktet och höll käften resten av kvällen ...

För övrigt tycker jag att leifer ska läsa mitt inlägg igen och se efter vad jag faktiskt skrev. En intressant sak med den typen av inlägg som leifer presterade nedan som svar på mitt inlägg är när han inser att han inte kan övertrumfa ett inlägg kopierar han raskt några rader och försöker sig på illa vald moteld. Några sakargument såg vi aldrig röken av.

#45
2014-06-17 14:26

Thommys.

Så här skrev jag under din profil om Mercedes.

"Jag har inga problem med att förstå att Mercedes fortfarande är fina bilar, för det är de. Men att ibland tar besparingsivern överhanden även hos Mercedes. Men du ska ingalunda tro att de är överlägsna Lexus. Båda märkena tillhör gräddan av vad som produceras idag, det är åtminstone jag fullt förstående att begripa."

Kan du begripa detta? Det är fanatismen jag vänder mig emot. Och ja, vad är bättre med Lexus?

#46
2014-06-17 14:41

Shogun, ditt inlägg kunde ha varit utmärkt. Du skriver på Thommys profil: "Jag har inga problem med att förstå att Mercedes fortfarande är fina bilar, för det är de. Men att ibland tar besparingsivern överhanden även hos Mercedes. Men du ska ingalunda tro att de är överlägsna Lexus. Båda märkena tillhör gräddan av vad som produceras idag, det är åtminstone jag fullt förstående att begripa."

Så långt var det ju riktigt bra. Men sedan anklagar du Thommys för fanatism och att det är mot denna som du vänder dig ... Snälla, DU ska inte komma här och anklaga andra för fanatism när det är just DU som är den största fanatiker som den här sajten har sett!

#47
2014-06-17 14:46

@Leifer, nu var nog Hackbush's fråga varför du beskyller Thommys och Kapten för att vara blinda märkesfanatiker när du själv är det samma, fast för Toyota / Lexus. Vad är skillnaden? Varför är det ok att vara Lexus-älskare men inte Mercedes-älskare?

Att återigen säga att du tycker att Kapten och Thommys är märkesfanatiker är ju ganska mycket Goddag Yxskaft, i min bok.

#48
2014-06-17 14:48

Kapten.

Så blir det om man har erfarenhet av de båda........;o) Och hur kom du in i mitt samtal med Thommys? Och en sak till Kapten, du ska lära dig att prata för dig själv och inte för alla........;o) Nu ska du ut.........hahaha, det är en klassiker!! Läs i din profil, något du missat tror jag.....

#49
2014-06-17 14:58

leifer, jag skrev så för att vara helgarderad.

#52
2014-06-17 16:10

Jag tycker det finns ett löjets skimmer här ... Shogun har erfarenhet av synnerligen gamla och begagnade bilar när det kommer till Mercedes och VW ... Klart som korvspad att en helt ny Hundaj verkar vara mera rostfri än Mersor från 80-talet.
Att man upplever Toyota som problemfri gör faktiskt inte att ett sådant bilägandet ... i något avseende är upphetsande.
.
Jag för min del .. ser det så här; Bilägandet är, näst boendet kanske den största löneslukaren vi har ... varför då köra runt i friggebodar om man inte måste?

#53
2014-06-17 16:42

Ja, leifer, en Audi är betydligt mer påkostad än en Skoda, och det tillståndet är det många idag som gillar. Idag står det lika många Mercedes, BMW och Audi på garageuppfarterna som andra bilar, så hela det där tugget om "status", "skryt" och "prestige" som äldre debattörer har kört fast i är bara så ute och uddlöst. Vem som helst med normal plånbok kan köpa en ny, lite dyrare bil om man vill prioritera det. Tiderna har helt enkelt förändrats. Dock har många äldre (debatterande) personer inte lyckats inse det, kombinerat med att de fortfarande ser "tyskspöket" framför sig när de ser ett av de tre nämnda tyska bilmärkena. Vem reagerar idag på att det står en ny Audi A6 Avant på en garageuppfart och en ny Volvo V70 på en annan - mer än att Audin utstrålar mer pondus?

#55
2014-06-17 18:45

"Jag för min del .. ser det så här; Bilägandet är, näst boendet kanske den största löneslukaren vi har ... varför då köra runt i friggebodar om man inte måste?" Bra kommentar JES!

#57
2014-06-17 18:58

Thommys.

B-klass ser ju ut som en friggebod.......så varför kör du runt i denna ;o) Kör man runt i en bil som ser ut som en friggebod/folkvagn så ska man nog vara tyst och tänka sig lite för.

Nej, tacka vet jag Lexus Is som är den snyggaste bilen i klassen. Ingen jäkla gubbabilar.

#58
2014-06-17 19:03

Nu kör ju Jes en Phaeton. Det var inte min bil jag syftade på.

Shogun, du hugger liksom bredvid hela tiden.

