Bild
Nästa artikel

Provkörning: Mercedes SL 500, Mazda MX-5 (2012)

Biltest

Det skiljer en miljon mellan en av de billigaste och en av de dyraste öppna bilarna. Hur mycket skiljer det i körglädje mellan Mazda MX-5 och Mercedes-Benz SL 500?

Kan man verkligen jämföra Mazda MX-5 Havana Edition med nya Mercedes-Benz SL 500? Låt oss försöka!

Du får noga räknat 5,56 japanska sportbilar för priset av en tysk, 219 900 kronor mot 1 224 000 kronor. Den senare är därmed en av de dyrare öppna bilarna på marknaden, den förra en av de billigaste.

Mazda MX-5 är rent av sensationellt lågt prissatt, inte minst med tanke på att den första utgåvan kostade ca 150 000 kronor – för 22 år sedan. Havana Edition är en mycket välutrustad specialversion till specialpris (i normala fall kostar bilen 244 100 kronor). I priset ingår automatisk klimatanläggning, speciella 17-tumsfälgar, speciell läderklädsel, speciallackering etc., till och med en navigationsutrustning som fungerar finfint.

Mazda MX-5, eller Miata som nästan alla säger om världens populäraste lilla roadster, presterar i denna version 126 hk ur en konventionell 1,8-litersfyra. Temperamentet är piggt snarare än rasande.

Mercedes-Benz kontrar med 435 hk ur sin dubbelturboförsedda 4,7-litersåtta, så utgången i accelerations- och fartdrabbningarna under några timmars fotoarbete på Malmby flygfält utanför Strängnäs är given. När Mercedes brakar loss hänger MX-5 inte alls med.

SL-namnet är än mer anrikt än MX-5. Den första Mercedes-Benz 300 SL, Sport Leicht, dök upp med sina berömda måsvingedörrar redan 1952. Bilen fanns i produktion 1954–57 och modellnamnet fyller alltså 60 år i år.


Så vad finns att jämföra? Ingenting! Eller?

Tja, några nypor ljummen och syresatt kvällsluft samtidigt som (resterna av) hårsvallet rufsas om av fartvinden är gratis i alla cabrioletbilar. En solnedgång över glittrande insjö som tittar fram bland grönskande träd är precis lika ögonbehaglig oavsett om baken är placerad i en japansk bil eller en tysk.

Doften av syrén svävar lika förförisk runt en plastpanel i en Mazda som över en plastpanel i Mercedes och det är garanterat lika omöjligt både i MX-5 och SL 500 att inte titta på sin egen och bilens profil när man far fram längs det långa favoritskyltfönstret i city. Ett ungdomselixir, måhända.

Grejen med en cabriolet är alldeles den samma vare sig prislappen säger en kvarts eller en och en kvarts miljon. Det är skönt och kul att åka öppet, helt enkelt. Vissa normkorrekta förståsigpåare tycker att sommaren är för kort och att öppna bilar är oförnuftiga. Verkligen?

Livet är också kort och väldigt sällan förnuftigt av sig, så givetvis kan man ha en cabriolet året om också i Sverige. Har man möjlighet ska man prova. Varje år brukar ett par tusen nybilsköpare göra just det och trenden har de senaste 15 åren varit tydlig: det ska gärna vara en plåtcabriolet.

Sedan Mercedes-Benz SLK 1997 gick i bräschen med SLK och Peugeot hakade på med 206 CC har många andra gått över från tyg- eller konstmaterialsufflett till fällbara plåttak som elektriskt och sinnrikt vecklar ihop sig efter tryck på en knapp.

Fördelarna är uppenbara, man får mycket tystare färd med taket uppe och vinterdugligheten ökar markant. Nackdelen är att karossen ofta får oformligt stort bakparti när alla fällningsgrejer till taket ska få plats. Nya Mercedes SL är förvisso bred över häcken, men det finns värre exempel.

Mazda är dess raka motsats. Karossen är slank och den lilla suffletten kräver nästan ingen handkraft alls för att hystas ned eller dras upp – det går att göra det i farten när man tränat lite. Vi improviserade en liten uppfällningstävling och innan Mercedes ens var halvvägs uppe med sitt tak hade Mazda hittat apex i banans första kurva.

Det finns ändå två klara nackdelar med Mazdas sufflett. Dels löper en stötta alldeles ovanför de åkandes huvuden och är man över ca 185 cm får man den i hjässan, dels tränger bullret igenom något alldeles otroligt. Man får spara konversationen tills resmålet är nått.

För den som så vill erbjuder Mazda smart nog MX-5 också med elekt-riskt fällbart plåttak och lätt ändrad profil, en modell kallad Roadster Coupé. Den finns dock inte i denna specialedition utan kostar från 234 900 kronor med 1,8-motorn. Inget opris det heller.

Formatet och hanterligheten kan vara största tillgången för MX-5. Man har bilen helt i sina händer och alla reglage, spakar, mätare – allt – fungerar hur smidigt som helst. Man liksom tar på sig bilen, den känns lätt och vig att hantera – det är den.Att ta ut MX-5 på favoritvägen är som att köra första åket i den nypreppade, nypistade slalombacken långt före alla andra.

Motorn har inte mycket till bottendrag men med lite gas och flinkt växlingsarbete raskar Mazda undan riktigt bra.

De tekniska specialiteterna är få i MX-5, den förstyvande och reaktionsbefrämjande ”ryggraden” mellan fram- och bakvagn undantagen. Enkelhet som dygd går verkligen hem här. Nästan vem som helst kan köpa bilen och alla kan börja njuta direkt, utan förkunskaper.

Mercedes SL har i alla generationer alltid fört med sig en säck innovationer och den nya är inget undantag. Framför allt när det gäller lättbyggnation, bränslesnålhet och säkerhetsdetaljer är det gott om nyheter under det skal som så kraftigt påminner om  förra SL.

Teknikdensiteten är högre än för nästan alla andra bilar, till och med i vindrutespolningen ger sig diplomingenjörernas möda till känna: vattnet sprutar direkt ur själva torkarbladet, som har tiotals mikroskopiska små hål på respektive sida. Allt för att spara spolarvätska – det går knappt åt någon alls för att få rutan helt ren.

Så håller det på, hela SL igenom. Den känns (och är) utprovad in i minsta led, veck och söm och ingenting faller utanför ramen. Framför allt har Mercedes gett nya SL oöverträffad åkkomfort. Den går tyst som ett bibliotek, säkert som ett urberg och antagligen lika snabbt som en 15 år gammal F1-bil. Den som har råd med en SL kan och bör känna sig rik, men därmed inte sagt att vrålåket är roligare att köra än Mazda – för det är det inte.

Diskutera: Vad tycker du om Mazda MX-5 och Mercedes-Benz SL 500?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Mazda MX-5 Havana Edition 1,8
Mercedes SL 500

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Mazda MX-5 Havana edition 1,8

PRIS, KR: 219 900.
MODELL: Roadster med sufflett.
MÅTT, CM: L 402/B 172/H 125.
VIKT, KG: 1 196.
MOTOR: Fyrcylindrig rak, dubbla överliggande kamaxlar, fyra ventiler/cylinder. Volym 1 798 cm3. Max effekt 126 hk vid 6 500 v/min. Max vridmoment 167 Nm vid 4 500 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Bakhjulsdrift. Femväxlad manuell låda.
PRESTANDA: Toppfart 194 km/tim. 0–100 km/tim 9,9 s. 7,0 l/100 km blandad körning.
C02-UTSLÄPP: 167 g/km.

Mercedes-Benz SL 500

PRIS, KR: Från 1 224 000.
MODELL: Roadster med fällbart plåttak.
MÅTT, CM: L 461/B 188/H 132.
VIKT, KG: 1 785.
MOTOR: Åttacylindrig V, dubbla överliggande kamaxlar per cylinderbank, fyra ventiler/cylinder, dubbelturbo. Volym 4 663 cm3. Max effekt 435 hk vid 5 250 v/min. Max vridmoment 700 Nm vid 1 800 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Bakhjulsdrift. Sjuväxlad automatlåda med tre körprogram.
PRESTANDA: Toppfart 250 km/tim. 0–100 km/tim 4,8 s. 9,0 l/100 km blandad körning.
C02-UTSLÄPP: 212 g/km.

Kommentarer

#1
2012-08-10 09:46

Föga överraskande öses beröm över Mercedesen - så till den milda grad att leifer går i taket.

Själv har jag pratat om styrkan i Mercedes tänk med arv och traditioner - och blivit bespottad och förlöjligad. Men läs i texten igen: "SL-namnet är än mer anrikt än MX-5. Den första Mercedes-Benz 300 SL, Sport Leicht, dök upp med sina berömda måsvingedörrar redan 1952. Bilen fanns i produktion 1954–57 och modellnamnet fyller alltså 60 år i år." Här vårdas det ömt!

Och så avslutningen: "Mercedes SL har i alla generationer alltid fört med sig en säck innovationer och den nya är inget undantag. /.../ Teknikdensiteten är högre än för nästan alla andra bilar ... /.../ Så håller det på, hela SL igenom. Den känns (och är) utprovad in i minsta led, veck och söm och ingenting faller utanför ramen. Framför allt har Mercedes gett nya SL oöverträffad åkkomfort. Den går tyst som ett bibliotek, säkert som ett urberg och antagligen lika snabbt som en 15 år gammal F1-bil."

Att Mercedesen sedan inte nödvändigtvis upplevs som roligare att köra än Mazdan av alla bilförare är en annan sak. Men den som vill ha anor, arv och traditioner värda namnet - och inte minst en bedövande perfektion! - väljer givetvis SL.

#2
2012-08-10 10:01

SL 500 är tveklöst en "vill ha" bil.

#3
2012-08-10 10:05

Mazdan köper man väl för att man inte har råd med Mercedesen.
Jag skulle nog helst välja Mercedesen eftersom den är mer elegant i designen och man vet att om man köper den så får man en bil som är riktigt rolig att köra samtidigt som komponenterna håller hög klass.

