Bild
Nästa artikel

Biltest: Volkswagen Touran, Ford Grand C-Max (2010)

Nybilstest

Behöver du två extra säten men vill sitta kvar i lilla mellanklassen? Då kan Ford Grand C-Max eller Volkswagen Touran vara lösningen – om extrapassagerarna är smidiga vuxna eller barn. C-Max är finurlig, Touran är mer praktisk.

Volkswagen Touran är nyligen uppdaterad och Ford C-Max har snarast genomgått en total förvandling. Tidigare såg C-Max ut som en lätt överjäst Focus. Nu har den fått tydligare identitet (och det verkar som om Focus inte längre ska ingå i modellnamnet).

Ändå är C-Max den första modellen på Fords nya plattform i C-segmentet, det vi kallar lilla mellanklassen. Så snart kommer också just en Focus på samma bas.

Nu finns också två versioner – C-Max och Grand C-Max. Vi har jämfört den senare mot Touran som i år tagit rejäla kliv uppåt i försäljningsstatistiken. Grand C-Max är måttliga 15 cm längre än föregångaren, 4,52 meter. Och genom att flytta isär fram- och bakaxel lika mycket, blir det lättare att trolla med utrymmena.

Volkswagen har lyckats få in en extra sätesrad trots att Touran bara mäter 441 cm mellan stötfångarna. Och den nya versionen är i mångt och mycket förvillande lik ursprunget, trots ganska omfattande förändringar.

Utifrån betraktat är linjerna inte så långt ifrån varandra. Ford är lite rundare, Volkswagen har valt att rita lite rakare streck.

Olika tankar
Men redan när vi äntrar förarplatserna blir vi varse att här är det helt olika tankar om hur det ska se ut bakom ratten. Ford är närmast överväldigande med olika designelement blandat av ovala, runda och ovanligt spännande former.


Volkswagen har en avsevärt stramare stil, utan att för den skull ha färre funktioner.

Det är mycket lättare att hitta rätt i Touran. Man behöver inte lära sig var knapparna sitter, även om en del är i minsta laget. Men dom sitter rätt – och inte så tätt!

Kromblankt kan visst vara snyggt, men helst inte på ratten eller på instrumentbrädans överkant, som i denna version av Grand C-Max. Man får ofelbart bländande stick i ögonen när solen tittar fram.

Ford har placerat radion överst och mest överskådligt på mittpanelen. Volkswagen gör tvärtom. Ventilation och värmereglagen sitter överst och under den displayen som visar radioinställning, backkamera, navigation etc. Det är i vårt tycke klart bättre.

Otroligt snabbt
Båda bilarna har den nya moderna typen av automatväxellåda, med dubbla kopplingar. VAG har satt namnet DSG. Det är en förkortning av Direkt Shalt Getriebe, ungefär direktväxlad växellåda.

Den kom första gången i Golf R32 2002. DSG kan närmast liknas vid en manuell växellåda med två ingående axlar och två kopplingspaket, nedsänkta i vätska. Den ena kopplingen växlar till 1:an, 3:an, 5:an och backväxeln och den andra kopplingen till 2:an, 4:an och 6:an.

När till exempel ettan läggs i är tvåan redan förberedd varför växlingarna går otroligt snabbt, utan märkbart kraftavbrott. Momentomvandlare behövs inte och systemet ger lägre förbrukning än en konventionell automatväxellåda.

Båda bilarna har växelspak med automatisk växling, sportmode och möjlighet att bestämma växel själv. På Touran kan man dels klicka till spaken, dels använda växlingspaddlarna som sitter vid ratten. Suveränt kul, om man känner för att köra lite mer aktivt.

Motorn i knät
När jag provade samma sak på C-Max höll jag på att få motorn i knät! Vi for runt på en krokig slinga och jag fick för mig att växla upp manuellt när det blev rakt igen. Motorn gick upp på alldeles för högt varvtal.

