Bild
Nästa artikel

Biltest: Seat Exeo ST, Skoda Octavia Combi

Nybilstest

En ny Seat som egentligen är en gammal Audi. Kan det vara något? Vi har testat Seat Exeo ST, som i grunden är identisk med förra generationens Audi A4 Avant. Som bil är Seaten helt okej, men varumärket är klent och priset borde vara lägre. En välutrustad Skoda Octavia är ett vettigare köp.

Vi hittar skylten på en av Karlstads återvinningsanläggningar, dit vi svängt in för att knäppa några bilder på nya Seat Exeo i passande miljö. Där står, med vit text på blå botten: "Återbruk - för bra för att slängas".

Det är en formulering som inte bara passar på en återvinningsstation. Det är också en bra beskrivning av hur VW-gruppens ledning måste ha resonerat när Exeo togs fram. Det borde låtit ungefär så här:

– Vi kan inte bara skrota gamla A4: an. Det är den alldeles för bra för. Vi måste försöka använda den en gång till. Låt vårt spanska bolag ta hand om saken. Seat behöver en mellanklassbil och Audin är ett utmärkt grundmaterial.

Sagt och gjort. Bara 18 månader efter VW-styrelsens beslut rullade de första Exeo-bilarna ut genom portarna i spanska Martorell. Då hade i princip hela den gamla Audi-fabriken, med pressverktyg och allt, packats i långtradare och flyttats från tyska Ingolstadt till Spanien.

Inte bara fördelar
För Seats del innebar den udda lösningen att man snabbt - och extrem billigt - fick fram en ny modell i tjänstebilsklassen, något som tidigare saknats. Några utvecklingskostnader behövde man inte tänka på, de var ju redan betalda.

På det viset sparades gigantiska belopp in, det kostar åtskilliga miljarder att från grunden ta fram en ny bilmodell.

Men det är förstås inte bara fördelar med att bygga en ny bil av en gammal. Den största nackdelen är att modellen inte upplevs som just ny och så är det med Seat Exeo.

Alla som någon gång sett eller åkt i förra generationens Audi A4 (debut 2001) känner igen sig direkt, både i stort och smått. Hur kul är det för den som betalat 265 000 kronor eller mer för en bil av senaste modell?

Priset, förresten. Skulle det inte kunna vara lägre? Med i stort sett noll kronor i utvecklingskostnader och en färdig fabrik att bygga bilarna kan man tycka att det borde finnas marginaler att ta av.

Men bortsett från invändningarna mot prislapp och bristande nyhetskänsla är det ingen dum bil Seat ställt på hjulen. Och konstigt vore egentligen annars, med ett så bra grundmaterial.

90 procent från A4
Uppemot 90 procent av delarna från gamla A4 har använts rakt av i nya Exeo, i första hand alla dyrbara komponenter. Resterande tio procent har Seat haft möjlighet att fila på för att ge bilen en egen profil eller, mer elakt uttryckt, kamouflera ursprunget.

På utsidan har de största förändringarna gjorts i front och bakparti. Grillen är ny, liksom motorhuv, strålkastare, stötfångare, baklucka, bakljus och backspeglar. Men även chassiet har graderats upp och det med gott resultat.

Exeo känns både spänstigare och livligare att hantera än gamla Audi A4, som var ganska framtung och trög i reaktionerna. Välgörande nog har Seats chassiförändringar inte gått ut över fjädringskomforten, som är mjuk och behaglig och gör Exeo till en skön bil att åka i.

Däremot är testlaget inte lika förtjust i styrningen, som ger en lite märklig känsla. Ratten går inte själv tillbaka till rakt fram-läge utan föraren måste aktivt styra bilen dit.

Man vänjer sig visserligen ganska snabbt, men det är en skönhetsfläck som stör det annars trevliga körintrycket. Jämfört med Exeo ST ger testmotståndaren Octavia Combi en klart mer primitiv åkupplevelse och Seat vinner komfortronden med bred marginal.

Skodan både bullrar värre och har en stötigare och stummare fjädring. Men på en punkt överraskar den tjeckiska bilen med att klå sin dyrare spanska konkurrent. Den är rappare än Exeo i styrreaktionerna och har en mindre framtung chassibalans.
 

Effektivare kurvslukare
Det gör Octavia till en effektivare kurvslukare på testslingans mest utmanande partier. Skodan styr in kvickast i böjarna och håller spåret stadigast när bilarna pressas på de slingriga vägarna.

När det handlar om allmän kvalitetskänsla har Seat lyckats behålla den höga nivån från Audi A4 och det är liktydigt med toppklass. Här har Skoda inte så mycket att sätta emot och det kan man kanske inte heller begära.

Octavia är en renodlad brukskombi till rimligt pris, medan Exeo är både dyrare och har en mer exklusiv framtoning; typ golfbags-kombi. Nästan all teknik i nya Exeo kommer från gamla A4. Men ett undantag finns.

På motorsidan har Seat fått tillgång till VW-gruppens modernaste drivkällor. Det innebär att den testade tvålitersdieseln har
insprutning av common rail-typ, därav CR i modellbeteckningen.