#4
2012-08-10 10:08

Handlar det bara om att välja fritt? ...då tar jag Mercan! ;)
Sedan kan man efter en provtur sälja den och köpa en Mazda och ha 400.000kr kvar till annat nöje ... :)

Ledsen men en bil för flera årslöner avsedd för att stå i garaget står inte på min " to do before 65 lista" ...den får helt enkelt inte plats. ;)

#5
2012-08-10 10:42

Här i denna glömde man bort all perfektion,historia,arv,traditioner. Så hur bedövande är det egentligen när man skrapar på ytan?

http://www.vibilagare.se/test/begbil/begtest-mercedes-eklass-32230

Helt klart en fin bil,men vågar man köpa en sådan begagnad? Och det är samma tidning som beskriver denna begagnade MB och MB SLen i artikeln ovan. Hur vet man att SLen inte håller samma kvalitet som denna MB E-klass i begtestet?

Mazdan har jag däremot inte läst något om att den drabbas av motsvarande problem,trots en betydligt behagligare prislapp. ;o)

#6
2012-08-10 10:51

KaptenOberkommando Mb är säkert en fin bil med anor o allt men verkar stå mycket på verkstan om man jämför med Mazdan och det kan ju vara viktigt o veta då säsongen för dessa bilar är kort här i sverige.

Top 10 most reliable convertibles (by Reliability Index rating)
(Bäst)
1 Mazda MX-5 ('05-) 8
2 Mazda MX-5 ('98-'05) 32
3 Peugeot 206 CC ('00-'07) 39
4 Vauxhall Tigra ('04-'09) 47
5 Chrysler Crossfire ('03-'08) 49
6 Peugeot 207 CC ('07-) 59
7 Citroen C3 Pluriel ('03-) 61
8 Lexus SC430 ('01-) 71
9 VW Eos ('07-) 76
10 Volvo C70 ('06-) 76

WORST (sämst)
Mercedes SL (02-) 555

http://www.whatcar.com/car-news/what-car-reliability-survey-2012/top-10-most-reliable-convertibles/263555

#7
2012-08-10 10:53

Här är väl inte frågan om begagnat? Detta är nybilsköp.
Men inte borde det vara något vågspel att köpa en välskött begagnad Mercedes. Om vi pratar misskötta begagnade bilar så är nog inte Mazdan bättre.

#9
2012-08-10 11:06

En bil är ju bara ny när man hämtar ut den!! Sen är den begagnad o det måste väl vara intressant information om man betalar över en miljon för en bil att veta att kvaliten är undermålig innan man bestämt sig!!
Egentligen helt sjukt att en så pass dyr bil är helt värdelös kvalitetsmässigt!!

#10
2012-08-10 11:12

Går säkert bra sträckköra 100 mil i båda Simon, men helt klart skulle jag tro det går bätttre i Mercedesen ! Om den nu håller de hundra milen utan att något går sönder vill säga! :-)

WORST (sämst)
Mercedes SL (02-) 555

#11
2012-08-10 11:42

Superbilen! Vem hade valt en felfri Mazda framför en Mercedes SL? Så väljer man inte bil. En sak kan man vara säker på. SL kommer inte att rosta. Så gott som all metall är i aluminium. Även chassit är i aluminium. Det är bara A-stolparna som är i höghållfastighetsstål.

#14
lillstefan
2012-08-10 12:44

simon_d: Jag har kört 155 mil på en dag i min MGF, fixar man det gör man nog det i en Miata också. Jag väljer en liten smidig öppen bil framför Mercedes SL alla dagar i veckan, mycket roligare om man tycker att körglädje är annat än att bara trycka på en gaspedal. Mersan känns lite smått som en gubbil.

En annan fundering: varför måste alltid mersaägarna skriva hur fantastiska de tycker att Mercedes är? Har ni inte tillräckligt bra självförtroende så att ni måste hävda er genom bilval?

#16
2012-08-10 12:55

"rac" och "Shogun" har ett behov att få klanka ner på särskilt Mercedes. Och inte räcker det med att de lyfter fram någon negativ "undersökning" en (1) gång utan de måste göra det om och om igen. Shogun har redan länkat till begtestet på en annan tråd men kan inte avhålla sig från att göra det igen och rac måste upprepa sitt budskap två (2) gånger på samma sida!

#18
2012-08-10 13:06

Kanske läste leifer om något i texten som handlade om "teknikdensitet". Ju mer superavancerad teknik, desto större risk för störningar. Ganska självklart, om någon frågar mig.

Eller vad sägs om följande: "Mazda är dess raka motsats. Karossen är slank och den lilla suffletten kräver nästan ingen handkraft alls för att hystas ned eller dras upp – det går att göra det i farten när man tränat lite. Vi improviserade en liten uppfällningstävling och innan Mercedes ens var halvvägs uppe med sitt tak hade Mazda hittat apex i banans första kurva.

Det finns ändå två klara nackdelar med Mazdas sufflett. Dels löper en stötta alldeles ovanför de åkandes huvuden och är man över ca 185 cm får man den i hjässan, dels tränger bullret igenom något alldeles otroligt. Man får spara konversationen tills resmålet är nått."

Mazdan har alltså manuell sufflett (!) och kan rimligen inte krångla särskilt mycket. Mercedesen har en automatisk sufflett, styrd av en hoper av krestkort, processorer och avancerade mekaniska komponenter. Detta exempel räcker mer än väl för att exemplifiera det jag skrev ovan. Och vem fan vill ha en stötta i huvudet?????????????????????Och ljudnivån då? Tja, sicken "kvalitet".

#19
2012-08-10 13:32

Nu lugnar vi ner oss Kaptenen. ;)

Stöttan som du har i huvudet på Mazdan syns ju och då är Mazda så klart ett "transparant" och "ärligt" bolag. Och sen är nog stöttan som skaver på hjässan rejäl och har en bra "verklig kvalitet".

#20
2012-08-10 14:06

Kapten.

Jag frågade en vänlig fråga om man verkligen vågar köpa en sådan MB E-klass 2006års modell kompressor Sport Edition där jag länkade till denna begartikel från VIB under en annan artikel. I hopp om att få ett vettigt svar från någon som är så insatt i MB. Men jag inser nu när jag inte får svar på frågan att man inte ska köpa en sådan. Risken är antagligen för stor att man ska drabbas av både rost och elektronik problem.

Men det intressanta är ju att det finns andra bilar av andra märken som har lika mycket elektronik men som inte drabbas av elektronikproblem! Hur gör de?

Jag menar om allt nu är så perfekt i konstruktion,historia,arv,traditioner etc varför drabbas de av detta? Jag tror nog att de inte är så perfekta i konstruktion m.m som vissa försöker påskina,men gömmer sig bakom argument att de är så avancerade i konstruktion/teknik så att det är därför de inte kan jämföras med andra bilars konstruktion/teknik då de har enklare teknik/elekronik.

Jag tror helt enkelt att det är undanflykter,och att bilarna har en ganska så medioker kvalitet i vissa avseenden,men att detta ska sopas under mattan......Kapten. Och traditioner,är det att rosten följer med på köpet? ;o) Och jag måste medge att jag också blir full i skratt när jag läser vad du skriver och när jag läser begtest av MB i både VIB och TV och AMS,det går liksom inte ihop med det du beskriver......

http://www.automotorsport.se/media/biltester_pdf/062306.pdf

http://www.automotorsport.se/media/biltester_html/011801c.html

#21
lillstefan
2012-08-10 14:57

Kapten: Angående stöttan i huvudet, är man längre en 185 cm köper man inte Miatan, är det så svårt att inse? Jag som är 177 cm bryr mig inte om det. Sedan får du gärna svara på frågan i mitt förra inlägg, vore intressant för mig att veta.

Miatan finns dessutom med elsufflet, men varför krångla till saker i onödan när det går snabbare att fälla suffletten manuellt. Dina inlägg förstärker mina intryck av Mercedes som en gubbil.

#23
2012-08-10 15:14

Så rätt lillstefan, japanbilar är i regel byggda för småfolk :o)
.
Som svar på Shoguns återkommande fråga om man vågar köpa begagnade tyska lyxbilar .. Ja! Det vågar man.
.
Verklig kvalité leifer, är för mej att produkten uppfyller de önskemål Jag har på den.

#22
2012-08-10 15:15

lillstefan, gubbar har bättre ställt, generellt sett, än ynglingar. Därför är det vanligare att de kör Mercedes än yngre. Min första bil var en VW Polo och jag kan lova dig att jag inte hade köpt en sådan om jag haft pengar till en Mercedes SL. Gubbe brukar man säga att man fyller när man fyller 40 år. Själv han jag köpa två nya Mercedes innan jag kom över den åldern.

#25
2012-08-10 16:17

Finns väl ingen som väljer mellan dessa två. Mazdan är givetvis roligare att köra medans Mercan är bättre på allt annat. Två kanonbilar och bara att gratulera dess ägare.

"Havana Edition".... Ingår en humidor?

#26
2012-08-10 16:24

Rålle: Det är läderfärgen som heter Havana :p

De har ju släppt en specialare på 2.0'an nu. ÄNTLIGEN. Hade jag haft en lagom massa pengar över hade jag lätt köpt en sån.

Kapten: Men om man är under 185 då? ;) Är man lång så är det nog inte jättelämpligt att åka cab ändå när huvet sticker upp ovanför vindrutan :P Ingen störtbåge i världen räddar Långa Farbrorn ;) Takhöjd har dessutom inget med kvalitet att göra. Varken byggkvalitet eller funktion. Kan lika gärna säga att spårvidden eller bultmönstret skulle ha nåt med det att göra. Det är en liten bil som inte skulle se riktigt klok ut med högre tak. Sufletten är enkel för att det ska vara enkelt. Att Mercan är gjort för att övergödda tyska direktörer ska få plats är ett medvetet val. Att Mazda gjort en liten bil som inte alla får plats i är ett medvetet val.

#27
2012-08-10 16:40

En måltid på dyra Operakällaren kontra én på någon thai-buffé fyller ungefär samma funktion leifer. Rentav kan man bli mättare på thairestaurangen.
Vad som är verklig kvalité är upp till, vad man har för krav och önskemål.