Jag slog över till ”Drive” och kollade lite mer noggrant. Högre växel, eller plus om man så vill, satt åt motsatt håll på Ford jämfört med Volkswagen!

C-Max har några färre hästar än Touran, som också är betydligt snabbare från stillastående och vid omkörning. Det beror inte bara på motorn i sig. Det verkar snarare som om Fords växellåda har en liten, liten fördröjning när man trycker gasen i botten.

Det är nog främsta  anledningen till att Touran är kvickare. Växellådan är bättre optimerad.

Vägegenskaperna är riktigt bra. Både Ford och Volkswagen är stabila och lätta att hantera. Breda däck, ganska fast fjädring och bra hjulupphängning med krängningshämmare gör att vi inte känner något tvekan vid test av undanmanöver.

Mjukare dunsar
Touran har lite hårdare sättning av stötdämparna och går stabilare med last. C-max fjädrade och gungade mer. Vanliga C-Max är rappare. Men vid normal körning märker man ingen skillnad mellan de två.

Snarare upplevs C-Max som mer komfortabel. Den tar vägskarvar med lite mjukare dunsar och bullrar märkbart mindre.

Touran var utrustad med adaptiv chassireglering, vilket kostar 8 600 kronor extra. Vi provade alla tre lägen och kan konstatera att komfortläget faktiskt gav lite mjukare och skönare åktur när man kör på långa raka vägar. På mer kurvig väg föredrog vi normalläge eller sport.

Styrningen är ett känsligt kapitel. Volkswagen är duktiga på att åstadkomma bra känsla och respons också i sin elektromekaniska konstruktion. Den är lätt i låg fart och vid parkering och blir lagom trög med ökad fart. Men vi tycker att också Ford lyckats bra med styrningen.

Ett klart plus
Komforten på förarplatsen är bra i bägge bilarna men det känns som om man sitter lite högre i Ford. Varje gång vi bytte bil under testkörningen försökte jag sänka stolen i Ford. Men den var alltid i lägsta läget.

När man sänker förarstolen på Touran vinklas den samtidigt lite nedåt i bakkant så att långa personer får bättre stöd för benen. Ett klart plus.

Är man en prylsamlare och behöver fack att lägga alla pinaler i är det VW som vinner den kampen. Facket ovanför mittpanelen är guld värd. Men Touran har också två rejäla fack i taket och lådor under förar- och passagerarstol.

När det är mörkt har C-Max en kupébelysning som tar priset. I stället för gulglimmande små glödlampor har Ford LED-lampor med ljus som lysrören i ett 70-talskök. Kallt men effektivt.
Ljusen i fronten skiljer också en hel del.

Vår Touran hade xenon som gav ett härligt halvljus men ett väl tunt helljus. Och det kostar verkligen skjortan. 13 000 är dyrt.Och då vill man ändå komplettera helljuset.

Dagbelysning med LED på VW sparar på lampor och energi. I autoläge behöver man heller inte bekymra sig om att vrida på eller av, vilket också finns på Ford.

Ganska känslig
Touran har konventionella bakdörrar. De är breda och ger en stor och bekväm öppning, om man inte råkar stå på en parkering med bilar på båda sidor. Då är C-Max skjutdörrar att föredra, man slipper tänka på risken att någon slarvar och slår i andra bilar med dörren.

Men en skjutdörr är också ganska känslig. Man får se till att ingen kliver på dess nedre fäste, för då kan den gå sönder. Barn kan nog också ha lite svårt att hantera den. Man måste trycka hårt på öppningsknappen.

Och själv skulle jag som förälder fasa för klämrisken, eftersom man stänger på ett ovant sätt. I öppet läge stannar dessutom skjutdörren just där den är som mest i vägen.

Rostskyddsexperten varnade också för lådan i underkant där främre skjutarmen huserar: rostfälla, måste hållas rent!