#59
2014-06-17 19:09

Ok, leifer har alltså inte fyllt 50 (påstår han). Ändå har han tid att sitta här från morgon till kväll, sju dagar i veckan och ösa in inlägg här i trådarna och på forumet. leifer deltar här på sajten mer än en heltid. Då återstår frågan: Är denne leifer arbetslös eller sjukpensionär? Möjligen kommun-, landstings- eller statsanställd med väldigt lite att göra. leifer tycks ha som en slags mission att predika "rätt tro" här på sajten.

När det sedan gäller Jes inlägg som Thommys hakade på var poängen att bilägandet kostar mycket pengar - så mycket att det är en betydande parameter i folks ekonomi. Poängen med inlägget var INTE att folk skulle "köra runt i svindyra bilar (som går sönder) när man inte måste", utan just att bilägandet kostar pengar hur man än vänder på det. En Toyota Auris tappar 50 procent i värde på tre år som de flesta jämförbara bilar gör. Redan där har bilägandet kostat kanske 90 000 på tre år - en betydande kostnad för en normal plånbok. Lägg sedan till service, skatt och bränsle ... Nu är du där igen, leifer, och tillskriver folk åsikter de inte har eller inte har uttalat. Men bra att DU avslöjade dig. Nu ser alla vilken taktik du använder!

#60
2014-06-17 19:06

Å andra sidan så kör många runt med otroligt dyra båtar som de bara använder några veckor per år. Varför inte lägga mer pengar på en bil som man använder dagligen året runt och som dessutom är viktig att den är säker. En båt för en miljon är inte mycket till båt. Men en bil för en miljon är rätt mycket bil.

#61
2014-06-17 19:13

Thommys.

Du menar Passaten? Ingen skillnad där mer än storlek. En bil man tittar ned på när man sitter i Santa Fe.....;o)

Nej, men jag syftade på din bil, friggebod eller bajamaja på hjul.....B-klass ,jag hugger exakt rätt ;o)

#62
2014-06-17 19:17

Jodå ... Jag har levt i leifer/Shoguns värld också ... Det var då jag gjorde lumpen, körde Fiat 127 och rullade mina cigg ..
Men va fan ... på en hyfsat normallön idag går det ju att åka Mersa till motorbåten om man prioriterar rätt .. Om man nu vill njuta så av livet på det viset ... (Vilket , i varje fall jag föredrar framför att plågas av Kia o Toyota) ...
Vad fan tror ni? Att ni kommer till Toyotahimmeln när ni dött och får sitta på väldigt hållbara ( men obekväma) Toyotastolar medan ni väntar på att återfödas?

#63
2014-06-17 19:18

Hur många Phaetons har du ägt Shogun ...

#64
2014-06-17 19:20

Nej Passat är en enkel VW.

Så du menar att Santa Fe inte är en lådbil? Alla kombi är lådbilar. Sedaner är byggda för att folk ska åka avskilt från godset. Det är persontransportbilar.

#65
2014-06-17 19:21

"Hur många Phaetons har du ägt Shogun ..."

Den var ännu bättre Jes!

#68
2014-06-17 19:44

Du drar dina slutsatser leifer. Jag har sparat ihop till ett nytt kök som jag håller på med just nu. Blev ett år försenat pga ett par söner med behov, samt pga av att jag fick betala ny ytterdör 2 ggr pga en ... -Observera -Svensk hantverkare .. Svider det i ett SD-hjärta?

#70
2014-06-17 20:05

Jag är rätt övertygad om att man kan sköta sin privatekonomi så att man får pengar över till en finare bil. Allt beror på vad man prioriterar. Bor man mitt i Stockholm kostar det om man inte bott där länge. Bor man på landet och är händig så köper man en billig tomt och bygger sitt boende själv till rimlig kostnad. Har man dessutom rätt uppvärmning så spar man en massa pengar på det också. Bor man i de klimatgynsammare delarna av landet har man också rätt mycket värme gratis. Hur långt pendlar man till jobbet? Röker man, dricker man dyrt till maten? Spelar man bort pengarna? Har man sinne för ekonomi, eller köper man alltid fel vara vid fel tillfälle? Bor du i en kommun med lägre kommunalskatt?

Med en årsinkomst på 300.000 kr blir det ungefär 17.000 kr i månaden efter skatt. Har du inga lån och låg boende kostnad så sparar du lätt 10.000 kr i månaden. På fem år är det ungefär 630.000 kr med ränta på 2%.

#71
2014-06-17 20:08

Det är en skröna det där att SD-folk är lågutbildade som svensk media gärna sprider för att sänka statusen på SD. Undvik framför allt publik service i Sverige så kommer man närmare sanningen.

#72
2014-06-17 20:20

Nej leifer .... Mina kollegor röstar inte på SD så långt jag vet ... och ingen av dem kör Prius heller.
Jag betackar mej dessutom för dina "råd".. som jag tycker är allmänt korkade (vem fan tror på trollplåten) och du behöver verkligen inte bekymra dej för varken, min ekonomiska status, min fina VW eller min kunskapsnivå .. Tycker faktiskt mer du borde bry dej om din egna sura och förvirrade situation.
Jag får inte bättre ekonomi pga ROT leifer ... Eller vet du något som Ikea o jag inte vet?