#29
2012-08-10 16:45

Man måste varken vara tysk, direktör eller övergödd för att sitta gott i mersan Roger. Men sumobrottare lär nog ha problem med de flesta inhemska 4-hjuliga produkter :o)

#31
2012-08-10 17:23

Testa en Mazda MX-5 för inte så länge sen. Grymt snygg bil , en av dom snyggaste cabarna. Men för mig som är över 1.90 va den som en liten autobianchi a112 =) det visste jag iofs men ville ändå testa.
Mercedesen är också riktigt snygg. Tror det är svårt att jämföra en bil som vanliga svenssons har råd med och en bil som vissa har lyxen att få äga.
" Dock så ska jag inhandla den nyaste Honda Accorden Kombi som också är riktig snygg och sportig. "

#32
2012-08-10 18:17

Thommys, jag köpte min första begagnade Mercedes vid 19 års ålder. Jag har också köpt två helt nya Mercedesar före 40 års ålder. Hmmm, typ 33 och "gubbe"? Där fick det begreppet en helt ny innebörd. Märkligt också att jag vid en bit över 40 fortfarande kan få brudar i 25-årsåldern intresserade när jag ibland är ute med polarna på krogen. Jag tycker nog att det där "gubb"-begreppet börjar bli antikt och uttjatat.

Jes, bra slutkläm där! Och som vanligt väljer leifer att bortse från att begreppet kvalitet har flera dimensioner.

lillstefan skriver: "Kapten: Angående stöttan i huvudet, är man längre en 185 cm köper man inte Miatan, är det så svårt att inse?" Poängen är att man har lyckats bygga en konstruktion där en stenhård komponent kan dunka skiten ur skallen på dig. Smart? Givetvis inte. Och vem har sagt att man inte kan slå huvudet i den där stöttan vid andra tillfällen även om man är kortare än 185 centimeter, till exempel vid ovarsam överkörning av en vägbula? Idiotkonstruktion, helt enkelt!

#34
2012-08-10 19:07

Handlar livskvalitet om att leva så länge som möjligt eller att leva så gott som möjligt?

När det gäller miljöbiten så släpper den samlade produktionen av Mercedes SL ut en bråkdel av vad den samlade produktionen av Prius gör.

#35
2012-08-10 20:11

Men leifer, i verkligheten är skillnaden mellan de stora fabrikaten väldigt liten ... faktiskt försumbar.
Du tycks tro på Toyotas och andra japanska's 100-åriga liv.
Jag ser det så; vissa japanska bilar är billigare att äga .. för att de är "billiga". Det finns ju mängder av produkter på maknaden från dessa lågprisländer ... och vissa viktiga saker kan jag gärna köpa .. exempelvis trädgårdstomtar ... Men bil? Njä, inte gärna :o)

#36
2012-08-10 20:43

Kan vi inte bara en gång för alla slå fast att man får vad man betalar för, den långsiktiga driftkvaliten lämnad därhän.
För en presumtiv köpare av en bil i miljonklassen och därutöver tittar oftast inte så långt fram utan byter antagligen bil redan efter några år, alltså blir rost och dylikt helt enkelt någon annans problem.

Samma med den som köper en whisky för en tusenlapp eller två, vilket undertecknad gör ibland.
Vill jag bara ha ett snabbt rus eller en känna smaken av alkohol duger en MacScott eller hemkokt lika bra, men vill jag ha det där lite extra, den rökigt fylliga smaken, doften av tjära och torv, eller bara känslan jag får när jag öppnar en nyinförskaffad flaska Port Ellen och häller upp det första glaset så får jag vara beredd att betala vad det kostar.

Den upplevelsen kan inte en flaska MacScott ge mig.

Därmed inte sagt att en dyr flaska räcker längre än en billig, men jag har en större själslig upplevelse så länge det varar, samma sak med bilar.

#37
lillstefan
2012-08-10 21:17

Simon_d
"Lillstefan, anledningen till att Mercedesägare tycks skriva hur bra de tycker att deras bilar är kanske är så enkel som att de helt enkelt är nöjda"

Kanske är det så, men trots att jag har varit nöjd med mina bilar i regel känner inte jag något behov av att skriva 500 inlägg hur fantastiskt mitt märke är (ska väl tillägga att jag inte är insnöad på något märke). Jag köper mina bilar för egenskaper som tilltalar mig, något behov att skryta över det känner jag inte.

Angående manuell eller eldriven suflett ligger det något i det du säger, men jag tycker att det var omoget av kaptenoberkomma att göra så stor affär av att Miatan har manuell suflett när de finns med elektrisk också.

Kapten: Idotkonstruktion med stötta över huvudet? Så är det i min MG också, kollar du mercor med suflettak kan det nog också vara så. Känns som om du har lite dåligt med argument.

#39
2012-08-10 21:31

Jes.

Skriver Japan =lågprisland,jaha där ser man hur mycket denna vet om Japan. Japan är faktiskt ett högkostnadsland att tillverka i idag. Därför flyttas bla tillverkningen till Europa på gott och ont. Sedan är de billiga? Ena dagen är Toyota tex dyra och andra dagen är de "billiga",beroende på hur det passar ;o)

Men en flopp bil från Tyskland går bra att köpa........;o) Men det var väl för att den var billig.

#41
2012-08-10 22:10

En sufflett i all ära, men när det verkligen gäller så är plåt att föredra. Cabbar är inte säkra att hamn på taket med även med störtbågar, speciellt inte när de är ner-cabbade, eller har en sufflett uppe. En hardtop eller ett uppfält plåttak är därför att föredra. När Mercedes tog fram hardtoppen i plåt till förföra modellen av SL R 129 kom frågan varför de inte tog fram en lätt glasfiber-hardtop istället, som är enklare att sätta på och ta av. De demonstrerade det hela genom att dra en SL på taket runt en tävlingsbana. Resultatet var rätt tydligt.

#43
lillstefan
2012-08-10 22:14

simon_d:

Nu gör ju folk sig gärna lustiga över de märken jag kör, alla engelsmännen har ju konkat. Men ok, här kommer lite mer om mina bilar, om det nu hör hemma bland kommentarerna till denna artikel.

VW 1600 TL -66: Köpte bilen när jag var 18 år 1999. Gillande den högt till att börja med, men sedan jag köpte en Alfa 155 hösten 2004 svalnade intresset för folkan. Rosten är lagad, men jag tror ändå att det är dags att gå skilda vägar med denna bil. Om bilder är intressant finns det några gamla på följande sida: http://jokama.freewebspace.com/vw/, kolla medlem 22.

Morris Minor -53: Likadan som mormor och morfars förstabil. Har beiktigat den och fått några småanmärkningar. Körde 30 mil med den igår, inga problem, men hu vad bullrig och lågt utväxlad.

Rover 75 -00: En bil som togs fram när BMW öste pengar över Rover. Här är det atmosfären jag uppskattar, samt den lugna och avslappnade gången. Tyskarna och vissa Volvomodeller är troligen väl så komforttabla, men Rovern sticker ut från mängden, det gillar jag. Var väl lite inne på en Jaguar från tidigt 90-tal också, men bruksfaktorn är ju högre hos Rovern.

MGF -01: Import från England i våras. Ville få lite koll på importförfarandet, dessa bilar är väldigt billiga i England. Högerstyrningen funkar rätt bra, men omkörningar är spännande. Ville testa på en liten tvåsitsig roaster med begränsad effekt för att ha kul på mindre vägar. Hade en Mazda RX-8 jag sålde förra sommaren, väldigt trevlig att köra, men där skulle det gå fort om det skulle vara kul, tänkte se om man kunde ha kul i mer måttliga hastigheter med MG:n. Med Mazdan blev det väl höga hastigheter väl ofta ;-)

Bilder på de tre senaste bilarna samt några sålda finns här:http://www.garaget.org/sastrom

Att testa på en amerikanare ligger på att göra-listan, Cadillac Seville ligger nog närmast till hands då. Är också sugen på en "riktig" sportbil igen, det blir nog en Porsche 996 eller Cayman om ett till två år.

#48
2012-08-11 00:34

Har suttit hela dan i en "roadtrip" runt skåne i min Miata, cab upp och cab ner i takt med regnskurarna. Njuter trots det oavbrutet av den lilla 1,6l-motorn och den lilla korta växelspaken, bakhjulsdriften och den läckra väghållningen. Nu står väl inte valet mellan en sådan och en SL-Merca men mycket ska till för att få mig att göra mig av med denna ögonsten och så länge man har annat att lägga pengarna på så finns det inte så många andra att välja på med lika mycket körglädje/krona än Miatan. Det finns ju någon anledning till att den har sålts i över en miljon exemplar under årens lopp. Därmed inte sagt att inte Mercan är häftig men mitt val är ganska enkelt...

#49
2012-08-11 04:05

Jes_

Men det är ett ickeproblem. Som Quattron skriver så är det inte samma målgrupp riktigt. Mazdan handlar om bang for the bucks. Det gör inte en Mercedes ;) De som inte har råd med Mercan, som är en helt annan typ av bil egentligen, köper den inte. Däremot kan jag tänka mig att de som har råd med Mercan kanske köper en Miata ;) Också!

Problemet är väl att det inte finns nån bra bil att jämföra den med. BRZ/GT86 ger ju ungefär samma typ av körupplevelse har jag förstått det som, förutom att den är dyrare och har mer effekt, så inte riktigt jämt där heller. Kanske gamla Z3 med 1,6'an går att jämföra på begagnatmarknaden. Men det är inget som går att jämföra med en ny Miata tex. Kanske nån liten fransk GTI? Men det är framhjulsdrift, inte heller jämförbart.

#51
2012-08-11 09:08

Målgruppen för lyxbilar är naturligtvis de som vill ha, och har råd. Nationalitet och kroppshydda är nog inte med i kalkylen :o)

#53
2012-08-11 12:18

Om nu Japanska bilar är så förträffliga så borde väl taxi ha dessa bilar.
Förklaringen är att inte bilarna håller som bruksfordon som ska rulla mellan 20000-30000 mil per år.

#55
2012-08-11 12:41

Toyota Camry var en av de vanligaste taxibilarna i början ac 90-talet sedan gjorde Toyota misstaget att göra Camry till en i stort sett amerikansk bil, de har därför inte haft ngn tillräckligt stor bil på ett tag.
Prius är ju vanlig på en del håll nu och fler och fler Avensis tycker jag mig se som Taxi men det hade behövts en Europeisk Camry!
En anledning till är också att diesel i kombination med automatlåda bara funnits i ngt år nu.

