Bild
Nästa artikel

Biltest: Saab 9-5 BioPower, Volvo V70 Bi-Fuel

Nybilstest

Den som behöver en stor kombi och är rädd om miljön, har två bilar att välja mellan: Saab 9-5 BioPower som drivs med etanol/bensin eller Volvo V70 Bi-Fuel som går på gas/bensin. Volvos gasbilar har sålts i tio år utan större succé. Saab BioPower är ny och en våldsam framgång. Etanolbilen är lätt att leva med och Saab tar en klar miljöseger över Volvo.

Den första testrundan skulle gå via Nyköping, Örebro, Västerås och Strängnäs. Vi tankade bilarna i Årsta utanför Stockholm. Där finns både etanol till Saab 9-5 BioPower och biogas till Volvo V70 Bi-Fuel och vi hoppades nå Örebro innan gasen var slut.

För att vara riktigt miljövänlig bör ju Volvo V70 Bi-Fuel tankas med biogas, vilken tillverkas av organiskt material och i stort sett inte bidrar alls till växthuseffekten. Naturgas är inte lika miljövänlig utan sänker utsläppen av koldioxid med bara cirka 20 procent jämfört med bensin. Men genom att enbart välja biogas hade vi begränsat oss. Biogas finns i dag bara på 47 mackar i hela Sverige, varav den nordligaste ligger i Uppsala.

Hade vi godkänt även naturgas som bränsle hade vi haft ytterligare 29 tankställen att välja på. Med Volvons tankar fyllda med 21 kubikmeter biogas och Saabs tank med 68 liter E85 styrde vi mot Örebro. Sträckan runt Nyköping var 24 mil.

Exakt hur långt vi skulle kunna åka på gasen visste vi inte. Någon färddator som ger upplysningar om räckvidd finns inte i V70 Bi-Fuel. Men det skulle behövas.

Nålen på gastankmätaren sjönk stadigt för varje mil - vilket blev rätt nervöst att snegla på - och långt innan Örebro tändes lampan för låg nivå. 


Diskret ryck
Redan innan vi passerat stadsgränsen kom det lilla diskreta rycket när motorn plötsligt kopplade över från gas- till bensindrift. Vi började leta efter biogasmacken som enligt en förteckning skulle finnas vid "Korsning E18/E20 och väg 50" . Men platsen var inte lätt att hitta. Volvon spydde ut en hel del koldioxid i Örebro medan vi irrade runt på jakt efter macken.

Till slut fann vi den invid Volvofirman. Det var som vanligt en kortautomat. Vi stoppade in kreditkortet - vilket omedelbart spottades ut igen. Automaten vägrade, trots att den enligt förteckningen skulle godkänna vanliga MasterCard.

Inget att göra. Bensinen drev oss vidare mot Västerås och nästa gasmack, någonstans vid "Folkparksmotet".  Under den nästan tio mil långa resan började bensinmätarens streck att slockna med förfärande fart. Bensintanken rymmer bara 29 liter, vilket i bästa fall räcker lite drygt 30 mil.

Efter visst kryssande i Västerås hittade vi den lilla gasmacken. Den vägrade ta vårt kreditkort.

Om detta skulle bli någon miljöbilstest började goda råd bli dyra. Vi lade om rutten och styrde mot Eskilstuna där det enligt listan också skulle finnas en gasmack. Ytterligare fem bensindrivna mil senare hade vi lokaliserat gaspumpen på ett industriområde. Hurra! Den tog vårt kreditkort! Volvons tankar fylldes med ett högt väsande medan munstycket blev vitt av frost från den kalla gasen.

När tankarna var fulla hade munstycket frusit fast och var omöjligt att lossa från bilen. Svordomar. Ett desperat telefonsamtal sändes till en serviceman vars nummer stod på pumpen. Han var på plats efter någon kvart och befriade Volvon från gaspumpen med någon frostlösande spray.

Efter denna fiaskobetonade testdag var vi lite tveksamma till bil med gasdrift.