I baksätet
Baksätena, eller snarare bakre stolarna, är också av olika skolor. Volkswagen kör med den mer traditionella linjen vilket innebär tre nästan lika breda platser. Ford har två lika stora stolar på ytterplatserna och i mitten en gång till extrastolarna på tredje raden .

Vill man ha tre sittplatser får man fälla och vika. C-Max är som en trollerilåda. Lyft på högerstolens dyna, fäll upp en stol, vik åt sidan och ner med sitsarna och simsalabim kan man sitta tre i baksätet.

Men Tourans stolar är rejälare, med högre ryggstöd och med ett mer användbart mittsäte. I C-Max är det tight på den platsen om man inte får nalla av utrymmet på sidostolarna. Touran har ett mer användbart baksäte för vuxna, trots alla finesser i C-Max.

Båda bilarna har baksäten som går att skjuta i längdled och de har dessutom justerbart ryggstöd.

Ford C-Max har det smartaste sättet att ge tillgång till de extra två sittplatserna på tredje raden. Man behöver bara dra i en av bakstolarnas handtag i nederkant, så glider hela stolen framåt och man kan kliva in.

På Touran fäller man först ned ryggstödet och fäller sedan hela stolen framåt. När man då kliver på golvet finns ingen skyddande matta i första delen.

Bra att känna till
För den som är intresserad av Volkswagen Touran med gasalternativet kan det vara bra att känna till att i den versionen får de två extra stolarna bara belastas med 35 kilo. Det beror på att gastubernas vikt påverkar maxbelastningen på bakaxeln. Men den inskränkningen gäller alltså inte någon av de andra motoralternativen.

Men det ligger i sakens natur att man inte stuvar in vuxna längst bak på extrastolarna, i vart fall inte personer av medellängd eller längre. Om det inte gäller kortare sträckor.

Bägge bilarna har en extra möjlighet som man absolut kan ha nytta av i vissa lägen. Men att räkna bilarna som sjusitsiga är inte riktigt rätt. Det blir ju till exempel inget bagageutrymme kvar när tredje raden är uppfälld. Och en vuxen får huvudet obehagligt nära bakrutan.

Volkswagen debiterar bara  7 000 kronor för två extra barnstolar. Skillnaden mellan fem och sju platser i C-Max är 15 000 kronor. Men då får man en större bil och grundpriset är fortfarande lägre än för Touran.

Diskutera: Ford Grand C-Max eller Volkswagen Touran? Vilken bil väljer du?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Ford Grand C-Max Titanium 2.0 TDCi 163 hk Powershift
Volkswagen Touran TDI 170 GT DSG

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Modellfakta:

Volkswagen Touran TDI 170 GT DSG

Tillverkningsland: Tyskland.
Modell: 5+2 sitsig flexbil.
Motor: 4-cylindrig turbodiesel med common rail insprutningssystem, variabel turbo, 16 ventiler, tvåvägskatalysator och partikelfilter. Cylindervolym 1 968 cm3.
Effekt/vridmoment: 170 hk (125 kW) vid 4 200 v/min. Maximalt vridmoment 350 Nm mellan 1 750 och 2 500 v7min.
Kraftöverföring: Sexväxlad DSG med sportläge och manuellt växelval.
Hjulupphängning: MacPherson fjäderben fram med undre triangellänk och krängningshämmare. Multilänkbakvagn med krängningshämmare.
Hjul: 225/45 R17 på 7-tums alufälg, testbilen med Michelin Primacy HP.
Styrning: Elektromekanisk styrservo. Vändcirkel 11,2 m.
Bromsar: Skivbromsar ventilerade fram. ABS, låsningsfritt system med elektronisk bromskraftfördelning, backhållare och bromsassistent.
Prestanda: Toppfart 213 km/tim. 0–100 km/tim på 8,9 s.
Övriga versioner: TSI 140/Ecofuel med 1,4 liters motor och 140 hk/150 hk, bensin respektive gas/bensin, 4 cylindrig diesel på 105 respektive 140 hk.