#56
2012-08-11 14:04

leifer

Jag tycker det är lite överdrivet att kalla en bil som drar 0,9 l/mil blandad körning för miljöbov.

Hur mycket drar din egen 940?

#59
2012-08-11 15:04

Men ditt resonemang bygger ju på att Mercan är en miljöbov och att lyxbilstillverkarna måste tänka om.

Att de har skapat en V8 som vid blandad körning drar 0,9 l/mil är väl snarast ett bevis på att de har tänkt om. För 10 år sedan hade motsvarande motor dragit minst en halv liter mer per mil.

Och även om den inte kvalar in som miljöbil så är det enligt mig kraftig överdrivet att kalla bilen för miljöbov.

I jämförelse med Mazdan som väger 600 kg mindre, har en hälften så stor motor som har 1/3 av de hk som Mercan har så framstår ju mercans 0,9 l/mil mot mazdans 0,7 l/mil som en större teknisk bedrift.

#61
2012-08-11 15:27

Nej då simon, jag har ägt många amerikanare. Senast en Chevrolet S10 pickup med V6:an. Den låg på 1,2 l/mil med 2wd och kopplade jag in 4wd steg det direkt upp till 1,7-1,8 l/mil.

Det fanns resurser i den motorn när det gällde HK men jag har aldrig kört så mjukt och försiktig som jag gjorde med den.

Jag har även haft en Jeep Cherokee med den stora V8:an på 5,6 liter. Det intressanta med den var att den största V8:an var snålare än den minsta V6:an som Jeep erbjöd.

Dessutom tror jag inte att man köper en merca-cab för att busköra med, en cab kör man ju lite lugnt och sansat på småvägar.

#63
2012-08-11 15:36

Om man köper en bil som enligt provkörningen drar 0,94 l/mil men väljer att busköra och förbrukningen stiger till 1,3 l/mil så är det väl knappast bilen som är en miljöbov, snarare föraren.

Sätt samma förare i Mazdan och han kan nog få upp den i över litern också.

#64
2012-08-11 15:45

Jag var för övrigt jävligt sugen på en mx-5 för något år sedan. Ända tills jag fick se en kille i min storlek (ståtlig viking på 100 kg och 1,95) och noterade hur löjlig han såg ut i den lilla, men ack så charmiga bilen.

Det såg ut som han satt i ett badkar. :)

#65
2012-08-11 15:49

Sen måste jag återigen säga att det är ett rejält självmål att sitta i centrala Stockholm i en 940 automat och skrika miljöbov åt en V8:a som drar 0,9 l/mil.

Ta bussen liksom......

#66
2012-08-11 15:56

En 940 är nog nästan outslitlig, men den var redan på -90 talet känd som en bensinslukare av stora mått...så ser man på miljöaspekten borde dessa bilar vara på museum eller var skrotade för länge sedan.

#67
2012-08-11 16:50

"Tvärtom, Toyota Prius är populär bland taxi och håller för dom milen bättre än Mercedes."
Källa på det Leifer ?

#69
2012-08-11 17:34

Mercedes påstår i alla fall själva att dom med SLK 55 AMG har gjort världens snålaste V8.
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20110822/mercedes-slk-55-amg-422-hk-med-ny-v8

Så nog har lyxbilstillverkarna börjat tänka om.

#71
2012-08-11 17:41

Leifer ..Har du ägt en Mercedes?
Kör mellan 3000-4000 mil per år och minst meck har det varit med bilen.

#72
2012-08-11 17:47

@simon

Nu försökte jag föra en vettig diskussion utan personangrepp och då känns det väl onödigt att påstå att man är trög?

Den enda fakta vi har är ju eu-cykeln eftersom jag jämförde med Mazdans 0,7 l/mil. Sedan refererade du till en provkörning där dom kommit ner till 0,94 på Mercan, det tycker jag fortfarande är bra för en såpass stor motor.

Dessutom kan väl tänka sig att det var en hyfsat ny bil som provkördes, förbrukningen tenderar att gå ner en smula när bilen blivit inkörd efter ca 1000 mil. Så har det i alla fall varit på de nya bilar jag köpt. Så om de i testet låg på 0,94 med en förmodad ny bil så är det inte helt osannolikt att det skulle gå att pressa ner den till 0,9 efter ett tag.

#75
2012-08-11 17:52

Konstigt att ingen verkar ha tänkt tanken att personer som har råd med vissa saker kanske har högre krav på produkten...Läs på Leifer.

#76
2012-08-11 17:54

Simon, nej det finns nog ingen bil som drar lika lite som eu-cykeln. Det är egentligen lurendrejeri att använda den tycker jag. Likväl tycker jag att det enda den eventuellt kan duga till är att jämföra bilar mot varandra, blir väldigt trubbigt att mäta så då olika bilar skiljer sig olika mycket från uppgivna siffror, men ändå.

Min poäng var ändå att det var imponerande att komma ner i så låga uppgivna förbrukningssiffror på en såpass stor motor, och att utvecklingen på stora motorers bränsleförbrukning varit imponerande de senaste 10 åren.

I jämförelse med Mazdan så tycker jag faktiskt att det är dåligt att man inte lyckats pressa ner förbrukningen ytterliggare i en såpass lätt bil.

#77
2012-08-11 17:55

Jag har så svårt att förstå!
Varje morgon laddar jag min lastbil med 50.000 liter bränsle .. och jag är ju inte direkt ensam.
Ett shysst skånskt lantbruk bränner 10.000 liter i veckan bara för att torka säd ... En skördetröska sväljer lätt 1500 liter om dagen .. En Caterpillar ligger inte långt efter ..
Har kollegor som kör skytteltrafik till Sturup för att varje Arlandaresa (med 30 pers) behöver 6000 liter ..
Och jag ser enbart en liten, liten hörna av världen.
Om min bil drar 0,5 eller 1,5 de mil jag kör ... So what?
En V8 som drar under litern är revolutionerande! I mitt fall en V10a

#79
2012-08-11 17:59

Leifer Men lille vän..Kolla in i en Lexus...kopia av Mercedes rakt av.
Förutom att radion har volymknappen på Höger sida!

#81
2012-08-11 18:04

@simon

Det är just det jag menar, i jämförelse med hur förbrukningen var på sportbilarnas V8:or för bara 10 år sedan så tycker jag att tillverkarna verkligen har tänkt om.

Jag undrar om inte dessa bilar har sänkt sin förbrukning mer än vad bruksbilarna gjort under samma period, i alla fall är det nog en lika stor sänkning.

#82
2012-08-11 18:20

Jisses vad många kommentarer det blev om dessa två bilar som ytterst få ändå köper!l
Visar sig att de flesta mest handlar om tysk kvalitet - eller brist på.

Det leifer skriver 18:43 igår stämmer väl med min egen uppfattning.
Prestigelös gör därefter en reflektion i en helt annan dimension. Så kan man också se det.

Jes ilsknar till 22:08.
Ondgör sig odefinierat över något Shogun skrivit långt tidigare om första världskriget.
Känns mer befogat att ironisera kring Kaptens upprepande om Mercedes aaanor. Det är faktiskt ointressant om en bilmärke funnits i 20 år eller i över 100. Det viktiga är om de kan bygga intressanta och bra bilar, gärna med en egen känsla, atmosfär.

c63 skriver ett svårförståeligt påhopp 17:52.

#83
2012-08-11 18:36

Det här är två synnerligen olika bilar. Det enda de har gemensamt är att vara tvåsitsiga cabbar.
Naturligtvis ger Mercedesen en helt annan känsla av förfinad precision och en helt annan komfort - inte minst för öronen. Det vore ju rent horribelt annars eftersom bilen kostar mer än en miljon mer, mer än fem och en halv gånger så mycket!
Ändå tror jag att Mazdan ger en närmare kontakt med väg och omgivning, en bättre körupplevelse.

Visst har Mercedes haft problem med rost och även annat, men denna skönhet lär i alla fall inte rosta bort. Och det är faktiskt så att även lyxbilarna har blivit bränslesnålare, ofta avsevärt snålare än tidigare.
Det ska väl också skrivas att det verkar som om dessa siffror mer inriktat sig på befintliga mätnormer än den praktiska verkligheten.
Dessvärre är siffrorna inte ens jämförbara sinsemellan. En viss bil kan i praktiken ha en avsevärt större förbrukning jämfört med standardtestets, en annan knappast alls.

"Du får vad du betalar för!"
Det där gäller sällan. Tvärtom så får man betala löjligt mycket för att få det där sista i prestanda, kvalitet, känsla eller vad det nu är man eftersträvar.
I synnerhet verkar det inte gälla hållbarhet.
Kan tänka mig att en Rolls kanske är den bästa investeringen. Eller en VW Phaeton om man kan bortse från "anor" och endast se till egenskaper och äkta upplevelse. (Anor och tradition är ju inga äkta känslor, utan vetskapen om någonting som ändå inte längre är relevant.)

Jag skulle nöja mig med Mazdan, eftersom den ger vad jag efterlyser hos biltypen. En nära, sportig upplevelse. Detta under förutsättning att jag även har en "normal" bil.
Annars vore en Lexus IS 250C en utmärkt kompromiss. Om det nu är en cab man ska ha...

#85
2012-08-11 19:01

Lite konstigt att vissa personer kan ha åsikter om saker som man inte har haft,utan grundar sin åsikt på hörsägen..
Luktar lite 1300-tal. Häxor flöt om man var skyldig.
Roy J.
Är du så naiv och tror att en Skoda ägare har samma krav eller leverne som en person som tjänar 500 tusen per månad.

#86
2012-08-11 19:23

Ja du, Jes, somliga uppskattar mina små sammanfattningar - som inte har särskilt mycket med psykologi att göra. Mer ett (för mig) normalt reflekterande.
När du skrev din kommentar så hade du uppenbarligen inte läst det jag skrev senast.

c63, vad du vill ha sagt med din kommentar vet jag faktiskt inte.