Säljsuccé
Tveksamheten ökade varefter testet fortskred. Gasdrift är krångligt. Tekniken har heller inte blivit någon större succé i Sverige, trots att Volvo sålt gasdrivna bilar i tio år.

Det är enklare att vara miljövänlig med hjälp av etanol som finns på nästan 300 tankställen runt om i Sverige.  Bränslet E85 med 15 procents bensin i etanolen uppges minska koldioxidutsläppen med cirka 80 procent. Att förse 9-5 med en etanoldriven motor var ett genidrag av en art som Saab skulle ha behövt flera av de senaste åren. Redan under några höstmånader krängdes nästan 4 000 BioPower och i år räknar Saab med att få ut minst 9 000 etanoldrivna 9-5.

Men även Volvo räknar med ett uppsving för sina gasbilar, till i närheten av 2000 sålda. Det beror till stor del på den nya beskattningen. Gasbilar får 40 procents rabatt på förmånsvärdet och V70 Bi-Fuel kostar bara drygt 1200 kr i månaden netto. Saab 9-5 BioPower blir ett par hundralappar dyrare, trots att den är 27 000 kr billigare att köpa.

För tjänstebilsåkare är Volvo V70 Bi-Fuel en utmärkt affär - förutsatt att föraren kan stå ut med att ständigt tvingas anslå tid till att åka till avlägsna mackar och fylla gas. Den som varje dag åker långa sträckor lär få svårt att trivas med en Bi-Fuel även om den är lågskattad.

En privat köpare bör nog kunna stötta sig på ett extremt ömt miljösamvete för att känna sig riktigt nöjd med en Volvo Bi-Fuel. Jämfört med en rent bensindriven Volvo V70 2,4 med 140 hk är den gasdrivna bilen 30 000 kr dyrare och det lär ta tid att köra in.

Det hävdas ofta att det blir billigare att köra på biogas. Men det kan vara si och så med den saken. Gasen är nämligen mycket varierande prissatt. I Jönköping tankade vi för 7,80 kr per kubikmeter. I Kungsbacka kostade det 11,25 kr/Nm3 att fylla tankarna. I Lilla Edet är gaskostnaden bara 6,50 kr.

Volvo V70 Bi-Fuel drog under testet i genomsnitt 0,88 liter bensin per mil, vilket i reda pengar blir 9,90 kr (om soppan kostar 11,25).  Den genomsnittliga förbrukningen av gas stannade på 1,1 kubikmeter. När vi körde på Jönköpingsgas blev kostnaden cirka 8,60 kr/mil - en klar vinst alltså! Men när vi körde från macken i Kungsbacka drog Volvon gas för 12,35 kr/mil. Klar förlust, med andra ord. Det gäller alltså att välja sin mack med omsorg om man vill komma billigt undan.

Men det är just det att det inte går att välja sin mack. Det är bara att åka dit gasen finns och vara glad om man hittar macken.

Den som ska köra gasbil bör nog helst röra sig begränsat och i kända trakter - eller låta utrusta sin bil med navigeringsutrustning för 19 900 kr.

Uselt skyltat
Betydligt enklare är det att hitta tankställen till Saab BioPower. Etanol säljs i dag från Ystad i söder till Luleå i norr. Men det krävs ändå både karta och förteckning för att hitta bränslet för bensinstationerna är genomgående usla på att skylta med att de säljer E85.

Att åka på 85 procent etanol blir klart billigare än att fylla tanken med ren bensin, trots att motorn drar mer. Etanolen har ett lite lägre energiinnehåll.  Vår test-Saab drog i genomsnitt 12,1 l/100 km etanol. Vi tankade vanligen för 7,85 kr/l, vilket ger en bränslekostnad på 9,50 kr/mil.

Med bensin drog Saaben i genomsnitt 9,5 l/100 km. Bränslekostnaden hamnade därmed på cirka 11,20 kr per mil. En privat bilköpare som ömmar för miljön gör definitivt den bästa affären hos Saab. 9-5 BioPower Sportkombi kostar bara 8 000 kr mer än motsvarande bensinbil. Ägaren får dessutom mer för pengarna än ett renare miljösamvete.