Grundpris, kr: 289 900
Testbilens pris, kr: 336 900 kr
Förmånsvärde, kr/år: Ej klart
Skatt kr/år: 3 544
Servicekostnad t o m 6 000 mil, kr: 7 808
Serviceintervall, mil/år: 3000/år
Kamremsbyte, kr: 18 000 mil/10 235 kr
Garantier, år 2): 2/3/12/förnyas vid service

1) Vid 1500 mils körsträcka i stad typVästerås. 2) Nybils-garanti/vagnskada/rostskydd/vägassistans. 3) enligt konsumentverkets kalkyl vid 1 500 mils årlig körsträcka om bilen ägs i tre år.

Ford Grand C-Max Titanium 2.0 TDCi 163 hk Powershift

Tillverkningsland: Spanien.
Modell: 5+2 sitsig flexbil.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel med common rail insprutningssystem och variabel turbo, 16 ventiler, två överliggande kamaxlar. Försedd med tvåvägskatalysator och partikelfilter. Cylindervolym 1 997 cm3.
Effekt/vridmoment: 163 hk (120 kW) vid 3 750 v/min. Maximalt vridmoment 340 Nm mellan 2 000 och 3 250 v/min.
Kraftöverföring: Sexväxlad Durashift automat med dubbelkoppling, sportläge och möjlighet till manuellt växelval.
Hjulupphängning: MacPherson fjäderben fram med undre triangellänk och krängingshämmare. Multilänk bakvagn med krängningshämmare.
Hjul: 205/55 R 16 på 7 tums alufälg. Testbilen utrustad med 215/55 R17 med Michelin Primacy HP 95 W.
Styrning: Kuggstångsstyrning med elektrisk servo. Vändcirkel 11,4 m.
Bromsar: Skivor, ventilerade fram. ABS, låsningsfritt system med elektronisk bromskraftfördelning, (testbilen med backhållare), bromsassistent.
Prestanda: Toppfart 207 km/tim. 0–100 km/tim på 9,3 s.
Övriga versioner: 163 hk motorn med manuell växellåda, 95 och 140 hk-versioner, samt 105, 150 och 180 hk-versioner med bensinmotor.

Grundpris, kr: 253 400
Testbilens pris, kr: 290 100
Förmånsvärde, kr/år:  40 000
Skatt kr/år: Uppgift saknas

Vi tycker:

» Vi tycker att Ford Grand C-Max är finurlig med de olika alternativ som framför allt baksätet tillåter. Men man har också offrat lite av utrymmet om man vill använda de två extrastolarna. Motorn är trevlig, snabb och snål, men växellådan har en liten fördröjning. Förarplatsen med alla knappar och reglage är onödigt tillkrånglad.

» Volkswagen Touran kan jämfört med Ford uppfattas som lite tråkig. Men den är mer praktisk och det är väl det man letar efter i den här typen av bil? Touran är snål, har bättre rostskydd och känns trots allt rejälare som familjebil.

Kommentarer

#1
Erik N.
2011-01-05 09:18

Väljer ingen av dom, tar Toyota Verso istället.

#3
Blinkljus
2011-01-05 12:51

Håller med Erik N, hellre Verso. Den är snyggare och bättre kvalitet, har kört Toyota så länge nu att jag vet vad jag talar om. SiggeN! alla bilar passar inte alla oavsett märke.

#4
SiggeN
2011-01-05 13:01

Blinkljus...visst...men om man tar på sig de objektiva glasögonen inser man att denna Toyota inte håller måttet gentemot sina europeiska konkurrenter.

#5
Eddie 56
2011-01-05 13:26

Bra test! Kan vi få en likadan jämförelse mellsn Sharan och Galaxy?