#87
2012-08-11 19:43

Säj någon som uppskattar dina normala reflektioner Roy :o)
Nåja, du skriver dock med väldans god sans ... likväl finner jag det lite egendomligt att du måste djupanalysera kommentarer som du gör .. Ofta handlar det ju inte ens vad man tycker utan lika ofta, om inte oftare hur man uttrycker sej .. och då menar jag även där språksvårigheter gör sej tydligt gällande.
Tror inget annat än att du menar väl, men någonstans i mitt ryggslut knyter det sej ...
Läst din nästa kommentar och den får med beröm godkänt ;o)

#88
lillstefan
2012-08-11 19:56

Gällande förbrukningen (ursäkta om det blir mycket om det) så var det en artikel i Vi Bilägare nyligen hur deras långtestbilar drog i förhållande till EU-normen. År 2000 stämde siffrorna rätt väl överrens, sedan blev skillnaderna större år för år. Biltillverkarna optimerar bilarna efter cykeln.

Problemet med cykeln är att den är orealistisk, mycket tomgångskörning gör att bilar med start/stopp sparar ca 5 dl/10 mil. Vi Bilägare gjorde ett enkelt test i Stockholm och deras besparing blev inte i närheten. Likaså är accelerationenrna extremt långsamma.

Min lilla slutsats: När normen var ny var den bra för att jämföra förbrukningar, men nu är vissa bilar extremt optimerade för just körcykeln.

#90
2012-08-11 20:24

Leifer! Märkligt att man inte inriktar sig på Japanska bilar.
http://www.teknikensvarld.se/2012/08/10/33579/hennessy-trimmar-mercedes-e-63-amg/
Lyssna och läs på...
Stavas status....Vet ni vad det är i Småland.

#91
2012-08-11 20:49

Jes,ska få kalla japanska bilar och meningsmotsåndare (mig) för precis vad som helst överallt. När man kallar hans bil för en flopp som den är enligt flera artiklar så går han till personangrepp utan dess like,långsint? Det finns tendenser till så som man ser på meningsmotståndare i ett vissa läger,och det är farliga tendenser man ser här hos vissa med personangrepp. Men så länge vi har en demokrati så kommer jag att fortsätta att säga vad jag tycker och länka till vissa uppgifter som är obekväma att få reda på tydligen. Tills Jes och kompani tar över roderet i Sverige. Varför så aggresiv Jes och många andra som är pro Tyskland,vad kan det bero på att de är så aggresiva med personangrepp? Ingen annan ägnar sig åt detta,är det något som följer med bilarna när de blir så? ;o)

#93
2012-08-11 21:24

Enligt flera artiklar .. kan jag informera shogun att .. Der Phaeton är outstanding och det mest prisvärda i sin klass. En av de bästa lyxbilar som någonsinn byggts .. kanske den bästa!
;o)

#94
2012-08-11 22:35

Jes.

Det är beklagligt att du inte kan diskutera utan personangrepp,mycket tråkigt! Men men,man lär så länge man lever sägs det.......

#95
2012-08-11 22:55

Jes, är det nåt fel på att vilken lastbilschaffis som helst kan köpa Miatan? Jag skulle vilja säga att alla under 1,95 som har det minsta intresse av körglädje kan köpa den. Inget fel i det, men ganska unikt i bilvärlden. Åtgerigen, över en miljon sålda och en mängd entusiastklubbar runt om i världen. Kul är ordet. Folk blir glada när man kommer i den, kommer fram och snackar och blir allmänt osvenska. Jag är ganska nyfrälst i denna bakhjulsdrivna retrovärld och det är en skön kontrast mot den fyrhjulsdrivna, trygga vardagen. Men tjafsa ni vidare bara...

#96
2012-08-11 23:19

Shogun hävdar att japanskt inte är så dåligt som alla tysktroll säger.

Jes hävdar att allt japanskt är själlöst och hemskt.

Det kan inte vara så att ni båda är lite trångsynta? Jes låter verkligen som ett geni när du skriver "sushi och sånt skit". Som om de det ens var relevant i sammanhanget? Lite som han i Bandit Rock-reklamen som kördes förr som sa att han tyckte det var bra att de inte körde "sån där jävla reggae som de gör på alla andra kanaler". Doh!

Om Shogun kunde inse att vissa nöjer sig med en bil av "bra" kvalitet och väljer design och körupplevelse före hållbarhet, och Jes kunde inse att vissa inte har ett så passionerat äktenskap med sina favoritmärken att man måste baktala allt som kommer från konkurrenternas länder kunde det kanske bli en mysigare stämning? :P

Ingen av er har ju fel. BMW, Mercedes och Audi HAR bättre känsla än de flesta japaner. Men så kostar de en del med. Medans japanska bilar HAR bättre driftkvalitet. Det kan inte Jes säga nåt annat om. Tyskarna har en del pinsamma konstruktionsfel på sina bilar som de håller tyst om. Kundtjänstpersonalen på BMW i... nån Stockholmsverkstad (Sollentuna eller Bromma tror jag), låtsades att inte ens veta om felet på motorn i min 325'a, trots att alla med den motorn (inklusive 325, 330 och 335) har felet, när jag ringde för att kolla servicehistorik. Han var mest kort och avvisade. Det finns inte en chans att nån som jobbar på kundmottagning på en så stor verkstad kan ha missat en sån grej. Samma sak när jag pratade med en säljare på firman där jag köpte bilen. Han snäste nästan åt mig när jag frågade hur det var med driftsäkerheten nu för tiden, då BMW haft en historia av kanske inte helt bombsäkra motorer. Var har du fått såna galenskaper ifrån? var i princip svaret. Sen agerade de oerhört förvånade när det visade sig att det de facto fanns fel. Troligt att man som en av två märkessäljare på firman inte hört talas om märkesrelaterade fel.

Har nog sagt det här innan - men när jag jag var nere med chefens C4 för nån korrigering (det är samma firma som har Cittra, Mitsubishi, BMW och Mini) träffade jag en mekaniker. Nickade bort mot andra väggen där BMW-seriviceplatserna var och sa "Tur att ni säljer lite kvalitetsbilar med" varefter han skrattade högt och sa "Ja du det kan du ju tro".

Sånt stör mig. Att Toyota uppenbarligen gjort en grej av att göra återkallningar hela tiden för att framstå som duktiga, är rätt uppenbart, och det börjar kännas gammalt vid det här laget. Än sämre att BMW i det här fallet verka ha "förneka allt" som policy.

Så båda sidor är i princip lika goda kålsupare. Tyskarna verkar dock ha övertro på sin teknik. Och japanerna övertro på sin godhet.

#97
2012-08-12 00:47

Roger Skagerström.

Annars håller jag med i mycket av vad du skriver. Men vad är "bra kvalitet" VW? Nej,det finns bättre men jag förstår om folk köper,men är de tillräckligt upplysta om vad konkurrenterna har som alternativ? Men som sagt jag förstår om man köper...men.....;o) Men på en punkt kvalitesmässigt når inte tyskarna Lexus till knäna,hur gärna de än vill. Men att få Jes att förstå det är inte lätt. ;o)

Jag har fått samma svar som dig av en mekaniker på Lennart Sääf i Karlstad som har servat Honda och BMW. Med den skillnaden när jag frågade efter vad jag ska titta efter för fel på en Honda Accord,blev svaret "inget särskilt" det är värre med en sådan här, när han stod med huvudet under motorhuven på en BMW och rotade,häpp.

Men visst skulle det bli trevligare utan personangrepp,jag har aldrig förstått mig på det.

#98
2012-08-12 03:12

Jes, jag måste säga att du har ganska låga krav för beteckningen analys. Det är sällan jag skriver något här i spalterna som verkligen kan kallas analys - även om jag alltså är en reflekterande individ.
Sett till mängden av allt jag skrivit så är mina språkliga kommentarer försvinnande få och små, men uppenbarligen de du är hypersensibel för.
Det hindrar ju inte att du ibland skriver riktigt bra saker - som ditt omdöme om mitt andra inlägg. ;-)
Sen kan jag ju inte låta bli att undra över dina hätska utfall mot Shogun. Du verkar ha tagit över Kaptens tidigare språkbruk och straffar Shogun för hans tidigare tjat om Lexus rent sanslösa överkvalitet.
Bara för att jag gillar sushi så blir jag ju inte förbannad på dem som föredrar surströmming.

#99
2012-08-12 03:33

Vill bara tillägga att jag inte alls gillar sushi. Men annars gillar jag fisk,det ska vara bra för intelligensen har jag hört.....;o) Kanske är det därför japanerna är överlägsna tyskarna,de äter mycket fisk......Sushi. ;o)

Vad det någon som pratade om indoktrinerad? Undrar om han isåfall vet vad det betyder ;o)

Om jag ska ha kul i en bil av dessa två så väljer jag tveklöst Mazdan. Ska jag ha lyx och vill visa det så väljer jag MB. Vill jag ha lyx och en bil som håller ihop bra så väljer jag Lexus med självförtroende.

#100
2012-08-12 03:43

Sushi är för oss en ny rätt som väl följt med sin tid och finns i en mängd varianter. Lite som japanska bilar med Lexus i spetsen.
Surströmming är som den alltid har varit och är alls inte rutten - bara fermenterad. Precis som med Mercedes - inte alls genomrostig, bara lite lätt patinerad. Plåtburk är något annat gemensamt.

Det här skrev jag inte för att det är sant. Bara för att det var kul. ;-)

#101
2012-08-12 04:56

Roy J.

;o)

#102
2012-08-12 07:13

Sänder direkt över en låda med fisk till Shogun om detta skull förbättra hans IQ.
Var o testade nya Lexus GS......kanonfin bil speciellt med sportpaketet...men garantierna är lite dåliga med tanke på vilka de konkurrerar med. Att handla en bil för 700' och få 3 år eller 10.000 mil......konstigt.
Säljaren sa också som en parantes...nu har Lexus närmat sig både Mercedes och BMW inredningsmässigt...han har rätt, men priset......nära 700 för en GS på drygt 200 hästar !
Tyvärr så är jämförelsen mellan billiga bilar och dyra alltid haltande....Miata och MB SL och vad det än är som styr så är det "vill ha" inte prislappen...när det gäller Japanska premium/lyxbilar så är "vill ha faktorn" tydligen minimal med tanke på försäljningsvolymen förutom Miatan som är lite av en ikon!