Tre hästkrafter mer
Skodan drivs av samma grundmotor, men med den gamla typen av pump-insprutning. I praktiken betyder det att Seats diesel ger tre hästkrafter mer, har en lenare motorgång och är något snålare.

Ytterligare en förklaring till Exeos lägre förbrukning är att den fina sexstegande manuella lådan har en högre utväxling på sjätte växeln än test-Skodans DSG-låda. Det skiljer 150 v/min, vilket är gynnsamt för bränsleåtgången på landsväg.

Även inne i kupén är det mesta i nya Exeo hämtat från Audi A4/A4 Cabriolet. Men de skålade framstolarna är Seats egna och ser utpräglat tuffa och sportiga ut. Fast där bedrar skenet lite grand och förarsätet är både mjukt och behagligt.

Ändå ger det tillräckligt stöttning för kroppen under långa landsvägsetapper. Precis som i Audi A4 sitter föraren djupt inne i Exeo, nästan som i en grotta. Det är positivt för körupplevelsen och ger en skön känsla av full kontroll.

I Skodans plattare stolar sitter man högre, mer "ovanpå" bilen. Det ger inte samma fina förarkänsla, men har andra fördelar.

Exeo är skönare...
Så här kan saken sammanfattas i en enda mening: Exeo är skönare så länge man kör, men Octavia är lättare att ta sig i och ur. Tyvärr har Seat klantat till sin förarmiljö med en riktigt dum detalj.

Reostaten för instrumentbelysningen sköts med två små knappar under varvräknaren. De är helt obelysta och därmed stört omöjliga att hitta i
mörker. Men det är ju just då man vill kunna sänka ljusintensiteten! 

Generösa utrymmen hör inte till Exeos bästa grenar, trots att bilen är nästan tio centimeter längre än Octavia. Baksätet är trångt för vuxna och bagagevolymen är heller inte särskilt mycket att skriva hem om.

Alla lastmått, utom höjden under bakluckan, är sämre eller klart sämre än i Octavia. Med uppfällt baksäte är Skodans lastvolym 100 liter bättre än Exeos och med fällt baksäte skiljer det nästan 250 liter till Octavias fördel. Även i kupén är den tjeckiska bilen klart rymligare och det märks inte minst på benutrymmet bak.

Överlägset billigast
Ekonomiskt är det också Skoda som tar hem spelet, utom när det handlar om servicekostnader. Där är Seat överlägset billigast och erbjuder nolltaxa under de första 6 000 milen. För Skoda-ägaren kostar motsvarande servicebesök över 13 000 kronor.

Jämfört med nya Audi A4 Avant med motsvarande motor och utrustning är Seat Exeo ST 2.0 CR klart billigare, det handlar om en bit över 40 000 kronor.
Ändå känns priset i överkant. Exeo bygger på en nästan tio år gammal bilmodell och i det perspektivet är 265 000 kronor mycket pengar.

Går att piffa upp
En Octavia Elegance med tvålitersdiesel kostar nästan 45 000 kronor mindre än Exeo. Visserligen handlar det om en lite annan biltyp, mer enkel brukskombi än snobbig sportkombi.

Men Skodan går att piffa upp och man kan plocka på en hel del utrustning innan man ens kommer i närheten av Seats grundpris. 265 000 kronor räcker till och med till en fyrhjulsdriven Octavia Scout med 140 hk-diesel och då blir det ändå två tusenlappar över.

En allvarlig nackdel med nya bilar som är byggda på gammal teknik är att säkerhetsnivån aldrig kan nå upp till senaste standard. Mot den bakgrunden har Seat Exeo med största sannolikhet ingen chans att klara fem stjärnor i dagens Euro NCAP-tester.

Skoda Octavia är inte heller den purung under skalet, utan bygger tekniskt på förra generationens VW Golf. Skodan fick fyra säkerhetsstjärnor när den testades enligt Euro NCAP: s gamla utvärderingssystem och samma resultat nådde förra Audi A4.

En annan nackdel med en gammal teknisk plattform, eller arkitektur som många säger numera, är att modern säkerhetsutrustning typ adaptiva farthållare och olika former av antikrocksystem aldrig kommer att finnas på tillvalslistan. Plattformen klarar helt enkelt inte av det.

Lite feltänkt?
Slutligen en liten reflektion över namnvalet på Seats nya mellanklassbil. Exeo betyder, enligt tillverkaren, pånyttfödelse. Men är inte det lite feltänkt. Egentligen är det väl gamla Audi A4 och inte Seat Exeo som blivit återfödd.