#6
Gunnar Jansson.
2011-01-05 14:51

Min Verso är ju inte den roligaste bil jag kört. Styrningen är verkligen simmig. Känns som man kör en cykel med för lös framgaffel. Uppträder som värst i snömodd.
Automatlådan på dom flesta Toyotor (inte dom senaste med manuell växling också) är ju lite av missfoster.
4:ans steg kommer först i då automatlådan blivit tillräckligt varm. Och då har motorvarvet i flera kilometer legag på närmare 3000 varv.
Och då hugger den i så bilen rycker till med kraft.
Toyota gör lika mycket skit till bilar som många andra.
Och så har det varit hela tiden år från år,
Bara Toyota kramare som hållit upp skenet.
Och även nasare på forum och tyck till sidor på nätet.

#7
S-E S
2011-01-05 15:32

Erik N, Blinkljus och Gunnar Jansson, vad f--n får er att prata Toyotadynga i kommentarerna till VW/Ford? Tidig Alzheimer?

#8
assåh?
2011-01-05 17:50

VW - diskret spännande, en bil man kan se på länge.
Ford - blir bara löjligt att försöka få en bil som inte är 100 procent sportbil att se sportbil ut, får huvudvärk och tröttnar direkt.

#9
Johnn
2011-01-05 18:56

Renault Scénic är originalet som alla i detta segment vill efterlikna, men ingen lyckas. Speciellt inte den hemska turkiska Verson, hu. Touran är så tråkig att klockorna stannar och Ford, ja det är en Ford...

#10
z655
2011-01-05 19:01

Re:S-ES
Dags att döpa om tidningen till ViToyotaägare kanske? OBS, detta var ett skämt!

#11
S-E S
2011-01-05 19:14

z655, ingen dum tanke för även om du vill diskutera nyårsmiddagen så kan du ge dig 17 på att du får duka med någon idiotisk Toyotarätt. Kanske Sushi a la återkallning?

#12
Uno (Unos brors bror) Lööv
2011-01-05 19:35

Sushi a la återkallning :)

#13
2011-01-05 20:33

Snälla Vi bilägare! Ta bort alla tramsinlägg om Toyota
de förstör nästan alla diskussioner.
Jag skulle välja Forden därför att numera anser jag att Ford är roligare att köra och har bättre kvalitet än VW.Har över 20000mils erfarenhet av både VW och Ford.

#14
Peugo
2011-01-05 21:06

Peugeot 5008 är helt klart en konkurrent. Styrningen är väldigt bra fast den är elektrisk och känns väldigt stabil i kurvorna (bra rolling control). Kvaliteten borde också vara bland det bästa för kvalitetsprogrammet som börjades för 308 -modellen har redan bevisligen varit lyckad.

#15
kameo
2011-01-05 22:57

Usch.....Touran kan vara en av världens fulaste bilar någonsin : (

#16
Emme
2011-01-06 00:05

T O Y O T A

=

K V A L I T É

#17
Emme
2011-01-06 01:01

Inte jag i kommentaren nedanför. Ska folk börja ta andras nick igen? Kan mod ta bort?

#18
S-E S
2011-01-06 10:40

"RIKTIGA EMME", som du mycket riktigt påpekar så finns det en massa mindre begåvade "debattörer"i dessa spalter som inte vet skillnad på VW, Ford och sitt eget favoritmärke "YOKÅTA". Rätt så störande i längden, men vi vet jo att "real men don´t eat sushi"! Eller hur?

#19
emellertid
2011-01-06 14:03

Har svårt att tro att en vuxen människa håller på med allt detta Toyota tramset

#21
Emme
2011-01-06 19:26

Antar att "mitt namn" är samma troll.

#22
emellertid
2011-01-06 19:32

Och hur många gånger har inte experter haft fel "mitt namn"?

#23
Jurl no 1
2011-01-07 01:02

Ingen Emme

Är

Något Troll

#24
ditt namn
2011-01-07 11:44

2011, året då Saab försvinner?

#25
Anonymous
2011-01-07 13:02

varken Toyota eller SAAB avhandlas i artikeln...