#103
2012-08-12 09:26

Roger, jag kontrar shogunen men brukar inte kalla annat än riskokare för just riskokare. Har en själv som är ypperlig, inte enbart för ris utan speciellt eminent till att ångkoka grönsaker.
Shogunen deklarerar att hans uppfattning helt bygger på egna erfarenheter som dessutom stöds av diverse undersökningar. Här under skrivs att VW gör bilar av låg kvalité ... och jag har läst till vansinnes gräns att Toyota/Lexus gör bilar som aldrig krånglar och dessutom är väldigt bekväma.
Jag har en annan erfarenhet av VW, har haft ett flertal och de senaste 8 åren har jag avverkat ca 35000 bekymmerslösa mil i några ca 7 åriga begagnade långmila VW Passater.
Angående Mazdan i artikeln hade jag gärna skaffat mej en sådan men får jag välja fritt mellan de två, väljer jag Mersan. Jag menar dock inget nedlåtande med att nästan "vem som helst" kan köpa Mazdan ny.
Har faktiskt flera japsbilar på önskelistan ... överst står Nissan Figaro. Skulle jag komma över en så'n skulle jag tveklöst bygga ut garaget :o)

#104
2012-08-12 09:33

Fanatism är ett negativt klingande ord, det sätter skygglappar och öronskydd på den drabbade vilket medför att inget som sägs av andra kan tas in och väcka andra funderingar, och då är man utelämnad endast till sina egna tankar och ideér, vilket allt som oftast slutar olyckligt för alla inblandade.

Gäller både religion, politik och bilar :)

#105
2012-08-12 09:54

Kom igen nu gubbar. Varför detta krig? Vem försöker ni övertyga?
Personligen köper jag saker för att ha roligt med eller för funktionens skull. Allvarligt talat struntar jag vad varumärket heter så länge de uppfyller mina grundläggande krav. Just därför har jag fyra gamla MC för nöjeskontot tillsammans med polarna.
I arbetet behöver jag en bil med absolut högsta komfort och absolut bästa tillförlitlighet. Valet, efter att ha läst alla tester, föll på Lexus GS 430. Perfekt om man som jag kör 5000 mil per år och vill komma fram utvilad. Inne på tredje Lexusen - blir garanterat en fjärde.
Men nöjesåkning tillsammans med frun då? Här är inte prestanda i första rummet. Efter att ha provat i princip alla små cabbar, blev två kvar. Honda och Miatan. Valet blev Miatan. Varför? Kravet är körglädje - det skall kännas i baken när man kör. Styrningen skall vara knivskarp. det är verkligen inte Mercedes SLK, Audi eller BMW Z. Dessutom är Miatan billig i inköp, drift och försäkring.
Svårt att inte ha roligt i denna bil. Körglädje sitter verkligen inte i antalet hästkrafter. Men det tror ju testosteronstinna grabbar. Sen vill de ju imponera på tjejerna också...

#106
2012-08-12 10:03

P.S. Om jag bara kunde ha ett fordon blev det kanske en Merca plåtcab med V8. Men personligen föredrar jag specialicerade fordon för varje ändamål. Det är både roligare och billigare. Men grannarna blir ju inte lika imponerade förstås...

#107
2012-08-12 10:04

Conta4, synd men du verkar fått japansjukan du också.

#108
2012-08-12 10:24

Ja Thommys. Du kanske har rätt. Efter 70 000 mil med Europeiska bilar och 34 000 mil med japanska kanske det har blivit så. Efter 12 000 mil med icke japanska MC och 34 000 mil med japanska så har det blivit så. Man får betala dyrt för varumärket och personligen är det helt oviktigt för mig vad det står på grillen eller på tanken.
Jag skulle mer än gärna köpa en BMW 1000R. Men den är för dyr både att köra och att köpa. Så då får Firebladen duga. Dessutom har en 1000R mer prestanda än jag klarar av att hantera... Jag har garanterat lika kul med Firebladen. I skogen skulle jag gärna köra KTM, vilket blir nästa efter min CRF.
Men det innebär inte att jag inte tycker om tyska premiummärken på bilsidan. Drömmen är BMW M3 eller Porsche GT3, just för körkänslan. Men jag är inte beredd att betala för det. Tänker man pris - prestanda finns betydligt bättre alternativ. Visst...ofta är det japanskt.

#110
2012-08-12 12:29

Jesus, 100+ inlägg om vems bilmärke som är bäst. Hetsiga, bittra medelålders svennar som ylar om bilar de aldrig kommer köpa för frun säger nej i vilket all som helst. För att uttrycka sig som en 15-åring, ta och chilla typ.

#111
2012-08-12 13:37

rikast.

Ja,men ser du inte hur prestigen är viktig för tyskbilsägarna,de försvarar med näbbar och klor. Ingen kritik får förekomma så vilka är mest fanatiska? Jag vet för jag har själv haft dessa märken så jag vet hur snacket går mellan ägare. Själv är jag inte alls så prestigebunden,jag kan ge kritik när det är befogat och utvärdera olika märken. Det jag fått fram är att de japanska ger mer transparens,du vet mer vad du köper och får för kvalitet och vad du får för pengarna. Det får man inte riktigt när man köper en MB enligt mig. Men det fårdu hos Lexus,ska det vara så svårt att erkänna? Och varför kan Lexus och inte MB bygga in det i sina bilar? Kvaliten på MB varierar mera upp och ned.

Sedan återigen varför har flera tyskbilsägare här så svårt med att personangrepp flera av dom,är det något som följer med bilarna? Eller är det kort och gott så att de är så prestigebundna och så gärna vill framhålla sina bilar och att de ska betraktas om bäst,och då tål man ingen som helst kritik. Detta får vi skylla på motortidningarna som under år har arbetat in detta "medvetande" hos sin målgrupp tyskbilsägarna,de som de tjänar pengarna på som köper deras tidningar. När någon då säger/påstår något annat som stör bilden som hamrats in under år så brakar helvetet löst för dom och stör bilden av de tyske. Och då kommer personangreppen eftersom man har dåligt med argument mot det som visas upp i olika undersökningar etc gång på gång år efter år. Fasaden håller på att rämna sakta men säkert. Här hjälper ingen historia,arv,traditioner eller annat hokus pokus utryck för att få det att låta bra. ;o)

#113
2012-08-12 14:40

Conta4, välkommen! Kul med en resonabel själ.

#114
2012-08-12 15:52

Jag fattar inte det här.
Hur kan man engagera sig så enormt i jämförelsen mellan två helt onödiga bilar som faktiskt ingen behöver!
Och att sedan gå över i personangrepp på den som har en annan uppfattning är lågt.
Mycket lågt.

#119
2012-08-12 18:41

Tänk vad enkelt livet är, de som vill ha Mazda köper det och de som vill ha Mercedes köper det och vi blir alla så nöjda.

#120
mcregor
2012-08-12 18:46

@simon_d: Det är inte först gången leifer tar upp detta med att "förlora" i debatter så det är säkert något ytterst centralt för honom.
M a o - jag håller med dig helt i ditt inlägg.

#121
2012-08-12 19:04

Nissan Figaro! Nu fick du pluspoäng Jes ;) Många ;)

#123
2012-08-12 19:35

Hackenbusch.

Nej,det är inte så enkelt att man blir nöjd om man köper en Mazda eller MB,det är inte helt säkert. Om det vore så enkelt.

Leifer.

Har ju rätt i att det behövs mer transparens så man vet vad man köper,tex MB.Vad får du för pengarna egentligen? Vilken kvalitet får du? Sedan så är det ju så att biltillverkarna lusläser undersökningar som Autoindex för att bli just bättre,får man hoppas.

Och ja,Leifer personangreppen kommer från tysklägret. Det beror på att de inte har några argument som stöder det de säger tex olika undersökningar att hänvisa till.Och det är det som är så frustrerande för dom,och då kommer personangreppen istället när det visar på många gånger att Lexus har högstkvalitet/kvalitetskänsla och nöjdare kunder när man hänvisar till det. Det är på tvärs mot allt de insupit från motorpressen under många år att tyskarna är överlägsna. Motorpressen skriver det de vet målgruppen vill höra så de fortsätter att köpa nästa nummer där det fortsätter med superlativer om bilarna de dyrkar. Säg något annat så vänds världsbilden upp och ned för dom. Med personangrepp och annat. VIB ingår dock inte i dessa tidningar som ägnar/at sig åt detta.

#124
2012-08-12 19:46

Har man ägt många MB, eller vad det nu är för fabrikat du menar saknar "transparens" leifer ... Då vet man väl ändå vad man köper?
Jag tror nog att exempelvis Mecedesvännen Kapten Ober ... har helt klart för sej hur han spenderar sina bilpengar.
Menar du att det finns något bilfabrikat som själva varudeklarerar sina produkter på ett 100%igt shysst sätt?

#127
2012-08-12 20:04

Men leifer, de som mest beklagar sej över Mercedes är ju du, Shogun och några till som kör helt andra fabrikat.

#128
2012-08-12 20:14

Att ni bara orkar ...

#129
mcregor
2012-08-12 20:50

@leifer: Det var värst var du var snarstucken nu då - det var ju bara ett citat av dina egna uttalanden. Men om du mår mycket bättre om jag tar tillbaka det jag citerade så gör jag givetvis det.

#130
2012-08-12 20:54

Den här typen av diskussion förekommer inte när andra bilar i miljonklassen testas såsom Porsche, Audi eller Land Rover, förstår inte varför, för inte kan det väl ligga en personlig vendetta gentemot vissa märken bakom? :)

Jag förstår inte heller vitsen med att försöka överbevisa andra om vilken dålig bilaffär de gjort när de köpt ett märke som vederbörande inte gillar, tyder bara på lågt självförtroende.
Är köparen nöjd, finnemang, är han det inte så byter han märke nästa gång, då kan man komma med tips om han vill det, på ett sakligt sätt.

Argument som skall bankas in till varje pris har en tendens att få motsatt effekt.

Det är synd att sådana här diskussioner ska dominera, för ni har väl inte glömt hur frågan från början löd?