Modellfakta

Seat Exeo ST 2.0 CR Style

Tillverkningsland: Spanien.
Modell: Femdörrars kombi.
Motor: Längsmonterad fyrcylindrig dieselturbo av common rail-typ. Fyra ventiler/cylinder, två överliggande kamaxlar, variabel turbogeometri, partikelfilter, kamrem. Cylindervolym 1 968 cm3. Borrning/slaglängd
81 x 95,5 mm. Kompression 16,5:1.
Effekt/vridmoment: 143 hk (105 kW) vid 4 200 v/min. Max vridmoment 320 Nm vid 1 750-2 500 v/min.
Kraftöverföring: Framshjuldrivning, sexväxlad manuell låda. Automat finns ej. Antisladdsystem standard.
Hjulupphängning: Fram MacPherson fjäderben, bakvagn av multilänktyp.
Hjul: 205/55 R16 på sju tum breda fälgar.
Styrning: Kuggstång med elhydraulisk servo. Vändcirkel 11,2 m.
Bromsar: Skivor runt om, fram ventilerade. Låsningsfritt system med elektronisk bromskraftfördelning och panikbromsassistans.
Prestanda (fabriksuppgifter): Toppfart 214 km/tim. 0-100 km/tim på 9,2 s.
Övriga versioner: 1,8 T/150 hk: 232 900 kr. 2,0 TSI/200 hk: 265 900 kr. 2,0 TSI aut/200 hk: 269 900 kr. 2,0 CR/170 hk: 269 900 kr. Finns även med ett speciellt Sport-paket för samma pris som Style. Billigaste
versionen är 1,8 T Reference för 217 900 kr.

Ekonomi:

Grundpris, kr: 264 900
Testbilens pris, kr: 290 800
Förmånsvärde, kr/år: 43 100
Skatt, kr/år: 3 449
Försäkring, kr/år: 4 210
Servicekostnad
t o m 6 000 mil, kr:
 0*
Serviceintervall, mil/år: 3 000/2
Kamremsbyte, kr: 9 025
Kamremsintervall, mil: 18 000
Garantier, år: Två års nybilsgaranti, tre års vagnskadegaranti, tolv års rostskyddsgaranti. Mobilitet**
Milkostnad, kr: 38:90

*Seat bjuder på fri service i tre år/6 000 mil. **Förlängs när service görs på märkesverkstad.

Skoda Octavia Combi 2.0 TDI Elegance

Tillverkningsland: Tjeckien.
Modell: Femdörrars kombi.
Motor: Tvärmoterad fyrcylindrig pumpdiesel med turbo. Fyra ventiler/cylinder, två överliggande kamaxlar, variabel turbogeometri, partikelfilter, kamrem. Cylindervolym 1 968 cm3. Borrning/slaglängd 81 x 95,5
mm. Kompression 18,5:1.
Effekt/vridmoment: 140 hk (103 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 320 Nm vid 1 750-2 500 v/min.
Kraftöverföring: Framhjuldrivning, sexväxlad manuell låda. Sexstegad dubbelkopplingslåda (DSG) finns som tillval för 10 000 kr. Antisladdsystem standard.
Hjulupphängning: Fram MacPherson fjäderben, bakvagn av multilänktyp.
Hjul: 205/55 R16 på 6,5 tum breda fälgar.
Styrning: Kuggstång med elmekanisk servo. Vändcirkel 10,2 m.
Bromsar: Skivbromsar runt om, fram ventilerade. Låsningsfritt system med elektronisk bromskraftsfördelning och panikbromsassistans.
Prestanda (fabriksuppgifter): Toppfart 208 km/tim (207 med DSG-låda). 0-100 km/tim på 9,6 s (samma med DSG).
Övriga versioner: 1,6 l/102 hk: 184 400 kr. 1,4 l TSI/122 hk: 191 400 kr. 1,8 l TSI/160 hk: 204 400 kr. 1,6 l TDI/105 hk: 209 400 kr. RS TSI/200 hk: 241 000 kr. RS TDI/170 hk: 243 000 kr. Fyrhjulsdrivning, 4x4, kostar 26
000 kr extra (TSI/160 hk, TDI/105 hk, TDI/140 hk). Lägsta utrustningsnivån, Ambiente, sänker priset med 16 400 kr.

Grundpris, kr: 221 400
Testbilens pris, kr: 272 700
Förmånsvärde, kr/år: 38 200
Skatt, kr/år: 3 780
Försäkring, kr/år: 4 151
Servicekostnad
t o m 6 000 mil, kr:
13 390
Serviceintervall, mil/år: 3 000/2
Kamremsbyte, kr: 7 930
Kamremsintervall, mil: 12 000
Garantier, år:
Två års nybilsgaranti, tre års vagnskadegaranti, tolv års rostskyddsgaranti. Mobilitet**
Milkostnad, kr: 37:60

*Seat bjuder på fri service i tre år/6 000 mil. **Förlängs när service görs på märkesverkstad.

Vi tycker

Egentligen är det inga stora fel på nya Seat Exeo, tvärtom. Den är både trevlig att köra, välbyggd, hysat snål och bekväm att åka i.

Men 265 000 kronor är mycket pengar för en i grunden nästan tio år gammal bil, som dessutom har ett klart klenare varumärke än originalet.

Risk finns för dåligt andrahandsvärde och därmed onödigt dyra mil. Då är en välutrustad Skoda Octavia Combi ett bättre val.

Eller varför inte en fyrhjulsdriven Octavia Scout? Pengarna räcker till det och då blir det ändå en liten slant över.
 

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!