#26
Anonymous
2011-01-07 13:07

ViB: vad är det för fel på det jämrans spamfiltret? tala om vilka ord som inte är godkända, tack!! just nu känns det mest som ett lotteri.

#27
Uno lööv
2011-01-07 13:15

Troll är lite småkul men nu börjar det bli för mkt för tillfället...

#28
Emme
2011-01-07 16:04

Jag håller med Uno. Jurl no.1 verkar vara ännu ett.

#29
2011-01-07 18:21

Jag skulle välja Forden, den känns mer Up-To-Date.

Fast båda är nog bra...

#30
S-E S
2011-01-07 19:00

I DENNA SPALT DISKUTERAS VW OCH FORD! Erik N och Blinkljus "YÅKOTA PERVERSO" menar ni väl? Gunnar Jansson, kan du läsa artickelns fråga? inte det! Här kommer frågan med versaler:
FORD GRAND C-MAX ELLER VOLKSWAGEN TOURAN? VILKEN BIL VÄLJER DU? Hur är det möjligt att vara så enkelspårig att man svarar Toyota eller Renault Scénic på denna fråga?

#31
subaru forever
2011-01-07 19:27

Skulle nog i detta fall välja Forden som känns mest "up to date". VW´n ser mest ut som en uppiffad skåpbil, typ "lyxCaddy".
PS: Går det inte att blockera kommentarer som inte har med artikeln att göra? Speciellt toyotafanboysen brukar sabba artikeldiskussionerna med ovidkommande smörja!

#32
S-E S
2011-01-08 17:14

Jag tycker om den raka plåten på VW i stället för de bulliga linjerna på Forden. Bulligheten tycker jag gör att Forden verkar vara en 5 år gammal design, ungefär som Santa Fe´s första modeller. Vilken bil som blir dyrast vet vi först när vi har sålt den så jag väljer nog VW som jag tror mest på. Har haft flera Fordar och om deras kvalitetsnivå är jämn så tror jag att jag har valt rätt?

#33
Wheeler Dealer
2011-01-08 18:12

Har egentligen inget större förtroende för något av av dessa två giganter till bilmärken som massproducerar modeller löpande och kvantitet går före kvalitet. Men ford ligger mig personligen lite varmare om hjärtat även om c-max inte är nån favoritmodell föredrar jag den framför vw.

#34
emellertid
2011-01-09 14:39

Allvarligt talat ser bägge två väldigt tråkiga ut. Skulle inte köpa någon av dem. Men jag tror att VW har lite högre kvalitet, det är i alla fall min privata uppfattning.

#35
2011-01-09 18:37

Att stolen i Touran vinklar ner bakkanten är INTE ett stort plus utom för långbenta. Vi med korta ben och vanliga kroppar hamnar då för nära ratten.Alla bilar borde kunna vinkla ner framkanten separat. Är alla motorjournalister långbenta och bedömer allt utifrån sig själva?

#36
2011-01-09 18:58

Ovanligt mycket dynga i den här spalten!
Här behövs ingen mini-MPV, utan snarare en sopbil...

#38
S-E S
2011-01-10 11:12

Roy J, Saknar du några YOKÅTA-inlägg?

#39
S-E S
2011-01-10 11:13

Roy J, kom bara med din och städa efter behag.

#40
2011-01-10 17:37

Ja du, S-E S, förvisso har det skrivits en del utmärkta saker i spalterna, till och med intelligenta, men också en sån massa löjligt, omoget, onyanserat, egotrippat, hävdande av sin egen okunskap, upphävande av fysiken sgrundlagar med mera. Ägde jag en sopbil så fick den nog vara fasligt stor...

Leifer, en sån miss har knappast någon betydelse. Problemet är att jag inte alls kan hitta den där fyrhjuliga difftråden.
Visst tusan var det väl Håkan Bäcklund som skrev om sin fyrhjulsdriftförtjusning i sin blogg?