Vad tycker du om Mazda MX-5 och Mercedes-Benz SL 500?

#131
2012-08-12 20:56

Jes.

Pga av erfarenhet av ägandet av MB ja,annars skulle jag inte yttra mig om jag inte har erfarenhet av hur de hanterar kunder och garantiärenden. Och i jämförelse med andra fabrikat tex Lexus. Och det var inte bara MB E-klass från början av 97-98 och fram i början av 2000talet som har rostproblem. Det sträcker sig långt in på 2006-2007 på nästa generation dessa rostproblem och elektronik problem i tex det begtest från VIB jag hänvisat till tidigare i spalten.

Som sagt mer transparens efterlyses.

Leifer.

Bra beskrivning! Hur kan någon motsätta sig detta och argumentera emot,obegripligt! Vill man inte att vi konsumenter ska få bättre bilar? Eller är de redan perfekta som vissa skriver? Inte om man läser VIB begtest.

#133
2012-08-12 21:00

Jo Prestigelös.
Skulle miljonbilar av fabrikat Porsche, Audi eller Land Rover diskuteras kan jag lova att minst én skulle vilja diskutera Lexus också .. och minst én till transparens, verklig kvalité och varudeklaration :o)

#135
2012-08-12 21:08

Jag har också ägt en MB som rostade Shogun ... men det var också det enda problemet.
Nu vill jag väl minnas att du blev dåligt bemött av Toyota också ..

#136
2012-08-12 21:10

Min Mercedes .. den som rostade så hastigt .. var från förr leifer .. 81 års modell 280e.

#137
2012-08-12 21:20

leifer och Shogun vad håller ni på med? Det enda ni gör är att prata skit om tyska bilar och framför allt Mercedes. Ni tillför ju knappast något annat. De som köper dessa bilar lyssnar knappast på sådan som er ändå. Ni framstår ju snarare som kverulanter.

#138
2012-08-12 21:22

Också pratar ni rost i en artikel om en Mercedes som inte kan rosta.

#139
2012-08-12 21:51

Thommys.

Hört talas om vitrost?

#140
2012-08-12 22:06

Shogun

Ja på galvaniserade ytor.

Jag har en obehandlad aluminiumvagn som står i salta vindar här på västkusten. Den oxiderar inte ens efter 30 år. Dessutom påverkar inte oxidation hållfastheten på aluminium.

#142
2012-08-12 22:16

Vi har hört det förut att en MB inte kan rosta ;o) Mina gjorde det.

Även om inte aluminium rostar på samma sätt som stål så kan det rosta/vittra även om det tar betydligt längre tid.

Så var det ju på Toyota Prius motorhuv har jag för mig som drabbades av vitrost på motorhuven i VIB långtest Prius.

http://www.vibilagare.se/test/langtest/begteststallet-dold-och-synlig-rost-pa-saab-och-toyota-30024?page=3

Så aluminium på en bil är inte en fullständig garanti,även om den har bättre förutsättningar. Men smakar det så kostar det.......

#143
2012-08-12 22:28

Och mina Mercedes rostade inte.

Det fanns ingen bild på Toyotans vitrost, bara på brunrosten.

#145
2012-08-12 22:39

Men leifer, vill du ha en bil utan elektronikproblem .. så välj en bil utan elektronik.
Vad är det du vill uppnå med din jakt på elektronikstinna bilar?
Tror du verkligen att dina medmänniskor är fullständigt omedvetna om alla problem som (eventuellt) kan bli med en modern bil?

#146
2012-08-12 22:40

Thommys.

Den rostar visst det gör alla bilar,din är inget undantag!

#147
2012-08-12 22:45

Tala för dina bilar Shogun.

#148
2012-08-12 22:48

Jes.

Jag talar för de flesta bilar.

#150
2012-08-12 23:12

Jes.

Vart vill du komma nu? Vilken bil rostar inte? Kan du tala om det? Finns det någon i rostfritt stål? De Lorean,visst men vad jag vet har Thommys en MB B-klass och den rostar som de flesta andra bilar. Och det var det jag svarade på när han gör påståendet att inte hans bil rostar. Han har uppenbarligen fel.

Förövrigt mår jag utmärkt. Sitter här och drar in grova pengar medan jag mellan varven skriver en massaskit med dig,så det känns toppen. Medan du offrar din dyrbara fritid till att gagga här ;o)

#151
2012-08-12 23:41

Mercedes levererar och det bäst av alla. Människor vill ha en Mercedes och det är fullt begripligt. Transparensen finns där redan. Och rostskyddsgarantin fungerar helt enligt villkoren - precis som för alla andra märken: vid rost inifrån och ut. Ingen bluff där, alltså.

#152
2012-08-12 23:53

"Den rostar visst det gör alla bilar"
"Jag talar för de flesta bilar"
.
Vad blir nästa Shogunsan?
-Jag talar för en del bilar-
och
-Jag talar för vissa bilar-
för att sluta med ..
-Jag talar för mina bilar-
.
.
Eller mannen som talade med bilar :oD

#153
2012-08-12 23:56

Tror nog vi skiter i vilken sorts pengar du tjänar Shogunsansson.

#154
2012-08-13 00:17

Jes.
Vilken bil rostar inte nu då?

Kapten.

Ja,problemet är ju problemen MB har i begtesterna,det är det som är problemet. MB borde lära av Lexus att bygga kvalitativa bilar. Men hur ska du kunna förstå det med inställningen du har? Det går ju att bygga bättre så varför gör dom inte det? Det är ju det Leifer efterfrågar.

Sedan påstår du att rostskyddsgarantin fungerar enligt villkoren. Ja ha du,har du läst villkoren för alla märken? Tolkar alla märken lika? Nej du! Inte MB de är värdelösa att ha att göra med. Det är en urvattnad garanti precis som Leifer säger om den 30åriga rostskyddsgarantin.

#155
2012-08-13 01:18

Herrejisses vad det regnat kommentarer under dagen sen jag skrev senast!

Ja, leifer, du är tjatig i ditt upprepande om transparens och Mercedes brister som begagnad - vilket inte hindrar att du har rätt.
Mercedes har tappat i kvalitet och image, men lyckas så sakteliga att bygga upp det igen. Dock borde de skämmas ögonen ur sig med tanke på hur de använt sin rent löjliga 30-åriga rostskyddsgaranti. De har försökt att undvika prejudikat genom att i stället lämna good-will i de fall rosten härjat uppenbart våldsamt.
Dock kan man kanske bättra sig.
De billigare modellerna har väl sina för- och nackdelar precis som konkurrenterna. Lyxmodellerna hör dock väl hemma i sin klass liksom dem de där krigar mot. Jag kan inte rätt av säga att Lexus skulle vara bättre. På mycket, sannolikt hållbarheten, men de har sannerligen inte någon bra rostskyddsbehandling.
Transparens är viktigt, men vilken tillverkare gömmer sig inte bakom diverse floskler? Toyota blev ju en tid anklagade för att komma med serviceerbjudanden precis innan besiktningsdags - ett sätt att snygga till statistiken.

Ja, Shogun, du är definitivt mindre tjatig nu, vilket uppskattas, men Lexus är i behov av allmän förnyelse. Ändå skulle jag troligen välja LS 600h före någon Mercedes. Mycket välbyggd, bra prestanda, låga utsläpp, definitivt tillräckligt komfortabel och framför allt tyst.

Aluminium i kontakt med stål är absolut inte bra! Aluminiumet fungerar som offeranod och bryts ner i kontaktpunkterna. Annars är det ett mycket hållbart material.

Ja, visst rostar alla bilar.
Somliga dock avsevärt mer.

Ja, jag skulle välja Mazda-cabben.
För att nu återgå till det den här spalten borde handla om.

#156
2012-08-13 07:35

Ja, jag gillar Miatan. Kanske mest för arr den är "back to basic". Renodlad bara kul, enkel, billig och så finns det kataloger med grejor som man kan köpa till den, så bilen blir unik. Vi är några Miataägare som brukar träffas. Gamla hojåkare som nu åker fyra hjul på kurviga smala asfaltsvägar, dä vi brukade, och gör ibland fortfarande, åka hoj. Miatan pratar till dig när du kör. Både genom sätet, ratten och bromsen. Det enkla, raka är hemligheten. 90-tals modellerna är roligast, trots att de varken har fönsterhissar eller stolsvärme - men de är roligast.

#158
2012-08-13 08:34

Shogun

"Och mina Mercedes rostade inte." skrev jag.

Dels handlade det om flera, inte om en och dels handlade det om dåtid, om att de inte rostade och då syftade jag på den tiden de var i mina ägo. B-klassens motstånd mot rost är inte inblandad, eftersom den bara är knappt tre månader gammal.

Med det vill jag sagt att jag har aldrig haft några problem med rost på en Mercedes och därför har jag inget rostproblem med Mercedes utan har bara positiva erfarenheter av dem. Så är det för de allra flesta som kör Mercedes.

Några elektronikproblem har jag inte heller haft, inte ens på de bilarna jag hade som var från början av 2000-talet. Jag hade heller inga problem med bromsarna SBC på E-klassan med detta bromssystem.

Min B-klass har nu gått ca 1000 mil och jag har inte haft ett endaste fel. Varken från början eller något som tillkommit hittills. Då ska man ändå hålla i huvudet att den är från första årsmodellen som då den byggdes bara funnits i 5 månader samt att min också är byggd i en helt ny fabrik i Ungern där inga arbetare byggt bilar tidigare och att min producerades endast två veckor efter det att serieproduktionen startade i den fabriken. Ja, trotts detta är min B-klass mycket väl ihopskruvad och helt felfri.

Ingen av de två Toyotor jag har haft som nya har varit helt felfria från början. Utan de hade slarvfel som att avgasröret inte satt upphängt i alla fästen, en dörrpanel bak hängde ut från dörren och var loss, sladden till bagagerumsbelysningen var inte monterad så att lampan fungerade. Gummitätningar till underredet var inte heller monterade, utan låg i handskfacket (!) Att beställa en tid för service hos Toyota var näst stört omöjligt. De svarade aldrig i telefonen och ringde aldrig upp från telefonsvararen. Så gott som varje gång tvingades jag köra två mil åt vardera håll för att boka en servicetid över disk. Det är så skönt att slippa det.