#73
2014-06-17 20:21

Jaja, byt ut Auris då mot Golf och så kör vi allt igen: En Volkswagen Golf tappar 50 procent i värde på tre år som de flesta jämförbara bilar gör. Redan där har bilägandet kostat kanske 90 000 på tre år (alltså 2 500 kronor i månaden!) - plus kostnader för service, bränsle, skatt och försäkring. Nöjd så? Efter huslånen är bilen den största kostnaden - även för en normalperson med normalinkomst. Inget att diskutera.

Jo, jag har två Mercedesar: En 210:a och en 211:a.

#76
2014-06-17 20:49

Nu vet jag inte vad varken jag eller mina kollegor mer behöver spara till leifer ... men det vet tydligen du? Och vad som smygs med har du redan avslörjat för din del ..
Min Bil köptes som 6- 7 år gammal till ett synnerligen trevligt pris ... och jag har inte ångrat en enda sekund. Prius finns öht inte på önskelistan ..
Helt ärligt grabben ... Vad gör du med dina pengar egentligen?

#77
2014-06-17 20:51

Återigen ... Korkade råd från leifer!

#78
2014-06-17 21:03

För tredje gången på en timme hittar du på något som inte är sant. Du skrev: "Fint att du har ett par gamla Mercor men du har väl inte råd med nyare kan man gissa, vilket var just vad jag sa." Va??? 210:an köpte jag ny 2002 (bland de sista exen) och den har nu gått 22 000 mil utan en enda rostfläck och utan en enda anmärkning på besiktningen. ESP, åtta krockkuddar, Spedtronic med mera. Bilvärldens bästa utrymmen tack vare den "kantiga" bakluckan. Varför ska jag byta den? Den är numera "andrabil" - och då skulle många vilja ha en sådan som förstabil ...
211:an köpte jag också ny fast 2008. Den är bara fem år, så vad är problemet? Att jag inte har råd? LOL! Men då jag inte gillar 212:an (vare sig första versionen eller faceliften) har jag lagt den på is. Däremot är jag väldigt inne på nya C-Klass Kombi! Min fru har en lön på 35 000 före skatt och jag som egenföretagare tar ut "bara" 30 000. Vi bor på en mindre ort där ett "Danderydshus" hade kostat 8 miljoner men som vi köpte för 925 000. Resten får du fatta själv. Läs Thommys och Jes inlägg. Återigen är du på kant med de flesta här.

#79
2014-06-18 08:44

Förstår egentligen inte heller det här med att Svenskar inte skulle ha råd med dyrare bilar. Men huslån på hus för 5 miljoner har de råd med! Allt handlar om prioriteringar. Svenskar föredrar att satsa pengar på boendet istället för på bilen helt enkelt.

#80
2014-06-18 10:36

Lexus inredning ser i stort sett likadan som i andra asiatiska dussinbilar. Ger inge lyxkänsla precis.

#81
2014-06-18 10:46

Thommys.

Inlägg 71 av dig, där är vi överens! ;o)

#82
2014-06-18 16:31

Det blir dyrare att köpa Toyota än andra bilmärken för man måste ha minst två bilar då Toyotan mest kommer att stå på verkstaden p.g.a alla återkallningar. Man bör bara köpa en Toyota så att man kan använda andra bilen när Toyotan är återkallad.

#84
2014-06-18 17:35

Hur kan prata om en Prius i samma debatt som E-klass och Phaeton...? Obegripligt.

Sannolikheten att den som väljer en E-klass eller en Phaeton skulle se en Prius som ett alternativ, ligger nånstans mellan noll och inget.

Prius har säkert sina fördelar, kul för dem som gillar såna. Men, det betyder ju inte det är rätt bil för de som kräver något mer.

Vad en bilägare väljer att lägga sina pengar på är högst personligt, det finns ju de som bor i en pyttelägenhet för att sedan lägga alla pengar på en ny dyr bil. Det finns å andra sidan de som bor rejält och stort, och kör en gammal 940. Somliga tycker det är bäst att köpa en ny bil, för att sedan byta den var 3:e år, andra köper aldrig en ny bil, de köper nåt begagnat och kör den tills den rasar. Ingetdera är fel så länge de är nöjda själva.

#86
2014-06-21 22:02

Skodaägare det är inte bara om att ha råd med dyrare bilar, det handlar nog mycket om hur mycket man vill lägga på bilar. Känns inte rätt att lägga t.ex. 500.000 på något som minskar i värde så snabbt som en bil. Om man har bilar som hobby är en annan sak, då kan man köpa en samlarbil och då är det inga problem att lägga mycket pengar på en bil för de stiger i värde med tiden. Att köpa ett dyrt hus är också oftast en bätre affär än att köpa en bil för det är sällan ett hus minskar i värde. Så hellre lägga pengar på hus än bil är min paroll.

#87
2015-06-13 23:20

Jag klämde lite på mercedesen igår och som vanligt så blir jag besviken på inredningen, ingen känsla alls.. i min mening så är tyskarna ifrånåkta av många konkurenter..

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.