Etanolen har högre oktan än bensin, vilket givit Saabs motortekniker fria händer att laborera med bland annat tändningen. De har lyckats locka fram 30 extra hästar ur turbomotorn. Med bensin utvecklar den 150 hk, med etanol 180 hk.

Medan man av ren leda på att alltid leta mackar och trassla med knepiga gasmunstycken förleds att köra Volvo Bi-Fuel på bensin, finns det ingen anledning att inte tanka etanol i Saab 9-5. Den blir ju rappare och lite skojigare att köra med det miljövänliga bränslet.

Och jämfört med Volvo V70 Bi-Fuel känns Saab 9-5 BioPower pigg som en sportbil.

Volvos Bi-Fuelmotor ger 140 hk både med bensin och gas, men vridmomentet blir svagare med gas och för att ge sitt bästa måste motorn varvas hårt. Den matta kraften märks inte så mycket så länge föraren tar det lugnt och försiktigt - vilket i och för sig den raskt sjunkande bränslenålen uppmuntrar till - men den som begär lite extra av motorn får trött gensvar.

Inför omkörningar började vi till slut slå på bensindriften. Det går att göra med en knapp och med bensin i cylindrarna blev omkörningssträckorna avsevärt kortare.

Gamla trotjänare
De miljövänliga motorerna ger både Saab 9-5 och Volvo V70 ett nymornat uppsving fast de är två gamla beprövade trotjänare. Volvo V70, som kom i ny tappning 1999, har sedan dess varit mest sålda bilen i Sverige. Att det är en sex år gammal modell märks dock inte särskilt mycket. Den är spänstig och trygg att köra och ytterst praktisk att lasta. Formerna både utanpå och inuti känns helt moderna.

Saab 9-5 har varit med längre ändå men i höstas, vid åtta års ålder, genomgick den en föryngring med hjälp av 1 400 nya komponenter. Nyast blev den i nosen som fick ett USA-inspirerat påhäng av kraftiga kromlister. Baktill är de lite mer slimmade bakljusen mest synbara nyhet.

Även i det fördolda, under bilen, hände det saker. Chassiet trimmades om. Det blev lyckat. Bilen är komfortabel att åka i, samtidigt stadig och följsam. Föraren känner tydligt i ratten vad framhjulen har för sig. En tydlig kommunikation mellan bil och förare är a och o för både körglädje och säkerhetskänsla och få bilar ger så ärliga signaler som Saab 9-5. Det skulle i så fall vara Volvo V70.

De två svenska, stora miljöbilarna är kompetenta last- och familjebilar med en säkerhetsnivå i topp. Saabs kupé är lite större, Volvo lastar mer i både kubik och vikt. Komforten är hög i båda bilarna, fast de flesta testförarna satt bekvämare i Volvos lite plattare stol än i Saabs bulligare säte.

Så länge som det handlar om säkerhet, köregenskaper, komfort och lastförmåga är Saab och Volvo jämngoda. Men sen har vi ju det där med pengarna. Volvo är dyr i inköp. Den blir visserligen billig som tjänstebil, men kräver också en del uppoffringar från sin förare. Saab kostar lite mer i skatt, men är enklare att leva med. Det kan vara värt ett par hundra i månaden.

När de sen blir begagnade och med säkerhet privatägda, blir antagligen Volvo inte billigast längre. Den är dyrare att serva och har rätt dyra reservdelar. Bor ägaren på fel ställe kan det kosta mer att köra på biogas än på bensin.

Miljötekniken avgör. Volvo Bi-Fuel är alltför krånglig att äga och bruka. Med miljövänligt bränsle blir den slö och har kort räckvidd. Både nu och för överskådlig tid är Saab BioPower vinnare av de stora kombibilarnas miljöpris. 

Testad i Vi Bilägare nummer: 1/2006

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.