#159
2012-08-13 11:08

Har nu tagit bort och redigerat massor av kommentarer som inte håller acceptabel nivå. Här diskuterar vi sak, inte person. Upprepade förseelser kan leda till avstängning från att kommentera.

Med vänliga hälsningar
Kevin Carlsson, tillförordnad webbredaktör, Vi Bilägare.

#160
2012-08-13 12:06

Ja, den rensningen var ju inte precis överflödig, så tack för den, Kevin!

Har dock märkt att de kvarvarande kommentarerna ibland kan bli lite konstiga eftersom de kan vara en reaktion på något som rensats bort.

I mitt förra inlägg har andra stycket plockats bort, vilket jag förstår eftersom det var ett svar på hur Kapten skrev.
Men även resten är tillkommet som ett svar på innehållet i det han skrev.
(Det är värt att notera hur lite som blev kvar av Kaptens kommentar när alla svordomar övriga "personliga" tillmälen rensats bort.)

#163
2012-08-13 12:18

Ett tips till Kevin: Om du nu måste radera inlägg som faktiskt håller måttet (som HELA mitt senaste inlägg gjorde som ett svar på leifers drävel!) får du faktiskt lov att radera ALLT och inte bara delar av det. Som det står nu blev det ju bara "tomt" och intetsägande - ett litet stycke rycktes ur ett större sammanhang. Du får gärna ta bort det där lilla stycket också. eller bättre: Du TAR bort det!

#164
2012-08-13 13:16

Tycker jämförelsen är ungefär som att jämföra snabbnudlar med kött och potatis. Vilket blir man mättast av?

Kanske har fel, men jag tror att det är få Merca kunder som skulle köpa en Miata istället.
Är inget Merca-fan, inget som tilltalar mig. Men bara man läser sista stycket så förstår man varför det är så stor prisskillnad på bilarna.

Det är väl för övrigt ingen här som köper annat än ICA Basic varor (om man nu handlar på ICA)?
För det är exakt samma som de dyrare alternativen. Bara priset som skiljer. ;-)

#165
2012-08-13 15:08

"Teknikdensiteten är högre än för nästan alla andra bilar, till och med i vindrutespolningen ger sig diplomingenjörernas möda till känna: vattnet sprutar direkt ur själva torkarbladet, som har tiotals mikroskopiska små hål på respektive sida. Allt för att spara spolarvätska – det går knappt åt någon alls för att få rutan helt ren."

Diplomingenjörernas syftet är nog inte att spara på spolarvätskan i första hand, utan det är att man ska kunna spola med öppen bil utan att bli duschad. En omtänksam detalj från Mercedes, som så mycket annat.

#166
2012-08-13 15:18

Thommys, det var just så man skrev på Teknikens Värld när man testade nya E-Klassen mot bland andra BMW och Volvo, nämligen att OMSORGEN OM DETALJERNA stod i en klass för sig.

#167
2012-08-13 16:08

Håll på att glömma att säga att "diplomingenjörerna" glömde återigen att se över rostskyddet så att det är acceptabelt även på denna generation av E-klass. Samt elektroniken behöver också ses över av "diplomingenjörerna" en gång till ;o) Ta gärna hjälp av Lexus ingenjörer hur de gjort,hur svårt kan det vara?

Varför försöka dölja problemen hela tiden och sopa dom under mattan och ha strutsmentalitet? Vad tjänar vi konsumenter på det,ska vi inte sätta press på tillverkarna så att bilarna blir bättre från generation till generation förhoppningsvis.

http://www.begkopguiden.se/test/mercedes/e-klass/824

#168
2012-08-13 17:51

Ska Mercedes ta hjälp av Lexus-ingenjörerna och och tvingas återkalla typ 15 000 000 felkonstruerade bilar på ett par-tre år? Knappast.

#169
2012-08-13 19:12

Shogun, nu råkar det ju vara så att jag ju haft denna bilmodell du länkar till och jag kan bara säga att det är en av de bästa bilar jag haft på alla sätt och vis. W211 E 320 CDI automat. Tillverkad i Januari 2003.

#170
2012-08-13 20:12

Kaptenen.

Det jag menar är förstås att de ska se hur Lexus ingenjörer gjort med elektroniken och försöka kopiera deras lösningar. Men antagligen blir det för dyrt för MB att få Bosch att tillhandahålla samma kvalitet som Lexus eget Denso.Allt handlar om kostnader,inte att man inte kan.

Thommys.

Sedan så finns det många andra som har haft problem med samma modell,därav hamnar sådana här uppgifter i begtester då det uppträder frekvent. Och även om din var den bästa bil du haft,i jämförelse mot vad,en annan MB? Varför förneka hela tiden att MB har problem? Har du ägarintressen i MB?

Ska inte vi konsumenter försöka sätta press på tillverkarna så nästa generation blir bättre om det finns svagheter? Eller ska man blunda för det och få samma skit i nästa generation? Är det inte bättre att föra upp det till ytan så att de är tvingade att försöka bli bättre. Jag förstår inte denna förnekelse,man måste vara gift med märket när man kan försvara detta in absurdum

#172
2012-08-13 21:08

Thommys.

Du svarade inte på det väsentligaste jag skrev kl 2012 som svar på ditt tidigare påstående "att det var en av de bästa bilar du haft". Ändå är det många andra som har andra erfarenheter såpass frekvent och vanligt så det tas upp i begtester som problem.

Ska inte vi konsumenter försöka sätta press på tillverkarna så nästa generation blir bättre om det finns svagheter? Eller ska man blunda för det och få samma skit i nästa generation? Är det inte bättre att föra upp det till ytan så att de är tvingade att försöka bli bättre. Jag förstår inte denna förnekelse att det inte finns problem trots att de uppenbarligen finns.

Annars tror jag precis som du att det säkerligen är en mycket fin bil i många egenskaper. Jag tittade som sagt på en begagnad själv som jag tyckte verkade fin och det var denna nedan. Men vågar jag köpa? Vi är nämligen ute efter en begbil,men den ska vara snål på bränsle och jag tror inte denna är det efter vad jag fått fram ligger den kring drygt 0,9l/mil.Det första jag skulle göra är en bildiagnos på bilprovningen vid en ev affär på denna och en rostskyddsbehandling efter affären. Vad tror du om denna?

http://www.blocket.se/vasternorrland/Mercedes_E200_K_Sport_Edition_117_000_Kr_41748931.htm?ca=7&w=3

#173
2012-08-14 19:23

Fanken, Shogun, har du tittat på en Merca! :-D

#174
2012-08-14 20:45

Roy J.

Jepp ;o) Men det verkar inte som jag får med varken frugan eller yngsta sonen på detta köp. Frugan minns hur brända vi blev av den sista MBn vi hade (rost). Hon prioriterar numera bränsle ekonomi,sonen också som också kommer att använda denna bil vi ska köpa.

Hur som helst verkar bilen vara fin,tycker du inte? ;o) Men jag är öppen för förslag och studerar nu blocket varje dag.......Nissan Qashqai kanske? Lätt att kliva i och ur för en 50åring numera ;o) Honda Civic har också varit på tapeten och är fortfarande en stark kandidat i familjen........det är kul att vara bilköpare.....man blir som barn på nytt!

#175
2012-08-15 13:59

Med tanke på Shoguns alla bilar och bilbyte, hur hinner bilarna rosta...ramla i bitar och så hinner han utvärdera alla tänkbara fel som de har.
I utvecklingsfasen av en ny bilmodell så tar det i storleksordningen 2-3 år för en mängd tekniker och utvecklare till kostnder av någon miljard.....
Det fixar Shogun på en bilbytes takt om man läser hans kommentarer på några månader........duktigt.!

#176
2012-08-15 16:32

Civic har jag också ett gott öga till, Shogun, men insteget är väl snarast det motsatta mot det i Qashqai.
Finns onekligen alternativ.

Tysken nr1 tycker sig kunna se att Shogun byter bil väldigt ofta, ja, så ofta att han inte ens hinner bedöma vad han köpt. Vad detta har med företagens utvecklingstid att göra är det nog bara han själv begriper - om ens det.
Jag rekommenderar dig, Tysken nr1, att omedelbart sluta läsa alla biltidningar och tester över huvud taget. Mig veterligt finns det ingen som testar en produkt i uppåt tre år - och vem skulle vilja läsa så gamla tester inför t ex ett nybilsköp?
Vi bilägare har förvisso en del äldre bilar rullande som de rapporterar om emellanåt, men de provkör och även testar nya bilar. Huga! Så ansvarslöst.

#177
2012-08-15 17:36

Roy J.

Ja qashqai och Civic är motpoler i insteg. Men vissa i familjen förordar Civic i just det avseendet och säkert utseendet. Även en Golf -10 multifuel ca 5800mil är på tapeten i morgon för provkörning,liksom en Civic av -07ans modell med 9000mil på mätaren. Mest för att jämföra Golf och Civic. Finns knappt några beg Civic i Värmland att få tag på i Göteborgs området verkar det finnas en del till salu,duktig handlare där kanske? Skulle vilja ha en Civic eller Golf av modell -09 eller allra helst -10. Men båda dessa står högt i pris.

Men någon som har erfarenhet av Golf multifuel bensin/etanol,måste säga att jag är skeptisk till etanolbilar. Ska man hellre välja en Golf diesel kanske?

Qashqai finns det nästan inga begagnade i rimlig pris klass heller här,tittade på en idag på Helmia bil men den var såld och inte heller i rimlig prisklass.

Tänk att en del orkar bry sig så,de måste må illa om mycket runt omkring sig.
Fortsätt läs tidningar som smörjer målgruppen för att tjäna pengar på dem.....och du blir nöjd när din bil är bäst i test ;o) Tänk själv!

#178
2012-08-16 21:12

Roy, du vet mycket väl vad Tysken nr1 menar.

Skål för Ecuadors assylbeviljande för Assange! Måtte han nu bara komma dit.

#179
2014-11-09 16:48

Perfektion i en tysk bil, HA, HA, HA!!! Plastighet och billighet i allt, det är tyskarnas melodi!!!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.