#42
2011-01-10 18:58

Instämmer, leifer!
Blev Håkan lite putt över att inte alla gillade 4WD lika mycket som han?

#43
Renault¨-ägare
2011-01-10 19:34

Renault Grand Scenic 1.5 DCI / EDC är klart bäst.

#44
ViBtrollet
2011-01-10 22:06

Vem vill ha 4WD när det finns enhjulsbörn?

#45
Anonymous
2011-01-11 08:01

börjar misstänka censur, speciellt efter att det jämrans spamfiltret verkar stoppa mer och mer av fullt normalt formulerade inlägg...

#46
prästlyckan.
2011-01-14 08:55

Något avvikande från artikeln men håller med om att värmepanelen ska sitta överst.
På min gamla saab är det tvärtom och lite svårt att se knapparna samtidigt som man håller koll på vägen. Radioknapparna finns ju på ratten......
Tycker bäst om VW:s strama design vad det gäller instrumentbrädan. Lull lull kan man ha i hemmet....

#47
Bettina seger
2011-01-16 20:10

Vi har en Volkswagen Touran den 1 var disel och nu en eco och vi är hel nöjda med bilen . Men det är som så alla har inte lika smak och vi ska väl vara glada för det .

#48
2011-01-17 13:53

1 000 mis erfarenhet av nya faceliftade Touran, mestadels på mjuka vinterdäck.
Bilen är utrymmeseffektiv. Synd att man inte kan få ett plant lastgolv när man fäller stolarna i en så modern bil. Touran hanterar på ett behagligt sätt de många potthål som finns på alla våra vägar. Men bakvagnen kan definitivt inte hantera vägbanans små ojämnheter, dessa transformeras till obehagliga stötar vilka känns rejält i ryggen. Efter cirka sju mil på Europaväg är man mörbultad och efter ytterligare några mil är man åksjuk. .Naturligtvis har bilen provkörts cirka 500 meter och däcken har fått en översyn, men detta har inte hjälp. Det är inte bara jag som upplever bilen som extremt stötig. Under mina 30 år som bilförare har jag aldrig upplevt en sådan stötig bil. Till alla nybilsspekulanter rekommenderas en lång provtur och fastnar Du ändock för bilen så rekommenderas ett njurbälte och en uppsättning åksjukepiller om Du skall ut på långtur.

Kan Ni hjälpa mig med en fråga som jag inte fått något svar på från Vägverket/Trafikverket?

I Helsingborg möts E6 o E4 som är två av Sveriges mest trafikerade vägar. När man kör på E6 norrut från Malmö så är E4, mot Stockholm väl skyltad. Men om man kommer norrifrån, Göteborg/Ängelholm så har jag inte hittat någon påfart mot E4. Var finns denna påfart, har inte hittat några skyltar?

Har hört att man kan få en bakterierik "gegga" i en diseltank. Varför uppkommer denna sörja och hur gör man för att undvika den? Kan man få detta även i en bensintank?

Hälsningar
Tony Patrén
0730-667588

#49
SiggeN
2011-01-17 18:25

Helsingborgs påfart...finns ingen direkt påfart ifrån E6 till E4 i det sk Europakrysset. Man får köra mot Helsingborg N och första avtag (Väla) där finns en tunnel och vips så är man ute på E4:an mot Stockholm. Man lyckades troligtvis inte lösa påfarten med tanke på att vägarna redan går i tre nivåer.

#50
Indjanen
2011-01-25 20:12

Hmmm... "Och genom att flytta isär fram- och bakaxel lika mycket, blir det lättare att trolla med utrymmena".
Hur flyttar man isär dem olika mycket?
:-)

#51
JohnB
2011-02-17 11:35

Synd att artikelförfattaren får Fords manuella växlingsfunktion att verka bakvänd. Det är Fords som är rättvänd, dvs uppväxling bakåt och nedväxling framåt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.